News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

TVlad

#840
Pe scurt, coana UE nu stie de unde sa mai stoarca niste bani si gaseste pretextul codoiului, impachetat intr-un ucaz scris in neo-limba de lemn.

Principiul meu e clar: atita timp cit platesti ca sclavul la impozite, accize, tva-uri si alte taxe, trebuie sa primesti la schimb servicii "gratis" asigurate prin forta, competenta si autoritatea statului. Nu e admisibil sa ajungi sa le mai platesti o data in masura utilizarii.

Ori plata per serviciu fara taxe si impozite, ori taxe si impozite dar in schimbul serviciilor.



dr4qul4

1. orice numai fara porti fizice de taxare. Chiar nu vreau sa stau cateva minute la fiecare poarta de taxare (si sa prind vreo 5-6 pana la destinatie). Camere pe autostrada, inainte de unele iesiri principale.
2. Nu as taxa la km. Taxarea pe timp mi se pare mult mai corecta. Se poate imparti ziua in 12-8-6-4-3 intervale (tokenuri). Pana la urma, daca mergi mai incet, ocupi mai mult timp infrastructura. Iar daca te opresti in spatiile de servicii, este normal sa fii taxat si pt folosirea lor (poate nu la fel si pt camionagii, dar poate se gaseste o solutie si pt ei)
3. Preturi diferite in functie de vehicul dar si de ora! In felul asta cine vrea sa vina duminica seara de la Constanta va plati dublu fata de cel care vine luni dupa amiaza. Noaptea preturile ar putea fi f mici, sau chiar deloc!
4. Plata ca acum la Fetesti. + aparate de incasat pt plata cash/card in spatiile de servicii (in locul ghiseelor de la Fetesti).
5. iti alimentezi numarul de inmatriculare exact cum faci acum la Fetesti.  Iti ia pretul (nr de tokenuri) mai mare chiar daca esti prins doar 1 minut in intervalul mai scump.

Ex. 6 intervale a 4 ore: 1-5-9-13-17-21-1   1-5 gratis, 9-13 in prima si 17-21 in ultima zi a weekendurilor normale sau prelungite x2.

Plec spre Nadlac sambata la 3 si ajung la 9:05. 
- prima camera m-a inregistrat la 3:10 si nu mi se ia nici un token.
- A doua m-a inregistrat la 5:30 la Boita si automat imi ia 1 token.
- A 3-a ma vede la 6:30 dupa Sebes si nu-mi mai ia nimic pt ca intervalul e achitat
- A 4-a ma vede 8:30 la Nadlac si iar nu-mi ai nimic. Daca insa ma vede la 9:05 imi ia 2 tokenuri.

Pe langa varianta de facut cont pe numarul de inmatriculare (ca sa stim mereu cate tokenuri avem) mai vad si foarte multe gratuitati. Adica intervale pe care unele camere sa nu inregistreze pentru a incuraja circulatia in acele ore (cand autostrada este mai libera).
Raman de rezolvat problemele cu masinile inmatriculate in strainatate si cu eventualele ambuteiaje inregistrate (e un fel de overbooking, asa ca ar tb sa bage gratuitate cand sunt blocaje mai mari de 30 de minute)

Nu stiu daca m-am facut inteles. Pare complicat, dar si taxarea la km va fi
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Deschideri 2024: Intaia Cocoasa + L3, Lotul Coni , T1DX12, A0L3,

mdragos

Sistemul din Austria e ok. Doar sa fie implementat electronic ( fara etichete in parbriz ). Cnair trebuie sa calculeze cand taxa actuala ar fi egala cu o vigneta doar pe autostrazi. Doar atunci se va face schimbarea, pentru  a fi egale veniturile bugetare.

traveler

#843
Quote from: shift2rail on October 05, 2022, 08:21:34 PM¨modelul francez de taxare, o idee simpla si complet intuitiva:

porti de acces la intrarea/iesirea de pe autostrada si taxare la km parcurs. sistem onest, echitabil (nu platesti daca nu folosesti serviciul), comprehensibil ptr cetateanul obisnuit, si, mai ales, incitativ (nu folosesc autostrada decat cei care au mai multa nevoie de ea).
Dx-urile, drumurile de legatura, etc cu acces liber.

Problemul in Franta este ca autostrazi, care sunt private, sunt prea scump, si de fapt ramane un trafic intens de masini si TIR pe drumurile nationale si judetene care este un problem foarte mare in Franta. Pentru a solutiona acest problem si pentru a finanta drumurile de catre cei care le folosesc/strica cel mai mult (adica TIR), acum 10 ani au incercat un sistem cu "ecotaxa" pentru TIR pe drumurile nationale si judetene... idea era buna, copiat despre modelul german, austriac, etc... dar din pacate aceasta ecotaxa nu a fost inteles bine de populatia si au fost niste protest in Bretania si au distrus niste porti de control care erau instalat atunci... cateva luni mai tarziu, guvernul de atunci a anulat proiectul fata de protestele si a trebuie sa platesc despagubiri uriase pentru firma care ar trebuie sa gestionez sistemul...


https://fr.wikipedia.org/wiki/Taxe_nationale_sur_les_v%C3%A9hicules_de_transport_de_marchandise

In rest modelul cu autostrazi private este foarte controversat in Franta, precum si pretul lor (care nu este complet sub control de guvernul)...

sarbu

#844
In Franta saptamana trecuta am fost in concediu si am avut o masina inchiriata 2 zile, pe o portiune de autostrada unde am avut nevoie sa merg 40 de km am platit 6 euro pentru o masina mica. Autostrada era cu 3 benzi si foarte libera, in schimb pe drumuri nationale foarte aglomerat, dovada ca sistemul autostrada e cu bani, restu e gratuit nu functioneaza. Cel putin nu functioneaza daca diferenta de pret este foarte mare, la 6 euro 40 de km, la preturile actuale mersul pe autostrada are acelasi pret cu cantitatea de combustibil consumata.

Am citit si eu putin de sistemul de concesiune al autostrazilor din Franta, concluzia era ca ajungand la privat , cu niste contracte foarte favorabile, ca doar coruptia nu s-a inventat in Romania, pretul pe km a crescut foarte mult si foarte repede fara ca statul sa aiba vreun control si din pacate contractele fiind semnate pe 30-50 de ani, nici nu prea au ce face.

mircea

@TVlad: Nope. Taxele ar trebui să îți asigure drumurile locale (DC, DJ). De ce ar trebui să plătească oamenii care nu folosesc sistemul rutier pentru mentenanța sa? Prefer oricând o taxă de utilizare în detrimentul unui procent în plus la impozitare pentru toată lumea.

Sistemul austriac îmi pare cel mai ok. Porți automate pentru transport și vignetă pentru autoturisme. Ah, da, valoarea vignetei ar putea să crească. E tot în grila 3€, 7€, 13€, 28€ de când s-a introdus. Cam puțin după părerea mea. Dacă slovacii pot cere 16€/10 zile, am putea ridica și noi tariful săptămânal la 5-6€.

StefanD

 Pentru traficul greu:

Sistemul European Electronic Toll Service-EETS  (la fel ca în Austria, Germania, Ungaria, Cehia, ș.a.) mi se pare cel mai potrivit și pt. România. Astfel vom face și noi parte din acest sistem integrat la nivel european prin care transportatorii pot plătii taxele prin același furnizor de servicii și au nevoie de un singur On-Board Unit(OBU) pt. mai multe țări UE.

Neapărat diferențiat după norma de poluare, deci plata la km în funcție de poluare și MTMA/configurație vehicul.

Treceri de poduri, tuneluri taxate pot fi integrate în sistem.

Pentru autoturisme și MTMA sub 3,5t

Avem deja sistemul implementat inclusiv sistem de verificare - Rovinieta

Domeniu de aplicare:

Ar fi timpul să nu mai plătim decât pt drumuri demne de o taxă de drum. Aici aș vedea pe lângă A+DX, maxim DN-uri 2+2 real pe distanțe sau trasee relevante taxării (ex. VO Brașov, NU DN2).

Sectoare cu excepții unde este cazul pt. a nu muta traficul pe drum fără taxă pt că este la îndemână ca timp de parcurgere sau din alte motive - ex A0, sectoare care trec pe lângă orașe mari dacă este cazul.

Având în vedere cum se circulă pe DN-uri și diferența timpului de parcurs, nu cred că mersul pe DN va fi atractiv dacă nivelul de taxare va fi unul ok.

Vinietă pt sub 3,5t și EETS cred că vor genera și cele mai mici costuri de implementare și operare față de varianta cu puncte de taxare la care va fi nevoie de ceva mai multă infrastructură.

miahi

Trafic usor / autoturisme / <3.5 t :

Orice sistem de taxare ar trebui sa fie simplu pentru a avea conformare sociala. Presupunand ca sistemul Rovinieta merge cat de cat bine, ideal ar fi sa fie mentinut asa cum este momentan si poate optimizat . Poate ca ar putea sa fie 2 categorii de tarif :

- Rovinieta Clasic - toate drumurile nationale de orice categorie, la aceleasi tarife ca si pana acum - nicio indexare .
- Rovinieta Extra  - toate drumurile incluse in Clasic plus cele cu acces controlat: A* si Dex* . Tarifarea aici este un subiect destul de complex si probabil destul de greu de estimat / cuantificat. Probabil un 25% - 50% in plus fata de tariful pe Clasic ar fi decent, avand in vedere ca totusi momentan avem doar 1000 de km de A* si Dex*. Cu cat reteaua se va dezvolta, se va putea indexa acest tarif proportional cu dimensiunea.

Intentia revizuirii acestui sistem de taxare este clara, mai multi bani la buget, deci ar fi bine totusi sa fie ceva diferentiere pentru a nu afecta pe toata lumea, chiar daca nu utilizeaza A*, Dex* .

Orice se va face, important este fara porti de taxare fizice pe drumuri. 




shift2rail

#848
^ 1. in ciuda inconvenientelor mentionate mai sus, portile fizice de taxare au un mare avantaj: pay per use, platesti doar daca si pentru cat consumi din serviciul respectiv (acces la autostrada);
din acest punct de vedere atat vignietele cat si plata prin sistemul general de taxe&impozite sunt instrumente imperfecte (vor exista mereu transferuri financiare implicite imposibil de cuantificat de la cei care folosesc mai putin sau deloc A-ul catre cei care o folosesc intensiv).

2. A-urile in Fr nu sunt private ci sunt concesionate de stat pe 20/30 de ani catre grupuri private - Vinci, Sanef, etc -  care asigura o mententanta mult peste media europeana.

3. alegerea pay-as-you-go vs vigneta vs sistem national de impozite va fi desigur politica. important este ca avantajele/incovenientele fiecarui model sa fie corect expuse decidentului (politic) si publicului.

dumbravaandrei

Indiferent de nivelul de taxare, doua lucruri mi-as dori:
- La fel ca la taxa pentru podul Fetesti-Cernavoda, sa ai 24h la dispozitie sa cumperi vigneta. Nu ai platit-o in 24h, amenda acasa. Dar nu aberatii cu amenda trimisa acasa desi tu cumperi vigneta prin SMS la 2 minute dupa ce te-a luat camera.
- Sa nu platesti taxe de tranzit atat timp cat folosesti infrastructura din judetul in care ai resedinta/domiciliul. Sa fim seriosi, e o aberatie ca cei din Constanta sa plateasca vigneta pentru A4 sau Brasovenii sa plateasca vigneta pentru DN VO 1k
- Posibilitate de GoBox pentru oricine doreste, fie el cetatean roman, rezident sau non-rezident.
- Neaparat un portal la cnair in care pe baza nr. de inmatriculare sa stii cate amenzi ai la activ si cuantumul acestora. Asta cred ca se poate face si acum.

Da, ar fi frumos ca vigneta sa fie calculata in functie de categoria autovehiculului, categoria de drum si nr de km parcursi.
Iar portile de taxare sunt o idiotenie.... pierzi foarte mult timp pentru o chestie complet inutila. Banii aia ii poti incasa mai elegant, fara sa-l opresti pe om pe drum.

shift2rail

Quote from: dumbravaandrei on October 06, 2022, 02:28:20 PMDa, ar fi frumos ca vigneta sa fie calculata in functie de categoria autovehiculului, categoria de drum si nr de km parcursi.

ar fi frumos, dar imposibil tehnic. (cu exceptia unui sistem big brother de supraveghere video in masa).

Quote from: dumbravaandrei on October 06, 2022, 02:28:20 PM[...] Banii aia ii poti incasa mai elegant, fara sa-l opresti pe om pe drum.

Cum?

StefanD

Quote from: dumbravaandrei on October 06, 2022, 02:28:20 PM- Sa nu platesti taxe de tranzit atat timp cat folosesti infrastructura din judetul in care ai resedinta/domiciliul. Sa fim seriosi, e o aberatie ca cei din Constanta sa plateasca vigneta pentru A4 sau Brasovenii sa plateasca vigneta pentru DN VO 1k

În Austria pe sectoarele cu taxă suplimentară(tuneluri și anumite sectoare montane) există abonamente pentru oricine și abonamente pentru navetiști cu o reducere semnificativă-ceva ce ar fi util și la noi imediat în cazul podurilor dunărene. Până la urmă și riveranii și mai ales navetiștii sunt și ei utilizatori ai infrastructurii respective.

În momentul actual majoritatea vehiculelor din RO au nevoie de Rovinietă, unii deja din momentul în care au ieșit din propria curte - asta chiar nu mi se pare ok.

yetiman

Taxarea per kilometru cu statii de taxare nu are decat dezavantaje. Si ma refer la autovehicole sub 3,5 tone. La traficul de marfa este alta discutie.

1. Timpul pierdut la poarta cu plata. Am patit-o si in Franta, si in Croatia. In sezon estival am stat aproape 2 ora sa ajung sa platesc. (In Croatia chiar m-am certat cu omul de la poarta ca imi cerea sa-i platesc numerar, desi avea POS-ul pe masa si semnul de card lipit pe ghereta.)

2. Costurile sunt IMENSE.
Exemple:
a. Franta A10: Paris - Bordeaux - 583 km - 57.20 Euro (un SINGUR drum dus-intors te duce la 114 euro)
b. Croatia: A2, A1: Trakošćan (SLO/HR) - Split 444 km - 186 kn = 24 euro
c. Italia: A1: Milano - Rome - 556 km - 41.90 euro


Prin comparatie, in Austria cu 28,2 euro circuli 2 LUNI pe autostrazi , iar cu 93,8 euro circuli UN AN INTREG.

Care varianta e mai buna?

PS: Evident, cine circula rar pe A sau DeX nu este interesat.

PS: Nu vorbesc de absurditatea din Romania unde este o vigneta unica pentru DN si DeX si A. Cele 2 ar trebui sa fie separate. Pentru DN nici nu ar trebui sa existe (sau sa fie valoare mica), iar pentru A si DeX o valoare mai mare.


@dumbravaandrei - Tu faci multi km/an. Ti-ar conveni sa platesti pe A la km? La un calcul empiric, sa zicem ca din 80.000 km faci 1/2 din ei pe A (Franta, sa zicem).
La 0,1 eur/km ai plati taxa 4.000 euro (da, patru mii euro). Pe vigneta (Austria, sa zicem) ar fi sub 100 euro. Ti s-ar duce pe apa sambetei toata economia facuta cu electrica....
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

kitsune

O precizare pentru cei care nu știu: prin aplicația eTarife a CNAIR (sau cine se ocupă de ea) există posibilitatea de a cumpăra un calup de 20 de treceri, la un preț mai mic, de doar 208 lei.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

dumbravaandrei

@yetiman nu e obligatoriu să fie 1 eur pe 100km, nivelul de taxare se poate ajusta (atât în sus cât și în jos).
Pe de altă parte, când am fost în Grecia, Kulata-Atena-Kulata m-a costat parcă 85 eur. 1200km. Atât plătesc și grecii. Nu m-a deranjat suma ci faptul că din 30 în 30 de min opream să plătesc, iar după primele 10 stații mi-a blocat banca cardul, că a crezut că e fraudă. E mult, e puțin, habar nu am. Clar lumea își permitea taxa, că nu am mers singur pe A, ca în Franța, dar sistemul de plată e o bătaie de joc la adresa oricui.
În Austria vigneta pe un an este peste 100 eur pe an. În Ungaria tot pe acolo. 
Pentru infrastructură de calitate și suficientă, într-un fel sau altul trebuie să plătim. Infrastructura, în primul rând, trebuie să fie sustenabilă economic. La noi, acum nu e.
Este clar că la 30 de eur pe an vigneta nu putem emite pretenții. Iar la comercial, totul e calculat la km. Atâta vreme cât asiguri opțiuni de plată cât mai flexibile, predictibile și confortabile, lumea va raționaliza utilizarea infrastructurii în mod corespunzător.