Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Cred că e important ca toată lumea să își exprime o părere/opinie, chiar dacă nu este transportator. La fel cum eu nu sunt inginer de drumuri, nu am fost niciodată în Ministerul Transporturilor în niciun fel de poziție și nu am nicio tangență formală cu domeniul infrastructurii de transport, dar cred că mulți dintre voi sunt de acord că pot să-mi exprim o opinie (foarte) clară și relevantă cu privire la multe aspecte legate de transporturi.

Deci rugămintea mea ar fi exact invers. Să vă abțineți de la genul ăsta de "argumente". O opinie din afara domeniului, atât timp cât este argumentată și logică, poate fi foarte valoroasă și merită exprimată aici.

bbk

#871
  Eu cred ca cel mai simplu la sub 3.5t e sa rămână asa dar excluse autostrăzile. Simplificat as introduce o vigneta(de ex: rovinieta+) care sa includă atat DN cât și A fără a modifica perioadele de valabilitate dar la preturi duble(aici e discutabil).
  În schimb la transportatori cred ca cel mai bun model este cel elvețian. Se plătește la km în funcție de greutate și norma de poluare pe toate drumurile publice. Localnicii au montate pe camioane aparate conectate la tahograf și cu acoperire satelitara. Aparatul se înregistrează pe nr de camion conform talonului, cei cu autotrenuri sau autoarticulate înregistrează manual masa maxima admisa în funcție de remorca/semiremorca agățată. Iar sfarsitul lunii iti vine nota de plata la sediu.
Autotrasportatorii straini în tranzit au 2 variante:
Una cu tichet în care înregistrează km la întrare în tara și plătește în vama la iesire in funcțiede km parcurși. Aceasta varianta la noi nu încurcă prea mult, ca tara cu frontiere non eu oricum oprești în vama, iar la bulgari oricum oprești sa plătești taxa de pod sau bac.
În alternativa poți folosi un transponder în abonament de genul Telepass italian second generation, acesta are si acoperire satelitara și se poate folosi in majoritatea tarilor occidentale(it, fr, de, ch, be, cz și altele). Ceva de genul are și firma dkv.
Apropo în Elveția turismele nu plătesc vigneta pe DN. Plătesc doar o vigneta anuala pentru autostrazi care costa în jur de 38 de euro :o

miahi

^ Da costa 40 de franci, dar e doar pentru o singura perioada - 1 an calendaristic.

Asa ca daca folosesti masina o singura zi pe an pe autostrada te costa 40 . Sau daca esti in tranzit prin Elvetia, tot 40 platesti chiar daca poti sa o tranzitezi in 3 ore . Nu exista posibilitatea sa cumperi pe 1 saptamana / 1 luna / etc .

E un sistem simplu care are plusuri si minusuri, dar care cred ca imposibil de implementat in Romania, din motive evidente de scandal. 


shift2rail

^profund injust sistemul elvetian, dar imi imaginez ca fac un profit frumos taxand fiecare turism care le traverseaza tara - in 2,3 h -  cu 40 chf. datorita pozitile centrale in reteaua europeana, desigur, ceea ce nu e cazul Ro.

back on topic: urmarind reactiile de mai sus, nu cred ca suntem pregatiti pentru aplicarea principiilor din Directiva  - (i) utilizatorul plateste  plus (ii)  poluatorul plateste - , asa ca vom continua, sub o forma sau alta, sa socializam costurile mentenantei autostrazilors si costurile externe, externalitatile negative, asociate cu poluarea si emisiile de CO2.


bbk

#874
Eu modelul elvețian il vad cel potrivit pt +3,5t, iar la turisme am propus ceva ce în opinia mea este foarte simplu de implementat: vinieta cum e acum doar pt DN pt cei ce nu folosesc autostrada sau o vinieta+ care include și autostrăzile. Mai echitabil  nu vad ce se poate inventa și sa fie și ușor de implementat și inteles

Chiar îmi pare rău că am adăugat ultimul rand la postul de mai sus

StefanCelMare

#875
Nu mă pot exprima referitor la traficul de marfă, dar pentru autoturisme, și eu sunt pro sistemul actual cu vignetă electronică.
Se poate face identic cu vigneta actuală o vignetă extra care să permită accesul pe A/DX.
Sistemele cu barieră sau la kilometru dau treptat naștere unor monștri (ca și costuri adică).
Inițial se poate zice că va fi puțin, dar treptat... eu am fost în Italia, unde dacă aveai un consum de 7% motorină, mai dădeai echivalentul a 7% motorină pe taxe. Deci practic dădeai dublul consumului (consumul + taxa la km)! Iar rețeaua de autostrăzi era adesea tot în reparații. Dar de încasat, încasau identic.
Mai nou, acum vreo 2-3 ani, am rămas surprins neplăcut să văd că și Grecia a abordat un sistem relativ similar. Cât dai pe combustibil, mai dai pe taxare.
Asta ne-ar termina psihic, cred că am avea revolte. Adică decenii n-am avut Autostrăzi, iar după ce le avem nu ne permitem să mergem pe ele. Să vezi atunci curent anti UE & stuff.
Să ținem cont că pe A/DX nu circulă doar cei din orașe mari, cu salarii măricele. Mai circulă și oameni care au salarii de România. O taxă anuală de 100 lei +- (adițional de vigneta existentă), ar fi cred relativ acceptabilă. Spuneți-i cum vreți, vignetă extra, taxă autostradă.
La această taxă, oricum lucrările majore se pot taxa separat. Viaducte, tuneluri. De ex. tunel Meseș, dacă se va face vreodată pe A3, e de așteptat să ai taxă la el.

Liviu M

Din ciclul "am fost si eu pe acolo, am si eu o parere", mi-o trec si eu pe a mea aici.
0. Nu stiu cum e la camioane, vorbesc de turisme.
1. Din cele 4-5 tari prin care am fost si pe autostrazi si pe DN-uri, Romania e singura care prevede taxe pentru DN extra fata de cele pentru A. 
2. Elvetia - au taxe pentru ei. 40 de franci pe an pentru un elvetian e pomana, mai ales ca diversele tuneluri sunt incluse. "Musafirii" sunt extra. Si uneori si pentru "musafiri" cei 40 de franci merita. De cativa ani, cand ma duc la mare la francezi ma duc prin Elvetia. Evit o bucata de autostrada franceza si ies in castig, in ciuda celor 40 de franci.
3. Desi sunt cele mai cinstite (platesti cat mergi), barierele (Franta/Italia) trebuie evitate din cauze de disconfort, nu din cauza de pret. Adica eu nu cred ca pretul e mare din cauza ca trebuie platite barierele (astea-s amortizate de mult). Din ce zice wikipedia, din taxele de utilizare, francezii au finantat 7600 km de atostrazi:
QuoteEnjeux actuels
De 1955 à 2003, le péage a permis de financer 7 600 km d'autoroutes, soit environ 80 % du réseau total15.
Presupun ca au negociat niste preturi la inceputuri si au ramas cu ele (si momentan francezii sunt suparati ca taxele au crescut mai mult ca inflatia).

4. Tuneluri am platit doar cand au fost chiar niste chestii deosebite (gen Mont Blanc), nu "tunelase" de 1-2 km. Meses nu mi se pare ca se incadreaza la "deosebit". 

tudor

Cred ca sistemul de taxare "cu bariere", (ca in Franța) este cel mai prost.
Investiția in sistemul de taxare in sine este scumpa: trebuie sa faci nouri trompeta sau/si benzi de taxare in plus, asta inseamna exproprieri tocmai acolo unde e terenul mai scump.
Timpul de asteptare este scump (si poluator).
Toate aste vor fi platite de utilizari (si ar putea fi evitate)

Dimpotriva, un sistem de camere poate fi "imbunatatit" pe parcurs:
 Pot fi adaugate noi segmente "taxabile" prin simpla adaugare a unor camere.
 Pot fi adaugate optiuni de taxare abonamente lunare/anuale/locale de exemplu zona aeroportuara, zona turistica, suprataxare pentru ora de varf sau perioada estivala (pe A2). Viteza medie. Clase de poluare. Urmarire in timp real a intrarii iesirii din tara.
Autotaxare: banii iti sunt luat doar cand camerele "te vad" pe traseu.

La limita se poate defalca taxa pentru portiunile construite in PPP pentru ca ar trebui sa in orice moment informația despre numărul de masini care folosesc zona unde investite trebuie recuperata.

Posibilitățile sunt nelimitate. Ceea ce pare "corect" acum poate sa nu mai fie asa in viitor. Daca se constata asta ajustarea se poate face imediat.


 

hvm

#878
Eu as merge pe doua variante pentru turisme si camioane:
- Prima varianta cu vigneta:
    * vigneta standard (cea de acum pentru tot ce nu e DX/A. Cred ca aici se incadreaza DN-urile
. :lol: ).
    * vigneta suplimentara in plus fata de cea standard (daca vrei sa intri si pe DX/A).
- A doua varianta ar fi big brother cu taxare la KM:
    * taxare pe KM - fiecare intrare/iesire sa aiba camera care sa permita calcularea automata si retragerea din cont in momentul in care ai iesit de pe A

Iar in cazul in care nu ai platit si nici nu ai vigneta, sa iti genereze automat la finalul zilei o amenda pe care o primesti prin posta cu posibilitatea de plata in 15 zile de la data la care ai primit amenda, altfel sa fie dublu. De asemenea sa fie clarificata executarea silita pentru plata amenzii. Si mai important sa nu poti iesi din tara daca ai de platit taxa/rovigneta.

Absolut necesar ar fi un system in care sa iti poti inregistra numarul de la masina si sa poti achizitiona vigneta sau sa alimentezi contul pentru plata la KM.
Poate sunt unii care circula o singura data azi pe A 20 km si nu ii convine sa plateasca vigneta ci la KM. Poate este camion cu doi soferi care merge de la Nadlac la Constanta si inapoi si prefera sa plateasca vigneta pe 24/h ca e mai ieftin, iar a doua zi mai are 200km si e mai ieftin sa plateasca pe KM.. Iar vigneta pe o zi/saptamana sa fie echivalentul a 350/700 km. In felul acesta cu cat conduci mai mult cu atat iti convine sa platesti vigneta. Deja pe an iesi mult mai rezonabil sa platesti vigneta.

Foarte important aceasta valoare sa fie ajustata in functie de marime si normele de poluare atat per km cat si in cazul in care se plateste vigneta.

Daca chiar dorim ceva eficient si care sa multumeasca pe toata lumea, eu cred ca acesta ar fi cel mai bun si echitabil system.

Sincer eu in aceasta ipostaza cel mai probabil as alege Vigneta, si cred ca multa lume ar face la fel.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

alin2pas

Susțin ideea lui @hvm.
În plus, indiferent ce sistem de taxare se alege, trebuie să existe control, adică un număr mult mai mare de camere pentru vignetă (la fiecare punct de intrare / ieșire de pe A / DX și mult mai multe decât sunt în prezent pe DN). Aceste camere pot fi folosite (pentru că oricum citesc numărul mașinii și îl verifică într-o bază de date) și pentru verificarea ITP și RCA, ceea ce ar conduce la o mai mare siguranță în trafic (elimină mașinile fără ITP din trafic) și la prețuri mai mici pentru RCA (crește numărul plătitorilor).
În ceea ce privește executarea silită pentru neplata amenzii, se poate recurge și la suspendarea înmatriculării la neplata amenzilor rutiere după un anumit timp (de exemplu 6 luni). Să nu uităm că în Grecia aveau mari probleme cu colectarea banilor proveniți din amenzi rutiere (unii făceau pur și simplu colecție de amenzi neplătită, fără să le pese) până s-a introdus sistemul de ridicare a permisului, talonului și / sau a numerelor de înmatriculare pentru anumite abateri.

JohannDB

                      CITAT """ ......și la prețuri mai mici pentru RCA (crește numărul plătitorilor)."""
     Spune-mi te rog, unde scad prețurile la noi, prin creșterea numărului de "cotizanți"? Eu unul, în ultimii 20 de ani,n-am văzut asta, din păcate; de ce om fi o "piață atipică"...??

Ionut

Vă pun mai jos prezentarea oficială MT din 13 octombrie. Un reprezentant API (Octavian) a fost prezent și vă va lăsa și el impresiile și notițele personale. Până pe 28 octombrie avem deadline să trimitem la MT un document cu propunerile/observațiile noastre (API) - care observații/propuneri vor fi formulate și în funcție de dezbaterile de aici de pe forum. Deci dezbateți.


























































mirceaeliade

O propunere care nu se aplica tarilor dezvoltate si e specifica Romaniei si altora similare:  se poate elimina taxa pe camioane/transporturi grele daca ele sunt incluse la dexvoltarea infrastructurii mari.  In principiu ce construieste autostrazi (unde noi suntem in urma) poate fi scutit de taxe, care in principiu ar duce la costuri putin ma reduse.  Taxatorul (MT/CNAIR) ar avea cazia sa aiba oferte ceva mi bune cand vine cazul sa plateasca dezvoltarea.

Ionut

Adică basculantele care fac ture-ture pe drumuri să nu plătească taxe dacă aduc umplutură pentru autostradă? Doar un exemplu, ca să înțeleg dacă am înțeles corect ce propui.

alin2pas

Quote from: JohannDB on October 15, 2022, 01:27:53 AMCITAT """ ......și la prețuri mai mici pentru RCA (crește numărul plătitorilor)."""
    Spune-mi te rog, unde scad prețurile la noi, prin creșterea numărului de "cotizanți"? Eu unul, în ultimii 20 de ani,n-am văzut asta, din păcate; de ce om fi o "piață atipică"...??
Cei care vor alege să-și încheie o poliță RCA deoarece nu ar mai putea circula fără asigurare (cum sunt destui acum, conform statisticilor) vor crește încasările firmelor de asigurări.
Neplătitorii de RCA care circulă pe șosele ajung și ei să fie implicați în accidente rutiere. Când sunt ei de vină (din câte știu) daunele sunt plătite de BAAR, din fonduri provenite de la firmele de asigurări. Cu cât se reduce numărul celor care circulă fără RCA, sumele cotizate la acel fond pot fi reduse, reducându-se cheltuielile neacoperite din venituri ale acestor firme. Asta poate conduce la o creștere a rentabilității firmelor de asigurări (dacă mențin prețurile constante) și implicit la un risc mai scăzut de faliment sau la un preț mai mic al polițelor de asigurare în cazul unei concurențe reale pe piața asigurărilor.