Libera circulatie a romanilor in Europa si in lume

Started by Ionut, September 16, 2011, 06:28:31 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

frunzaverde

#300
@carutasul : problema in Siria nu are momentan nici o solutie. Opozitia siriana este atat de fragmentata incat nu ai efectiv cu cine sa discuti (vorbim de peste o suta de grupari cunoscute, asociate in cateva zeci de "fronturi" fluide, care la randul lor nu au un leadership coerent). Fiecare din grupurile astea sunt asociate in diverse proportii cu diverse ideologii, cu diverse aliante etc. si frecvent isi schimba orientarea, in functie de cum merge treaba in teren.

In momentul asta exista ceva stabilitate (si numarul celor care fug din Siria a scazut masiv), dar cei fugiti in 2012-2019 si ramasi "in limbo" in Turcia este imens. Astia nu au unde sa se intoarca, Turcia s-a saturat de ei, si vor deveni in curand o problema masiva. Fluxuri viitoare vor fi, poate chiar la fel de mari, avem acum situatia teribila din Afghanistan, razmerita din Iran, care e foarte posibil sa impinga cei peste 3 milioane de afgani refugiati acolo inspre vest. A, si povestea turco-kurda, care si ea e volatila. Si singura chestie care nu impinge sute de mii de libanezi sa fuga e ca nu pot trece prin Siria.

Zona e un butoi de pulbere cum erau balcanii in 1900 (sau in 1990). Da, stabilizarea regiunii e importanta, dar UE nu are cu ce. Efectiv nu avem instrumentele necesare -- nu avem presiune militara, presiunea politica in zona este minimala pentru ca lipsesc instrumente si lipsesc parteneri de negociere.

Cat despre "oricum nu conteaza ca tot vin", aici e clar neadevarat. UE a redus robinetul semnificativ - si a folosit un singur instrument - a facut tranzitul cat mai greu, riscant si mizerabil posibil. Inclusiv acordul cu Turcia are scopul asta. O intrare a Romaniei si Bulgariei ar simplifica tranzitul pana la niveluri mult mai simple ca cele din 2015. Da, de acord, metoda nu e etica. Da, de acord, nu e fair. Pentru nimeni, mai ales pentru cei care fug de razboi si opresiune. Dar repet, lumea nu e fair.

S-ar putea rezolva cu Turcia? Posibil, dar nu cred ca cu Turcia lui Erdogan. Deja acordul EU-TR scartaie, si TR joaca la doua capete in NATO. Si daca s-ar rezolva, ar insemna costuri mult mai mari, banesti, ca acum. Pentru ca Erdogan e disperat dupa valuta, si argumentul cu "deschidem robinetul, ca voi oricum e clar ca nu puteti" va fi inca si mai relevant.

@dr4qul4 : nu spun chestii complexe, incearca sa citesti cu atentie si "follow along", nu sa scrii inainte sa fi citit tot. Stiu ca esti om destept, citeste, gandeste un pic si vezi daca are sens.

Am explicat mai sus care sunt rutele (care sunt multiple, nu una). Singurii care nu au acces la cartele UE (daca au nevoie de asa ceva) inainte de Belgrad sunt cei care vin cu avionul prin Belgrad. Restul pot achizitiona cu usurinta cartele din Bulgaria sau Grecia. Pentru cei veniti cu avionul in Serbia, n-au nevoie de telefoane pe "mii de euro".

Da, planurile tarifare non-UE sunt mai scumpe in UE, dar nu cat sa justifice "miile de euro" date la eventualii traficanti. Pentru ce? In conditiile in care, daca nici macar nu intra in Romania, telefonul respectiv cu numar romanesc nu le e necesar la mare lucru. De altfel, e foarte simplu din Serbia sa cumperi un eSim vest-european prin Airalo etc., la preturi modice. Si nu, nu folosesc numere romanest.

Pe urma Am zis ca datele respective sunt disonibile Frontex, adica UE, dar nu sunt publice pentru publicul larg. Comisia are acces la ele, eu ce bucati am vazut, am vazut de la oameni din Migrationsverket, care nu e o agentie austriaca. Ti-am zis si cand vei citi despre ele public, cel mai probabil in primavara/vara. Viteza de publicare a entitatilor UE e foarte mica, si publicul larg nu este considerat prioritar in discutia asta.

Si aici vorbim de telefoane folosite de migranti, nu de numere de telefon romanesti active in Serbia. Ca din alea sunt sute de mii intr-o luna, ca oamenii trec granita din RO in RS si pentru alte treburi decat migratia ilegala. As zice ca majoritatea care trec granita fac asta pentru alte treburi. Statistica pe care o vrei tu e irelevanta din motivul asta.

Si e clar ca poveste cu cartele romanesti carate in Serbia e o poveste, pentru ca e o solutie extrem de complexa la o problema foarte, foarte simpla. Si nu, nu exista practic nici un risc sa intri intr-un supermarket romanesc ca migrant ilegal sa ceri o cartela. Casiera nu-ti cere permis de sedere, si efectiv nu-i pasa (mai ales in Timisoara, de exemplu).

"Colegii din Banat" nu au de unde avea informatii, apropo, despre ce ceri. Dar e vesnica frica romaneasca de date, de carti (apropo de "citit din carti") Pentru ca volumele sunt insuficiente si persoanele respective sunt suficient de discrete cat sa nu fie vizibile, la volumele actuale.

Apropo, nu-s cateva zeci. Inclusiv autoritatile romane zic ca nu-s cateva zeci. Politia de frontiera Timis zice ca in 2021 au oprit 75.000 dinspre Serbia : https://www.opiniatimisoarei.ro/75-000-de-migranti-opriti-de-politistii-de-frontiera-sa-intre-in-romania-din-serbia-intr-un-an-cati-au-reusit-sa-ajunga-in-timisoara/04/02/2022. Cati au trecut, nu doreau sa spuna, ca nu a facut nimeni un model de permeabilitate (nu e treaba lor), dar au mai prins 7.600 pe teritoriul judetului, dupa ce trecusera de zona de frontiera.

Din aceleasi date, romanesti e cert ca capacitatea de detectie odata intrati e limitata (stim asta, ca RO e o democratie, si prezenta si puterea politieneasca sunt limitate, ceea ce e bine), in 2021 fata de 2020, desi presiunea pe frontiera a fost dubla (si deci probabil numarul real de intrati a fost dublu sau mai mare), in teritoriu au prins doar cu 20% mai multi decat in 2020.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

mircea

Tot 2021 e anul în care șeful poliției de frontieră Timiș a fost acuzat că lua șpagă jumătate din ce taxau calăuzele ce treceau migranții.

Sorinus

Frunzaverde are dreptate intr-o proportie f mare. Trecand peste frustrarea initiala, mi-a devenit clar ca:

- Romania n-avea un plan, a fortat lucrurile pentru ca a crezut ca are o conjunctura favorabila (Ucraina).

- Romania a investit in securizarea frontierelor, si nu putini bani, dar a facut-o ca-n alte sectoare (Vezi sanatate, aparare), fara a vedea niste rezultate concrete. Banii se cheltuie in general ineficient.

- Bulgaria e mult mai rau ca Ro, dar UE n-are incredere in RO ca se va descurca daca Ro ar intra si BG ar ramane pe afara.

- Spatiul Schengen nu mai functioneaza. Punct

- Croatia a intrat pentru ca merita, ptr ca e o tara solida, social si economic. Evident, beneficiile economice (turismul) nu au fost ignorate.

- Grecia nu ar intra in Schengen daca ar aplica azi. Dar nu poate fi exclusa.

- nu exista solutii short term la problema migratiei, iar Romania nu poate decat sa-si securizeze mai bine frontierele, sa creasca soliditatea economica si sociala a statului si sa devina o tara careia nu-i poti spune NU. Asta s-a intamplat, constant, dar mult mai incet decat ne-am fi dorit. Dovada ca totusi, de data asta, a fost macar o speranta ca poate poate. In trecut, nici nu ceream.

-

carutasul

Evident că are și el dreptate. Doar că fiecare are dreptatea lui și unii nu consideră că merită să facă efortul să o vadă și pe a celuilalt. Oricât de "poet" ar fi Hurezeanu, austriecii aveau destul timp și destule mijloace ca să ne spună lucrurile astea din vreme, puteau suna de pe un telefon cu cartelă la nevoie :) Că autoritățile noastre merg pe principiul "efortului minim"... pentru cine e o surpriză? Iar bulgarii nici guvern adevărat nu au...Și cam toți politicienii lumii merg pe principiul ăsta, doar e o lege a fizicii...
Că spațiul Schengen nu funcționează... e un pic cam mult spus. Ne aflăm într-o criză și unora li se pare că ar fi mai bine dacă nu ar fi, sau cel puțin asta le spun alegătorilor, dar asta nu înseamnă că e și adevărat...


shift2rail

#305
Quote from: Sorinus on December 13, 2022, 01:48:43 PM- Bulgaria e mult mai rau ca Ro, dar UE n-are incredere in RO ca se va descurca daca Ro ar intra si BG ar ramane pe afara.

Te bazezi pe ceva cand sustii asta?

Eu cred opusul, daca nu vom fi judecati pe baza meritului individual si vom fi tratati in continuare la pachet cu Bg nu vom accede la Schengen nici la calendele grecesti.



carutasul

presupun că problema e că pe Dunăre nu avem echipamente pentru că așa a fost proiectul inițial...

hvm

@frunzaverde
Eu nu am nici o problema cu afirmatia ca noi inca nu suntem cei mai buni la securizat frontierele pentru ca inca avem probleme cu coruptia sau alte chestii (probabil ca era nevoie de mai multe informatii de oferit in cazul asta si facut publice). Adevarul e ca avem probleme majore in ce priveste securizarea frontierelor. Asta nu e parere personala, e ceva ce stiu sigur. Si sunt informatii in presa despre coruptia la nivelul politiei de frontiera, a dat si @mircea  un exemplu.

Exact de asta eu spuneam ca nu ma suparam daca spuneau ca uite au dovezi ca bla,bla,bla... Pe la noi au venit 20% din toti cei care au ajuns ilegat in Austria anul trecut, sau orice altceva, dar sa spui ca nu se poate extinde spatiul Schengen pentru ca nu functioneaza si apoi sa dai reject Romania si OK Croatia unde avem deja mai multi migranti decat din Romania e putin cam ciudat. Eu inca cred ca aceasta a fost o decizie politica strict interna, dar e posibil sa fi fost si o decizie economica pe de alta parte. Un camion din turcia ar fi ajuns mult mai usor in UE, in acelasi timp marfurile din China ar fi putut folosi si Consstanta ca traseu. Insa nu cred ca si-au facut asa multe probleme in privinta aceasta. Cred ca mai degraba au vrut sa dea bine in ochii electoratului ca altfel nu mai pupa nimic. Dar in acelasi timp nu exclud o interventie din partea rusa. Oricum ar fi eu inca nu cred ca institutiile noastre sunt pregatite cu adevarat pentru intrarea in Schengen. Practic traficul de tigari din Ucraina e la cele mai mari cote, nu mai pomenim de faptul ca il aduc cu elicopterul si avionul.... Si nimeni nu stie nimic. aici as contrazice pe @frunzaverde legat de afirmatia ca muntii sunt cel mai usor de ssecurizat fiindca la granita cu Ucriana carpatii nostri nu sunt securizati aproape deloc. Sau aproape deloc. Bine puteti spune ca tigarile/alcool sunt mai usor de trecut decat migrantii, dar eu zic ca nu e asa....

Oricum ar fi am fi meritat sa fi primit OK de intrat in Schengen din anumite privinte si nu doar strict al capacitatii de securizare a granitelor cu conditia sa ne modernizam si sa securizam granitele la acelasi nivel cu Croatia, si venit o misiune special FORTEX sa ne impuna tot la sange pana intram, in acelasi timp nu pot spune ca nu exista nici un motiv pentru care sa nu fim lasati sa intram. Clar ca adevarul e pe la mijloc..

Nu imi place modul in care s-a pus problema si pentru aceasta sunt deacord cu actiunile de "securizare a frontierelor" si verificare a transporturilor pentru a fi siguri ca nu implica migranti. De asemenea verificat unele activitati economoce pentru a ne asigura ca nu fac evaziune fiscala si nu ofera mita (in special in aria taierii de paduri). Si nu in ultimul rand aplicarea legislatiei foarte clar in domeniul licitatiilor pentru infrastructura mare, dac acineva a avut certificat negativ sa fie explus, mai ales daca e austriac...

Cat despre cumparat eventual toata lumea sa se mute cel putin de la OMV la petrom, sa ramana 50% din profit in Romania. Am auzit multe povesti de genul: nu renuntati la OMV ca 55% din pret pleaca tot la stat, alti 35-40% se duce pe salarii la angajati si pe impozite si petrol, si jumatata din rest pleaca la austrieci ca restul de jumate vine la stat ca dividende. Dar daca nu ma insel asta e doar pentru Petrom. OMV e entitate separata, sau ma ainsel? Benzinariile OMV sunt tot de la Petrom? Incaseaza statul dividende si pentru ele?

Oricum ar fi eu zic asa:
- daca OMV pleaca din Romania cineva trebuie sa vina in schimb, salariatii o sa se roteasca pana la urma,
- accizele le plateste toata lumea, fie ca sunt OMV, Petrom, Rompetrol, Sokar - deci nu conteaza de unde cumpar, tot la stat ajung
- profitul e o partea mica din total, desi aia ar fi singura pierdere unless Statul pleaca cu jumatate din tot (adica Petrom) si restul ramane la OMV care se retrage din Romanaia si sigur vinde acea jumatate si nu o sa o inchida.

Pana una alta cred ca o sa junglez intre Petrom(20-25% si Rompetrol(75-80% din cazuri), macar sa ramana si la statul roman o parte mica din profit (asta daca nu cumva si benzinariile OMV fac parte dina ceeasi firma la care profitul se imparte intre OMV austria si statul roman).

In rest totul bine. Mergem inainte ,nici o pierdere pentru cei seriosi doar timpul pierdut la granita care totusi se aduna cand faci multe drumuri....
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

shift2rail

Nu sunt expert in securizarea frontierelor dar ma intreb de ce fel de echipamente e nevoie ptr a securiza  cel mai periculos de traversat fluviu din Europa. 

Urmariti survey-urile/interviuri cu migranti, cel mai important motiv ptr care evit ruta "Balkanii de Est" este acel "big river in between that you dont wont  to cross"

Sorinus

Pai nu trebuie sa treci Dunarea. De la Silistra la Mangalia e frontiera terestra cu Bulgaria, si la fel si o buna parte din frontiera cu Serbia.

Ma intreb de ce noi nu chemam Frontex sa ne ajute. Asa, exista multa transparenta si austriecii pot sa securizeze ei insisi, indirect, frontiera externa a Schengen.

Daca noi trimitem nave in Grecia, pot sa trimita si ei scannere, oameni, drone si  mai ales, know-how si management.

shift2rail

Frontex nu e o veritabila structura de garde-cotes(graniceri) europeana si nici nu va deveni una in lipsa unei uniuni politice reale.
 Sigur, ofera asistenta structurilor nationale dar suntem departe de momentul la care statele vor transfera integral aceasta prerogativa "regaliana" ,cum spun francezii, Bruxellesului.

Ps. argumentul cu bariera naturala numita Dunarea se aplica chiar si in Dobrogea: d'accord traversezi pe la Silistra/Mangalia la pas ptr a confrunta  un rau de 2 km latime in zona bratului Borcea? Trecerile sunt limitate la podurile dunarene care pot fi securizare similar cu giurgiu/ruse si calafat/vidin.

Fasia RS-RO pare intr-adevar pantecul moale al problemei, ma tem ca va trebui sa ne inspiram de la Orban: garduri, caini, cat mai multi caini...lacrimi si sange, basically.

carutasul


hvm

#312
@shift2rail Pe mine m-ai pierdut. Cum adica sa securizezi dunarea? Adica sa adaugam o granita la dunere intre Romania si Romania? E asa mare tam tam ca trebuie sa stam sa platim trecerile de pe A2 si Giurgeni si tu spui de controlul migratiei aici? Pai control migratie la podurile de peste dunare inseamna un punct de  control cum e intre romania si ungaria, germania si austriaungaria....

Hai ca la tren e mai usor, urca niste politisti care controleaza pe toata lumea intre cele doua statii de o parte si de alta, insa tot e enorm efortul, dar la masini... oricine ia decizia asta se impusca singur in cap, picior si mana fara nici un glonte. N-as vrea sa vad cum arata cozile in timpul verii pe sensul de trecere din dobrogea spre  restul tarii...

LE: acu am vazut ca am scris Ungaria in loc de Austria. ca acolo am gasit post de control care genera aglomeratie chiar daca nu verifica decat prin sondaj. Nu mai spun ca tot avantajul portului Constanta de a fi in Schengen se pierde automat. Deci mai bine fara Schengen decat securizat dunarea pe teritoriul Romaniei.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

shift2rail

Spuneam doaf ca Dunarea actioneaza la deterrent inclusiv ptr cei care se vor aventura pe fasia Silistra/Mangalia.

In general nu stiu cum se poate "securiza" un fluviu dicolo de efectul de baza 'natural' despre care vb eu, daca exista specialisti pe forum, je suis preneur.

shift2rail

In fact, UE+ statele Schengen minus AT au zis ca au incredere...of sorts.

Ingrijorarea mea e Bg, olandezii sunt extrem de duri cu ei pe aquis plus mcv 2, ne pot tine in limbo mult timp de acum inainte.

Iar fereastra de oportunitate nu va ramane mult timp deschisa.