Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Pentru ca sigur vom avea taxe pe autostrazi in 2013-2014 si pentru ca sunt deja multe discutii despre taxele de drum, fie pe autostrazi, DN, sistemele tip rovigneta si asa mai departe, am zis ca merita acest subiect un thread separat. Pentru ca stiu ca se pot aprinde discutiile, va rog aveti grija sa nu le aprindeti prea tare, multumesc!

:cheers:

Ionut

QuoteDoar 46,7% dintre maşinile înmatriculate în România au roviniete electronice valabile în momentul de faţă

Astfel, doar 46,7% dintre cele 5,4 milioane de vehicule înmatriculate în România apar în sistemul informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei (SIEGMCR) ca având achitate, în momentul de faţă, taxele de drum. Cel mai bun procent în acest sens s-a înregistrat în judeţul Ilfov, unde circa 60,9% dintre vehicule aveau o rovinietă valabilă la sfârşitul lunii martie.



"În momentul de faţă, dintr-un total de 2.675.487 de roviniete valabile, un număr de 2.565.252 sunt eliberate pentru vehicule înmatriculate în România", ne-au precizat reprezentanţii CNADNR.

O rovinietă valabile 12 luni costă 28 de euro pentru autoturisme, 96 de euro pentru vehiculele de marfă cu masa mai mică de 3,5 tone, 320 de euro pentru camioanele cu masa între 3,5 şi 7,5 tone, 560 de euro pentru vehiculele cu masa între 7,5 şi 12 tone, 720 de euro pentru camioanele cu masa mai mare de 12 tone şi cel mult trei axe şi 1.210 euro pentru vehiculele cu o masă mai mare de 12 tone şi patru axe.

Amenzile sunt între 250 şi 500 de lei pentru autoturisme, între 750 şi 1.200 de lei pentru vehiculele cu masa maximă de 3,5 tone şi poate ajunge până la 4.500 de lei pentru camioanele cu masa de minim 12 tone şi patru axe, potrivit ZF.

sursa: Mediafax

50% mi se pare un procent OK, avand in vedere ca sunt foooooarte multi soferi (poate chiar jumatate) care nu parasesc localitatile de domiciliu sau folosesc doar DC-uri si DJ-uri. Din ce stiu eu sistemul rovinietei este doar pe DN-uri si pe autostrazi. Desigur, sunt si soferi care nu-si platesc rovinieta...

delacroix

2013-2014? De unde aceasta predictie? Poate pe autostrazile terminate, adica una singura A2 ceea ce  m-ar deranja decat principial. Desi sistemul rovinieta DN+Taxa A nu exista niciunde in Europa, ar fi un bun prilej sa fim si noi pe locul I la ceva. La prostie. Inlocuirea rovinietei Dn cu rovinieta autostrazi ar  scufunda definitiv CNADNR. Ca vorbeam de principii: e o marsavie sa faci autostrazi pe bani publici si apoi sa le oferi unor smecheri sa le "administreze". Dar chiar si asa "baietii destepti" de pe autostrazi nu se vor inghesui cu oferte. Principiul "afacerii" e sa ai mai intai "consumatori captivi" si dupa aceea le pui taxa. Asta inseamna cel mai devreme 2020.

Ionut

Pai am zis 2013-2014 din doua motive:

1. Boagiu apucase sa anunte inainte sa plece ca vor fi taxe pe A1 si A2 dupa ce se vor termina tronsoanele Nadlac-Sibiu si Bucuresti-Constanta. Chiar si fara Sibiu-Pitesti si fara Lugoj-Deva complet ar putea pune taxe.

2. E si logic ca dupa ce termina la segmentele Nadlac-Sibiu si B-Constanta sa puna taxa pe ele. Plus ca este posibil sa vedem si ceva PPP-uri (poate Bucuresti bypass) unde sigur se va pune taxa, dar asta nu cred ca din 2014.

Acum evident ca e o discutie lunga cum sa facem asta. Personal, cred ca vor fi taxe pe autostrazi (asa cum e deja la pod pe A2 la Fetesti) si vor fi in continuare taxate direct si DN-urile prin rovinieta.

iuli

Mi se pare normal sa puna taxa pe autostrada. Dar sper din tot sufletul sa nu faca cu bariera!  O:-)
Cel mai bun sistem e cel de acum de la rovigneta, cu camere. Si daca nu pot fi dubla taxare atunci toate camerele de pe DN-uri sa le mute pe autostrazi si sa astfel scapa de o cheltuiala. Dar astea sunt vise evident... Mai mult ca sigur ca vor pune baiera pentru ca astfel e ma sigura colectarea banilor si ii ai imediat. Cu camera ar fi cam nasol sa ii identifici pe cei care circula fara taxa. Apoi daca ar alege totusi sa fie cu camera oare ar rata ei un tun la un contract nou?  :|
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

delacroix

@Ionut, vad ca esti un sustinator al taxelor de autostrada. Nu ma deranjeaza taxele. Ma deranjeaza "smecheria": se face ceva cu bani publici si apoi se da unuia sau altuia sa "vamuiasca" acel ceva. In ritmul asta prin 2030 cand terminam si noi principalele autostrazi, aerul va ramane singura resursa netaxata. Dar cine stie poate se mobilizeaza sustinatorii taxelor.
Speranta mea este ca "a zis Boagiu".

Cristi232

#6
Se pare ca se va face taxarea tot prin sistemul rovignetei actuale, cu camere.
Poate va fi si un plus, cu plata prin sms, dupa ce aceasta va fi "tavalita" (incercata viabilitatea) la parcarile bucurestenilor.

Nu inteleg de unde-i asemanarea unei taxe de autostrada , cu taxa de trecere a Dunarii, platita peste tot, de la intrarea fluviului in tara pana la iesire. (unde nu-i pod construit, e denumita taxa de bac) .
Se plateste la:
-Portile de Fier
-Calafat
.....
-Giurgiu
-Ostrov (Calarasi)
-Cernavoda
-Vadu Oii
-Smardan (Braila)
-Bratianu (Galati)


De ce oare asa mic procentajul AR si Tm pe harta de mai sus?
:)

Ionut

@delacroix: Pai nu pot sa zic ca-mi plac taxele, doar ma gandesc ca nu va fi foarte usor pentru CNADNR sa intretina 400 km (deja dati in folosinta) plus inca vreo cateva sute, hai sa zicem in total 1000. De acord cu tine ca e cam aiurea sa pui o taxa pe o autostrada construita din bani publici, insa te intreb: cum vor fi aceste autostrazi intretinute? Nu am detalii, dar cu siguranta si in vest sunt multe autostrazi taxate care au fost construite cu bani de la buget. Plus ca multe segmente din A1 vor fi construite cu bani europeni, deci acolo se complica un pic situatia, nu sunt doar banii romanilor.

@Cristi232: Ai informatii suplimentare ca taxarea va fi prin camere de tipul celor pt rovinieta? Ma refer la informatii oficiale, nu presa sau zvonuri. Legat de taxa de pod: era doar un exemplu...

Cristi232

Ionut, ca sa fie clar de la inceput, cei 85%, nu inseamna ca autostrazile sunt, in fapt sau de jure ale Europei.
Cei 85% sunt din contributia membrului Ue - Romania, la uniune.
Adica acesti bani se intorc, oarecum (juridic, e mai complicat mecanismul, de explicat), poate diferi cuantumul, eventual.

Asadar, sunt construite numai din banii publici, dar trebuie intretinute, asta e clar.
Cine va plati intretinerea viitoare, aici inca nu s-a hotarat nimic (iti dai seama ca sunt interese MAXIME).

Cinstit ar fi principiul: ai construit, percepe taxa!
(adica unde-i PPP, acolo taxa)

delacroix

Quote from: Ionut on April 13, 2012, 12:37:25 PM
te intreb: cum vor fi aceste autostrazi intretinute? Nu am detalii, dar cu siguranta si in vest sunt multe autostrazi taxate care au fost construite cu bani de la buget. Plus ca multe segmente din A1 vor fi construite cu bani europeni, deci acolo se complica un pic situatia, nu sunt doar banii romanilor.
Tu iti faci vila cu op'spe camere daca nu poti sa o intreti? Daca decizi ca trebuie autostrazi iti asumi raspunderea pentru intretinere. Dn-urile de unde se intretin? Din rovinieta? Ajung 100mil euro/an? Daca da ajung si pentru autostrada. . Daca nu si in consecinta se acorda bani de la buget, se face acelasi lucru pentru A-uri. Pentru ca bani mai multi vor fi: Autostrazile sunt motorul economiei! Sau nu-i asa si atunci le construim de fudulie.
  Cat priveste "vest"-ul regula e simpla: bani publici=taxare globala(vinieta,accize, etc), bani privati (inclusiv imprumuturi garantate de stat)=taxare individuala. Asta e regula.
  Banii europeni sunt tot bani publici.

nirolf

Quote from: delacroix on April 13, 2012, 09:48:54 AM
@Ionut, vad ca esti un sustinator al taxelor de autostrada. Nu ma deranjeaza taxele. Ma deranjeaza "smecheria": se face ceva cu bani publici si apoi se da unuia sau altuia sa "vamuiasca" acel ceva. In ritmul asta prin 2030 cand terminam si noi principalele autostrazi, aerul va ramane singura resursa netaxata. Dar cine stie poate se mobilizeaza sustinatorii taxelor.
Speranta mea este ca "a zis Boagiu".

Nu cred că trebuie făcută corelaţia asta - făcută din bani publici, deci nu e cazul să o taxăm. Taxarea oricum se presupune că se face pentru a acoperii costurile de întreţinere. Costuri pe care până la urmă e mai corect să le plătească doar cei care chiar folosesc tronsoanele respective, dacă plata construcţiei oricum a facut-o toată lumea (pe bună dreptate, desigur, fiind lucrări de interes naţional). Şi între a avea autostrăzi întreţinute ca până acum şi a plăti o taxă pentru întreţinere serioasă, prefer a doua variantă.

delacroix

Quote from: nirolf on April 13, 2012, 02:19:55 PM

Şi între a avea autostrăzi întreţinute ca până acum şi a plăti o taxă pentru întreţinere serioasă, prefer a doua variantă.
Se poate concepe si un sistem mixt: cine vrea plateste , cine nu, nu.
Cat despre întreţinere serioasă , e o notiune relativa care se combina cu alta variabila plăti o taxă. Nu vei ajunge niciodata la liman, mereu vor trebui bani mai multi.
De curiozitate cat ai fi dispus sa platesti pt. 100 km de autostrada?
Poate ca raspunsul ar trebui sa-l dea cat mai multi.

Ionut

Quote from: delacroix on April 13, 2012, 02:32:48 PM
De curiozitate cat ai fi dispus sa platesti pt. 100 km de autostrada?

3-4 euro? :dunno:

Asta ar fi un pret OK pentru Romania, cred. Eu de exemplu as putea da 3-4 euro pentru 100 km dar sa stiu ca acea autostrada e pe bune intretinuta: fara gropi, marcaje clare si vizibile, parapete drepte cu elemente reflectorizante pe ele, gard autostrada, semne intregi clare.

Ionut

Quote from: delacroix on April 13, 2012, 03:20:22 PM
Adica pentru Timisoara-Arad dai 1 (unu) euro? Pai jumatate din "navetisti" s-ar intoarce pe DN69.

Nu, pentru navetisti ar fi abonamente, desigur! Eu ma gandeam la 3-4 euro/100 km pentru cei care nu folosesc des autostrazile, un fel de pret standard sau "pret de lista". Sunt diverse variante posibile:
- card pre-paid, dai X euro pentru Y km de autostrada din retea, oriunde
- abonament pentru o autostrada, abonament lunar, de exemplu, pt navetisti
- weekend pass, cum facem noi pe Bucuresti-Constanta vara sau B-Brasov iarna

Si altele, cu siguranta, exista marketing...

delacroix

Quote from: Ionut on April 13, 2012, 03:31:11 PM
Quote from: delacroix on April 13, 2012, 03:20:22 PM
Adica pentru Timisoara-Arad dai 1 (unu) euro? Pai jumatate din "navetisti" s-ar intoarce pe DN69.

Nu, pentru navetisti ar fi abonamente, desigur! Eu ma gandeam la 3-4 euro/100 km pentru cei care nu folosesc des autostrazile, un fel de pret standard sau "pret de lista". Sunt diverse variante posibile:
- card pre-paid, dai X euro pentru Y km de autostrada din retea, oriunde
- abonament pentru o autostrada, abonament lunar, de exemplu, pt navetisti
- weekend pass, cum facem noi pe Bucuresti-Constanta vara sau B-Brasov iarna

Si altele, cu siguranta, exista marketing...
Parca era principiul "sa plateasca cine foloseste". Sau promovam principii pana ne vedem cu sacii in caruta si dupa aceea avem alte principii. In fond ai dreptate sunt diverse variante posibile. Esential e sa introducem taxa. Ce te faci daca peste doi ani se dubleaza taxa? sau tripleaza?