Libera circulatie a romanilor in Europa si in lume

Started by Ionut, September 16, 2011, 06:28:31 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 2 Guests are viewing this topic.

hvm

#315
Eu cred ca solutia este sa securizam inclusiv cu gard dublu/triplu si caini care se plimba nestingheriti prin acea zona, granita cu Bulgaria pe fasia dobrogea si scanere pentru restul dunarii, dar si acolo e destul de mult de lucru. Insa nu cred ca se lasa austria unsa asa usor... si sa aratam ca uite cat am oprit. Problema eu cred ca nu e neaparat doar aia ilegali ci si cei care au venit din Ukraina si au plecat mai departe fara a fi inregistrati, fiindca eu am auzit ca ar fi fost multi si din astia... sursa neoficiala....

Cat despre securizat 3 poduri interne contra migrantilor ilegali e ca si cand ai spune ca faci acelasi lucru intre GR-BG, BG-RO, RO-HU dupa ce ambele intra in Schengen. Adica not going to happen. Toata ideea cu Schengen e sa nu mai fie vamesi la granitele dintre membrii Schengen..... Doar pe exterior....
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

frunzaverde

#316
@rota - daca Romania si Bulgaria ar fi fost deschisi in felul in care zici tu - admitand ca sunt probleme (chiar mari), facand un plan de actiune, cerand ajutorul Frontex, avand un plan clar de investitii cu jaloane clare si evaluare etc. etc., probabil am fi fost in Schengen sau am fi avut cel putin un plan de integrare clar.

Problema a fost printre altele atitudinea guvernului roman si bulgar. La bulgari, e simplu, nu exista un guvern cu care poti vorbi. La romani, din pacate, nivelul a fost foarte jos - o combinatie de PR foarte transparent combinat cu negarea oricarei probleme. Exact strategia "Colectiv" daca o tineti minte -- strategia standard a mediului politico-administrativ romanesc in fata unei probleme (nu exista problema, si daca exista nu e problema noastra, e vina altora). Nu a fost cazul in Croatia, cel putin din cate am urmarit.

Si nu poti sa zici "totul e roz, suntem gata" cat timp ai asa ceva de 4-5 ori pe an - descinderi DNA si DIICOT in puncte de frontiera, soldate cu arestari pentru coruptie ori cu tigari, ori cu migranti, ori cu droguri ( de exemplu, anul asta: https://www.g4media.ro/perchezitii-dna-la-politistii-de-frontiera-in-urma-unei-anchete-din-reporter-de-iasi-politistii-sunt-suspecti-ca-sprijina-transporturile-tigarilor-de-contrabanda.html ). Onestitatea ajuta.

@shift2rail - Frontex are mandat sa devina exact structura de care zici prin corpul permanent (personal in uniforma, pe teren, cu mandat explicit de politie de frontiera) de 10.000 de cadre - cu scopul de a suplimenta fortele nationale si a participa la supervizare si uniformizarea actiunilor de paza nationala. Exact ce zice @carutasul - 10000 de soldati europeni pentru frontiere.

Problema e ca toate actiunile de recrutare-angajare pana acum (din 2019 cand au inceput) au fost un circ si un dezastru, mai ales pe partea de HR ("corpul Potemkin"). Seful Frontex si-a dat demisia in disgratie cu OLAF, dupa multiple scandaluri. In conditiile curente, o sa mai dureze vreo 5 ani pana cand vom avea corpul permanent functional, si e destul de clar ca e deja insuficient in momentul de fata.

Cat de securizare fluviala, in principiu e nevoie de identificarea, monitorizarea si legitimarea navigatiei si prevenirea navigatiei neregulate. In Romania, sistemul folosit se numeste SCOD, e bazat pe un lant de unitati locale (numite PSL) care au senzori (care senzori sunt in principiu radar, cel mai modern fiind ELM-2105, de la ILI, camere video, sisteme de masura laser, si camere de termoviziune). Sistemul a avut multiple probleme, din 2015-16 pana in 2019 nu a functionat in principiu deloc pe granita RO-UA, ca n-a avut consumabile si nici contract de mentenanta.

Pe granita RO-RS, si acolo au fost probleme, la fel, lipsa unui contract de mentenanta a facut ca sistemul sa fie partial inop. Inclusiv in august-septembrie erau probleme serioase (a fost nevoie de un contract special de mentenanta corectiva tip "hei-rup" dupa ce Cehia a anuntat ca "ne baga pe agenda").

Pe langa asta ai nevoie de nave de politie fluviala si oameni care sa poata faca controlul si interceptia.

Cu Bulgaria ar fi nevoie de acelasi lucru, dar ar fi un pic mai nasol. Decuplarea de Bulgaria o sa-i enerveze foarte rau pe bulgari. Asta inseamna ca vor face inca doua chestii -- vor elimina controlul la un singur ghiseu (au si amenintat cu asta, au zis ca fac exces de zel la granita daca rezultatul nu le convine), ceea ce inseamna ca vor trebui reactivate fluxurile de iesire deactivate de mai bine de 10 ani. Si dotate PTF-urile care sunt neechipate pentru intrari/iesiri Schengen in momentul asta.

Cel mai greu ar fi pe fasia terestra. Intre ultimul bloc din Silistra si DN3 sunt cativa metri (sub 20). Zona Silistra - Mangalia e una din cele mai izolate si putin locuite si cele mai slab guvernate zone din Romania, iar treceri la "negru" la frontiera au fost si raman comune din lipsa de PTF organizate (la Dobromir au deschis un PTF dupa multi ani, oamenii oricum treceau "la negru" cand aveau treaba in partea bulgareasca).

Exista estimari facute de partea romana, ar lua vreo 3 ani securizarea granitei bulgare la standardele "light" aplicate de Romania. Desigur, neoficial, ca RO n-a vrut vreodata sa supere Bulgaria. Problema principala, la fel, de care romanii vorbesc cu voce joasa, e ca un pachet RO fara BG ar implica reauditarea tuturor frontierelor si instalatiilor de frontiere, inclusiv recertificarea Schengen a tuturor posturilor de frontiera, pentru ca asumptiile din 2009-11 nu mai tin. Iar azi magarii ca cele de la Ungheni-Prut sau de la Radauti-Prut ar fi respinse instant, fara drept de apel (cladirea PTF, pentru un PTF permanent la granita externa e in containere TEU, din alea de pus pe vapor sau de organizare de santier).

Un control intern in Romania, intre Dobrogea si restul tarii ar fi extrem de problematic intern cu efecte extrem de nefaste intern. Intre asta si status quo, daca astea sunt alternativele, Schegen e chiar complet neinteresant.

@carutasul - Eu zic ca Hurezeanu si Bode si Aurescu si Ciuca pur si simplu nu au fost atenti la nivel minimal de starea lucrurilor. Si centrala MAE nu e capabila sa faca monitorizare la nivel minimal. Nici macar din surse open source, daramite din propriul lor sistem de intelligence.

Din septembrie pana acum, Austria a tipat in gura mare, public, ca nu se mai descurca cu migrantii. Intern, au fost nevoiti sa monteze corturi in parcuri. A cauzat probleme mari intre nivelurile de stat (local, regional, federal).

Uite aici un brief relativ recent, dar problemele au inceput in august: https://apnews.com/article/europe-immigration-migration-austria-government-and-politics-5cd035ab0b2c23a2ba6450c3acdc9e85. Ma intreb, centrala MAE ce facea, ca acces la informatii avea? Isi faceau unghiile? Austria a cerut Cehiei sa-si activeze mecanismele de control de frontiera (care in interiorul Schengen sunt limitate) la inceputul lui septembrie, si si le-a activat pe ale sale cu Slovenia si Cehia pana la sfarsitul lui septembrie. Ce le trebuia lui Ciuca et co sa ciuleasca urechile?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Vlad94

Eu unul nu cred că o decuplare de Bulgaria ar fi de bun. Pe lângă o stricare a relațiilor diplomatice, nu ne-ar ajuta nici economic. Se face mult comerț și tranzit între România și Bulgaria. Zicea frunzaverde de Silistra. Dacă s-ar deschide granița,  vor fi bulgari care vor cumpăra teren ieftin în zona Ostrov pentru case. Între Giurgiu și Ruse sau Calafat-Vidin se va dezvolta micul trafic (zicea cineva de un tren direct Ruse-Otopeni). România ar trebui să lanseze de urgență o serie de măsuri pentru a le bate obrazul austriecilor. De exemplu, să se realizeze un nou punct de frontieră la Moravița pe viitoarea A9, cu Republica Moldova pe A8 și unul feroviar nou la Cristești Jijila în locul celui de la Ungheni Prut și toate să fie dotate cu ultima tehnologie.

frunzaverde

#318
@Vlad94 - masurile astea n-ar "batea obrazul", ci ar fi exact masurile care ar arata tuturor ca suntem un partener serios. Doar ca e o problema : care A7, care A8, care A9? Suntem in urma cu foarte multe lucruri de bun simt, granitele sunt doar unul din simptomele ramanerii in urma ca tara.

Si am putea, eventual, zic si eu asa, reforma mizeria extrema care exista in institutiile care formeaza oamenii esentiali pentru managementul Schegen. Vezi analizele Emiliei Sercan asupra situatiei fix in institutiile esentiale pentru pregatirea ofiterilor in siguranta nationala si protectia frontierei -- la varf (scolile doctorale si postuniversitare) au fost transformate in fabrici de plagiat si coruptie intelectuala, in instrumente de deservire cu hartoage mincinoase. Daca e putregai in locul care trebuie sa pregateasca ofiteri de varf, care sa se ocupe de managementul sistemic al organizatiilor, ce crezi ca va fi rezultatul mai jos in ierarhie? Exact in institutiile esentiale pentru pregatirea viitorului in functionarea de baza a unui stat. Lipsa de management, lipsa de integritate, lipsa de onestitate, lipsa de disciplina, lipsa de competenta.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Vlad94

La A8 și A9 aș fi propus o prioritizare la licitare și construcție a acestor bucăți din A8 și A9. Adică să fie construită cu prioritate bucata dintre Moravița-frontieră-Vatin și pe A8 între Podu Jijilei și Ungheni. Poate că este o abordare neobișnuită, dar care nu poate aduce decât avantaje pentru traficul în afara României.

tom_sawyer

#320
Am trimis astăzi Comisiei Europene o întrebare scrisă despre posibilitatea instituirii unui nou "Schengen", dar doar între România și Bulgaria, pe care o fac publică aici:

Întrebarea cu solicitare de răspuns scris adresată Comisiei Europene

Articolul 138 din Regulamentul de procedură
Marian-Jean Marinescu (PPE)

Subiect: Un nou spațiu de liberă circulatie între România și Bulgaria

Austria și Olanda au decis în cadrul Consiliului Justiție și Afaceri Interne din data de 8 decembrie 2022 să blocheze intrarea României și Bulgariei în spațiul Schengen, în ciuda raporturilor pozitive de evaluare ale aquis-ului Schengen precum și ridicării Mecanismului de Cooperare și Verificare pentru România.

Având în vedere consecințele economice și sociale negative pe care situarea în afara spațiului Schengen le-a generat României și Bulgariei, solicităm Comisiei Europene să răspundă la următoarea întrebare:

Care ar fi pozitia Comisiei Europene cu privire la o posibilă instituire a unui spațiu de liberă circulație între România și Bulgaria, respectiv a unui nou spatiu de libera circulatie care sa nu se numeasca Schengen, ci Calafat-Vidin sau Giurgiu-Ruse?


Marian-Jean Marinescu, europarlamentar


Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR condamnă votul Austiei împotriva aderării României și a industriei de transport rutier la spatiul Schengen și solicită Guvernului României eliminarea controalelor la frontiera cu Bulgaria.

https://www.untrr.ro/ro/untrr-condamna-votul-austriei.html



Nehammer in Brussels: 5 demands on the EU regarding asylum

The issue of asylum will also play a role at the forthcoming EU summit in Brussels. Chancellor Karl Nehammer (ÖVP) agreed this with the President of the European Council, Charles Michel, the "Krone" learned in advance. Austria wants to make five demands that urgently need to be implemented at EU level.

The demands of the Austrian federal government:

    The EU Commission should pay for police operations abroad to combat illegal migration. In addition, it is to provide increased support to countries on the external border in terms of border protection, in particular with financial means for future infrastructure projects (e.g. building a fence on the Bulgarian-Turkish border).

    The EU Commission is to have a "refoulement directive" drawn up - analogous to the expellees directive (quicker protection status or access to the labor market, note).

    Asylum procedures in safe third countries should be made possible - a model that Denmark and Great Britain, for example, are pursuing.

    It should be easier to revoke the protection status of offenders.

    The EU Commission is to set up and finance a pilot project for rapid asylum procedures at the EU's external borders.

https://www.krone.at/2880594

frunzaverde

#321
Sunt multiple probleme la un mini-Schengen ROBG:

1. Legislativ : Pentru un spatiu de libera circulatie e nevoie de o serie de acorduri bilaterale/multilaterale care sa acopere separat, bilateral, tot ce inseamna reguli in spatiul de libera circulatie. De exemplu, e un cetatean din Bangladesh cu un permis de sedere in Romania autorizat sa lucreze in Bulgaria? Daca un cetatean francez comite o crima in Bulgaria si fuge in Romania, cine investigheaza, cine extradeaza, care e procedura? Dar pentru un cetatean roman? Se aplica Dublin intre RO si BG pentru solicitanti de azil? Daca HU returneaza un azilant in Romania, si acesta refuza sa fie inregistrat in Romania ca azilant, si RO crede ca a venit din BG dar nu are dovada, ce se intampla? Daca cineva fura un televizor de la un hipermarket in Ruse si fuge cu el in Romania, cine investigheaza, si cine aresteaza? Dar daca Ivan Petrov sparge o banca in Giurgiu si fuge cu cash-ul in Bulgaria peste pod, in timp ce-l fugareste politia? Ce face politia? Se opreste la linia rosie? Sau continua? Cu ce puteri?

Si zeci si zeci de alte intrebari si proceduri.

O solutie (relativ) simpla ar fi "tracking Schengen" (cum de exemplu face Norvegia cu deciziile CJUE), adica folosirea a exact regulilor si reglementarilor Schengen curente. Problema e ca regulile Schengen se schimba, caz in care e nevoie ca ambele tari (macar) sa se puna de acord cu o interpretare unitara a procedurii de tracking, si adoptare simultana. Plus o institutie de arbitrare a disputelor pentru problemele ce ar putea apare. Pentru toata afacerea, oricum s-ar face, e nevoie de acorduri bilaterale, ratificari etc...

Exista si optiunea ca RO+BG sa adere la initiativa Open Balkan (RS+MK+AL), dar atunci practic inseamna renuntarea la ideea de aderare la Schengen complet cu consecintele de rigoare. Pentru astea trei tari, cu sprijin UE, procedurile vor dura undeva la 3 ani de la primul acord la prima implementare partiala.

2. Care e efectul solutiei alese asupra obligatiei Romaniei si Bulgariei de a adera la spatiul Schengen, parte din tratatul de aderare la UE? Acquis-ul Schengen e considerat implementat partial - daca se elimina elemente (sau chiar complet), se considera infringement? La ce costuri? Care e efectul asupra viitorului UE?

3. Exista si o problema tehnica - cum vor avea loc schimburile de informatii RO-BG in lipsa conectivitatii la sistemele centrale Schengen (VIS si SIS), unde nici RO si nici BG nu au acces complet in regim de scriere? Cum se vor verifica vize si permise, cum se face colaborarea politieneasca?

Nu sunt insurmontabile, dar nu sunt "hei-rup, hei-rup". Apropo, asta e site-ul procesului de aderare a Romaniei in Schengen: http://www.schengen.mai.gov.ro. Cred ca spune multe despre cat de "pregatita" e Romania, si cu cat simt de raspundere si-a facut treaba. E unul din cazurile alea in care lipsa site-ului ar fi fost preferabila a ce e acum.

Dar nu mai bine decat sa dam banii pe prostii facem ce trebuie si luam banane la copii, pardon, facem treburile necesare pentru a intra in Schengen? Vecini Romaniei de la nord si-au reformat armata in 7 ani incat de la o mizerie corupta care se preda in masa (batalioane intregi) inamicului fara foc la una din cele, daca nu cea mai redutabila, eficienta, inovativa si abila armata din lume. Romania are de facut mult mai putin, cu eforturi mult mai mici si sustinere mult mai mare din exterior. Trebuie doar trei chestii : fara minciuna de sine, fara dat vina pe altii si cu manecile suflecate (exista o zicala utila: "toate meritele se impart, toate greselile se asuma").
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

shift2rail

^^ comme ils sont chiens ces autre/chiens:

Principiul non-refoulement este unul din pilonii de baza ai Conventiei Geneva privind refugiatii (1951) , doreste AT sa denunte aceasta conventie si sa se plaseze in afara dreptului international privind refugiatii/asylum seekers?

" principe de non-refoulement interdit l'extradition, l'expulsion ou le renvoi d'une personne dans un autre pays, s'il y a des raisons sérieuses de penser qu'il existe, pour la personne concernée, dans le pays de destination, des risques sérieux de torture, de traitements inhumains ou de toute autre forme de violation sévère des droits humains."

carutasul

@frunzaverde pare evident că singura soluție validă e copierea regulilor Schengen. Bănuiesc că s-ar putea obține chiar un compromis politic de "aderare parțială" în final, pentru că dacă primim acces "read-write" sunt niște informații în plus în sistem, nu văd de ce ar fi cineva împotrivă (mai ales că vor fi "validate" la frontiera cu Ungaria, deci măgăriile ies la iveală în principiu). Asta ar rezolva și problema legislativă, că atunci când aderi te raportezi la legislația curentă (care ar avea "apendice" referitor la noi). Și cumva ne-am convinge și dacă se face coadă la Adrianopole sau nu :)
Ceea ce e frustrant e că tu zici "să ne facem temele" lucru cu care suntem probabil toți de acord, dar situația e de așa natură, cum ai arătat și tu, că nu avem ce teme să facem. În afară de marele zid chinezesc la granița cu Turcia, care probabil ar fi aceptat și ăla dacă "turcul" (europeanul) plătește, dar oricum ar dura mult. Practic Austria nu cere ceva de la noi (sau ce cere sunt mărunțișuri), ei cer reforma Schengen, care nu e în puterile noastre și nu e tema noastră pentru că cei "păgubiți" sunt țările bogate...

hvm

@frunzaverde N-avea cum sa lipseasca site-ul ca era o casuta de bifat pentru Schengen. Eu parca asa tin minte ca am vazut pe undeva. Asa ca l-au facut la fel cum sunt facute toate siteurile care necesita  o casuta de bifat... Au folosit un template si gata. Bine macar ca a mai fost actualizat din cand in cand intre timp, ca putea sa fie doar informatiile de la inceput. Vad ca ultima actualizare e pe undeva prin jan 2021. Daca era doar din 2008 chiar era preferabil sa lipseasca ca oricum era motiv mai bun sa spuna ca nu intrunim conditiile minime, decat sa spuna ca nu se extinde Schengen ca vin migranti, dar sa voteze cu intrarea Croatie. Scapau si ei de ura romanilor ca nu mai e era vina lor.

Mai exista varianta ca Virgil Raica a iesit la pensie si si nu a dat nimanui contul de admin. Poate vrea sa faca o afacere cu statul sa il plateasca in continuare sa administreze site-ul. Ori poate chiar au incheiat un contract dar nu s-a platit factura si omul asteapta.  :lol:
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

frunzaverde

@shift2rail - Nu e vorba de refoulement (repatriere fortata in tara de origine a refugiatilor bona-fide pentru a fi expusi la persecutiei), e doar un citat partial si incomplet.

Ce inteleg ca vor ei prin Zurückweisungsrichtlinie ( https://bmi.gv.at/news.aspx?id=6F63516A36747674376E413D ) pare ca e o directiva analoaga dar inversa fata de directiva de protectie temporara din 2001, folosita cu ucrainienii. Adica, ei vor sa existe o directiva la nivel european continand o lista de tari sigure, pentru care UE se pune de acord sa nu se acorde azil politic sau protectie subsidiara, si se initiaza proceduri de deportare fara procesarea cererii de azil/protectie subsidiara, probabil direct de la granita externa. Exista ceva de genul la nivelul unor tari UE, inclusiv Austria ( https://euaa.europa.eu/sites/default/files/publications/EASO-situational%20update-safe%20country%20of%20origin-2021.pdf ) dar practica nu e unitara prevenind actiuni inainte de granita.

@carutasul - e plauzibila solutia, dar cere negocieri si acorduri, nu e ceva de azi pe maine. Mai ales ca in Bulgaria nu are cine discuta si nici cine semna, ca n-au guvern... Au avut 4 runde de alegeri generale din 2021 pana acum, nu exista nici o speranta pentru un guvern cu configuratia actuala, urmeaza dizolvarea parlamentului (care a fost deja anuntata pentru ianuarie-februarie, amanata ca "sa trecem peste iarna") si alegeri in martie-aprilie 2023 daca nu se gaseste vreo solutie magica.

Eu zic ca avem ce teme sa facem. Unul din punctele Austriei este infrastructura fizica (din cea de care am aratat exemple de jale). Putem investi bani acolo. Ma pot gandi la o lista imensa de chestii fizice pe care le putem face azi, de la redundanta la instalatiile de detectie pe granita cu Serbia la vami noi la Stamora si Jimbolia si Albita si Ungheni, la a construi macar o casuta permanenta pentru vamesi si politie de frontiera in locul containerelor alora sinistre la Radauti-Prut si Ungheni-Prut si la Sighet si la...

@hvm : exact - s-a facut exact cum s-a facut tot efortul Schengen - forma fara fond. Minimul necesar, apoi abandonat sa putrezeasca, ca SCOD, nefunctional cu anii, sau utilizat la 10% din capacitate ca SCOMAR, fara ca macar sa se cumpere consumabile.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

@frunzaverde Acum și tu ești pricinos, până acum câțiva ani era clar că nu o să putem intra, normal că nu au mai investit în niște echipamente nefolosite. Ce zici tu avea sens poate  acum în ultimii doi ani când a apărut oportunitatea... Însă, chiar dacă nu se poate face de azi pe mâine o integrare parțială nici complicată nu ar trebui să fie ( din moment ce dacă Austria zicea da ar fi trebuit să avem acces complet) ; ar rămâne doar unele amănunte, în câteva luni s-ar rezolva. Reforma Schengen e de durată, vorbim de ani de acum înainte - când o să înceapă discuțiile nu o să mai accepte nici o intrare- în timpul ăsta coada de tiruri la Giurgiu și dincolo e pe mulți km, merită efortul... Că pentru mine care trec granița de 2-3 ori pe an la bulgari...pot trăi și așa.

Sorinus

E evident ca va mai dura ani pana la un vot cu sens (adica, fara sa fortam noi lucrurile degeaba). Deci nu e nevoie de hey rup acum, putem sa o luam si relativ usor. In 3-5 ani, se preconizeaza ca si infrastructura noastra rutiera si feroviara sa fie ok macar la nivel scheletic si mai usor de manageuit fluxurile.

alexandru_m

In anul de gratie 2021 eram in vama la Turnu, mergeam catre Ungaria. Cand am trecut pe langa postul romanilor am vazut agitatie mare, ieseau vamesii in fuga din cladire, sareau in masini si plecau pe camp.

Am ajuns la unguri unde am vazut toate bariele coborate si vamesii unguri iesind fuga-fuga si plecand care pe jos, care cu masinile de teren catre frontiera.

Ma duc la ghiseu unde un vames roman tanar imi spune ca ii pare rau dar PTF-ul a fost inchis in ambele directii si va trebui sa raman acolo o perioada, neputand nici sa ma intorc in tara. (pentru cine nu a fost pe acolo trebuie mentionat ca pentru intrarea in Ungaria controlul se face pe partea maghiara, iar pentru intrare in Romania controlul se face pe partea romana. Cele 2 zone sunt separate de vreo 2-300 metri de camp si un canal de irigatii. La noi totul e ruginit si darapanat, ungurii au reasfaltat anul acesta. La romani nu exista toalete, la unguri sunt mereu deschise si curate).

Motivul inchiderii vamii?

"Au fugit toti emigrantii retinuti la noi. Ce nu inteleg e cum a reusit sa fuga ala de era in carje."

Va jur ca asta mi-a spus vamesul, razand.

Era toamna si mocirla pe camp, plouase recent.

"Vanatoarea" nu a durat mult, au fost ridicate inclusiv drone. I-au incoltit si recuperat in mai putin de o ora.

Dar eu nu inteleg cum de voi aveti pretentia ca suntem pregatiti pentru Schengen.

In ritmul in care ne miscam eu voi muri de batranete tot la coada la Non-Schengen. Si am 36 de ani.

Trist dar adevarat.

Si corect.

PS: stiti de ce sunt cozi in vama la Nadlac 2 pe intrare in Romania?

Din cauza cantarului de intrare la noi. Stiti voi, cantarul ala unde au fost arestati acum cativa ani cam toti angajatii. Cea mai tranzitata vama de intrare in tara. Coada de 11 km ieri.

Au reusit performanta sa tina un cap tractor fara remorca vreo cateva minute. Cu un cap tractor fara remorca nu ai fizic cum sa depasesti MMTA.

Stiti de ce se fac cozile astea la cantar?

1. Tehnica depasita. In toate tarile se face cantarirea preliminara din mers si doar unde sunt sesizate probleme se trece pe cantarul static.

2. Operatori care isi prind urechile.

3. SPAGA. Ieri prin statie anunta un sofer cum a incercat sa il mulga de niste bani operatorul. In timp ce in spatele lui stateau camioanele insirate pe 11 km.

Si voi vreti Schengen?!

carutasul

păi asta e și ideea, desființăm frontiera dispare șpaga :)
Acum însă, în registru serios, de ce ar mai investi cineva în echipamente care ar urma să dispară în curând?
Desigur, avem un milion de bube în cap, asta știm și noi, dar văd că în ultima vreme austriecii au spus direct ce vor: gard la granița cu Turcia. Deși mie îmi repugnă din principiu ideea de gard, probabil că o să îl primească și pe ăla în final...
P.S. Când eram copil era un film cu Piedone: "Contrabandiștii din Santa Lucia". Era printre primele filme văzute la Căminul Cultural probabil, pentru că îmi mai amintesc și acum cum strigau micii traficanți: "due pachete, mile lire". Acum nu mai sunt contrabandiști în Italia (mă rog, sunt dar la altă scală) , sunt în România. Vorba lui Caragiale, "și cu toate astea, toți faliții sunt evrei". Contrabanda se face unde există granițe, unde nu există granițe nu există contrabandă și totul miroase a trandafiri :)