Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Drax

Parca se vorbea de un proiect de lege pentru renuntarea la taxele de la giurgeni si fetesti - ar fi rezonabil sa le scoata atunci cand se deschide noul pod

alin2pas

Și în alte țări sunt lucrări de artă importante la care trecerea se face cu taxă, dar nu știu dacă au fost realizate integral cu bani de la stat, cu bani europeni sau au fost și bani privați. În cazul în care au fost și investiții private, e normal să fie taxate suplimentar trecerile (pentru recuperearea investiției și asigurarea unui profit), dar la lucrările făcute cu bani de la stat sau cu bani europeni (adică acordați gratuit de UE) nu mi se pare normal să ceri taxă sau cel mult o taxă care să acopere costurile suplimentare de întreținere necesare față de un sector de drum obișnuit. La Cernavodă mi se pare mai degrabă o taxă de trecere de tip medieval decât o taxă de întreținere, colectându-se mult mai mulți bani decât sunt necesari pentru întreținerea podurilor.

pasadia

@miahi - tunelul ala e centura pentru Bregenz, fara el tot traficul inunda orasul. Si data fiind forma acestuia, ar fi inundat chiar zona centrala, paralel cu faleza. Si chiar ar fi fost pacat la cat de frumoasa e zona aia. Nu stiu daca acesta e rationemtul pentru care nu e taxat, dar dpmdv e ok asa - taxam trecerile montane / fluviale, nu constructiile ce deservesc sua imbunatatesc aspectul unui oras.

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

danutzu_1069

In lumea larga se pune taxa suplimentara de trecere pe acele poduri / viaducte / tuneluri care au avut costuri foarte mari de "productie" pentru amortizarea mai rapida a cheltuielilor.... Cheltuielile s-au facut cu bani luati de la banci, bani purtatori de dobanda... si care trebuie returnati bancilor...
Abureala asta cu .... taxa este pentru intretinerea... nu tine...
Lucrarile se fac in general pentri confortul calatoriei din A in B pe un viaduct (ca sa nu mai cobori in vale pe serpentine si sa urci la loc) sau prin tunel (ca sa nu urci .. pe serpentine...). Dar, alternativa ramane, pentru cei fara dare de mana, sau pe care nu-i intereseaza confortul.... Stiu, exista si drumuri prin munti, care sunt cu taxa, dar alea intra la alta categorie....
Deci, atata timp cat exista alternativa poti sa pui taxa pe pod / tunel...

Oare podurile Dunarene s-au amortizat?  :|
Apropo, se zice ca taxa este pentru intretinere.... Pai de ce pui mei au ajuns in stare jalnica, cu gropi daca ai fonduri de intretinere????

Hercule

Danutzu, daca eu nu am dare de mana si nu vreau sa platesc taxa de pod, ce alternativa am sa ajung (din Ardeal) pe litoral? Presupun ca daca nu am bani de pod nu am nici pentru bac sa trec Dunarea. Nici nu am masina amfibie.  :lol:
Deșteaptă-te române!

danutzu_1069

^ Pai asta zicem si eu.....
Ti se pare ca fac pledoarie pentru mentinerea taxei?

alin2pas

La un tunel cu taxă, ai varianta să plătești și să treci prin el sau varianta să mergi pe drumul ocolit. La Dunăre ai doar varianta să plătești și să treci pe pod, că varianta cu ocolul nu mai e valabilă. Deci e o taxă feudală, părerea mea. Un specialist în drepturile omului sau în drept constituțional ar putea să spună dacă încalcă dreptul la liberă circulație.

elphax


Mersul trenurilor

^ bacul nu te duce gratis despre asta e vorba.

Eu personal as vrea sa se desfiinteze taxarile, nu e o scuza asta ca finanteaza autostrada.. e poate chiar minciuna. Dupa ce ca suntem doar noi si bulgarii cu vigneta obligatorie pe orice drum , normal vigneta e doar pe autostrazi. restul gratis ca doar platim taxe si impozite la greu.

danutzu_1069

@elphax, DA, la Fetesti si Cernavoda nu mai sunt bacuri.... Idem si la Vadu Oii.
Bacuri mai sunt doar unde nu sunt poduri.

TibiV

Hai sa apelam la metoda reducerii la absurd...

Sa spunem ca sub fiecare pod se reinfiinteaza bacul, si traversarea cu bacul va costa 0,00 lei, iar traversarea pe pod 20,00 lei.

Sunt curios cati vor prefera bacul...

(S-ar putea sa am insa surprize, asa cum sunt unii care prefera sa parcheze dea'n-boulea, desi au alaturi parcare cu 1 leu/2 ore).

Anyway...
Eu nu inteleg obsesia asta cu "suprataxarea"...
Deci daca NU exista pod, este OK sa platesti bacul - ca ala in mod clar nu este al CNAIR.
Dar in momentul in care exista pod, care iti ofera acelasi serviciu de traversare a "garlei", dar mult mai rapid si mai comod, plata traversarii devine "suprataxare"...

Incep sa cred ca decizia de a construi poduri este foarte proasta - bani aruncati aiurea, pe care nimeni nu vrea sa ii plateasca
Lasa oamenii sa treaca apa cu bacul sau cu brodina, ca sa nu fie "suprataxati".  :(

@dinamogabry,
platesti vinieta doar pentru DN-uri, si doar in afara localitatilor...
De exemplu in Brasov, Sibiu, Alba Iulia, Turda, Cluj-Napoca, Oradea poti sa "te dai" cat vrei pe DN, fara vinieta, daca nu iesi din orasul respectiv (da, DN1 trece in continuare prin orasele respective...

Quote from: alin2pas on November 25, 2021, 03:39:36 PM
La Cernavodă mi se pare mai degrabă o taxă de trecere de tip medieval decât o taxă de întreținere, colectându-se mult mai mulți bani decât sunt necesari pentru întreținerea podurilor.
Nu prea intelegeti cum functioneaza financiar-contabil niste chestii...
Banii adunati din taxa nu se pun intr-o "pusculita" de care nu atinge nimeni 15-20 de ani, pana la urmatoarea reparatie/reabilitare...
Banii sunt inregistrati "intr-un buzunar", dar nu sunt "blocati" pana la urmatoarea reparatie. Ca doar nu o sa stai cu drumuri rupte ca nu ai bani in buzunarul de "reasfaltari", in timp ce buzunarul "de poduri" este doldora, dar momentul reparatiei este abia peste 5 ani...
(Este cumva invers decat la amortizarea contabila. O firma cumpara un utilaj, il plateste integral, dar nu poate sa treaca integral costul la cheltuieli in anul achizitiei - adica sa scada din profitul anului respectiv. La cheltuieli nu poate inregistra decat rata anuala de amortizare.)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

Eu as face altceva...
As dubla taxa la Cernavoda si as pune aceeasi valoare la Braila. Si as pune gratis la Vadu Oii.
Sa nu mai fie nici o discriminare. Si vom strange si mai multi bani
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Creat

Am citit comentariile legate de taxa de la Fetesti de trecere a podului, unele dintre ele imi lasa un gust amar. Locuiesc in Constanta si pentru orice calatorie in afara Dobrogei platesc sa pot trece. Daca vreau sa merg la munte platesc, daca merg la aeroport in Bucuresti platesc. Personal cred ca e o discriminare pentru locuitorii din Dobrogea. Iar motivul invocat ca este pentru intretinere mi se pare fals. Orice pod, drum, sosea sau autostrada din tara asta are nevoie de intretinereare. Intretinerea ar trebui sa se faca din taxa de drum.

TibiV

#824
Si daca vine Putin cu cateva MIG-uri si "rearenjeaza" podul pe fundul Dunarii - adica revenim la situatia dinaintea construirii podului?...

Ce faci?
Ceri unirea Dobrogei cu Bulgaria sau Turcia?

Eu am apucat (sunt batran) trecerea Dunarii cu bacul la Fetesti/Cernavoda. Pe vremea aia era mai rapid pe la Giurgeni, ca era un singur bac...

Pana la urma au dreptate cei care spun ca ar trebui inlocuita vinieta cu taxarea "la kilometru"....

Aruncati un ochi si la topicul "In lumea larga".
Din Turcia pana in Danemarca, peste tot se taxeaza podurile si tunelurile majore. De la Bosfor/Dardanele pana la Marea Baltica...

Creat,
da, geografia Terrei este prin definitie discriminatorie.

Si eu as vrea sa merg pe bicicleta, gratis, din Bucuresti la New York. (Sau la Sydney, Adelaide, Melbourne...)
Dar sunt discriminat si nu pot face asta.
Asa ca trebuie sa pun bicicleta la cala si sa platesc...

LE
"Orice pod, drum, sosea sau autostrada din tara asta are nevoie de intretinereare. Intretinerea ar trebui sa se faca din taxa de drum"

Nu ORICE pod...
Da, podul peste Aries de la Turda se face din taxa de drum. La fel ca alte zeci de mii de poduri si podete din tara asta.

Dar din taxa "de drum" (care se "distribuie" pe zeci de mii de km de drumuri") poti intretine niste "podisti" de genul asta.
Dar cand vorbim despre adevarate lucrari de arta "super-dense" (podul de la Braila, caci pe topicul asta suntem...) care costa pe 2 km cat cei 70 km din A10, cred ca ar trebui sa fim mai realisti...
Taxa de drum poate acoperi o reasfaltare de DN, chiar si o reabilitare cu refacerea fundatiei...
Dar este clar ca nu poate acoperi intretinerea unei super-structuri - masive, dar si "gingase" - care se face la costuri de 20-30 de ori mai mari per kilometru...

@Creat...
De ce nu apelezi la "ruta istorica" numita DN3?!...
Ahhhh...
Mi-am amintit.
Este mult mai lunga. Si trebuie sa platesti bacul la Silistra-Calarasi...


Mama proștilor este mereu gravidă... :)