Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

shift2rail

^^ un NU categoric big brother-ului liberticid si privacy-cid slovak DNSS!

Daca nu se poate agrea politic varianta (first-best) cu porti de acces si taxare la km atunci, sub o forma sau alta, vor trebui socializate costurile operarii si mentenantei autostrazilot prin vignetta (second best).

Tertium non datur.

oc7avian

Ca notițe nu am mult pe lângă prezentare, fiind o întâlnire preliminară despre transpunerea într-un cadru legislativ.

Direcția ar fi următoarea:
  • transportatorii să fie taxați în funcție de distanță, tonaj (masă tehnică & masă maxim admisă) și normă de poluare. Exclus vehiculele <3,5 tone și transport persoane
  • restul, taxare pe timp în funcție de norma de poluare (pe timp = vigneta actuală)

Pentru cei taxați în funcție de distanță se dorește un sistem interoperabil cu restul țărilor, adică folosirea unui OBU (onboard unit) unic pentru identificarea continuă inclusiv a locației vehiculului. Acest OBU va fi cumpărat de la furnizori de servicii acreditați.

Ca țintă de preț, taxarea per km va fi proporțională cu venitul mediu pe cap de locuitor (comparând cu alte țări care au deja acest sistem).

Tot sistemul va fi digital, fără porți/bariere. Există implementări deja bazate pe locația prin satelit transmisă printr-un modul GSM (există camere fixe plus unități mobile pentru enforcement) ori detectare exclusiv prin echipamente fixe de pe marginea drumului. A doua variantă e mai complexă de implementat.

mircea

^^ Trebuia să mă opresc cu cititul la liberticid...

E primul comentariu căruia i-aș da "minus" dar n-am...

dr4qul4

unii vor neaprat sa stea la coada. Eventual bariera sa fie doar cu plata cash, ca nu cumva sa-ti ia comision.
Eu sustin taxarea pe baza duratei (timp) de folosire a infrastructurii. In felul acesta incurajam mersul pe autostrazi, DX si centuri ocolitoare. In combinatie cu taxare pe baza normei de poluare.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

oc7avian

Timp nu în sensul de secunde, minute, ore etc. măsurate de un aparat. Ci abonament exact cum e acum (ex. 1 an, 6 luni, 3 luni, 7 zile). Apare însă diferențiere în funcție de poluare.

Deci nu va încuraja mersul pe A/DX

Și mare atenție: vigneta ca și acum se va aplica doar pe ce e administrat de CNAIR. Nu DJ/DC-uri

dr4qul4

eu sustin taxarea pe timp masurat, nu cum este acum.
In loc sa platesti pt 1 an, sau per trecere (cum e acum la fetesti), cumperi intervale de timp in care poti folosi infrastructura. Daca te prinde o camera si nu ai acoperit acel interval, platesti amenda.
Intervalele pot fi egale (de ex 3, 4 sau 6 ore) , dar vor costa diferit in functie de ora (noaptea ar putea fi gratis) si categoria de poluare.
Am detaliat la inceputul topicului.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

mirceaeliade

@Ionut pai cam da, turcul sau UMBul sa nu plateasca pt camioanele folosite in constructii de autostrazi. Era o idee, dar numai daca asta va si duce la contracte mai ieftine fara a creea un loophole care sa permita (prea usor) tertipuri pentru baieti destepti sa bage besinoase sub scuza constructiilor de autostrada.  Probabil poate fi pusa ca proba pentru o perioada de timp (gen 5 ani) si dupa aia, sa nu se mai prelungeasca daca nu aduce beneficii evidente si/sau e abuzata ca metoda de fentare a taxelor.

oc7avian

Pericolul taxării pe timp exact (cu intervale scurte) este că șoferul va trage să scoată timpul minim, chit că e furtună ori obosit. Nu vorbesc despre mers peste viteza legală. În plus, trebuie algoritm mai complex în funcție de ambuteiaje, în care să scazi orele extra rezultate degeaba. Altfel practic statul iese pe plus prin a nu face centuri, DX, A etc.

Iar legat de taxarea pe distanță la transportatori, mi se pare esențial să avem intervale de distanțe taxate. Oarecum asemănător prețului biletelor de tren. Ori diferențiere în funcție de infrastructura utilizată, dacă există alternative (tarife promo). Exemple care explică de ce zic asta:
  • DN1 Ploiești - București e mai scurt decât A3
  • centura Focșani e posibil să fie mai tentantă decât cocoașa A7 Focșani
  • DN1 Scoreiu - Veștem e mai scurt decât A13-A1 ocolit pe la Boița

alexV

Pare ok ce prezinta ministerul transporturilor pentru taxarea vehiculelor grele:

- Acceptam principiile "poluatorul plateste" si "utilizatorul plateste". Deci fara exceptii pentru UMB, o propunere amuzanta de altfel.
- Pare inevitabil ca vehiculele grele sa aiba un on-board unit (OBU) pt includerea distantei parcurse in calculul taxei, cum au in toate tarile studiate.
- De asemenea e ok ca taxarea sa fie fara bariere. Evitam un un inconvenient major.
- Turismele si busurile raman la sistemul actual de vinieta. Poate alt pret. Din nou, confortabil pentru toti soferii de rand.
- Misto propunerea ca taxa per km la vehiculele grele sa tina cont de venitul mediu al tarii.


Observatiile mele:
1) Ar fi util un studiu despre metode observate de fraudare a sistemelor similare actuale, din Austria, din Slovacia, etc. Poate sunteti de acord cu mine, e in gena nationala sa fie depus efort maxim pentru fraudarea oricarui sistem social, oricarei taxe, etc. Macar sa stim de la altii ce se poate imbunatatii.

2) Draga minister, explicati va rog toate acronimele cand faceti powerpointuri:
   - MTMA cred ca e masa totala maxima autorizata
   - HGVS posibil sa fie heavy goods vehicles, caz in care abrevierea e "HGVs"
   - RUC n-am aflat niciodata ce e, si mai sunt pe acolo.

dr4qul4

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Ionut

Cam asta vrem să trimitem până vineri la minister - poziția API pe subiectul ăsta după discuțiile interne și de-aici de pe forum. Dați feedback, mai putem face modificări și ulterior dar e bine să avem o poziție de-acum. Evident, unele propuneri sunt contra a ce au zis unii pe-aici, alte propuneri nu au fost incluse ori altele sunt deocamdată elemente de detaliu (ori depind de alte decizii neluate încă).

Vor mai fi niște runde de negocieri/discuții cu transportatorii și nu numai. Din ce înțeleg, obiectivul e ca această rundă de discuții cu părțile interesate să fie finalizată în ianuarie. Rămâne de văzut cu ce rezultate.




pasadia

Un amanunt care nu e atins in comunicarea de mai sus (si cred ca nici nu a fost mentionat). Sincer sa fiu nu imi e clar nici mie cum sa ma raportez la el dar stiu ca mai creeaza nemultumiri in randul unor soferi si de asta il aduc in discutie:

- ar trebui taxate calatoriile (adica ar trebui sa fie obligatorie rovigneta) in interiorul unor areale metropolitane functionale?

Stiu ca un exemplu in acest sens era la Buzau ( @Ionut ), unde cred ca locuitorii din Maracineni erau nemultumiti ca avea nevoie de rovigneta pentru a sofa in/dinspre Buzau - existand o camera fixa pe DN2 la podul peste Buzau).
La Brasov am mai auzit de cazuri similare in care soferi din Harman evitau folosirea DN11 spre Brasov si foloseau DJ 108+DJ103.

Da, normal ar fi ca orice calatorie sa fie taxabila. Si firesc ar fi ca pretul rovignetei sa fie minor in bugetul de cheltuieli (de fapt este oricum si acum, dar saracia unor concetateni pare a fi si mai mare).

Prin urmare eu ma gandesc daca modelul maghiar nu ar fi util - adica vignete regionale, pentru acei utilizatori care nu parasesc zona metropolitana / judetul / regiune in care domiciliaza si alta vigneta nationala. Caz in care cred ca vigneta regionala ar trebui sa se aplice pentru toate categoriile de drumuri (DJ-uri, DC-uri, etc...), iar vigneta nationala ar trebui sa fie considerabil mai scumpa.

Ionut

#897
@pasadia
Ai identificat foarte bine problema. Am scris fix despre asta în punctul nostru de vedere la IV. 2. - unde am zis că noi recomandăm ca zonele metropolitane, ca și punctele taxate suplimentar (poduri Dunăre dar e posibil să avem și Meseș, de exemplu), să ofere tarife preferențiale pentru navetiști.

Tocmai pentru a evita chestiuni de genul Buzău-Mărăcineni. Mărăcineni e practic un cartier al Buzăului, ieși din oraș și intri imediat în Mărăcineni. E cam de porc să pui cameră de rovinietă acolo.

Pe de altă parte, eu sunt de părere (și sunt convins că nu doar eu) că TREBUIE să plătești vignetă ÎN interiorul zonei metropolitane. În primul rând că poluezi și uzezi drumul. Ba chiar poate mai mult decât un "orășean" (adică locuitor în oraș, în city limits) care iese foarte rar spre deloc din oraș (în concediu, în weekend la rude). Deci trebuie să plătești, așa e corect indiferent cum privești.

Pe de altă parte, nici nu e OK să-i ceri unui navetist să plătească de 20 de ori pe lună (x2) taxa de pod. Ori unui buzoian care stă în Mărăcineni să plătească toată taxa rutieră când el nu pleacă din Mărăcineni decât în oraș. Deci trebuie găsit un echilibru. Probabil acel echilibru este plata redusă în zonele metropolitane. Și când ieși (doar în concediu de 2-3 ori pe an) îți iei vignetă pentru o zi/o săptămână.

Pentru >3,5t discuția este nerelevantă. Se taxează per km parcurs. Iată încă un aspect: dacă transportatorul plătește per km, nu prea e corect ca șoferul de autoturism să nu plătească nimic și să facă metropolitan mii și mii de km anual...

Poluatorul ȘI utilizatorul plătesc. Greu este să găsești acel sweet spot, să strângi maxim de bani de la oameni ca să-i bagi înapoi în drum, să îi faci pe oameni să se conformeze ușor nu să fure/găsească metode de eludare și să fie niște principii sănătoase de calculare a prețului, echitabile, corecte.

oneLess

După mine, textul este mai aproape de Vă trimitem solicitările și recomandările noastre,
decât de Vă trimitem propunerile și observațiile noastre.

danutzu_1069

Dar mai este camera de ROV la Maracineni?
Parca au mutat-o...
Nici pe Street View nu o mai vad unde o stiam....