Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

@Hercule si @carutasul - Taxele voastre pe salarii sunt printre cele mai mici din UE, si printre cele mai mici la un stat din cohorta de dezvoltare a Romaniei.

Vi se par mari, pentru ca la un moment-dat, probabil pentru a va inflama libertarianismul de carton, v-au mutat contributiile sociale obligatorii ale angajatorului la angajat, asa ca acum vedeti (practic) toate costurile cu munca direct pe fluturas. Nici o alta tara europeana nu practica asta (si nici SUA, Canada sau Japonia).

Un cost total al fortei de munca de 45% este, la nivel european (sau SUA/Canada), foarte mic. Chiar si la vecinii nostri e semnificativ mai mare (in Cehia e 60% la salariul mediu - 15+13.5+31.5, in Germania e undeva la 63-65%, in Ungaria e undeva la 50%). In Suedia ajunge undeva la 70%, va fac un calcul pe un salariu normal daca vreti, va apuca groaza.

S-a postat aici "OECD tax wedge", si comparat cu situatia din Romania asumand ca echivalentul este "taxarea totala". Nu este : Tax Wedge exclude platile obligatorii de tip non-taxa, adica orice contributii neadministrate de guvernul central, ci trimise in bugete speciale, izolate de guvernul central. In Romania ar fi clar scazute din statistica OECD contributia la pensie administrata privat si asigurarea de sanatate obligatorie (https://www.oecd.org/tax/tax-policy/tax-database/non-tax-compulsory-payments.pdf). Deci, cel putin, s-ar scadea CASS si cei 3.75% pilon II, rezultand intr-un tax wedge de cel mult 31% (desi e foarte posibil sa fie si mai jos, in functie de interpretarea modului de calcul a pensiilor). Comparati 31% cu situatia din restul OECD, si vedeti cu ochii vostri.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

florin74

#1051
^Ca sa nu mai vorbim de numeroasele scutiri de la impozite si contributii (IT, constructii, agricultura), de regimul super lax de impozitare al microintrprinderilor, Pfa-URILOR si dividentelor, de nivelul absolut derizoriu al impozitelor locale (proprietate - case, auto, teren, etc), de nivelul scazut al TVA-ului plus numeroasele categorii de produse cu TVA redus...
Si dupa ai ne plangem ca nu avem infra, educatie sanatate ca afara.

Suntem tara in care 1 din 3 contracte de munca e pe salariu minim. Asta spune tot. Daca voi credeti ca 1 din 3 romani munceste pe salariu minim, inseamna ca traim in realitati paralele.
Nimic nu e gratis pe lumea asta, totul are cost. Daca nu vrea nimeni sa il plateasca si tot comenteaza, nu o sa mai avem serviciu public respectiv.
Eu prefer sa platesc inclusiv taxa pe autostrada, dar sa stiu ca am spatii de servicii, e intretinuta si ma simt in siguranta

In Grecia, daca ai problema cu masina si ai oprit pe banda de urgenta, suni la nr de interventii al concesionarului, si gratis vine o platforma si te scoate in afara autostrazii. De acolo, ori platesti pana la un service, ori chemi alta platforma sa vina sa te ia. La noi? Si asta e doar un exemplu...

Opinia mea e ca ar trebui un model gen utilizatorul plateste. Ori sistem de taxare ca in Italia/Croatia/ - platesti la iesire de pe autostrada, ori o rovigneta gen Ungaria si Austria. Nu trebuie sa inventam roata






Ionut

Înțeleg discuția și legătura cu taxarea rutieră dar zic să nu deviem atât de mult. :) Mulțumesc!

carutasul

păi acum după ce ne face liberali de carton ne lași fără replică? :)

dumbravaandrei

Eu vreau go-box si lipsa portilor de taxare. In rest, cat o fi de platit, platim si contestam calitatea drumului/in functie de raportul cost/beneficiu.
Pana la parinti am 390 km care oricat te-ai caca pe tine, sub 7 ore nu ii faci, ca de la Brasov la  Botosani e de doamne fereste infrastructura. Pana la Bacau faci 3h...
De la Brasov spre sud depind de alinierea astrelor pe dn1.. daca am astrle aliniate, pana la Mamaia fac 4h30 de min, o distanta mai mare decat pana la parinti. As prefera sa dau 20 de lei taxa la fiecare drum pana la Botosani numa sa il fac in 4h:30, in conditii de siguranta si securitate sporite...

Dar nu vreau porcaria aia din grecia in care tre sa opresti la fiecare poarte de taxare ca na... asa vrea muscbiu unor idioti sa te vada oprit..

florin74

Sunt vreo 5 concesionari diferiti in toata Grecia.Daca faci  drumul Salonic pana la Atena nu ii ratezi :))))
Acum se chinuie sa introduca un sistem unitar de plata...Sunt ceva tentative pentru cetatenii greci, e-passuri, dar pentru turisti e destul de enervant.

Am facut des drumul Evzoni -Kalamata sau Sparta, cred ca vreo 15 chitante aveam in bord... Cam vreo 50 de euro. 
De aia prefer sistemul italian, iei tichetul la intrare si platesti la iesire...


carutasul

ei hai că măcar la noi nu ne mai oprim la barieră :)
Într-o lume ideală așa aș zice și eu, taxa de pod nu prea ar avea sens, până la urmă probabil că întreținerea DN6 costă mai mult decât întreținerea podului de la Brăila. Cu toate astea, parcă mă simt mai în siguranță știind că există un cont "pus deoparte" în orice situație...

oc7avian

Numai că ideal taxa e prima, că sacul financiar se strânge. Altfel acei 4h:30 sunt un vis îndepărtat. Problema e că privim orice taxă drept furt. E o lipsă cruntă de asumare a responsabilității de a utiliza un autovehicul, care este extraordinar de pretențios cu nevoile sale. Literalmente a schimbat arhitecturi ale orașelor, a tăiat munți, a mutat ape. Dar noi tot visăm că trebuie să fie (spre) gratis acest "simbol al libertății".

@carutasul Nu v-a lăsat fără replică, însă dacă e offtopic vă taxează și Ionuț, nu doar statul.


carutasul

la Ionuț plătesc taxa cu plăcere, și, ca să îl tachinez în continuare pe @frunzaverde, orice ban pe care nu îl dau la stat e un ban salvat pentru societate :)

Hercule

Da mai frunza, stiu, suntem cei mai fericiti si mai bogati din Europa.
Linkurile puse de tine demonstreaza asta. (din categoria "internalizare a externalitatilor climatice si altor externalitati")

@Ionut eu am terminat cu offtopicul.
Deșteaptă-te române!

Liviu M

Fără supărare, toată lumea încearcă să plătească cât mai puțin și nimeni nicăieri nu se bucură când apar taxe noi.
La nemți există cabinete specializate în declarații pe impozit, care folosesc toate tertipurile pentru a scădea impozitul, după cum în fiecare an in perioada depunerii de declarații revistele sunt pline de sfaturi de optimizare.

horatiu.cosma

#1061
Incerc sa ofer și eu un context discuției, cat mai on topic se poate.

CNAIR administrează 1000km de A+DX și încă vreo 18.000 km de drumuri naționale.

Ca venituri proprii, ia anual din vinieta vreo 1,4 miliarde de lei și încă undeva la 150 de milioane de lei pentru taxa de pod (creste cam cu 7-10% pe an venitul din vinietă+poduri). La care se adaugă subvenție de la stat (adică din taxele și impozitele noastre) încă în jur de 1 miliard de lei. Total, in jur de 2,5 miliarde care merg pe zona de întreținere.

Dacă ne uităm la cheltuieli, sunt vreo 7-8 sute de milioane pentru salarii, câteva sute de milioane se duc pe deszăpezire, contracte de pază, operare a multelor clădiri din țară. Nu rămâne foarte mult pentru întreținerea efectivă a drumurilor, covoare asfaltice, reparatii capitale ale podurilor, indicatoare, marcaje noi, curățenie, utilaje de întreținere etc etc.

In 2021 am incercat sa facem un total estimat groso modo, că pentru multe dintre podurile care ar trebui refăcute nu exista nici măcar SF/evaluare de preț. Răspuns: vreo 12 miliarde de lei în primul an dacă ar intra în lucru în paralel toate podurile varză și s-ar reface toate drumurile cu durata de viață a asfaltului depășită.

Și cifra asta tot creste, fiindcă, evident nu exista capacitate de a le repara pe toate odată, iar îmbătrânirea infrastructurii tot adaugă la restanțe.

Am discutat și cu cineva de la Asfinag (CNAIR ul austriac), ei au în administrare 2000km de autostradă, am făcut un calcul proporțional între cat au ei venituri anuale per km de autostradă și cât avem noi (am transformat proporțional km de DN in autostradă), a ieșit un raport de circa 1/60 in defavoarea noastră.

Am făcut un studiu de caz pentru A7 centura Bacău (proaspăt inaugurată atunci), cât ar costa o întreținere pe bune, a ieșit o medie de vreo 11 milioane de lei pe an în primii 10 ani pentru cei 17km de autostradă.

Am luat caietele de întreținere pentru A10 lot 3 și 4, ne am uitat ce scria acolo, tuns iarba lunar, spălat indicatoare lunar, curățat rigole la 2 luni, tratamente la asfalt la 6 luni, uzura la 5 ani etc, am întrebat la DRDP ce se face concret, răspuns: maxim 5% din ce e prevăzut în caietele alea. Cifra poate ajunge la 10%, daca e o secție de drumuri mai gospodară, dar nu mai mult, din lipsa de resurse. Resurse care pot fi fie direct investite în Cnair, fie prin concesionarea rețelei către privați.

Pur și simplu nu se poate discuta despre o infrastructură decentă fără bani serioși băgați în întreținerea ei. Tragem  din toate încheieturile țării și ale fondurilor europene disponibile să mai punem in traista CNAIR încă vreo 1000km de A+DX+centuri in decada asta, însă asta va veni automat cu o gaură suplimentară la întreținere.

Și stați, că abia incep sa cadă unele dintre podurile, drumurile și consolidările lui Ceașcă, obosite după 50 de ani de utilizare și spre zero întreținere.

Sper sa nu se ajungă în punctul în care măsurile corecte vor fi luate în urma unor tragedii.

Noi am pus în PNRR reforma taxării rutiere, in rand cu 95% din UE, taxarea traficului greu pe distanța. Însă mai trebuie și curaj ca sa fie implementată. A ieșit CNAIR in conferință cu o propunere de cost per km care sa se aplice din 2026 și care e mai mic decât în Bulgaria azi (cel mai redus cost per km din UE), dar după ce au sărit transportatorii, nu au mai știut pe unde sa se ascundă cei din Guvern.

carutasul

Și, dacă tot ai adus cifre concrete în discuție, banii de la podul de la Cernavodă rămân la Cernavodă? Sau e doar un venit suplimentar?

pasadia

Din câte știu subiectul asta e clarificat demult - nu exista cont separat pentru încasările de la Fetești și Giurgeni.

Ionut

Se duc în "bugetul consolidat" CNAIR. Motiv pentru care API a insistat foarte mult ca noul sistem de taxare să țină evidența acestor intrări și să rămână pentru mentenanța obiectivului respectiv  - Cernavodă, Brăila, tuneluri (Meseș de exemplu).