Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danutzu_1069

Eu zic sa nu facem comparatie bac versus pod.... Nici nu am adus in discutie taversarea cu bacul pentru ca este alta mancare de peste....
In primul rand bacurile apartin firmelor private, banul platit ajunge in buzunarele lor si foarte putin la stat....
Iar bacurile au cheltuieli clare de exploatare care sunt aproape justificate.
Taxa de pod, cat de justificata este? Unde se duc banii? La intretinerea podului? D-asta a ajuns in stare deplorabila?

alin2pas

Ce mi se pare anormal e să se afirme că banii din taxa de pod acoperă întreținerea pentru A2 (pentru toată?) în loc să fie folosiți exclusiv pentru porțiunea Fetești - Cernavodă. Să nu uităm că multe (sau toate) tunelurile și podurile cu taxă au fost realizate (și) cu fonduri private, deci e normal să fie pusă taxă. Ideal ar fi ca toate drumurile să fie taxate în funcție de cât sunt utilizate, dar deocamdată infrastructura existentă nu permite așa ceva.

alexandru_m

Ma bucur ca sunteti foarte chititi pe podurile astea.

Alte subiecte pe care ar trebui sa fiti mai chititi:


1. Platesc vinieta dar totusi schimb amortizoare si bucsaraie, oare nu ar trebui sa dau in judecata pe cineva care imi ia banii degeaba?
2. Platesc vinieta si am crapat 3 parbrize in ultimii 5 ani din cauza plombarii la rece care la prima ploaie devine srapnel. Oare nu ar trebui sa dau in judecata pe cineva care imi ia banii degeaba?
3. Dar taxa aia din benzina bagata de Ponta ce mai face? Era taxa pentru investitii in infrastructura. A vazut cineva macar 1 cm de drum judetean facut din banii aia? Apropo, vreo situatie legata de cati bani s-au adunat a vazut cineva?

Pe mine aceste 3 probleme m-au costat mai mult decat ma costa podul de la Cernavoda, pe voi nu?

vancouver

1. Rovinieta nu acopera decat ca. 10% din costurile intretinerii drumurilor. Daca dai in judecata CNAIR si la fel fac si altii, statul va fi nevoit sa repare drumurile la un nivel superior, dar costurile de intretinere se vor dubla sau tripla inca o data. Atunci vinieta actuala ar trebui sa creasca nu de 10 ori, ci de 20-30 de ori. Daca se intampla asta, multi vor renunta sa mai circule. Atunci trebuie inca o data dublat pretul, ca sa acopere cheltuiala, ca ai mai putini clienti.

Deci raspunsul la intrebarea ta nr. 1 este tot o intrebare: Esti de acord cu cresterea pretului rovinietei de aprox. 50 de ori? La o rovinieta de aprox. 50 de ori mai scumpa decat acum vei avea tot dreptul sa dai CNAIR in judecata.

2. A si DN-urile in Romania, cu cateva exceptii, arata bine sau f. bine. De regula bucsaraia si gropile sunt pe drumuri judetene, comunale sau in orase. Esti sigur ca parbrizele le-ai schimbat din cauza unor plombari pe autostrada sau pe DN?

3. Supraacciza lui Ponta a fost eliminata la 31.12.2016. In total in 3 ani de functionare s-au strans ca. 2 miliarde de euro. Din pacate toate taxele pleaca in dârmoiu central al bugetului si nu pot fi dirijate punctual. (si nici nu ar fi logic sa se modifice acest principiu, ca atunci deseori banii ar astepta ani intregi sa fie cheltuiti, iar in alte parti statul ar trebui sa se imprumute). Dupa cum stii prioritatile guvernelor 2012-2019 au fost de dirijira a banilor spre pensii si salarii la bugetari, si nu spre infrastructura,iar cel care a indraznit sa taie alta data pensii si salarii la bugetari a fost hulit asa de tare, ca nimeni nu mai indrazneste sa faca acelasi lucru iar. Deci intreaba-i pe angajatii statului si pe pensionari ce au facut cu aia 2 miliarde. Poate ca si-au luat medicamente si un frigider, o sa-ti raspunda. Nu e usor sa dramuiesti banul public, si intr-un fel toata lumea are nevoie uriasa de bani.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

alin2pas

Dacă ar fi să compar drumurile din România cu cele din SUA (unde sportul național este datul în judecată), drumurile modernizate de la noi au în general calitate mai bună decât la ei, dar altceva nu am văzut acolo: GROPI. Chiar dacă la calitatea asfaltului multe drumuri și autostrăzi nu stau prea bine, nu au gropi și alte probleme de natură să pună în pericol siguranța circulației. Toate lucrările pe carosabil sunt foarte bine semnalizate și peste tot unde este restricționată circulația, dirijarea circulației se face de polițiști (pensionari sau după orele de program), plătiți foarte bine de firmele care fac lucrările. Datorită costurilor suplimentare ridicate (și amenzilor foarte mari), orice lucrare care afectează carosabilul se desfășoară în cel mai scurt timp posibil, pentru ca restricțiile să dureze cât mai puțin.

hvm

Asa este in SUA se plateste pentru a putea sa intrerupi circulatia. Si daca nu ai dat drumul la circulatie pana la ora la care scrie in autorizatie ca expira posibilitatea de a restrictiona circulatia e bai mare iar amenda e foarte mare. Se ajunge si la a pierde licenta de a efectua lucrari pe domeniiu public extrem de usor. Comparativ cu ce avem noi.

Indraznesc sa spun ca DN68A era gata reabilitat in maxim 2-3 saptamani daca eram in America... Asa cum s-a mai vazut si prin UK sau alte parti, am vazut pod de CF care trecea peste strada 2x2 in USA terminat intr-un weekend, totul din prefabricate. Circulatia pe pod (tren de naveta/oras nush cum sa il cataloghez) a fost inchisa vineri dimineatza la 10:00 dupa ora de varf si au demontat tot ce era de demontat pana vineri seara la 9:00 pm cand s-a inchis circulatia sub pod si au inceput sa darame podul. Luni dimineatza la ora 5:00 s-a deschis circulatia sub pod si pana marti la ora 4:00 am era gata si linia, iar la 4:30 am a trecut primul tren pe linia noua. Trebuie de mentionat ca peste pod treceau 2 linii...

La noi e o gluma proasta cu durata lucrarilor de reabilitare. In sat la parinti s-au reabilitat 2km de strada (trotuar, sant colectare apa, asfalt). s-a inceput in aprilie 2020, trebuia sa fie gata in august 2020, si acum abia au terminat de facut santul de colectare apa. Si ultimul strat de asfalt turnat azi pe jumatate din distanta. Pe restul de jumatate este turnat strat de baza pe jumatate, si mai trebuie ultimul strat (al doilea - aici nu stiu daca e de ajuns, dar din cate stiu parca erau 3 straturi, sau daca e interzis accesul camioanelor merge si cu doua?) iar pe restul (cam 500 m trebuie baza + imbracaminte).... Drumul critic a fost la santul acoperit pentru apa pluviala unde s-a lucrat cu viteza de un perete de 1m inaltime si 20 m lungime pe zi (adica cam cat ciment incape intr-o betoniera).... si asta atunci cand se lucra. 2 zile mai tarziu se facea si celalalt perete pentru a finaliza santul. Economie la maxim. macar daca aduceau doua seturi de cofraje ca s afaca intr-o zi un perete si in cealalta zi al doilea perete.... Si mai au cam  1km de trotuar de facut... pavaj....

De cand au inceput a fost dezastrul, plin de grop, spart asfaltul vechi, ridicat capete de canal, trecut printre ele, peste ele cum puteai, prin gropi. Abia astept sa termine... probabil prin august la ritmul actual.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

alexandru_m

@vancouver

Nu prelungesc topicul, voi fi scurt.

Parbrizele au fost asa:

Primul pe A1 Bucuresti-Pitesti cand frezau pentru reasfaltarile acelea lungi
Al doilea pe Dn7 Valea Muresului
Al treilea pe Dn7 la intrarea in Arad.

BONUS: amortizor RUPT in curba la 80 la ora pe Valea Muresului. Nu vrei sa stii cum am strans din c*r cand am vazut CRATERUL in fata, in mijlocul curbei, cu perete in dreapta si tir pe contra-sens. Am strans de volan si am strans din c*r si am zis Doamne-ajuta ca nu am patit nimic.

Daca zici ca atat costa intretinerea (50 x 135 Ron vinieta, adica 6750 Ron pe an la un autoturism) concluzia mea e simpla:

1. Inchidem forumul asta.
2. Ne facem bagajele.
3. Il chemam pe Putin la Bucuresti si ii dam cheia de la intrare si parola de la WiFi
4. Plecam toti in Germania unde NU E VINIETA!

stangabriel

#787
Groapa pe Valea Muresului, cumva in zona asta ?
https://www.google.ro/maps/@45.9236896,22.6997824,3a,75y,152.45h,64.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1spkLpOww5hH1EDsApPJwBQg!2e0!7i13312!8i6656?hl=ro

Mai in gluma, mai in serios, am mai avut discutia asta cu cineva.

Am incercat sa calculez cati km de autostrada s-ar face din banii mei platiti pe taxe, ca impozit la stat pana in acest moment.   Deci la rece, probabil cativa metri. In rest nimic.  Apoi am incercat sa inteleg amestecarea bugetelor, intre ramuri si ministere, compensarea taxelor intre ministere a angajatilor la stat. Platesc si taxe din privat.

Am concluzionat ca fiecare personal nu meritam mai nimic, ne folosim si (probabil) bucuram de elementele  acumulate in ultimii 100 de ani, din munca si resursele tarii, cele ramase intre granitele noastre.

Un stat nu e o afacere, din care unii muncesc si altii au drumuri bune. Totusi fiecare face ce poate si cat poate , apoi avem media "putintelor".

alexandru_m

Nu mai tin minte exact locatia, dar era mai spre Savarsin. Era o curba spre drepta, pe partea dreapta era santul de scurgere si dealul.

Corect, 135 de Ron sau cat plateste fiecarea vigneta nu e o avere, dar nici sa mergem din bataie de joc in bataie de joc nu se poate.

Aveam 21 de ani cand am inceput sa ma lovesc de problemele astea care imi pareau extrem de simplu de rezolvat. Intre timp am aproape 35 de ani si deja ajung la o saturatie cu situatia asta.

M-am saturat ca CNAIR si DRDP-urile sa mimeze munca. Nu sunt in stare macar sa copieze (fizic, cu COPY/PASTE) niste proceduri de minim bun simt (spre exemplu semnalizarea lucrarilor pe autostrada, sa nu mai spunem de lucrarile pe DNuri). Cum dracu in anul 2021 ei vin si pun in gropile alea de la intrarea in Arad dinspre Vladimirescu aceeasi mixtura din pungi care dupa doua saptamani e toata zburata afara si transformata in proiectile?!?! O pui o data, nu e bine ca ploua, inveti sa nu o mai pui pe ploaie. O pui a doua oara, nu e bine ca nu a fost "compactata" bine cu lopata de Dorel, inveti sa nu o mai compacteze Dorel cu lopata. Dar cand an, dupa an, dupa an, dupa an, ei fac acelas lucru, cu acelas rezultat (prost) eu ca simplu cetatean satul ce mai pot spune? Chiar nu exista nimeni care sa vada si sa gandeasca "bai tata, ceva nu facem bine"?!?!?

vancouver

Quote from: alexandru_m on July 02, 2021, 01:52:40 PM
@vancouver
Daca zici ca atat costa intretinerea (50 x 135 Ron vinieta, adica 6750 Ron pe an la un autoturism) (...)

Era un calcul grosolan, nu trebuie luat ad literam. Daca faci un calcul si zici ca 1 milion de masini ar plati integral suma asta, s-ar strange cam 1,2 miliarde euro pe an. Si asta da e suficient. Dar mai avem si camioanele, care platesc mai mult (dar sunt mai putine).

In principiu e buna ideea vehiculata acum inclusiv de Drula, de a taxa vehiculele cu MMA>7,5to per kilometru. Asa intr-adevar ne putem apropia de incasari anuale de 1 miliard de euro, iar la autoturisme putem mentine o rovinieta modesta, sa zicem dubla decat valoarea actuala. Concomitent cu noul sistem per km la camioane zic eu ca se pot scoate si taxele de pod interne (cel putin la camioane chiar nu mai are logica, adica pe alea chiar ca le suprataxezi altfel).

O taxa speciala ar merita introdusa pe Valea Prahovei, pe DN1. Ceva gen autoturisme 200 RON valabila 3 zile (cum ar fi pentru un week-end), 600 RON pe 1 luna si 2000 RON pe an. Exceptate auto pur electrice. Auto >3,5 - 12 t dublu, >12 t de 5 ori mai mult. Poate mai "ajutam" lumea sa ia trenul. Si cine nu vrea cu trenul, sa dea acolo o contributie la constructia autostrazii.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

alexandru_m

Scuza-ma, dar daca pentru 13 lei la Fetesti-Cernavoda se plange, pentru ce propui pe VP probabil ies oamenii cu torte si securi.

Nu ma intelegeti gresit, mi se pare idiotic ce se intampla acum pe VP. Trenul face vreo ora si jumatate de la Bucuresti Nord, dar lumea inca alege sa piarda jumatate de zi din weekend / concediu pentru 150 de km.

subway

#791
Traficul greu distruge rapid drumurile, mai ales ca ale noastre au o grosime a straturilor rutiere asfaltice teribil de subtiratica (la limita inferioara a acceptabilitatii) pusa pe o fundatie extrem de subreda si fara drenaj adecvat ce naste aproape instantaneu gropane prin pungile de noroi de dedesubt.
Avand in vedere si calitatea discutabila a materialelor puse in opera avem imaginea perfecta a dezastrului...
Daca nu-i punem sa plateasca paguba nu vom putea in veci sa le intretinem din lipsa acuta de fonduri, degeaba le mai construim...
:(
Plus ca ingropam definitiv toate celelalte moduri de transport...
:-[
Ministrul nu-si doreste sa-si ostilizeze transportatorii rutieri in planurile sale marete de drumeaguri si amana sine-die masurile radicale cerute si prin PNRR dar treaba asta ne va costa scump si o sa ne usture rau de tot la buzunar...
:p

mircea

#792
@hvm: Am o singură problemă cu ce spui. Cele 3 săptămâni. E foarte discutabilă chestia. Aici (pe secțiunea Coșava-Coșeviță), pentru că nu s-a făcut mai nimic serios în extrem de mulți ani, s-a optat pentru o variantă de reabilitare în regie proprie, pentru a evita ciclul licitație-contestație-reevaluare-desemnare câștigător care ar fi dus la începerea lucrărilor în primăvara 2022. În al doilea rând, e vorba de cât ești dispus să plătești pentru reparația respectivă. Pun pariu că la 1 mld de € era gata în 4 zile în România, nici nu trebuiau 3 săptămâni ca în SUA. Nu poți să dai exemplu o lucrare care blochează CF și trebuie făcută în regim de urgență și să o compari cu una care poate suferi amânare ca să te încadrezi într-un cost decent.

@vancouver. Am și eu 2 parbrize sparte, ambele pe A. Unul pe A1, altul pe A3. Pe DN și DJ nu am pățit-o.
Legat de DN1, să nu o dăm în fantezii absurde. Eu dacă vreau să merg la mare ar trebui să dau minim 400 de lei că am onoarea să stau în abuteiajele din Bușteni. De multe ori ai puncte foarte bune. Dar ăsta e de-a dreptul ridicol.

Cât despre vignietă, valoarea actuală ar putea crește cu un ~50% pentru autoturisme. E tot 28€ de când mă știu, ori prețul materialelor ( implicit întreținerea) a tot crescut în acești ani.

Calin88

#793
Asta cu taxa vigneta suplimentara pentru VP e absolut hilara, ca sa nu spun altceva.
Va dati seama ca in zona de E a Transilvaniei mai sunt si alte activitati economice in afara turismului, care genereaza trafic? Stiu, aia sa se inghiesuie cu tirurile de pe DN1A sau sa ocoleasca zeci de km pe la Sibiu sau Buzau, ca sa convingem turistii sa ia trenul.
Localnicii de pe VP si din jud Brasov, Covasna, Harghita, o parte din Mures si Bistrita sa platim pentru privilegiul de a sta in trafic pe un drum depasit complet cand avem treaba in capitala tarii, in vreme ce localnicul din Deva sau Sebes, care are autostrada la marginea orasului, sa plateasca doar vigneta obisnuita. Si daca nu ne convine, avem vagoanele jegoase cu orare proaste de la CFR.

hvm

@Mircea
Bine atunci. Hai sa iti dau un exemplu de autostrada reparata in 1 bucata saptamana. Vezi postul de mai jos. O singura chestie am realizat atunci ca am gresit in acel post. Nu era 2x2 la momentul reabilitarii ci 2x3 plus o banda de urgent (acu e 2x4 + 2 benzi).

Deci avem pe ~13.5km un numar de 8 benzi refacut complet in 10 zile. Postul meu original unde am povestit prima data...

http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=74.msg308950;topicseen#msg308950
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici