Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alexander

Exista totusi un studiu/calcul pentru taxele astea de pod ? Daca e sa fim mai catolici decat papa hai sa platim pana se acopera costul initial, apoi il trecem sub rovinieta pentru mentinere. Dar noi avem bariere istorice si taxe de pod stupide (Fetesti, Giurgeni etc). Acum vom avea un pod facut din Fonduri Europene cu taxa de pod. Dar oare fundurile alea europene de cine sunt platite? Nu tot de noi?
Personal nu prea sunt interesat de ce fac altii in tara lor, cu atat mai mult cand n-are sens. Sunt mai focusat pe ce nu merge la noi si ar putea fi imbunatatit. In cazul de fata, concret, donatul banilor la stat*


*prin donat se intelege bani dati fara a primi ceva in schimb.

florin74

Quote from: Hercule on May 03, 2023, 11:49:43 AMDiscutie mutata de pe topicul podului de la Braila.

Quote from: florin74 on May 03, 2023, 09:42:26 AMSituatia asta seamana cu cea de la Patras, cu podul peste Corint. 13.20 euro trecerea pt masini mici, cine nu vrea, are ferry care si ala costa binisor.
Seamana sau mai degraba nu seamana. La Patras daca nu vrei nici bac nici Rion-Antirion ai optiunea sa ocolesti.

Serios? Pe unde ocolesti? Tocmai pe langa Atena? Faci 440 de km si 7 ore (nu am pus autostrada, ca aia e cu plata...)

carutasul

^^ eu nici măcar nu sunt sigur că taxa de pod rămâne la pod. Principial vorbind ăsta ar fi avantajul, că suma e evidențiată contabil și ministerul nu poate pretinde că n-are bani de reparația x dacă în anul respectiv s-a încasat suma corespunzătoare care ar acoperi reparația. Dar nu știu dacă în practică asta se și întâmplă. Presupun că și pe vremea lui Ștefan cel Mare taxa de pod ajungea în mare procent în averea podarului, însă dacă podul se strica nu avea ce să comenteze, îl repara sau rămânea fără cap. Altfel e oarecum inutil, se presupune by default că statul trebuie să aibă bani măcar să întrețină ce e deja construit. Dacă aș avea încredere că asta e valabil (și măcar există un plan de mentenanță clar și cuprinzător pentru toate pe care CNAIR sau cine mai trebuie îl urmărește) aș zice și eu că e o soluție medievală (cum și e, dar medievalii nu erau neapărat proști :) ) Cum trăiesc de mult pe aici sunt destul de conștient că orice ban în plus la buget - că practic ar însemna să mărești rovigneta aproximativ cu valoarea corespunzătoare taxelor încasate - face cu ochiul ministerului și ingeniozitatea politicienilor în a le găsi alte întrebuințări e nelimitată.

Hercule

Quote from: florin74 on May 03, 2023, 01:14:44 PMSerios? Pe unde ocolesti? Tocmai pe langa Atena? Faci 440 de km si 7 ore (nu am pus autostrada, ca aia e cu plata...)
Da. N-am zis ca e aproape sau convenabil. Am zis ca ai optiunea sa ocolesti. La noi pe unde ocolesti pe gratis? Ma rog, pe rovigneta.
Dar si grecii sunt tot asa de hapsani ca si romanii. Daca fac un pod de ce sa nu puna plata? 



Deșteaptă-te române!

mirceaeliade

Daca chiar se considera chestii de discriminare pt Dobrogea atunci se poate lua in discutie pentru localnici (gen pe o raza de X km dupa pod) sa fie un permis special pt masini mici, personale.  Dar sincer, mai degraba cred se va ajunge la taxare autostrazi la KM inainte sa se scoata taxe de pod peste Dunare.

panzer

Taxele pentru podurile dunarene exista inca din comunism. Initial erau pentru mentenanta.
Stati sa trecem de 60% din PIB datorie publica sa vedeti taxe. Acum o sa vi se para parfum. Ca tot faceti analogia cu Grecia. Unde basca sunt mii de angajati in tonetele ale aberante.

Exista o modalitate sa vii de la Constanta la Bucuresti fara sa platesti taxele de Pod = CFR-ul. Basca si un pic de subventie de la acelasi hulit stat roman.

Nu este o solutie sa bagi costul poluarii in pretul combustibilului (benzina/diesel). Creierul se obisnuieste si 10-12 Lei/litru va deveni norma. Alimentati in Turcia, sa vedeti ce va creste pulsul. Dupa care incercati sa intrati intr-un oras mare de la ei.
Similar, in Franta pretul tigarilor a ajuns la 11 €/pachet. Consumul a scazut nesemnificativ.

Referitor la studiul BM:
Economic vorbind eu vad trendul exact invers pe termen mediu. Pe masura ce transportul electric va deveni predominant, legea economica a formarii pretului ca raport intre cerere si oferta va aduce combustibili fosili mai ieftini (scade cererea) decat electricitatea, care la randul ei se va scumpi (creste cerea).
Sunt tari in lume care scot barilul la 8$ si il vand cu 80$. Va trece o perioda pana cand vor falimenta cei care scot barilul mai scump a.i. cererea si oferta sa sa echilibreaze din nou.
Oricum e o ineptie ce facem acum ca si umanitate: ardem hidrocarburile pt transport unde avem alternative, ignorand ca vm avea nevoie de hidrocarburi pentru aproape orice proces industial.

florin74

#1041
@Hercule

Iti dau scris ca nici dracu nu utiliza optiunea aia. E la nivel de teorie ce sustii tu. (30-35 euro numai carburantul, plus 8 ore aproape, cand ferry este sub 20 euro si traversezi in 30 min???? )

Grecii hapsani? E chiar ieftin la ei mersul pe Autostrada, raportat la ce relief dificil este si ce lucrari de arta sunt. (am batut Grecia in lung si lat, pana in sudul extrem, pe toate autostrazile de la ei, si cam stiu ce vorbesc)
Sa vezi Italia, 10 Euro/100 km si mai discutam.
Pentru ca infrastructura costa al dracului de mult. SI intretinerea ei.
Si plateste cine o utilizeaza (in marea majoritate a statelor). Fie o platesc indirect (in mult mai putine state), prin tazele si impozitele platite de-a lungul timpului (adica buget de stat) care sunt mult mai mari decat cele platite de noi.
Nimic nu e gratis pe lumea asta.
Numai la noi vad ca e mitul asta, sa fie gratis. Si ca platim taxe mari.



danutzu_1069

#1042
@panzer, Cred ca nu ești la curent cu preturile la carburanți din Turcia.... Eu zic ca te relaxezi la maxim cand vezi pretul mediu de 4,6 lei la carburant...

Si ca tot zici de ocol free, si Turcia, hai s avedem cum/cat costa sa treci, in Istanbul (deci in acelasi oras) de pe un mal pe celalat...
Nu ai nicio variantă free, si nici măcar cu ocol... Aaaa, scuze, poți lua la ocol Marea Neagra... via Ucraina si Rusia....  :lol:  :lol:
Oricare din poduri, si tunelul este pe bani, mai mulți sau mai putini... depinde cine "exploatează" construcția....

Daca vrei un exemplu de variantă cu ocolire, iți dau Podul Osmangazi, de peste golful Izmit... Asta este pe bani mulți, dai ai varianta sa mergi cu ocolire a golfului...

@florin74, uite ca in Germania autostrada este gratis... Da, stiu, pentru turisme...

florin74

#1043
^Dar nu comparam si nivelul taxelor sI impozitelor, la nivel de persoane fizice si juridice, asa  de-a lungul timpului?
Exact la asta m-am referit cand am zis ca e o plata indirecta, prin intermediul bugetului de stat. Cand ai 45-50% din PIB venituri la bugetul de stat, iti permiti sa aloci un 0.5-0.75% pentru gratuitate (insemnand costuri de mentenanata, modernizare si extindere retea). Noi stam la 30% de 10-15 ani si ne plangem ca sunt taxele mari. Problema asta o sa devina tot mai acuta in viitor, in conditiile in care fondurile primite de la UE vor fi tot mai mici, si trebuie sa punem din ce in ce mai multi bani de la buget.
Si metoda asta devine din ce in ce mai putin utilizata, mergandu-se tot mai mult pe principiu "utilizatorul plateste".

Inevitabil vom ajunge si noi la aceasta practica. Pentru ca sustinerea integrala de la bugetul de stat va deveni imposibila, in conditiile in care costurile de investitii si intretinere cresc spectaculos.
Pur si simplu aritmetica ne spune asta...


frunzaverde

@Hercule - nu exista nici un fel de obligatie legala sau morala sa existe alternative gratuite.

Si nu e nici un fel de discriminare - discriminarea implica prin definitie o decizie luata pe baza unui criteriu imutabil - "ceea ce esti", nu "ceea ce faci". Locuitul intr-o regiune izolata, sau traversatul unui curs mare de apa sau unui munte, nu sunt criterii imutabile, sunt actiuni, si pot fi taxate ca atare.

Faptul ca Dobrogea e separata de restul Romaniei de Dunare implica un cost suplimentar de a face afaceri, nimic altceva. Taxarea podurilor mari este extrem de comuna in toata lumea, din Norvegia pana in Congo - si nu doar pentru intretinere - ci mai ales pentru acoperirea externalitatii investitiei facuta de tot restul tarii pentru un obiectiv foarte scump. Podurile dunarene au fost facute prin contributia celor din Satu Mare si Arad, care-l folosesc aproape niciodata, asa ca il vei taxa tocmai pentru a recupera diferentialul de utilitate pentru o lucrare foarte scumpa.

Nu stiu de unde vine "62%", dar in general nivelurile pentru accize si taxe de poluare vin din modelari statistice, care sunt in general publice. Daca nu-ti convin modelele, ai o gramada de canale pentru a propune alternative. Si inteleg ca nu-ti convine, dar taxele pe poluare functioneaza, si foarte probabil va functiona si mecanismul de taxare pe carbon. E irelevant ca "alte tari nu platesc" - daca nu vor sa intre in mecanism, vor plati in taxe vamale echivalentul la import-export cu tarile care au mecanisme.

Si nu e ca si cum nu vrei sa faci business cu tarile care au taxare de carbon - Canada + UE + Japonia + Coreea de Sud + China + mare parte din ASEAN inseamna majoritatea economiei globale, si toti au mecanisme de taxare de carbon (ori cu comert de certificate, ori taxare directa, ca China).

@carutasul - motivul principal pentru care statul ia bani din taxele indirecte si le muta de colo-colo este pentru ca statul nu are suficiente finante sa asigure sistemele "core" ale statului. Pentru ca incasarile la buget (si nivelele de taxare) sunt mult prea mici pentru ambitia de plaja de servicii oferite de stat (si cererile cetatenilor). Simplu ca buna-ziua.

PS: Mi se pare aberant cat va plangeti de taxe si cat va vaitati pentru practic cele mai mici niveluri de taxare dintr-o tara dezvoltata. In Romania primiti de la stat mult mai mult decat platiti in taxe. Platiti taxe la nivelul unui paradis fiscal, dar va asteptati la servicii comprehensive de nivel "stat al bunastarii" (ba chiar mai mult, ca aveti chestii si programe pe care noi aici in "Scandinavia socialista" cum place la libertarienii de carton nu le avem).

Si statul se descurca chiar ok la multe chestii - la multe "functii core" se descurca la nivel de stat dezvoltat. Aveti unul din cele mai bune pasapoarte din lume, cand sunati la politie sau salvare vine, si vine gratis, si chiar va duce la spital, la intrerupator vine curent de fiecare data, la robinet curge apa, si la ora 12 noaptea pe strada va puteti plimba fara grija. Copiii se duc la scoala gratis (sau la nivel de taxe modice), universitatea e gratis, si daca va imbolnaviti, aveti optiunea unui doctor gratis. La nivelul vostru de taxare, chestiile astea nu sunt deloc, deloc de la sine intelese - in majoritatea lumii cu nivelul de taxe pe care il aveti voi, astea exista doar partial sau chiar deloc. Da, calitatea e mediocra, dar la cat platiti, faptul ca exista, chiar si la calitatea pe care o aveti, e o mare minune. Vreti mai mult, va trebui sa platiti mai mult.

Si discursul cu "pensii speciale", si cu coruptii de 0.5-2% din PIB e fix vorbaraie. Da, sunt nedreptati, d-astea avem peste tot (va dau si din SUA, si din Scandinavia, si din...), ar fi bine sa nu mai fie, adevarat. Dar nu sunt salvarea - pentru ca la nivel de tara sunt probleme minore - si fara ele, problema structurala ramane la fel de acuta. 

La fel si discursul cu "colectarea" si "economia netaxata/subterana" - pai da, colectarea e proasta si economia netaxata e mare, pentru ca taxarea asa e facuta - mare parte din economia netaxata e agricultura mica tip subzistenta. Cat timp jumate din Romania face tuica la cazan fara acciza si timbru, ce dracu vreti?...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Liviu M

Taxele pentru soselele romanesti sunt jenant de mici, sunt de acord. In acelasi timp
- Romania e singura tara pe care o stiu eu *) care taxeaza drumurile "normale". La fel de jenant. **)
- la cum arata drumurile, chiar si aia mica, asa, e degeaba.

Ce tot critic eu e "nebuloasa" care insoteste diversele taxe. Adica la francezi stiu ca daca vreau pe autostrada, iau bilet la intrare, platesc (mult) la iesire, dar nu mai am alte plati pe parcurs.
La noi, platesti vigneta, te urci pe autostrada la Constanta si peste 60 de km hop, o noua plata, ca treci pe pod.

*) Nu inseamna mare lucru, nu stiu cum e decat in cateva tari, precis sunt si altele cu taxe pentru DN-uri.
**) O abordare "normala" e probabil "dificila". Cresterea taxei de drum si restrangerea ei la autostrazi va determina multa lume sa se reintoarca pe DN-uri. Recunosc, n-am nici o idee cum ar trebui facut.

carutasul

@frunzaverde sunt perfect conștient de explicația oficială (și în mare parte plauzibilă) că banii nu ajung. Ei nu ajung în nici o țară, pentru că diferența între ceea ce "se poate" și ceea ce "considerăm normal" e enormă. Face parte, la limită, din condiția umană: omul e un animal și de fapt nimic nu e garantat, nici măcar hrana zilnică, unii o obțin cu greu (pe alte meleaguri, sau chiar invers, devin hrană zilnică pentru tigru) Pe de altă parte omul e o ființă conștientă de sine și în baza acestei conștiințe e revoltat de faptul că unii mor de foame, că în zonele izolate nu există electricitate etc. Deci e evident, și asta am zis și eu mai devreme, nu există un "drept natural" de a avea unul, două sau cinci poduri peste Dunăre. Pe de altă parte, tocmai pentru că banii nu ajung, toți guvernanții sunt tentați să rezolve problemele "care se văd" înaintea celor care nu se văd. Faptul că un pod a ajuns la termenul de revizie (sau, uite, calea ferată, că știu că te doare mai tare :) ) e mai puțin vizibil decât o groapă în asfalt, așa că politicianul va prefera să astupe groapa și să se roage ca podul să cadă în mandatul următorului ministru :) De asta cred că e mai bine să existe un fond pentru mentenanță a cărui folosire în alte scopuri să intre la deturnare de fonduri. Dar mă rog, e doar o chestie de opțiune, adică pentru mine nu e un capăt de țară. La "valoarea noastră" nu ar mai fi cazul să ne facem probleme că nu avem bani de mentenanță. Dar uite că...

Hercule

Quote from: frunzaverde on May 03, 2023, 05:48:54 PM...nu exista nici un fel de obligatie legala sau morala sa existe alternative gratuite.
...Si nu e nici un fel de discriminare - discriminarea implica prin definitie o decizie luata pe baza unui criteriu imutabil - "ceea ce esti", nu "ceea ce faci". Locuitul intr-o regiune izolata, sau traversatul unui curs mare de apa sau unui munte, nu sunt criterii imutabile, sunt actiuni, si pot fi taxate ca atare.
Pai chiar aia e, ca nu e gratis ci in baza unei taxe de drum. Asa mica cum o fi ea, dar exista.
Sunt stupefiat pentru fraza a doua. Cetateni din Delta, oameni de la sate, de la munte, dobrogeni, moldoveni, nu asteptati nimic de la stat. Sunteti cetateni "mutabili". Daca va lipseste ceva, n-aveti decat sa va mutati in alta parte.

Pe de alta parte ma mir ca sunt destui care sustin ca avem taxe jenant de mici. Cum puteti afirma asta in conditiile in care statul iti la 45% din salariu, apoi iti mai baga mana in buzunar cu TVA de 19%, iar din maruntisul ce-ti ramane se infrupta si primaria si "baietii destepti" (aia cu curentul, gazul, combustibului, etc). Asta intr-o tara cu varsta de pensionare cea mai mare din UE si speranta de viata cea mai mica. Avem o putere de cumparare efectiv la pamant comparand cu restul uniunii, dar la preturi suntem aliniati ba chiar peste. Dar ce ne lipsesc? Taxe mai mari si amenzi mai mari. Bagati fratilor...

Deșteaptă-te române!

carutasul

e o mică "măgărie" contabilicească; taxele sunt mici dar contribuțiile sunt mari. Toți contabilii o să îți zică asta, de parcă ne-ar încălzi cu ceva. În teorie contribuțiile nu sunt taxe; tocmai de asta pensiile speciale sunt imorale, pentru că ele consumă din așa-zisele contribuții. Care în acest caz nu mai pot fi numite contribuții decât în mod ipocrit, contribuie unii și beneficiază alții, doar ca să îmi scoată ochii guvernul că sunt taxele mici :) Măcar dacă erau taxe se puteau face șosele din ele, așa merg la coloneii de carton, iar șoselele se fac din acele taxe care la nivel UE chiar sunt mici.   Dar asta e o cu totul altă discuție.   

Liviu M

#1049
Quote from: Hercule on May 03, 2023, 07:17:17 PMPe de alta parte ma mir ca sunt destui care sustin ca avem taxe jenant de mici.
Daca citesti cu atentie toata fraza, e vorba de taxa de drum:
Quote from: Liviu M on May 03, 2023, 05:52:00 PMTaxele pentru soselele romanesti sunt jenant de mici,
La 28 de euro pe an nu prea poti avea pretentii la drumuri reparate si spalate cat de cat. De altfel se si vede, eu drumuri murdare ca in tara n-am prea vazut. 

LE PS La nemti varsta de pensionare e 65 de ani la femei si 67 la barbati.