News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yetiman

Te rog citeste cu atentie.
Am spus 0,1 eur/km nu 1 eur/km, ca ar fi DEZASTRU.

Iar preturile la vignete NU le-am scos din burta, ci de pe site-ul toll.eu





In Ungaria e putin mai scumpa, adica cam 110 eur/an.

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

mdragos

Sistemul Austriac este ok. Bineinteles cu varianta electronica, fara prostii lipite in parbriz.
Porti si sisteme de taxare ca in Italia sunt imbecilitati.

RaduG

Mie sistemul ,,poluatorul plătește" mi se pare cel mai simplu de implementat în prețul carburantului.

Se evită astfel discriminarea dintre autostrăzi, DN-uri, DJ-uri, drumuri comunale, străzi din orașe. Se evită discriminarea dintre cei care folosesc mașina și cei care nu. Se încurajează achiziția de automobile cât mai eficiente, sau chiar electrice.

Iar mai târziu, peste niște ani când totul va fi electric, același buget național necesar pentru întreținerea infrastructurii se poate acumula dintr-o taxă pe energia electrică de la stațiile de încărcare. Mă rog, până atunci pe poate deja implementa treptat, pe măsura schimbării proporției de mașini termice/mașini electrice.

Concret, să zicem că are CNAIR un buget de 10 miliarde lei, iar consumul României este de 10 miliarde de litri. Un leu pe litru pentru întreținere drumuri. La fel la electrice, prețul kW la stațiile de încărcare să cuprindă și taxa de drum, niște bani-zeci de bani/kW (să facă economiștii calcule ce și cum, eu doar am dat niște exemple pur teoretice, nu dați cu parul corectitudinii cifrelor). Și ai bani frumos de infrastructură și proiecte mari și frumoase. A se vedea Germania unde toate taxele de drum sunt incluse în prețul carburantului.

hefaistos

Stiu niste transportatori care au mestecat niste vorbe de duh mai tot anul asta referitor pa pretul combustibilului. Si voi vreti sa le puneti in carca alte costuri, eventual tot prin combustibil.
Cat despre taxarea la KM de autostrada, orice peste 3euro/100km va intoarce lumea inapoi in anii de dinainte de autostrazi. Si da, evident un sistem electronic de taxare
- pe baza de "card de acces" in care se face citirea automata la intrare si la iesire si se taxeaza direct din cont. Pretabil la utilizatorii curenti.
- taxare fizica pentru utilizatorii ocazionali: cartonas la intrare tarifarea pe baza cartonasului la iesire. 
- "abonamente" si acces gratuit/preferential pentru zonele limitrofe.

P.S.
Eu as prefera sistemul actual cu rovinieta majorata sau un sistem Rovinieta standard/Rovinieta premium. Pentru ca odata ce ai platit vei fi inclinat sa folosesti autostrada iar noi asta ne dorim, sa scoatem traficul de pe DN spre DX si A nu sa impingem soferii inapoi pe DN-uri (vezi Franta).   
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

ivladbogdan

Lasate la liber toate drumurile cu exceptia autostrazilor si a DX.
Iar pentru autostrazi si DX facuta o rovinieta cu un pret real, cel putin 100 euro pe an pentru masini mici. Ce este acum este mult prea ieftin.
Fara porti de taxare. Le injur de fiecare data cand ajung prin Croatia.

shift2rail

^^haideti sa renuntam la marota autostrazilor "goale" din Fr: cine a circulat acolo sistematic stie ca sunt la fel de uzitate ca routele nationale(gratuite)

Ptr a structura conversatia avem practic trei modele de plata a serviciilor autostrazii in EU, fiecare cu meritele/dezavantajele sale:

(i) Pay per use (Fr, It)
(ii) Abonament hebdomadar/lunar/anual (vignieta) (At)
(iii) plaa indirecta prin bugetul national (taxe, impozite, accize) - modelul De (cel mai ineficient, imho)

Atentie, documentul MT nu vb decat de "rovigneta", mai sus modelul (ii), ptr onestitatea dezbaterii/informarii publicului, trebuie pornit cu toate optiunile (i)-(iii) pe masa



yetiman

Am impresia ca unii sunteti chiar masochisti.  :lol:
Cum sa sustii modelul francez?

In primul rand e extrem de scump. Am dat exemplu mai devreme. Un singur drum Paris - Bordeaux si retur costa mai mult decat vigneta din Austria (sau Ungaria) pe un an intreg!

In al doilea rand, portile de taxare creaaza dopuri si timpi de asteptare, care poate depasi cu mult 1-2 ore in sezoanele de varf.

In al treilea rand, cum zicea si alt coleg, noi vrem sa impingem traficul catre autostrazi, nu catre DN-urile periculoase si deja aglomerate (ca doar de aia am facut autostrazile)

PS1: Un exemplu banal: Daca pe A10 am taxa ca in Franta - 7 euro/70 km - oare cati dintre utilizatorii regulati ar mai folosi-o? (intr-o perioada faceam acest drum de 5 ori/saptamana, dus intors. Crezi ca as fi (putut) plati 280 euro/luna doar pentru "avantajele" autostrazii?

PS2: Da, daca mergi o data pe an, te poate "durea in dos" de cei "cativa euro" pentru confortul adus. Si de toti ceilalti care au nevoie de autostrazi permanent, nu doar in concediu.

Si DA, eu sustin varianta Vignetei pentru autostrazi, dar la un pret rezonabil (probabil 50-100 euro/an). Costul anual ar trebui sa tina seama si de numarul total de km existenti

PS3: Repet ce am spus si mai devreme - vorbesc doar pentru auto sub 3,5 tone. Pentru traficul de marfa (sau persoane), care e afacere aducatoare de profit, discutiile sunt altele. Un transportator isi include aceste costuri in pretul serviciului prestat. Dar noi, ceilalti, unde sa includem aceste costuri?

PS4: Incercati sa nu mai ganditi doar din situatia proprie, in care mergeti o data pe an, cateva zeci de km pe autostrada si cele cateva zeci de euro nu conteaza asa mult. Sau e doar dorinta "sa moara capra vecinului"? Da domnule, cine merge pe autostrada sa plateasca cat de mult, mama lui de burghej...


,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

Allex

O rovinieta speciala pentru Autostrada/Drum Expres ar baga traficul inapoi in Bacau, Rasnov, Cristian si cine stie inca unde. Nu mi se pare o solutie inca. Pe moment parerea mea e ca trebuie sa ramanem deocamdata pe sistemul actual de taxare.
"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

DN2 - E85 | Monitorizare A7 Autostrada Moldova

Hercule

In conditiile in care mult nu dau 3 lei/ora pentru o parcare civilizata, cine credeti ca va scoate din buzunar 5 lei (0,1 euro) la 10 km de autostrada? 95% se vor duce inapoi pe DN.

In al doilea rand haideti sa avem o retea decenta de autostrazi si apoi se mai poate discuta. Mie nu imi convine, de exemplu, ca mergand de la Targu Mures la Cluj sa ma dau jos de doua ori de pe autostrada ca la urma sa ies si la 30 km de Cluj. Si sa mai platesc 25 de lei, bucuros ca am fost lasat sa ma dau pe 52 km de autostrada. Totusi asta e cazul fericit, ca daca ma uit inspre est ma ia cu ameteala.

Nu in ultimul rand ma intreb cum pot nemtii sa-si gestioneze reteaua uriasa de autostrazi doar din taxele incluse in combustibil. Noi nu, la un pret similar al combustibilului. Pe de alta parte noi suntem saracii Europei dar ne avantam sa fim singurii care taxeaza separat atat drumurile cat si autostrazile. Cel putin declarativ aici pe forum.
Deșteaptă-te române!

yetiman

^^ Eu ma gandeam la ceva de genul:
30 euro vigneta pentru DN-uri (cam asa cum e acum) si
50 euro vigneta pentru DN, DX si A. (deci cu 20 euro/an in plus)

Cine nu are, sau nu vrea pe autostrada (desi nu as intelege de ce) ar plati suma mai mica. Iar 20 euro in plus pe an, pentru a folosi autostrada nu mi se pare exagerat.

Cu o singura conditie: Sumele respective sa intre la CNAIR, intr-un cont special si sa poata fi folosite doar pentru intretinere/construire sosele. Nu cum e acum, ca intra in "galeata" mare a bugetului de stat, iar CNAIR nu are bani de marcaje si intretinere...


,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

TibiV

Sa imi fie cu iertare, dar de trei zile nimeni NU a raspuns de fapt temei propuse de Ionut.

Care este "dezbatere pe subiectul sistemului SETRE în România și alinierea RO la legislația europeană/directiva europeană."

NU cum credem (fiecare dintre) noi ca ar fi mai bine. Ce ne-ar conveni cel mai mult, sau cum ne-ar placea.
Ci alinierea la legislația europeană/directiva europeană.

Evident, documentul postat de Ionut este scris in bruxeleza (prost tradusa) si are nevoie de un intepret pentru trecerea in limba romana vorbita (si inteleasa).

Toate propunerile facute pe ultimele doua pagini NU au nici o legatura Directiva EU.
Si evident nu se vor putea implementa decat in masura in care respecta noua directiva.

Asa ca in loc de propuneri "ce imi place/displace la austrieci/francezi/nemti/austrieci/greci etc" ar fi mult mai constructiv sa ne traduca cineva exact "ce este SETRE" si ce vrea de la noi...

Pana nu lamurim asta, tot ce discutam aici este "vanare de vant". Aka vorbe de claca...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

hefaistos

Pai m-am uitat si eu pe directiva 2022/362
Formularile sunt
QuoteWhere a Member State intends to apply

Si urmeaza o enumerare a modalitatilor de taxare printre care si cele "suplimentare":

Cost of traffic-based air pollution
Cost of traffic-based noise pollution
Cost of traffic-based CO2 emissions
Congestion charge

De asemenea se spune

QuoteIn order to prevent traffic from switching to toll-free roads, which may have a serious impact on road safety and the optimum use of the road network, Member States should be able to levy tolls on all sections of their network of motorways.

Deci se refera la ce pot statele sa faca si nu la ce sunt obligate.
 


Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

alexandru_m

1. In Germania doar vehiculele sub 3,5 T folosesc gratuit infrastructura, la peste 3,5 T se plateste toll prin GoBox.

2. DPDV al taxarii peste 3,5 T Austria cred ca este cea mai scumpa tara din EU. In Germania dai vreo 16 centi pe km cu un euro VI, in Austria dai vreo 42 de centi pe km. O buna parte din traficul de tranzit pe ruta Bratislava-Brno-Praga si apoi ori spre Plzen ori spre Usti Nad Labem e format din tiruri care ocolesc Austria pe motiv de taxa de drum.

3. Eu am inteles din documentele postate de Ionut ca singura discutie e cum diferentiem vinietele in functie de emisiile vehiculului. Nu tin minte nici o referire la taxare la km sau orice nu e vinieta. Ce-i drept sunt si putin obosit  :D


bogdymol

Quote from: shift2rail on October 05, 2022, 08:21:34 PMmodelul francez de taxare, o idee simpla si complet intuitiva:

Nu as spune nu, doar ca e un model foarte scump. De exemplu taxa de autostrada pentru o singura calatorie de la Paris la Nisa costa cam 80 €, adica cat costa rovineta in Romania pe aproape 3 ani. Si asta e doar pentru un singur drum!

Autostrazile pe sistem francez de taxare (la fel e si in Italia sau Spania de exemplu) sunt si mult mai scumpe de construit si mai apoi de intretinut: nodurile rutiere sunt complexe ca sa duca tot traficul prin poarta de taxare, portile de taxare efective sunt scumpe de construit, intretinerea in fiecare an iarasi nu e de neglijat etc. Toata infrastructura asta duce la niste costuri care poti fi foarte usor evitate prin alegerea unui sistem diferit de taxare.
Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele

JohannDB

    Aș avea o "mare rugăminte": să vă abțineți de la propuneri și idei în spinoasa problemă a taxări, DACĂ sunteți utilizatori ocazionali ai sistemului rutier și mai ales DACĂ NU AVEȚI TANGENȚĂ cu transporturile, cu deținerea unei oricare/orice fel de flotă de mașini ce fac o formă oarecare de transport autorizat, cu administrarea unei firme și flote de transport, cu tot ce implică o activitate legală, incluzând parcul auto, întreținere, piese de schimb, salariați, service, etc..... De idei "pasionale" că "așa am văzut", că "așa ar fi corect/incorect", că "așa s-ar putea, pentru că", (că) "că așa mi se pare",  ceva similar cu, deja, febră a parapeților N.J. puși cu cap și mai ales fără cap, mulțumesc, NU, că nu ducem lipsă și vom ajunge "foarte departe"...... Vă rog, dacă sunteți direct implicați, atunci veniți cu idei, propuneri, etc, implicați în transport național și comunitar..... Până nu gestionezi amănuntele, nu poți știi cum și cu ce se mănâncă !!!  Multe aberații le suportăm la această oră, din păcate !!