[B] Știri și discuții diverse despre infrastructura de metrou

Started by Goldmund, August 19, 2014, 07:04:12 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

shift2rail

e facil, dar total neproductiv, sa faci analiza financiara in retrospectiva: tot in hindsight, o mare parte din acel differential cumulat de inflatie pe care l-ai calculat a fost sters de deprecierea accelerata a yenul vs euro. cine garanteaza ca differentialul de inflatie se va mentine ptr urmatorii 20-30 de ani?

mai rau, compari incomparabile, acordul cu JICA a fost semnat in 2010, in plina criza financiara cand optiunea de imprumut in eur la 2% pur si simplu nu exista, Romania pierzand accesul la pietele private de capital (remember, am mers cap-in-hand la Viena ptr ca bancile straine sa-si mentina liniile de finantare, iar in paralel, cap-in-hand begging la FMI/BM/CE ptr asistenta multilaterala, sigur la rate mai mici decat ale JICA dar finantare careia, conveniently, ii omiti conditiile draconice asociate: taieri masive de salarii/pensii, concedieri, dereglementari ale profesiilor /restructurari de intreprinderi ptr care societatea rom. nu e pregatita, samd.

altfel da, e superb, suntem middle-to high income country, OECD-hopeful, numai ca realitatea zilei e un pic cam dura: rating BBB-, ne invartim practic in fiecare an pe buza junk-ului, citeste default-ului care poate dezlantui scenariul FMI/BM/CE din 2010. la puterea 3.

imi mentin parerea ca, la moment, cu midswap-ul la 4-5 puncte de baza si yield 10y in eur care depaseste 8%, Ro nu isi permite sa dea cu piciorul unei finantari externe, de oriunde ar veni ea, in termeni cu adevarat concessionari: 30 de ani, perioada de gratie de 10 ani, coupon de 2% si, f important, fara strings attached (just build a f..ing metro line, repet ce am scris, nu cred ca japonezii insista tooth&nail ptr Otopeni, daca noi argumentam ptr un alt tronson mai util).
Macro, dpdv al balantei de plati , cei 300 mil ar fi fost o gura de oxigen in 2010 asa cum ar fi si astazi cand deficitul comercial se apropie de 30 mld eur.  Auch, numai suma asta ar tb sa dea fiori reci in birourile bnr/mf, cum vor reusi sa finanteze acest deficit urias daca pierdem din nou accesul la pietele externe? "Depreciere interna", eufemism ptr corectii, alt eufemism ptr amputari masive de  venituri&joburi la stat.

Daca la MF se gandeste altfel e complet iresponsabil, dar incompetenta administratiei rom. nu (mai) mira pe nimeni.

frunzaverde

@shift2rail - analiza nu a fost facuta retrospectiv, ci predictiv, chiar aici pe forum, in multiple ocazii, incepand cu 2012-13 - cu diverse episoade - cauta aici si la multimodal. S-au tras aceleasi concluzii ca acum, care concluzii au ramas complet valabile pe perioada analizata. Predictiile s-au verificat cu cifre, deci au valoare de generalizare. Si vezi ca ai o perspectiva scurta pe cursurile de schimb cand vine vorba de EURJPY - din nou, creditul nu e pe cateva luni.

Acum, cursul de schimb EURJPY e 143.884. Nu e un colaps - acelasi nivel de curs a fost in 2014-15, si perechea EURJPY e relativ stabila. Nu confunda dolarul cu euro. Iar RONJPY, care e cursul care ne intereseaza pe  tot ce se poate vedea e un colaps al RON, nu al JPY.

Si istoric, intr-adevar, cursul a coborit in cateva ocazii pana aproape de 100 (fata de care da, 144 e un colaps, dar in realitate e doar un efect de baza ce vezi), dar poti sa te uiti cand s-a intamplat asta - exact cand ai crize in zona Euro si vecinatati. Adica fix cand Romania va fi pusa in situatiile alea triste pe care le descrii tu (o criza suverana in vecinatati etc. etc.), rambursarea minunii in yeni va deveni mult mai grea pur si simplu din cauza riscului valutar.

Si adevarat - trecutul nu prevesteste viitorul - dar JPY ca moneda anti-ciclica de rezerva in vremuri tulburi - si JPY ca moneda cu probleme deflationiste - are baze solide economice - si nu exista nici o schimbare de fundament care sa anticipeze o schimbare de trend. De la indatorarea extrema pe termen foarte lung a JPY pe plan intern, pana la lipsa unei baze de crestere economica (populatie hiper-gri), pana la imobilitatea capitalurilor pe termen lung si supraevaluarea bunurilor imobiliare, astea nu sunt noutati.
 
Imprumutul nu este "concesionar" in vreun fel - e absurd sa consideri un credit la dobanzi de ipotecar cu dobanda fixa in tara monedei concesionar sau ODA daca nu esti o tara gen Liberia... De fapt ti-am dat ratele de dobanda percepute de WB pentru facilitatea lor cea mai scumpa in JPY, deci despre ce vorbim? Ti-am explicat intitiv de ce 2% in JPY nu se pot compara cu 8% in EUR, dar ca iti place terminologie gen "mid-rate swap", daca ai instrumentarul matematic pentru un calcul de risc si uneltele, fa calculul si vezi ce-ti iese. Noua ne-a iesit acum vreo 5 ani ca, inclusiv cu riscul valutar, imprumutul e echivalent in costuri reale de amortizare cu unul in Euro de vreo 8% (aveam si interval de incredere - poti gasi pe forum, cauta). Daca RO are nevoie de project funding pe termen lung, exista multe locuri unde se poate adresa la dobanzi mult mai mici in monede unde riscul valutar e mult mai mic (gen EUR). BERD, facilitatea de credit a RRF (PNRR in romana) etc. etc.

Comparatia cu banii FMI din 2010 e problematica si ea : compari mere (un imprumut pentru un proiect investitional) cu pere (un imprumut pentru ajustarea balantei de plati). Imprumutul asta nu are cum sa-ti ajute balanta de plati, pentru ca aproape instant banii aia se duc afara, in plati externe, in moneda straina, nu raman in economia locala. Pe partea de bunuri, Romania nu produce practic nimic din ce e necesar proiectului (si are sens sa nu produca, dat fiind ca nu are multe metrouri). De la sina pana la trenuri si de la boltari pana la turnicheti, totul e importat, deci o contributie suplimentara la balanta de plati negativa. Ramane in tara doar procentul relativ redus al muncii (care e redus de conditiile destul de oneroase - consultanta trebuie facuta cu firme japoneze, de asta PADECO e implicat). Si e imprumut rambursabil, cu rezultatul ca down the line vei avea de rambursat tot, nu doar partea din valuta ramasa in tara. A, si ca deviere, RO (si balticii) s-au dovedit, pe termen mediu, economii mai robuste decat PIGS, mai ales decat IG.

Ideea cu imprumuturile ODA e ca ramane in tara cresterea cauzata de investitii si externalitatea pozitiva - problema e ca proiectul, asa cum e gandit, e atat de putin rentabil dpdv socio-economic ca UE a zis ca nu-l finanteaza. Adica nu doar ca va costa rambursarea creditului initial, dar efectele societale vor duce la costuri recurente care vor depasi beneficiile.

PS : Proiectul nu e inceput in 2010. Acordul de imprumut se bazeaza pe acordul intre HCMB si JICA/JBIC numit SAPROF, desfasurat intre 2005 si 2007. A durat 2 ani, din 2008 in 2010 ca Guvernul sa preia investitia de la HCMB/PMB si s-o avizeze, a fost o intreaga discutie afacerea (si n-a avut legatura directa cu criza, procesul a venit pe varf de boom). De ce a fost facut de HCMB?

Pentru ca proiectul initial, care merge all-the-way-back pana in 1998, si la Master Planul Bucurestiului de-atunci, era de... tramvai rapid si trebuia sa fie in curtea RATB. Implicarea japoneze merge pana acolo, JICA/JBIC a previzionat solutia in 2000.

Contractorul roman in echipa SAPROF era o firma care proiecta... metrouri, nu tramvaie, si uite-asa a iesit metrou. De asta nu exista nici amorse si spatii lasate la 1 Mai, cand s-a proiectat si construit acolo, M6 trebuia sa fie... tramvai. Traseul ciudat cu bucla imensa M4-M6 tot de-acolo vine -- initial tramvaiul rapid trebuia sa plece de la Piata Presei, unde urma sa se lege la tramvaiul rapid previzionat pentru 41.

Si nu, banii nu se pot muta. Explicit.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Xenos

https://clubferoviar.ro/1-000-tone-de-sina-pentru-metrorex/

Am găsit această știre...asta înseamnă că s-a renunțat definitiv la reabilitarea M2 și se va face doar o simplă reparație a liniei?

frunzaverde

Nu, e doar intretinere normala, care trebuie facuta oricum ar fi, ca daca nu se intampla ca la CFR (restrictii/limitari etc.). 1000 tone de sina 60 inseamna un pic peste 4 km de tronson (linie dubla) care se impart intre M1, M2 si M3. Intretinere obisnuita, deci. Cand se va face modernizarea, chiar daca se schimba tipul de terasament, sina ramana aceiasi - sina UIC 49 si 60 e standard la nivel european, indiferent de structura.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

@Xenos,
urasc fix genul asta de postari. Adica link-uri chioare...
Care iti dau un link catre ceva care poatea exista azi, dar maine poate dispare...

Cu un pic de efort, poti da de sursa...

Adica:
Quote18 km de șină de pe Magistralele 1, 2 și 3 vor fi înlocuite, la metrou. Metrorex a achiziționat 1029 de tone de șină, care au ajuns zilele acestea în Depoul Berceni al Metrorex.
🔩Convoiul cu cele 150 de bucăți a câte 120 m lungime a fost descărcat de către personalul Metrorex și transportat pe amplasament, în zonele unde se va face înlocuirea de șine.
📍Lucrările de înlocuire a șinei se vor realiza pe timp de noapte, fără afectarea circulației trenurilor cu călători realizată conform graficelor. Operațiunea de refacție a căii de rulare se va derula în primul semestru al anului 2023
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Nu avem un topic dedicat, asa ca pun aici:

https://www.facebook.com/grindeanusorin/posts/pfbid035a3Am6VDRzmav572Xb9WondU8fVRkvbodoZRMr3hYB6aSpE85fMWG2f8YFLALD6Cl

QuoteMetrorex are, de astăzi, un Consiliu de Administrație profesionist, selectat pe principiile managementului corporativ!
Aștept de la membrii noului CA rezultate manageriale care să transforme Metrorex într-o companie performantă capabilă să asigure servicii de calitate.
Selecția noului CA a fost realizată de o firmă specializată în domeniu.
În zilele următoare, voi semna Ordinele de ministru și pentru Consiliile de Administrație pentru încă 4 companii: CNAIR, CNIR, CFR SA (Infrastructură), CFR Călători.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Xed

Si totusi nu regasim pe nicaieri cine face parte din acest consiliu administrativ, cum se numeste firma "specializata" de a facut selectia si de cand isi va intra in rol consiliul.

Goldmund

"Înalta Curte de Casație și Justiție a dat undă verde pentru începerea judecării dosarului de corupție legat de avizele pentru Magistrala de metrou Drumul Taberei și în care protagoniști sunt doi afaceriști, Dragoş Dobrescu (grupul de la Monaco) și Pier Luca Canino (fost șef al Astaldi România), precum și un avocat – Doru Cătălin Boştină. Dosarul ,,șpăgilor în rate la metrou" primește undă verde"

https://clubferoviar.ro/dosarul-spagilor-in-rate-la-metrou-primeste-unda-verde-de-la-inalta-curte-de-casatie-si-justitie/

dr4qul4

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist


tom_sawyer

După 2 ani de la debutul campaniei de demolare a chioșcurilor de la metrou, Robert Negoiță a anunțat pe rețelele de socializare că a decis, în sfârșit, să urmeze exemplul celorlalți 5 primari de sector. Și că începe abia acum să desființeze chioșcurile din stația de la Piața Unirii.

[...]în dimineața zilei de 2 martie – la aproape 2 ani de la debutul campaniei de desființare a acestor chioșcuri – Negoiță a transmis pe rețelele de socializare că nu circulă des cu metroul și că nu știa că acestea arată urât.

Dar a văzut acum câteva chioșcuri din stația de la Piața Unirii și a decis că le va demola, într-o săptămână sau 10 zile.

spotmedia.ro

sab

După ce respectivele chioscuri nu mai funcționează de multa vreme....s-a trezit și Negoiță. A ajuns și el la Unirii unde a distrus toate trotuarele și a pus pavele ordinare de beton. Nu mai spun de pomii puși în niște jardiniere cu adâncimea de 0,5m...

GIV

probabil inca mai are internet explorer in primarie  :lol:  a aflat tarziu ca arata rau

qionescu1

Interviu cu preşedintele CA Metrorex

-"S-a încheiat cu un rezultat financiar pozitiv şi ne dorim ca în continuare, în execuţie, aceşti indicatori să fie îmbunătăţiţi." așa să fie?
- se cauta solutii pt spatiile comerciale
- s-au marit salariile (până la urmă)
- nr. angajaților a crescut cu vreo 400

https://www.economica.net/interviu-cu-presedintele-ca-metrorex-cand-se-va-calatori-la-trei-minute-despre-metroul-de-otopeni-cel-din-cluj-si-alte-orase-cat-este-salariul-mediu-si-cati-angajati-are-metrorex_655482.html

mirceaeliade

Am gasit o harta mai detaliata cu proiecte.  In caz ca cineva e interesat:  @RobertH