Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

dragos76

Exemplele astea cu înlocuit de poduri în 4 zile sau reparații capitale în o săptămână eu nu le vad utile în ideea ca asa trebuie/putem face și noi.
Mie mi se par foarte valoroase puse fata în fata cu chestiile simple care se fac la noi, dar în o maniera de bătaia de joc la adresa cetdatenilor: frezat pe porțiiuni de  km (sau și mai rău, porțiuni decupate) și asfaltat peste o săptămână; asfalt nou turnat și lipsa de marcaje tot asa cu săptămânile etc.

alexandru_m

Sa nu mai spunem de asternerea (sper ca asa e termenul corect) de criblura in anul 2021.

Dn 69 intre Arad si Timisoara a fost "tratat" asa anul trecut sau acum 2 ani, nu mai stiu exact.

Super faina a fost realizarea: una bucata semn la iesirea din Arad cu limita de 40 si drum in lucru, la fel si la iesirea din Timisoara. Tot drumul jale. In loc sa lucreze pe portiuni mici ei mai intai au "zgariat" toata lungimea, apoi asterneau criblura aceea in gluma. Normal ca erau vreo 20 de persoane maxim pe tot santierul.

Nu vrei sa iti termini vopseaua / parbrizul? Lasi distanta.

Lasi distanta? Te depaseste urmatorul din spate.

Si tot asa pret de vreo...cred ca luna si jumatate.

danutzu_1069

Ok, dar nenea respectiv spune o chestie interesanta, mai pe la sfarsit....
"... statia de taxare ....precum cea de la Fetesti..."
Pai cum vine asta.... construit pe fonduri europene si luam taxa?

razvan96

O spui ca si cum ar fi vreo incompatibilitate intre cele 2. Nu mai are nevoie podul de intretinere pentru ca e construit "pe fonduri europene"? :o

TibiV

danutzu,

ai trecut vreun pod peste Dunare "moca"?!....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Liviu M

Între Regensburg și Passau A3 traversează Dunărea de 4 ori. La nemți pentru turisme autostrada e gratis.  :D
Ce-i drept, nu știu dacă danutzu a fost pe acolo...

TibiV

La nemti Dunarea nu este mai larg(a) decat Muresul la noi...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Liviu M

In întrebarea inițială n-ai pus nici o condiție...

danutzu_1069

#803
@TibiV

Da, ala de la Vadu Oii.... Dar nu ca sofer .. :)
Tre' sa recunosti ca ala a fost fara statie de taxare.... si daca nu ma inseala memoria, la Fetesti nu a fost taxare la inceputuri....

@Liviu M, da am fost...
Nu vad relevanta afirmatiei....

Se pare ca politicului i s-a pus pata pe taxa asta... si va fi desfiintata...
La o camera s-a votat actul normativ iar la cealalta, in urma cu ceva vreme nu a trecut de comisie.... pana zilele trecute cand s-a votat favorabil... urmand ca actul normativ sa "intre in plen"...

https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/taxa-pentru-pod-de-la-fetesti-si-vadu-oii-ar-putea-fi-eliminata-printr-un-proiect-pnl-catalin-drula-nu-este-de-acord-1573731
"Taxa pentru pod de la Fetești și Vadu Oii ar putea fi eliminată printr-un proiect PNL. Cătălin Drulă nu este de acord
24.06.2021 11:15
Taxele pentru podurile Cernavodă – Fetești și Vadu Oii - Giurgeni ar putea fi eliminate, dacă un proiect de lege aprobat de Comisia de Transporturi a Camera Deputaților trece de votul plenului, care este decizional. Proiectul este inițiat de deputatul PNL Bogdan Huțucă. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a declarat că nu susține eliminarea taxei pentru pod, deoarece veniturile obținute sunt folosite pentru întreținerea autostrăzii.
Comisia pentru Transport și Infrastructură din Camera Deputaților a aprobat un proiect de lege care prevede anularea taxei pentru podurile dunărene, Cernavodă – Fetești și Vadu Oii – Giurgeni. Proiectul este inițiat de deputatul PNL Bogdan Huțucă, în urmă cu aproape 3 ani.
Deputatul PNL Marian Crușoveanu susține că această taxă este "discriminatorie față de conducătorii auto și mai ales față de agenții economici /transportatori".
"Alături de colegii din comisie, am dat aviz pozitiv pentru acest act normativ, deoarece dobrogenii care trec peste podurile Cernavodă - Fetești și Vadu Oii-Giurgeni plătesc o taxă suplimentară, care a fost instituită doar din rațiuni pur financiare. Această suprataxare nu reprezintă altceva decât o dublă taxare a celor care plătesc deja rovinieta.
Este de menționat faptul că, pentru a nu afecta bugetul de investiții și reparații, instituit de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, am susținut, în cadrul comisiei, ca anularea taxei să fie aplicată, începând cu anul viitor", a scris, pe Facebook, Marian Crușoveanu.
În schimb, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, din partea USR-PLUS nu susține eliminarea taxării.
"Aceste taxe care se plătesc la podurile dunărene, s-a spus despre ele că ar fi cumva o dublă taxare, același principiu se aplică în multe țări europene. De exemplu, în Austria se numește vinietă, îi spunem rovinietă în România, și la trecerile prin anumite tuneluri care sunt pe autostrăzile lor se mai plătește încă o taxă.
Sumele colectate anual sunt semnificative și eliminarea taxei ar văduvi bugetul Companiei de Drumuri de aceste sume. Am cerut amortizat pe cinci ani investițiile în Autostrada A2 București-Constanța pentru a o ține funcțională și ele se apropie exact de încasările taxei. Din acei bani se întreține autostrada.
În condițiile unui buget dificil, nu cred că este oportun acum – asta este și discuția pe care am avut-o în coaliție – eliminarea unei surse de venit care se regăsește în drumuri reparate.
Am făcut o comparație iar cu Austria – finanțarea pe rețea de autostradă e de câteva zeci de ori mai mare în Austria. Avem nevoie să creștem această finanțare. Partea de taxare pe trafic greu duce și în zona asta", a afirmat Cătălin Drulă, joi, la Iași.
Acesta a precizat că impactul bugetar ar fi de 120 de milioane de lei pe an la Fetești, la care se mai adaugă 40-50 de milioane de lei la Giurgeni-Vadul Oii.
Liderul PNL, Ludovic Orban, a spus, joi, că a discutat în coaliția de guvernare despre acest subiect, însă "între timp s-au mai întâmplat câteva lucruri".
"Sunt mai multe proiecte de lege depuse de mai multe grupuri parlamentare, inclusiv PNL. Nu s-a discutat la nivelul grupului parlamentar acest subiect. Dar dacă au votat, e ok. Asta e poziția lor", a spus Orban.
Liderul PNL a precizat că a discutat despre acest subiect în coaliția de guvernare, alături de ministrul Transporturilor.
"Între timp s-au mai întâmplat câteva lucruri".

https://www.g4media.ro/analiza-de-ce-vor-liberalii-sa-scoata-taxa-de-pod-de-la-fetesti-pe-autostrada-soarelui-cat-incaseaza-compania-de-drumuri-din-taxele-de-pod-de-la-fetesti-giurgiu-ruse-si-harsova-si-unde-se.html

"
ANALIZĂ De ce vor liberalii să scoată taxa de pod de la Feteşti, pe Autostrada Soarelui. Cât încasează Compania de Drumuri din taxele de pod de la Feteşti şi Hârşova şi unde se duc banii / Sistem de taxare la Podul peste Dunăre de la Brăila
Liberalii nu renunţă la eliminarea taxei de pod de la Feteşti pe Autostrada Soarelui, propunerea fiind reluată chiar de ministrul demis al Finanţelor, Dan Vîlceanu care ocupă şi funcţia de interimar la Transporturi. Joi, la deschiderea Salonului Auto Bucureşti, Vîlceanu a anunţat că proiectul de lege pentru eliminarea taxelor de pod de la Feteşti – A 2 şi Giurgeni pe Drumul Naţional 2 A are sprijinul tuturor partidelor, desi USR-PLUS s-a opus în mandatul lui Cătălin Drulă pe motiv că nu s-a stabilit cum se compensează încasările de cel puţin 150 de milioane de lei/an, bani care merg la întreţinerea autostrăzii A 2 : ,,Ştiţi că în acest moment există această dorinţă, a tuturor, pentru desfiinţarea taxei de pod de la Cernavodă. Proiectul de lege din Parlament este într-un stadiu destul de avansat, din câte cunosc. Deci, sunt tot felul de taxe puse de-a lungul timpului care nu au la bază un principiu general pentru toată lumea, astfel încât toţi să ştie ce trebuie să plătească. Din câte cunosc, iniţiativa din Parlament este susţinută de toate grupurile politice" a precizat, ministrul interimar, Dan Vîlceanu.
Proiectul de Lege pentru eliminarea taxelor pentru podurile Dunărene (cu excepţia celui de la Giurgiu – Ruse administrat în comun cu partea bulgară) a fost aprobat în vară în Comisia de Transporturi din Camera Deputaţilor şi merge la vot în Plen, după ce a trecut şi de Senat. Iniţiatorul proiectului, deputatul PNL de Constanţa Bogdan Huţucă argumenta că peajul înseamnă, de fapt, o dublă taxare : ,,Această taxă este una discriminatorie. Ea nu se justifică, deoarece șoferii oricum achită rovinieta pentru folosirea drumurilor naționale. Nu este corect ca unii români să plătească suplimentar aceeași taxă. Românii care trec peste podurile Cernavodă – Fetești și Vadu Oii-Giurgeni plătesc o taxă suplimentară, care a fost instituită doar din rațiuni pur financiare. Prin eliminarea acestei taxe sprijinim indirect atât antreprenorii, în special transportatorii, cât și angajații constănțeni. Pentru a avea o economie puternică și sănătoasă trebuie să înlăturăm bariere din calea antreprenorilor", a precizat într-un comunicat deputatul Huțucă, șeful PNL Constanța.
De cealaltă parte, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, spunea în vară că, eliminarea taxelor de la Feteşti şi Giurgeni ar ,,văduvi" bugetul CNAIR de 150 de milioane de lei, bani care sunt folosiţi pentru întreţinere : ,,S-a spus că ar fi o dublă taxare. Același lucru se petrece și în alte state europe, ca de exemplu Austria. Eliminarea taxelor ar văduvi bugetul CNAIR de 150 milioane de lei – 120 milioane lei pe an la Fetești și 30 de milioane la Giurgeni – Vadu Oii. Am cerut amortizat pe 5 ani investițiile în autostrada A2 pentru a o ține funcțională și se apropie exact de încasările taxei. Din acei bani încasați se întreține autostrada. În acest moment, cu un buget dificil din cauza crizei economice, nu cred că este oportună eliminarea unei surse de venit care se regăsește în drumurile reparate. Și am discutat și în coaliție", explica fostul ministru, Cătălin Drulă. De menţionat că, desi a promis că elimină taxa de la Podul Prieteniei Giurgiu – Ruse ( 3 Euro/autoturisme) pe jumătatea de pe partea română, Cătălin Drulă a amânat decizia, invocând că măsura trebuie luată, totuşi de comun cu partea bulgară.
"


GAC

Ideea taxelor de pod este complet aberanta intr-o tara unde ai rovinieta si accize mari.
Avand in vedere ca vom avea in curand inca un pod de dimensiunea celor de peste Dunare asta ar insemna sa punem taxa si la Slatina?
De asemenea, mai este inca unul la Suplacu care speram ca va fi gata in cativa ani.
Nu in ultimul rand, pe A3, pe A1, in zonele dificile o sa tot fie poduri, ba chiar si pe A7 (cum avem deja).
Este strigator la cer sa avem taxa de pod la un pod reabilitat cu bani europeni, pe o autostrada facuta tot cu bani europeni. Similar si in cazul podului de la Braila.
In ceea ce priveste vaduvirea bugetului, problema este la modul cum este administrat acel buget. A fost vreodata luat la bani marunti bugetul CNAIR - componeta de reparatii?
Chiar daca bugetul este mai mic decat necesitatile, in masura in care banul public ar fi cheltuit judicios, bugetul trebuie ajustat din valoarea rovinietei sau prin finantarea proiectelor de reabilitari prin fonduri europene... in nici un caz prin statii de taxare la fiecare pod mai mare.
Aberatia cu taxele de pod trebuie sa inceteze definitiv!

TibiV

Doua greseli:

1. vinieta exista cam peste tot, iar accizele in RO sunt printre cele mai mici - iar accizele pe benzina NU sunt dedicate transportului rutier, ci intra in "galeata" mare a bugetului de stat. Se pot duce la sanatate, la educatie, la pensii samd. A incercat Ponta vrajeala cu "marim acciza pentru autostrazi", si la autostrazi nu a ajuns nici un ban in plus....

2. "bugetul trebuie ajustat din valoarea rovinietei sau prin finantarea proiectelor de reabilitari prin fonduri europene"
  a. Adica scumpim roivinieta pentru toti soferii, inclusiv pentru cei care folosesc podurile dunarene o data la 5 ani, ca sa nu ii suprataxam pe cei care le folosesc in fiecare weekend in sezonul estival?!....
  b. Aha... De acum asteptam fonduri europene si cand vrem sa zugravim prin casa?!... In cazul asta vom ramane multaaaa vreme cu casa nezugravita.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

alexandru_m

Nu inteleg de ce tot revin discutiile astea. Lucrarile de arta importante sunt taxate suplimentar in atatea locuri din lume. Stiu ca am postat chiar eu o lista cu poduri din mai multe tari, ca sa nu mai spun de tuneluri.

In Austria unde vigneta e de vreo 3 ori mai scumpa decat in Ro nu exista nici un tunel mai important fara taxa. Exceptie este Plabutsch, acesta fiind practic "centura" orasului Graz.

miahi

^In Austria exista un tunel de autostrada de 6.7 km fara taxa  Pfändertunnel pe A14 in Vest spre Elvetia.

TibiV

Si un tunel sau doua fara taxa "bate" alte cateva zeci cu taxa?....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

miahi

#809
@TibiV - din punctul meu de vedere sunt de acord cu @alexandru_m . Lucrarile de arta importante trebuie taxate suplimentar. Doar am dat un exemplu ca am trecut pe acolo de cateva ori si prima data am ramas surprins ca un tunel de autostrada care e in top 10 in Europa ca lungime, nu are taxa.

Si revenind on-topic, totusi in Romania nu mi se pare 100% corect ca intreaga zona a Dobrogei sa fie taxata daca vrea sa se deplaseze in alta partea a tarii. Cred ca dupa finalizarea podului de la Braila poate ar fi oportuna o regandire a taxelor pe cele 3 poduri dunarene, poate ceva facilitati la taxa pentru CT si TL. ( Nu sunt din CT sau TL, doar turist frecvent in zona )