[B] Știri și discuții diverse despre infrastructura de metrou

Started by Goldmund, August 19, 2014, 07:04:12 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Sorinus

Probabil s-a mai vorbit in trecut, dar nu gasesc: am vazut la Porto un sistem light rail ce mi-a placut f mult. In centru centrului, ingropat, practic metrou normal, in rest un fel de 41 mai upgradat, cu intersectiile denivelate. Iar la periferie, 100% tramvai. Pe podul peste Douro merge pe langa pietoni, fara nicio despartire fizica. Si totusi cara o gramada de pasageri.
Evident, solutia ar fi fost prea putin pt densitatea din Drumul Taberei, dar pe M4 spre Straulesti ar fi fost arhisuficienta de la podul Constanta.

Nu ar fi perfect si pt 21, 32 si 41? De ex, 21 ingropat de la Obor pana in centru, 32 pe coborarea dinainte de Unirii, cu conexiune subterana cu M1.

Nu e chiar metrou, dar e muuult mai ieftin si rapid de construit.

misiekwas

Nu-i neapărat mult mai ieftin (vezi KST în Cracovia) și totuși ai mult mai mica capacitate decât metrou. Aceasta este soluție care poate sa funcționeze în anumite condiții, dar sunt sceptic ca ar fi aplicabila în majoritatea de locuri în București. Prima problema: utilității, ceea ce ar ridica costuri radical, iar unele n-ar putea sa fie mutate deloc. Metrou ușor pe rute despre care ai vorbit nu mi se pare fezabil (pana Străulești avem deja metrou, schimbarea într-un alt sistem nu are rost), 21 se suprapune cu planificata m7 și ar deservi ft multe zone aglomerate, în Unirii nu prea e loc în subteran pentru nimic altceva la o adâncime fezabila cu excepție de alt metrou. În schimb, acolo prioritate pentru tramvai ar trebui sa fie reîntregirea de linie prin piața pana la Sf. Vineri, ceea ce e fezabil (as spera pentru o reorganizare mai temeinica de întreaga piața, cu un terminal normal de autobuze etc., dar nu prea cred).

41 se duce oricum ok, iar acolo unde se blochează în majoritatea de cazuri iar ai metrou, ceea ce îți limita opțiunile (Crangasi, Lujerului). La periferie ar putea sa fie fezabil pentru legătură cu zone limitrofe, dar în centru nu prea vad unde ar încape la preț rezonabil.

Eu as spune ca astfel de metrou ușor poate sa fie soluție ok în anumite condiții, ca o alternativa pentru orașe care n-au metrou. Dar București are metrou si planuri s-o extinde. De aia as vedea varianta a la Porto mai degrabă (și în cel mai bun caz) la marginea orașului sau chiar o legătură cu zone din Ilfov, dar nu în centru.

oc7avian

@Sorinus LRT este chiar soluția propusă în PMUD pentru 32 + 21. Avantaje mari la costuri și viteza de implementare. Ideea e să denivelezi nodurile critice. În rest, din managementul semafoarelor și porțiuni cu acces dedicat tramvaielor + riverani ori pietonalizare rezolvi mare parte din interiorul inelului central.

De exemplu, la Piața Unirii poate fi la suprafață. Nu e greu de observat că acel monstru de intersecție rutieră e complet ineficientă și poate fi optimizată masiv.

Legat de M7, între o cariocă cu intenție și planificare e cale lungă. Și îmi place că știm deja soluția de mobilitate fără să o studiem (mă rog PMUD, a studiat deja grosier și a propus ce am zis mai sus)

misiekwas

@oc7avian total de acord cu Piața Unirii. În ceea ce privește 21, am niște dubii pentru ca mai mult se poate rezolva imho prin semaforizarea și reorganizarea de intersecția Moșilor/bulevard nu vad atât de multa economisire de timp și banii acolo. Dar vom vedea.

Sorinus

Pe 21, ar trebui musai ingropata calea la avion, si prioritizat la Obor si Dna Ghica.  Daca intra subteran la Regina Maria pana la Sfantu Gheorghe cu corespondenta cu M2 la Universitare, rezolva multe probleme. Pe Mosilor vechi, abia merge.

sab


misiekwas

cu avion și prioritizarea pe Ghica și Obor, de acord. Dar Calea Moșilor vechi și legătură cu M2 la universitate mi se pare SF. Câteva motive:
- spațiu ft puțin pe CM vechi. Dacă vrei sa îngropi linia de tramvai încolo, înseamnă că întreaga strada practic se închide. Dacă vrei ca întrare în tunel sa fie înainte de intersecție, se pune întrebarea cum vrei sa împaci tramvai cu metrou.
- utilități - cum remarca colegii de la AMU, starea proasta de linie pe CMV vine în mare parte de la stare proasta de canalizare în zona,care ar trebui schimbata și toate utilitățile mutate, ceea ce ar extinde proiectul ft mult. Oricum, instalații trebui schimbate iar linia consolidata, dar să construiești un tunel acolo ar fi mult mai scump. Nu uita ca majoritatea de case în zona sunt vechi și ft des în stare precara. Ar necesita consolidare urgenta înainte sa ne apucam de tramvai îngropat.
- metrou. Da, știu ca m5 va dura pe aceasta ruta. Însă, e un proiect real și deja destul de avansat, mult mai matur decât potențial tramvai îngropat. Este și mult mai matur, și ar oferă capacitate mai mare decât 21 pana universitate. Deci mi se pare ca este lipsit de rost legătură cu M2 cu tramvaiul acolo, ținând cont de faptul ca stația de legătură cu 21 va fi fix pe Calea Moșilor.
- dacă as cauta o ruta alternativa, mai degrabă m-aș uita la legătură cu Calea Călărași și Piața Unirii, ca o parte de reconstrucție de sistem de transport public și rutier în întreaga zona. Nu știu cum planifica pmb zona asta, au menționat sens unic pe Călărași, dar împreună cu reconectarea rețelei prin piața Unirii, mi se pare mai avantajoasa varianta.

Sorinus

Ok, ce zic eu n-o sa se faca in urmatorii 10 ani. Cel putin nu partea scumpa. Dar cand terminam cu M5, si M6, poate poate. As intra in subteran de la intersectie, cu tbm, mult sub case si utilitati. O statie la Rosetti si apoi terminus la Univeritate, corespondenta cu M2.
Mosilor vechi poate fi deservita de autobuze, iar Sf Gheorghe nu e o destinatie mai ravnita decat Universitate pt cei ce vin si Colentina.

21 poate chiar sa foloseasca infra M5 pe teonsonul asta, daca ecartamentul permite. Universitatea ar deveni un hub mega util.

sab

Tramvaiul și metroul folosesc infrastructurii diferite,cel puțin din punct de vedere al alimentarii electrice. Deci nu prea vad cum tramvaiul poate sa folosească traseul M5.
Chiar dacă s-ar putea,cum sa faci terminus la Universitate în subteran, în condițiile în care abia s-a găsit acolo loc pentru corespondenta cu M5? Cum faci bucla de întoarcere acolo și unde?
Iar despre alt traseu in subteran la Universitare, în afara de M2 si M5, eu zic sa uitam. Spațiul subteran nu nu este nelimitat.
Dacă se va face ceva pentru tramvai, aceasta va fi doar o linie care sa străbată Piața Unirii. Acolo se poate face o corespondenta tramvai-metrou, în sensul celor făcute pe 41.

TibiV

Absolut corect.

Dar...
Quote from: sab on August 21, 2023, 02:12:10 PMSpațiul subteran nu nu este nelimitat.

Sunt vreo 6000 de km pana in centrul Pamantului, deci ar fi loc!...
:lol:  :lol:  :lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

misiekwas

@TibiV pe acolo va merge m10  :lol:

Dar vorbind serios, ar fi de folos o discuție serioasa privind piața Unirii cu ocazia de refacerea planșeului, pentru ca ce propune s4 este vai de mama lui (din ce se vede din randări).

sab

Vorbind serios, venind pe Calea Moșilor noua, avem următoarele niveluri in subteran:
- nivel -1  :vestibul stație M5 si posibil pasaj de subtraversare a intersecției
- nivel -2  (aprox -13 m): sensul M5 către Dr Taberei
- nivel -3  (aprox -21 m- deja suntem sub nivelul Eroilor 2 si Unirii 2) :sensul M5 către Iancului si pasajul către M7
- nivel -4 : (aproximativ -27-30m) va fi nivelul M7 (cu vreo 6m minim sub nivelul -3)

Unde sa mai bagi in subteran vreun tramvai acolo ?




Powered by API/PUM imgur uploader

misiekwas

^ Total de acord. Mai degrabă as vedea o legătură la suprafață de 21 cu Piața Unirii, dar nu știu daca ar fi fezabil si pe unde (pe Paleologu a fost pe vremuri linia dar ochiometric pare mult prea îngustă pentru tramvaie actuale).

Sorinus

Inteleg ca ce am zis eu e borderline imposobil, dar si sa serpuiesti tramvaiul pe stradute cu 20 la ora prin zone slab locuite, il cam face pointless.

Se poate ingropa pana la Sf Vineri si face acolo un hub de tramvaie. Nush, mi se pare ca solutiile la noi sunt fie rudimentare, fie scumpe si complexe. Tramvaiul in Bucuresti e un autobuz mai imputit, nu o solutie optima.

sab

Soluția optima este metroul, nu tramvaiul, indiferent de forma tramvaiului.
Porto are cca 200 mii locuitori, cat un cartier din București. Poate la ei tramvaiul este o soluție, pentru ca nu se justifica un metrou.