Ministrii Transporturilor: propuneri, promisiuni, rezultate

Started by Ionut, November 19, 2018, 11:52:49 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

georgec

@frunzaverde -Ai scris cel mai bun post pe care l-am citit in cei 9 ani de cand sunt membru pe acest forum excluzand filmarile si pozele(mai ales cele ale lui rocklee).

mirceaeliade

@frunzaverde Poate ma insel pt ca nu urmaresc de mult timp detaliile mici, dar MT de dinainte macar a atras fonduri care cred ca nici un alt MT nu a reusit. A luat fonduri pentru vreo 400km de autostrazi intr-un mandat de mai putin de un an.  A dat drumul la documente intr-un ritm cu mult mai vertiginos decat cel putin actualul.  Mie astea mi se par niste "chestii plictisitoare: documente, acte si chestii concrete."  La proiectele cu adevarat maru, autostrazile, nu a facut nici o chestie majora de blitz cum pari tu sa dai impresia.  Probabil ca a facut multe greseli, inclusiv cu metroul, dar carnea aia era putreda de vreo 30 de ani, si nimeni nu a avut curajul sa faca ceva.  Nu au avut curajul si din cauza alora carora niciodata nu e "indeajuns de bun".  Poate au vrut si altii inainte sa faca ceva, dar li s-a facut frica de aia care "cer temele facute de acasa".  Si nu prea ai cum sa ai chiar toate temele facute de acasa cand tu stii ca nu stai la MT nici macar un an.

zone_rider

@frunzaverde are dreptate 100% iar postarea este exceptionala! As mai adauga la lista de lucruri revoltatoare modul in care s-a facut PNRR pe zona de transporturi, complet netransparent si dupa usi inchise. O groaza de bani se vor duce pe chestii complet inutile, intr-un moment in care chiar era nevoie de finantare pentru a rezolva probleme grave. Nu zic ca activitatea ministrului a fost negativa, insa ma enerveaza ipocrizia cu care este prezentat ca fiind mesianic, dar care in realitate nu este asa.

horatiu.cosma

#888
1. Nu apăr nicio aberație legată de întârzieri la plata obligațiilor, ci prezint o situație de fapt. Citu și Ministerul Finanțelor au refuzat să aloce banii de la buget cat am fost acolo, împotriva tuturor argumentelor și documentelor trimise de noi care justificau foarte clar necesitatea. Abia după ce nu am mai fost acolo la rectificare s-au găsit o parte din bani. Deci nu apăr, comunic o stare de fapt, ceea ce era clar si în mesajul anterior, însă m-am obișnuit în ultimul an cu atacurile gratuite din partea lui frunza verde.

2. Nu am ce sa mai argumentez legat de acțiunea de desfiintare a chioșcurilor. Erau ilegal amplasate, nu aveau nicio documentație de funcționare, chestiuni legate de aerisire, aviz ISU și alte asemenea. Faptul că încerci să argumentezi că trebuia să mai stăm cu ele așa, până la un moment T care ți s-ar fi părut ție potrivit, te descalifica. O ilegalitate e o ilegalitate. Punct. Dar cum spuneam, fiecare are dreptul la o opinie, mai mult sau mai puțin bazată pe lege. Iar repetarea obsesivă a formulării "Drula cu ranga" tine doar sa reia propaganda PSD cu zero substanță, nu face cinste cuiva care pretinde că discută la un nivel academic pe baza argumentelor. In plus, insinuarea că e tot vina noastră că desfiintarea spatiilor nu ar fi terminată până azi e din nou un atac gratuit, a repetat Cătălin in n ieșiri publice cine e responsabil de desfiintare efectiva, conform legii: primăriile de sector. MT și Metrorex au făcut documentele necesare și le au transmis tuturor acestor primarii. 5 și-au făcut treaba mai devreme sau mai târziu, una nu. Dar "Drula e de vina pentru orice".

Daca toată energia consumată cu mesaje de mii de cuvinte despre cum "nici ăștia nu au fost mai breji, toți sunt la fel" (apropo, nu am văzut astfel de "radiografii" kilometrice la Grindeanu, Bode, Cuc etc, să înțeleg că ei își fac/și-au facut treaba bine?) și-ar fi directionat-o anul trecut când i-am dat din plin ocazia sa pună umărul, l-am invitat la minister și i-am dat ocazia să își pună cunoștințele și ideile în aplicare, poate azi era puțin mai bine in sistemul de transport românesc. Dar el nu vrea sa se implice, nu e om de acțiune, ii place rolul de consultant, "stați să vă zic eu cum ar trebui sa arate sistemul, dar faceți voi să se întâmple". Iar când nu se întâmplă ce zice el, troaca de porci peste nefericiții destinatari ai "analizelor obiective".

TVlad

Posibil sa aiba dreptate Frunzaverde in legatura cu coruptia si incompetenta de la noi: ca nu avem politicieni mai corupti decit altii ci doar mult mai incompetenti (desi nu imi imaginez vreo metoda de evaluare cantitativa a coruptiei si a incompetentei pentru a putea compara). Insa atunci se pune intrebarea: de ce au ajuns incompetentii in numar atit de mare in functii de decizie? Unde si de ce au plecat competentii? De ce nu se intorc? Cum putem sa ii aducem inapoi? De ce nu se implica in politica?

Nu e vorba de mesianism. Sistemul e compus din oameni. Cind vezi ca lucrurile merg prost si la orizont apar unii ce inspira incredere (par cinstiti si competenti), normal ca lumea ii voteaza si isi pune sperante in ei. Legile si procedurile nu le schimba martienii ci oamenii acestia.

horatiu.cosma

Mai scriu asta și închei. După ce am văzut ce înseamnă un rol de execuție în administrația publică centrală (responsabilitate maximă, presiune pe măsură, venituri mult mai mici decât pe roluri similare în privat, flegme publice din toate direcțiile indiferent de rezultatele obținute, așteptări imense pentru obținut rezultate ieri dacă se poate) pot să spun că am maximul respect pentru orice om din țara asta care se implică onest, profesionist și cu curaj în astfel de poziții, de la consilier local în ultimul cătun până la rolurile din administrația centrală.

Și înțeleg perfect de ce sunt așa de puțini oameni care se bagă în treaba asta, preferând de 1000 de ori o carieră în privat unde se pot dezvolta într-un mediu de lucru mult mai sănătos.

Atâta timp cât noi ca societate vom avea o astfel de atitudine, paradoxală din punctul meu de vedere, de a arunca cu noroi disproporționat în ăia puțini care se implică la modul serios și onest în slujba cetățeanului, cu bune și rele (și cu siguranță și noi am făcut destule erori și am fi putut gestiona situații mult mai bine), trăgând de oricine scoate capul din mulțimea politicienilor clasici înapoi jos, pe ideea că "toți sunt la fel" și tratând total diferit critica față de un astfel de individ în comparație cu sa zicem Cuc care e la ani lumina distanță, deci atâta timp se întâmplă lucrurile astea, îmi e greu sa cred că vor apărea prea mulți politicieni care să își asume un astfel de rol, rămânând aceeași politicieni vechi cărora puțin le pasă de binele public, ci doar de buzunarele proprii și ale găștii din care fac parte.

frunzaverde

#891
@TVlad - incompetenta vs. coruptie e o discutie interesanta. Exista multiple metode de cuantifica, vezi proiectul QoG al Universitatii din Göteborg, care are mecanisme super interesante de a face chiar asta. Pierderile din incompetenta vs. pierderile din coruptie sunt greu de separat, ca exista multa endogeneitate (exista o corelatie intre corupt si incompetent, din motive usor de gandit).

Si putem incerca face o cercetare mai intensiva, sa cautam indicatii mai clare si masuratori mai ample decat un indice high-level (sau mai grav, perceptie) ca sa vedem amploarea reala a coruptiei: cat se scurge; banii care dispar, trebuie sa reapara altundeva, ca nu sunt furati doar ca sa fie furati. Nu vedem impunitatea pe care o vedem in tarile ex-sovietice, China sau Mexic : miliardari de carton cu miliarde de euro din salarii de stat de mizerie. Chiar si coruptii-coruptilor (gen Adrian Nastase sau Necolaiciuc) au clar resurse limitate, ducand o viata de upper-middle-class sau lower-upper-class, indicand ca suma furata e de ordinul a cateva milioane nu de ordinul sutelor de milioane.

Putem compara cu Malaezia, unde un prim ministru si-a tras pe persoana fizica vreo 800 milioane de $ din fondurile guvernului, altii tragandu-si inca 500 milioane. Direct din proiectul cel mai prestigios al tarii. Cu nesimtire maxima. Si totusi, Malaezia, cam la toti indicatorii, sta in continuare mai bine ca Romania. In China practic fiecare al doilea dolar investit e furat de oficiali - si totusi, de la locomotiva cu abur in 1990 au ajuns la HSR. Nu zice nimeni ca Romania nu sufera de coruptie - sufera. Au existat "milionarii de carton" ai anilor '90, si politicienii murdari ai anilor 2000 dar au picat toti in obscuritate, saracie, fuga si puscarie (de la Tofan la Ilie Alexandru si de la Udrea la Oprescu).

Comparati nu doar cu Rusia, unde coruptii lor au ajuns prin furt cei mai bogati oameni din lume (Deripaska, Abramovici), dar si oameni din tari "de succes". Uitati-va la Babis sau Tykac sau Kellner in Cehia, o tara altfel de succes, care au o clasa de oligarhi legati direct de asset stripping si coruptie. Uitati-va la cercul Orban in Ungaria, aia coruptie la nivel inalt. Si daca chiar vreti dezastru, uitati-va la Ucraina anilor '90 sau la Moldova in haosul 2000-2015, si furtul "miliardului", cand 1/7 din PIB s-a furat cash, practic toti banii lichizi ai tarii, intr-o serie de inginerii de banci. Disparuti sunt si azi.

Si atunci unde se duc banii Romaniei? Multi se duc in investitii proaste - cu buna sau semi-buna credinta (fac, si daca pica, pica). O administratie locala supra-dimensionata e primul loc, cu primarii muuulte si uriase, care nu fac nimic, dar consuma, si nu din resursele lor ci de la centru, bani de investitii. Apoi muuulte investitii mici dar profund inutile: 3 stadioane de fotbal ultra-moderne in Bucuresti in conditiile in care unul nu are nici macar echipa gazda. Centre de afaceri pustii, multe pozitionate intre Cuca Macaii si Inghitepuii de Jos (Oltexpo?). Incubatoare de afaceri care nu fac nimic (Parcul industrial Slobozia, Oltenita, burse de cereale care n-au mers o zi...). Centre de promovare turistica in zeci si zeci de comune, care au avut in istoria lor 0 turisti si nu au nimic de expus (Calina, Merisani, Odobesti-Arges si alte sute de locuri - cautati cu Google Maps "centru de informare turistica" si o sa va speriati cate sunt). Partii de schi in locuri mizerabile, si la 800 m altitudine. Piste de zeci de milioane de euro la aeroporturi cu 200 pasageri (Tulcea sau Baneasa cu 3 ani inainte de inchidere), sau de 3.5 km unde nu o sa calce niciodata nimeni. Poduri de sute de metri peste un canal inexistent (Gradistea) sau pentru a proteja o specie comuna (ca s-a bagat juma' de tara cu toptanul la Natura 2000). Gari refacute cu 3 trenuri pe zi (gen Slobozia, Vaslui sau Calarasi Sud). Infrastructura transfrontaliera care zace ca nu suntem in Schengen... Si muuulte si muulte altele. Si la megaproiecte suntem la fel de varza - de coridoreli v-am zis pana v-am plictisit, dar sunt gramezi de din astea - inclusiv obiecte scumpe si abandonate, gen centura abandonata a Tg. Jiului sau podul II al Aradului - unde degradarile au fost fix bani aruncati. Nu mai zic de proiecte incepute in epoca "aialalta" dar pe care nimeni nici nu le termina, nici nu le abandoneaza, dar baga banut cu banut anual, doar ca sa le tina in moarte clinica, dar sa nu le ingroape (Canalul Siret-Baragan, calea ferata Valcele - Valcea, care inghite bani anual degeaba, chiar si ruina de la Krivoi Rog...)

Mare parte facute cu bune intentii si cu sprijinul comunitatii (da, sa se faca! Sa ne scoata si pe noi din fo'me), dar adesea cu rezultate negative (centrele de informare turistica consuma bani si dupa, in utilitati si salarii, desi sunt 0 turisti)...

Combina asta cu o politica de taxare foarte stransa la punga, care genereaza venituri minuscule pentru investitii, cu apetenta pentru proiecte mari, scumpe si luxoase (noi vrem 3.75 metri banda la autostrada, nu 3.5 ca vesticii aia, noi vrem luxuri gen ITS pe care nemtii si le permit doar in zone cu aglomeratie externa, noi vrem drum de intretinere la CF, ca la HSR, noi vrem...).

Si e o problema antica, care vine probabil din complexe de inferioritate adanci pe care le are Romania... Rezultatul e ca doar continuam in mocirla.

@horatiu.cosma - e foarte trist ce spui, si daca chiar crezi prostiile pe care le spui, si daca nu le crezi. Intr-un caz esti naiv, intr-alt caz ne iei de prosti. Mai mult, cand n-ai argumente, treci frumos (si la persoana a III-a) la atacuri la persoana.

Asta : și-ar fi directionat-o anul trecut când i-am dat din plin ocazia sa pună umărul, l-am invitat la minister și i-am dat ocazia să își pună cunoștințele și ideile în aplicare, poate azi era puțin mai bine in sistemul de transport românesc e o minciuna sub nivelul lui Cuc.

Nu mi-ati oferit absolut nimic, si chiar daca-mi ofereati, nu as fi acceptat, pentru motivele de care am vorbit mai sus. Minciuna de mai sus va descalifica sub nivelul lui Cuc - Cuc macar nu mintea cu atata dezinvoltura crasa.

La ce sa pun umarul cand voi n-aveati nici un plan, nici macar pentru ziua de maine?. Nu zic neaparat in general, ci pe ce ma pricep eu. Adica CF si un picutz pe aviatie. Zero idei, zero planuri, zero strategii. Ziua de azi si-atat. La ce as fi putut sa ajut?

La scandalul "ranga"? La meciurile Drula - "cadavru politic" (sinucidere politica mai mare ca aia eu n-am vazut, autogol d-ala la greu, noroc ca ambii si-au facut harakiri politic semi-simultan)? La sacrificarea caii ferate de Ghinea pe altarul A7? Incat o sa ajungem sa pierdem cateva miliarde bune a priori neimplementabile (metrouri si coridoreli) doar ca sa se gaseasca "spatiu" pentru A7, o lucrare care nici macar nu e prea scumpa, si pentru care, daca nu se impingea in disperare in PNRR, se putea baga in POT cu ceva conversie de fonduri dinspre rail (care putea intra in PNRR) cu bonus, nu cu malus cum s-a facut? La ce? Zicei un proiect avut si ce-ati facut pentru el. Unul, atat. Discutam dup-aia.

La micro-management in care ministerul tragea de Aktor? Pai asta are efect 0 barat - daca nu schimbi nimic in functionarea sistemica a domeniului, ca iti iese un proiect individual cu 6 luni mai devreme nu are nici un efect in afara de lauri electorali. Atat. Sistemic, voi nu ati schimbat nimic - nimic-nimic. Nici o reforma majora. Nici in procurement, nici in implementare, nici in organizarea parastatalelor. Doar aceiasi ciorba reincalzita cu CNIR, despre care vi s-a spus ca e o solutie "greceasca", adica dublare de institutii fara sanse.

Si se vede - acum constructorul "minune" al Romaniei a oprit lucrul ca nu e sustenabil sistemic sa lucreze in Romania ca n-are mecanism de compensare pentru efectele de socuri repetate exogene primite in perioada 2021-22 (de care UBS atragea cua amuzantul nume "efect ketchup" - gatuiri care se desfac de-odata si bubuie - exact ca sticla de ketchup - in martie-mai 2021)... Deci ce reforma sistemica ati lasat? Nu zic ca asta de-acum face mai bine. Nu face. Dar voi ati venit pe o platforma reformista!

Pe CF am inteles din prima ca nivelul era slab, ca nu exista dorinta de intelegere si invatare, ca tratati domeniul ca ultima cenusareasa, care se poate sacrifica pentru orice nimic, si ca totul e superficiu.

Mai mult, v-ati purtat cu mine intr-un mod in care nimeni competent, vreodata, nu ar accepta sa lucreze cu voi..  Ati fost nesimtiti fara masura. M-ati pus la munca gratis, intr-o zi ploioasa de aprilie, la o carciuma care nu respecta regulile covid, cu titlul de "hai, ajuta-ne, nu ne mai critica".

Ok, am zis va ajut, pro-bono, "pun umarul" daca vreti ajutor... Nu mi-ati cerut mult, adevarat, dar calitatea e mult peste ce-a iesit in PNRR, avea baza de analiza, avea ceva elemente de modelare, explicatii bazate pe date etc... Partea tehnica nici macar nu mi-ati cerut-o, v-a ajuns brieful. Ok, n-aveti timp. Apoi m-ati chemat la minister sa "discutam".

Am mers intr-o sala d-asta fancy de consiliu, unde erau tot felul de directori CFR, unde mi-ati pasat un raspuns in scris asupra a de ce propunerea mea e proasta. Dupa care am ascultat dialogul prostilor cu boii. Pintea, directorul CFR, nu intelegea utilitatea unei bretele denivelate chiar si cand i s-a desenat pe servetel (nu va mai zic ca s-au uitat toti ca boii, doi din Regionala au zis "stiu, inteleg, vreau", dar erau timorati pana la dzeu sa nu comenteze in fata Zeilor...).

De partea cealalta, SdS-ul pe feroviar (USR) nu intelegea cum Pascani - Iasi nu poate fi de 200, ca e relief greu, zicand ca "e ca-n palma". Omul nu e rau, e chiar bun, dar era pus intr-o pozitie unde nu era nici competent, nici interesat, nici dornic sa invete.

Consilierul vostru pe feroviar, un anume Balcu, care mi-a facut una din cele mai rele impresii -- Cuc e "scula germana" fata de asta -- nu intelegea diferenta intre viteze comerciale, maxime, restrictii, limitari si reduceri ale vitezei constructive. Si venisem sa vorbim despre restrictii si quick wins...

Deci practic am venit la minister sa vorbim de o chestie, chemat de voi, si voi, in luni de zile, cu raspundere pe domeniu, nu v-ati facut temele la nivelul unui scolar, unui acar cu studii de primara. Ce vreti sa va ajut daca voi nu va faceti temele?

Apoi am stat de vorba nimicuri cu voi cateva ore bune - imi place cum va plangeti ca e muuult de munca (exact ca politicienii pe "stil vechi") dar e timp de tot felul de nimicuri - mega sedinte in care nu se discuta nimic, cafele in care iar nu se discuta nimic, barfe... Am fost implicat in administratie, si in politica, si in mediul academic - doar in Romania devine o sedinta de 1 1/2 de 6 ore, si la sfarsit pleci cu nimic, doar politeturi goale... Barfele sunt pentru berea dupa program, munca e pentru... treaba.

Dar stiti ce-i mai nasol? In tren inapoi (ca am batut 350 km pentru ziua asta pierduta), am luat hartia, si am studiat-o pas cu pas. Toate cifrele de-acolo, pregatite de CFR, erau minciuni. Nu greseli, minciuni: cifrele masluite cu 15-25% intr-o singura directie, sa transmita intentionat o imagine gresita. V-am comunicat asta - ca am fost chemat acolo sa fie discutate chestii - si am batut drumul pe banii mei (da, Radissonul din Bucuresti e comod, si era ieftin, dar n-as fi cheltuit banii aia altfel, daca nu erati voi) - ca sa fiu mintit frumos?

Ati pierdut in total 30 de ore de munca de functionari publici inalti in sedinta aia, si 24 de ore din viata mea, da' unu' n-a fost in stare sa faca fact checking la chestii banale, pe care eu le-am verificat in tren. Am verificat cu nasul trenului in care eram : omul s-a crucit de document si el. Asta e nivelul pe care mi l-ati prezentat : nivelul la care va jucati in nisip cu stiti-voi-ce.

Dar chiar si dupa asta, am zis, hai, pot sa continui sa va ajut. Am semnalat minciuna, am semnalat efectele. Si am dat si surse. Dura 5 minute verificarea factualitatii, am facut asta in tren, in pana mea. Rezultatul? Silenzio stampa, parca un "vai e naspa" intr-un whatsapp, urmat de nimic. Am continuat, incercand sa explic - nimic. Ba chiar a inceput sa va irite situatia, ca va arat ca nu va pricepeti, si nu vreti sa invatati.

Ei v-au pupat, eu v-am tratat ca un egal, si v-am zis ca gresiti. Ati ales sa credeti pe ala care pupa si minte frumos. Ba chiar, unul din voi, iritat ca nu "bask in your glory", m-ati facut cu gurita voastra incompetent si mi-ati zis explicit, in scris, ca nu aveti incredere in mine.. Pe whatsapp. Nu muncesc cu oameni care se poarta toxic si abuziv, sorry. Da, astia sunteti voi.. E nevoie de incredere, si de respect reciproc. V-am aratat cum am sters la cur cu directorasii inepti din CFR, cum le-am aratat cu diagrama in mana ca se plang ca n-au capacitate in GdN cand folosesc linii in gara mare ca depou cu orele pentru TFC si RC.

Dar ati ales sa-l credeti pe Pintea. Pana la nivelul la care ministrul a pus minciunile lui Pintea pe forum. Despre o lucrare la care se putea duce cu bicicleta s-o vada, sa vada cum il mintea frumos Pintea. O lucrare care nici azi nu e gata, si nici nu are cum sa fie vreodata - infama butaforie Ciocanesti... Cred ca mesajul asta

P.S. Si nu stiu ce-aveati de oferit celor care in ciuda celor de mai sus, "puneau umarul". Prima discutie cu mine a fost in aprilie 2022 2021, cand deja aveati de principiu ocupate toata organigrama esentiala ocupata cu oameni de care eu cel putin n-am auzit vreodata, si care nu stiu ce competente aveau, ca in practica nu s-au remarcat prin nimic. Ati pus un om interesat de autostrazi in Moldova la CF, si apoi in completare un om care nu stiu daca stia mai mult decat ca trenul face ciu-ciu...

M-am oferit inclusiv sa va ajut pro-bono. Ati refuzat. Nu mi-ati facut niciodata vreo oferta, nici macar in abstract, dar ati spus ca la voi in organizatie, munca de la distanta si consultanta nu sunt acceptabile. Scaun in cur, in palat la Bucuresti. Ati refuzat munca gratis, ca nu era on your terms, stiti ce nasol suna asta...

A, si s-a rupt filmul complet cand v-am atras ca programul CFR Calatori, cu continuarea reparatiilor epavelor de 140 km/h la Pascani la 70% de pret de vagon nou, cu reparat DA vechi de 70 de ani la jumatate de pret de locomotiva noua GM cum si-au luat si moldovenii, e un dezastru. Si ca hidrogeneala e o idiotenie. Ati incercat sa-mi explicati mie domeniul feroviar. E ca si cum un student de nota 6 incearca sa-i explice unui profesor ceva, cu argumente de nivel atat de superficial incat nici macar contra-argumente n-au rost.

Cam asta e adevarul.

A, si la intrebarea de ce scriu atat? Pentru ca poate invatati ce ati gresit, si nu mai va uitati la lume de sus; poate vedeti unde ati esuat (ca ati esuat) si reparati greselile mari pe care le-ati facut, ca poate, poate, mai aveti o sansa. Poate judecati datele, nu persoanele, si va bazati pe competenta, nu pe "pretenarisme" si "baieti buni".

Si pentru ca cred ca dincolo de betia puterii si autoritatii, sunteti baieti buni. Si am unelte sa va corectez derapajele grave pe care le faceti -- cred ca puteti vedea ca prestatia voastra nu m-a facut doar pe mine dezamagit. Dar trebuie sa acceptati critica, nu sa o luati ca "noroi". Si sa activati uneltele pe care le aveti.

Altfel, veti fi de-acelasi nivel cu Grindenii si Cucii. In parte e deformare profesionala sa incerc sa educ oamenii care gresesc. Si ma gandesc ca poate din buna masura pe care ati avut-o inainte sa ocupati scaunele alea toxice, mai e acolo si va veti trezi vreodata, si reveniti pe calea cea buna... Nu continuati pe calea aia nasoala, care va va duce fix acolo unde sunt "politicienii aia vechi" - incompetenti, aroganti si slabi. E ultima farama de incredere si de "goodwill" pe care v-o dau. Luati-o.

A, si pot sa-ti raspund usor : cu Grindeanu si Cuc, nu aici e locul de a le explica ceva - pentru ca e ca si cum as striga la luna aici - nu sunt prezenti aici. La ce bun sa pierd vremea? Exista alte unelte pentru a semnala probleme si derapaje, si a face critica lor sa ajunga la destinatie. Unele mai simple, altele mai putin.

P.P.S. : Politica e o profesie; ca orice cariera, are pozitive si negative. Nu sunteti "eroi" wagnerieni ca v-ati ales o cariera. Daca vreti sa vedeti eroi, 800 km cap compas nord-nord-est.

E platita prost? Da, what a surprise! Peste tot in lume e asa -- salariile sunt la nivel bunicel, dar nu CxO de corporatie, nu developer de startup in Silcon Valley (unde salariile sunt de bula proaspat bubuita), nu de finantist. Sunt la nivel de mid-manager intr-o industrie medie. Fiti fericiti ca nu e acum 15 ani, cand era mult mai rau. Si fiti fericiti ca nu ati venit pe filiera standard, urcand ierarhia, care e prost platita peste tot in lume, si in RO si mai rau. Aveti fringe benefits care compenseaza partial, don't worry... Dar nimeni intr-o democratie consolidata nu face politica sa se imbogateasca. Nici chiar coruptii.

Esti in ochiul publicului? Da, vine cu fisa postului! Asta-i meseria de politician ca si aia de star de cinema si starleta porno si solist de trupa rock...

Veti fi criticati? Da, pentru ca... ehem, e democratie, si ca reprezentant al partidului X, care are 8% din 33% intentie de vot, inseamna ca politica voastra va multumi pe acei 2.6% din populatie care va vrea. Restul vor fi antipatici sau indiferenti. Iar fisa postului!

Veti fi improscati cu noroi? Desigur (desi nimeni aici nu v-a improscat cu nimic), la fel, fisa postului. Tabloide si compromat.

Primiti la schimb : putere si autoritate (e dulce rau, atat de dulce si imbietoare incat nimeni care intra in politica nu mai iese de buna voie, ca un cantec de sirena), in cantitati imense, cum n-are nimeni, nici CEO-ul de multinationala.

Primiti recunoastere si influenta, inclusiv o politica (de obicei destul de luxoasa) de tip revolving door, la nivelul inalt la care ati ajuns.

Primiti o lista uriasa de contacte si o retea sociala uriasa, pentru utilitate, vedeti Granovetter, 1973. Uneori primiti si incredere si chiar adulatie. 

Si daca va faceti bine treaba, daca chiar iese bine, primiti o statuie, si o pagina intr-o carte prafuita de istorie. Si constiinta voastra ca ati facut lumea mai buna decat a-ti primit-o. Doar ca ultima e din pacate din ce in ce mai rara, in toata lumea -- drumul asta este cel mai greu si cel mai plin de tortura, si aproape nimeni nu-l mai ia -- populismul si demagogia sunt mai usoare, mai rapide, mai facile.

Nu va place deal-ul? E democratie, aveti noroc. Usa de iesire este, din fericire, usoara - deschizi usa, si iesi pe ea. Bucurati-va ca nu v-ati facut  politicieni in dictatura, e muuult mai rau, acolo nu exista usa decat, eventual, cu mult noroc, sub forma unei usi de avion spre pribegie vesnica.

A, si intamplator, eu mi-am ales ca cariera monitorizarea voastra si a politicilor voastre. La nivel academic dar si la nivel practic. Cat m-oi pricepe eu la trenuri, la politica si politici ma pricep de 100 de ori mai bine... E painea mea. Nici a mea nu-i platita excelent, nici a mea nu-i eroica, beneficiul meu e ca descopar lumea si cum functioneaza ea, pas cu pas. Dar facand asta de un deceniu si ceva, stiu ceva de ce zic... Si prost nu cred ca sunt, naiv nici atat.

P.S. Nu sunteti primii politicieni pe care i-am cunoscut. Nici ultimii.

P.P.S. Aia cu legea este alta chestie naiva pana la extrem.

1. Cabinetul nu este parte a aparatului coercitiv al statului. Intr-o democratie, elementele coercitive ale statului sunt clar limitate la exact acele agentii de implementare (politie, executori judecatoresti etc.), cu statut special, sub controlul puterii judecatoresti.

2. Nu e vorba de "lege" si "ilegalitate" ci de o disputa civila intre doua entitati care-si disputa pe cod civil uzufructul unei proprietati. Indiferent cine are dreptate sau nu, de obicei, executarea unei probleme de natura civila e jos, jos de tot in prioritatea unui executiv, mai ales daca paguba se dovedeste a fi zero (si e zero, ca Metrorex incaseaza acum chiar mai putin decat in epoca Sindomet, prafu' de pe toba.).

3. Statele moderne sunt cunoscute ca aplicand selectiv (nu arbitrar, ci selectiv) legile, avand o problema de hiper-legiferare, in functie de prioritatea sociala a problemei respective. Pana la modul in care multe politii refuza sa investigheze cazurile de distrugere, furt etc. daca valoarea e prea mica, sau paguba e insignifianta. Daca ar aplica legea in mod uniform si complet, nu ar mai fi vreun cetatean in afara puscariei.

In transportul public de persoane avem legi peste legi constant incalcate, inclusiv de penal d-ala rau. Fiecare angajat la revizia caii la CFR, care da apt de circulatie la cai cu defecte tip I si tip II, cu pericol de siguranta circulatie, poate fi inculpat pe 329 CP. Aici vorbim de 100% din revizorii de cale, impiegati si acari. Dar culmea, nu ii baga nimeni la puscarie, desi e penal, d-ala grav, cu puscarie, nu doar o problema de natura contractuala, de drept civil. E "descalificat" seful CFR si ministrul ca nu baga zilnic plangere penala pentru fiecare din astia cativa mii de oameni? Pe dracu!

4. Executivul, mai ales in probleme triviale, ca asta, nu e constrans de legile existente. Are putere de initiativa legislativa si in Romania chiar putere de legiferare limitata. Daca un membru al executivului va spune "asta e legea, noi n-avem nici o putere", va cam minte, cu constitutia in fata. Iar raspunsul la "nu am cale legala" este, pentru un SdS sau ministru : "pai fa-ti, ce stai?".
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

hvm

@frunzaverde

Cred ca te refereai la 2020 nu 2022 ca ai avut primul contact...


Legat de subiectul discutiei cred ca si tu si @horatiu.cosma aveti dreptate in proportie mare dar nu as vrea sa ma bag in polemica .
Ai prezentat succint cele trei motive pentru care cred ca nu erau pregatiti cu proiectul de guvernare:
* nu se astepta usr sa ajunga la guvernare asa repede pentru ca aveau un procent de sustinere mic inainte de alegeri.
* cumulata cu lipsa de experienta in fructificarea pozitiei de guvernare
* dupa ce oamenii au lucrat si s-au spetit sa te urce sus nu poti sa ii lasi pe dinafara, trebuie sa le dai silor ceva chiar daca nu sunt cei mai buni in domeniul respectiv... (chiar daca o adaug ca motiv separat tot la lipsa de experient eu cred ca se poate pune)

Si ar mai fi una: dezbinarea din partid si lupta pentru putere intre cele doua "factiuni" eu cred ca au avut un rol mare in propulsarea unor oameni nepregatiti in pozitii cheie.....

De cealalta parte eu cred ca au facut tot posibilul sa "rupa pisica" si sa schimbe mentalitatea utilizand resursele disponibile. Doar ca din experienta mea stiu ca mentalitatea se schimba greu si daca nu se aplica presiune usoara si constanta pe o perioada lunga (2-4 ani), ca sa devina obisnuinta, atunci revenirea la normal (stadiul dinainte de a incepe schimbarea) e mult mai rapida. Asta o spun din experianta de implementat ERPuri noi la companii unde nu s-a schimbat softu de 10 -15 ani iar procesele si procedurile de lucru de si mai mult timp.

Si din pacate institutiile statului sunt cele cu cea mai mare impotrivire la schimbare asa ca as zice ca aici e nevoie de cel putin 4 ani de aplicare a presiunii constant in directia noua pentru ca oamenii sa o accepte in proportie suficient de mare  incat sa nu se mai poata reveni usor la starea de fapt sin momentul 0. Si motuvul pentru care spun usoara si nu tai in carne vie e ca sa nu te lovesti de o rezistenta acerba care sa iti vlocheze orice incercare de schimbare si sa duci "razboi la baioneta" fiindca atunci nu castigi nimic.

Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

TVlad

Din ce povesteste Frunzaverde, ma stupefiaza mai ales faptul ca exista oameni in conducerea CFR carora le lipsesc cunostinte de specialitate absolut elementare! Pina si eu, de exemplu, stiu care e diferenta intre o restrictie si o limitare desi nu am absolut nici o legatura profesionala cu calea ferata, numai o prezenta constanta pe forumurile dedicate si spirit de observatie pe teren :) Cum poti accede intr-o functie de decizie in domeniul feroviar fara sa stapinesti notiuni de baza?! Ce sistem de promovare e asta?

pasadia

@hvm se referea la 2021, adica aprilie 2021 cand Drula si USR erau in guvern.

@frunzaverde sunt curios care e mesajul la care faci referire aici (nu ai mai pus link). As putea sa il caut, adica cred ca intuiesc dar e mult de cautat, dar n-as vrea sa fac supozitii.

QuoteDar ati ales sa-l credeti pe Pintea. [...] Cred ca mesajul asta

In rest iti dau dreptate in tot mesajul (si in partea cu efectele incompetentei fiind categoric mai mari decat ale coruptiei, si in partea cu inutilitatea CNIR, si in altele (dar ajung sa fiu off-topic si nu e cazul).

adiarc

eu zic sa scrii mesaje cat o intreaga pagina de forum...sigur le va "citii" toata lumea
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

carutasul

@adiarc numai noi oltenii putem asta; eu chiar citii :)
Lucrurile sunt complicate. Este clar și că partidul nu a venit pregătit la guvernare (nici nu avea cum, oamenii se formează în timp și până la urmă nu îi poți verifica decât în funcții, după rezultate) dar cred că și @frunzaverde poate să își pună problema de "compatibilitate". Adică degeaba ești competent la tractoare dacă partidul vrea avioane. De-a lungul timpului am lucrat pentru diverși angajatori și e clar că în afară de pricepere trebuie să existe o oarecare sinergie... și maleabilitate de ambele părți. Din partea partidului s-a văzut deja, au plecat de la guvernare, mare păcat, erau ăia mai micii, trebuia să înghită și să noteze în carnețel, în timpul ăsta își formau oamenii :) dar probabil nici toate ideile noastre despre care știm sigur că sunt corecte nu sunt de fapt corecte când le pui în context... Înainte de alegeri toți suntem buni, că nu e nimeni mai bun ca noi la criticat; mai ales când nu ai fost în capul trebii niciodată. Când ajungi acolo, vezi că nu e ca în filme și că nu poți să schimbi nimic deodată ( vezi discuția cu alocarea bugetară, asta chiar e o acuzație gratuită câtă vreme finanțele erau controlate de alții și exista în minister o cutumă: de acord că trebuie să îți propui să o schimbi, dar nici @frunzaverde nu putea schimba ceva în ziua aia...) 

frunzaverde

#897
@adiarc : TLDR;/Telegrama/tweet = slogan nemestecat, idei fixe si putine, sloganuri, propaganda. Text lung = idei multe si dezbateri. Textul meu nu mai lung ca un articol de fond dintr-un broadsheet bun sau o revista de idei buna (WP, Times, Guardian). Doua topicuri abordate. Sau, TLDR si mai mult, duckspeak bellyfeel doubleplusgood nu servesc. La idei sunt mai de moda veche, asa...

Mai pe lung (nu te osteni sa citesti daca e efort prea mare): Nu-mi pasa de toata lumea : tinta era clara din mesaj. Si in general nu-mi pasa de toata lumea. Nu poti sau nu vrei a citi un text argumentativ de 3 pagini? E o tara libera intr-o lume libera, gasesti idei mestecate de-a gata furnizate in 150 de cuvinte pe Twitter, ba chiar exista firme dedicate la macelarii intelectuale d-astea, gen Blinkist, Cliffnotes si Comentarii Literare cu Badea si Sova.

@carutasul : ideologic/ideatic clar nu sunt compatibil cu USR-ul curent, care nu mi-e clar ce e, dar nu ma reprezinta (pare a fi libertarian-light cu elemente populiste) - dar nu asta e problema (desi e o imensa problema sa nu fie clar nici macar la nivel de 5 cuvinte cum arata societatea ideala pentru ei, inclusiv de la PeeeSeeeDeee stiu ca votant simplu ce vor de la lume mai mult decat de la USR - la PSD imi repugna viziunea lor, la USR e mai degraba un mare semn de intrebare cu bucatele de idei aruncate peste tot).

Eu vreau ceva gen Danemarca, ei pare (dar nu mi-e clar) ca vor ceva gen USA, cu elemente de Techbro-paradise - nu vor fi foarte multe lucruri comune intre noi.

Dar am fost de acord sa ajut acolo unde mi s-a spus ca ar fi fost sinergii - dar, da, e clar ca pana la urma nu exista nimic in comun intre ei si mine. Doar cateva sloganuri fara continut, din pacate. But that's fine. Este cea mai mare libertate umana sa poti spune "eu nu va vreau!" in libertate si fara frica, si este cea mai mare libertate posibila sa putem visa lumi diferite, si sa putem vorbi despre visele noastre si sa gasim drumurile si solutiile noastre.

Si da, politica este o arta si stiinta a compromisului - dar tocmai pentru ca e o arta a compromisului, trebuie sa ai, inainte sa vii la "scaun", totul gata pentru a negocia din clipa 0. Daca ai plecat la drum nepregatit, fara o baza ultra-solida, nu o sa iti iasa nimic, ca n-ai timp sa faci nimic, nimic. Nu pe incercate si pe facutelea, democratia nu functioneaza asa!

Iar faza cu "banii sunt la altcineva" suna a gol, cam ca un harbuz. Daca n-ai reusit sa negociezi resurse (asta e arta guvernarii), atunci ce cauti in scaun? Faci umbra ficusului din birou, sau care-i faza? Politica e stiinta impartirii puterii, si puterea e formata din resurse. Daca n-ai resurse, si esti de forma pe scaun (ca "Marea Adunare Nationala" comunista), atunci mai bine pleci acasa, nu-ti pierzi timpul fiind apendicele altcuiva. Asta o stie oricine a avut orice functie de raspundere in orice.

@hvm - Agreed cu totul pana la "au facut totul sa rupa pisica". Daca au venit la rupt pisica fara plan de rupt pisica gata in avans (si fara pisica noua) atunci degeaba. Si da, in corporatii, ai si 10 ani sa schimbi treaba (in mod normal), nu e "graba" ca corporatia nu pleaca nicaieri, e ca un submarin lent.

In politica electorala democratica nu ai asa ceva, ai constrangeri de timp extrem de severe -- care nici macar nu-s  patru ani, ci mai degraba doi. Si daca vrei reforma structurala a unui domeniu, subdomeniu sau agentii majore, ai in general intre 6 luni si 1 an dupa vot sa implementezi schimbarea. Apoi un an sa urmaresti si sa iterezi. Dupa, te apropii prea tare de alegeri - si devine ultra-riscant electoral. Fereastra e inchisa. De asta te apuci de munca grea dinainte - de cand esti in opozitie.

Cand scoti 20+% la alegeri (ca in 2019), te pui bine cu "burta pe carte" sa fie totul gata la urmatorul vot. Idei, politici, planuri, oameni. Altfel, esti politic incompetent. Inept chiar.

Si cand vii strigand din tot sufletul "competenta" dar te comporti la slujba ta (politica) cu o incompetenta si ignoranta perfecta ("caine surd la vanatoare"), cum sa te cred ca la celelalte esti competent?

Exemplul meu favorit este "cota unica", practic o schimbare completa a coloanei vertebrale a tarii. O eroare majora poate insemna colapsul tarii, asa cum este acum in Sri Lanka - este cea mai mare decizie a unei tari dupa declararea razboiului. In Romania, a durat 19 zile de la alegeri la intrarea in vigoare. Asta inseamna pregatire in avans -- 16% nu a aparut din neant, a fost cifra la care au dus multiple simulari facute profesionist, de la ASE la AmCham (s-a ales cifra cea mai mica dar "sigura" pentru sistemul fiscal, dorind explicit sa prioritizeze sectorul privat, care era vazut ca "sufocat" de guvern). A existat dezbatere imensa putere-opozitie (chiar in climatul autoritar Nastasian din epoca), a existat formare de opinie pentru si contra politicii publice. Toate actele erau gata in septembrie-octombrie: munca de mii de ore, cu 40% sanse sa devina realitate. Si a devenit. Nu zic ca a fost buna ideea sau nu (avem opinii asupra politicii publice in sine). Dar procesul a fost ca la carte. Atunci s-a putut, si a iesit. Si a fost o masura incredibil de curajoasa, ideea de taxa unica si flat tax era inovatoare la nivel global (doar cateva tari mici, gen balticii, mai incercasera asta, altii, gen Slovacia, aveau un proces similar cu al nostru), nu ceva copiat "din afara", unde "mergea". Iar 16% a fost curajos, nu erau mult spatiu de eroare -- si le-a iesit, calculele le-au iesit. Rezultatul final (efectul) a fost exact ce-au intuit si calculat autorii politicii (ca a fost bun sau rau, alta poveste). Bine, aveau economisti care chiar stiau ce vorbeau (era generatia de economisti care au salvat Romania de multa suferinta si default).

@pasadia : mesajul de care ziceam dar am uitat de link e asta:
https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=448.msg373427#msg373427 si asta:
https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=448.msg373335#msg373335

Expresia e "și am găsit un partener în directorul general pe acest subiect". Bineinteles, cifrele furnizate de acelasi director general sunt minciuni caragialesti, le poate detecta, ca poti calcula tone/km daca stii cate kile intra pe metru. Nu mai zic de povestea ca sina nu se livreaza de Voestalpine ca nu au capacitati (cand pe stoc aveau, cu livrare FOB in 5 zile, si daca nu gaseai la Voestalpine, gaseai in 10 alte locuri livrabila, din Ucraina in Germania) - problema era ca acelasi director CFR nu dorea sa semneze ajustari de pret in sus, ca-i era frica sa ceara bani... Si nu-ti livreaza nimeni materiale cu 15% sub pretul pietei... A se vedea ca acum, cand arde, acelasi CFR a gasit sina muuulta, cu livrare imediata, de un tip pe care CFR nu l-a mai comandat de mult in cantitati.

Desigur ca nu e nimic sudat, ca nu e sina noua decat pe vreo 50% din lucrare in bucati discontinue, care nu se pot suda de sina veche (care e fonta de la Azovstal, nu otel de sina), si sunt practic restrictii de 50 km/h din 900 in 900 de metri. Doua ore te costa sa vezi cu ochii tai din biroul menesterial, poti face o promenada pana la gara si inapoi intr-o pauza de tzigara.

@TVlad : e simpla faza.

1. La CFR (si in alte parti unde stiu) : esalonul 1+2 (DG, directorii mari) sunt functii instabile, exclusiv politice, unde legislatia tembela (inclusiv ordonanta aia imposibil de aplicat cu guvernare corporativa) face ca mandatul tipic sa fie 2-4 luni, constant prelungibil doar cu pupat in dos, cu riscuri uriase daca superi politicul (daca n-ai spate politic si superi, exista riscul cert sa te trezesti chiar si "simplu" inginer in Sighetul Marmatiei pe 3500 lei brut cu totul). Exista, in plus, intotdeauna riscul sa faci parnaie fara sa stii pentru ca nu exista sisteme de management ca lumea, si orice oversight e presupus criminal. Desigur, daca n-ai spate.

Asa ca oamenii competenti (atatia cat sunt) stau in spate, de obicei esalonul 3-4, unde e salariul decent (micutz dar sigur), iti faci munca ok, nu primesti lauri dar nici nu dai de dracu. Adesea multi din astia muncesc si pentru 5 oameni, e munca multa (ca ai politruci de tinut in spate). Ii gasesti prin regionala, ii gasesti prin palat la directii tehnice, prin UIP-uri ii gaseti, daca stai sa-i cauti. Avem si noi pe forum - si poti vedea ca-s competenti - @motorzbh de exemplu si mai am cateva exemple. Majoritatea sunt pe la 50-60, si nu vine nimeni din urma, ca nu e avantajos fata de privat.

Aici avem o oportunitate. Esalonul 1+2, de facto, sunt la pixul ministrului. Da, teoretic independenti, dar e bullshit, daca ministrul il vrea pe X, X este, ca are si de facto toate uneltele (schimba AGA, care schimba directorul) de rigoare sa obtina asta. Angajatii CFR (deci si directorul), CNAIR, CNAB, nu sunt functionari publici, ci angajati la un SA oarecare -- si salariul poate fi, de principiu (cu acordul si bugetarea de rigoare), oricat e nevoie.

Aici avem o oportunitate:

i. Ori ii facem independenti pe bune (nu cu bullshitul "guvernanta corporativa"), ci schimbat complet mecanismul AGA pix-ministru si construim competenta lent, cu contracte de performanta super-dure, si cu alocari bugetare clare printr-un nou mecanism (nu "soft budget constraints" expus de Horatiu). Asta cere schimbari de legislatie, nu e foarte greu, dar trebuie bagate in ziua 1 al guvernului, ca dureaza operationalizarea schimbarii. Si trebuie negociat, ca afecteaza nu doar MT, ci si alte companii nationale (desi se poate izola la MT mecanismul, pentru test, avem mecanism de legiferare care sa permita si asta). Si apoi construit, structural, lent. Un contract de mandat cu demitere automata (exista si azi, dar sunt pervertite, tintele sunt ceva de genul "1 metru de sina noua" etc.) dar dur, si neschimbabil 5 ani, ar putea face, in aia 5 ani, curat.

ii. Ori incercam o "terapie de soc", bagat oameni adusi din privat (din nou, salariile pot fi foarte competitive daca se negociaza politic asta, nu exista limitari legale deloc, seful CFR poate fi platit LEGAL cu 1.000.000 euro pe an daca exista consens), cu contract de mandat dur, dar cu constiinta ca va fi pe termen scurt de tot, in speranta ca vor livra in anul pe care-l au si nimeni nu va avea curaj sa-i schimbe. Ar putea merge, desi e high-risk, low-chance. Dar pentru asta trebuie sa vii pregatit - sa ai garnitura de 20-30 de oameni pregatita "on standby" cu ani in urma, dispusa sa astepte sa ajungi la guvernare. Se poate? Greu daca esti USR, ideal trebuie sa fii un partid de macar 35-40% pentru asta, eventual cu resurse sa-i tii in standby (pozitii in UE, "institute" de partid etc.). S-ar fi putut face ceva, dar daca tu cauti oameni dupa ce esti ministru la o luna, gasesti 0 barat. Ca oamenii competenti au o viata profesionala, nu lasa tot sa vina sa lucreze la sluga la darloaga.

Si poti combina ii+i : ii aduci pe astia pe mandate temporare de 6 luni, in timp ce treci pachetul pre-pregatit de reforma corporativa prin parlament, cu speranta ca pot si vor sa ramana in noul framework.

2. In minister, ai cateva pozitii ok platite, ministrul in sine (13000 lei in mana) si SdS (undeva la 9500 lei in mana), din care poti sa ai un numar destul de mare, dar ai constrangeri politice. Daca esti un "echipaj" pus pe reforma, aici e locul unde trebuie sa-ti aduci competenta reformista.

Pe urma, ai un grup de functionari publici inalti ("consilieri de stat/FP" in organigrama), cu salarii asa-si-asa, undeva la 5000 lei net, majoritatea contabili, juristi etc... Astia se ocupa de functionarea "tehnica" a ministerului, si sunt permanenti. Si dedesupt vei avea doua categorii profund inutile : expertii si referentii functionari publici - o categorie atat de prost platita incat nu vad de ce n-ai desfiinta posturile, ca nimic bun nu vei atrage.

Si apoi ai angajatii la discretia ministrului - directorul/-ii de cabinet, secretarul/-ii si consilierii personali, care pot fi la ministru sau la SdS. Din cate stiu, ideea era ca ministrul sa aiba un grup de experti la dispozitie fara constrangerile functionarilor publici. Pot face orice, de la comunicare pe social media la expertiza pe sub-domeniu, practic ministrul se organizeaza in functie de ce are nevoie, in functie de ce buget si-a negociat in coalitia de guvernare si aprobat.

Unii trateaza asta ca sinecuri, altii ca grup de experti seniori, teoretic functia e full-time, dar cel putin din ce stiu, in aproape toate cazurile, tratamentul "de facto" e part-time, on-call sau for-project. Salariul e modest pentru un expert full time (ajunge la in jur de 5000-5500 net dupa toate sporurile pentru cineva suficient de senior), dar, daca pozitia e part-time/remote/sinecura, pare a fi ok. Oamenii nu sunt FP, asa ca nu sunt constransi de tot felul de reguli absurde. Traditia e ca personalul expert si sinecurile "de lux" sa primeasca compensatie suplimentara prin mecanismul "agaman", introducerea lor in AGA parastatalelor, unde munca efectiva e foarte putina (sunt efectiv vocea ministerului in organizarea companiei) si exista compensatie suplimentara, de obicei consistenta. Din cumulul asta poate iesi ceva absolut decent. Si mai sunt pozitii, gen secretari, referenti, cercetatori, la fel, cati/daca sunt e la latitudinea ministrului, dar astea sunt foarte modeste, mai degraba internshipuri platite decat salarii.

Astfel, poti avea competenta reala in doar 4 pozitii la minister:

- ministrul
- SdS;
- cei cativa permanenti din pozitii de sus (care se ocupa de organizare, directori si inalti functionari publici);
- cei cativa consilieri "esentiali", unde ministrul si-a facut un scop in sine sa asigure compensatie buna printr-o constructie formala complexa.

Restul sunt prea putin platiti cat sa conteze, ca nu atragi nimic util.

Din epoca USR cu cativa de-aici am interactionat. De Horatiu e singurul de care am parere buna ca SdS, chiar foarte buna, a reusit sa-si foloseasca skillurile dobandite artizanal excelent, mult peste nivelul asteptat. Pacat ca a fost folosit la "micro-management" - impins chestii cu efect doar intr-un singur loc, o singura data, la o singura lucrare, inainte. Adica fara efect pe viitor. Dar asta a fost, ministerul a avut 0 viziune strategica, un SdS nu are de unde scoate. De restul? Mai, zero barat!

Unul din oamenii cu care am interactionat, intre el si Cuc nu cred ca era vreo diferenta semnificativa de inteligenta sau competenta. Si era Consilier Personal al Ministrului. La modul ca nu intelegea basics, imi venea sa-i dau linkuri la https://letmegooglethat.com/ dupa ce a avut 5 luni de documentare pe o tema banala (leasing de MR, o chestie unde sunt vreo 10 furnizori mari, extrem de usor de contactat)...  Am discutat cu individul de vreo 5 ori, dar mi-era efectiv jena -- stiam ca e pierdere de timp -- era ca si cum vorbeam cu o roca.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut


frunzaverde

#899
Da??? In ce fel exact?

Mi se pare ca discutam de rezultatele unor ministri si cabinetelor lor, de propuneri de politici publice, de promisiuni onorate si neonorate, despre decizii si politici publice bune si rele... Daca discutiile iti ranesc simpatiile politice, poate n-ar trebui sa avem topicul. Dar nu vad ce e "off-topic"; topicul este prestatia ministerului, curent si fost.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!