News:

Tur de forță API 27-28 iunie, DEx12 și A7.
DEx12 Pitești-Colonești și Balș-Craiova.

Main Menu

Infrastructura de transport si PNRR

Started by voicul, April 28, 2021, 09:18:07 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

#60
Guvernul a publicat integral Planul Național de Redresare și Reziliență aprobat de Bruxelles.

Ministerul Proiectelor și Investițiilor Europene (MIPE) a publicat joi Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) al României, după ce documentul a fost aprobat și de Consiliul UE, ultimul pas pentru ca România să poată solicita banii europeni. Documentul integral nu era public, până acum.

https://mfe.gov.ro/pnrr/
Partea II. Componenta 4 – Transport sustenabil

https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2021/10/facada6fdd5c00de72eecd8ab49da550.pdf

Prin PNRR, România are la dispoziție 29,2 miliarde euro, până în 2026, de la Uniunea Europeană, pentru modernizare prin reforme și investiții esențiale. Din suma totală, 14,2 miliarde euro sunt granturi și 14,9 miliarde sunt împrumuturi. Banii se vor acorda în tranșe, în funcție de îndeplinirea unor obiective, numite jaloane și ținte. În total, sunt 507 de jaloane și ținte de realizat până la 31 decembrie 2026.

economedia.ro


,,Jaloanele" din PNRR pentru marile investiţii şi reforme din Transporturi:

50% dintre contractele pentru modernizarea infrastructurii feroviare semnate până la sfârşitul anului viitor /
Jumătate dintre autostrăzi construite până în 2024 /
Noul sistem de taxare pentru transportatori aplicat din 2023


https://cdn.economedia.ro/wp-content/uploads/2021/10/C4.-Tabel-jaloane-si-tinte.pdf

1. Legea pentru noul sistem de taxare al transporturilor rutiere, pe principiul ,,poluatorul plăteşte" – Q2 2023. Pachetul legislativ pentru punerea în aplicare a unui nou sistem de taxare bazat pe distanța parcursă pentru vehiculele grele de marfă (camioane) și a unor taxe mai mari de proprietate pentru cele mai poluante vehicule de pasageri.

2. 250 000 de vehicule vechi casate – Q2 2026. Cel puțin 250.000 de vehicule poluante (cu standarde de emisie EURO 3 sau mai puțin) mai vechi de 15 ani vor fi casate între 2022 și jumătatea anului 2026.

3. Noul Cod Rutier: Intrarea în vigoare a legislației privind siguranța rutieră – legislația privind monitorizarea, asigurarea respectării și sancțiunile aplicabile pentru încălcarea normele de siguranță rutieră – Q2 2022

4. Modernizarea şi reînnoirea infrastructurii feroviare: Semnarea contractelor pentru 50% din lucrările legate de modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare – Q4 2022 / Finalizarea în Q2 2026

5. Semnarea contractelor pentru construirea autostrăzilor A1, A3, A7 şi A8 - Q4 2023. Jalonul se referă la semnarea contractelor pentru lucrările de construcție și supravegherea a 100% din lucrările pe secțiunile de autostradă din rețeaua TEN-T ale A1, A3, A7 și A8

Finalizarea a 50% din lucrările la autostrăzi – Q4 2024. Ținta se referă la finalizarea a cel puțin 50% din lucrările (certificate prin raportul de supraveghere) de infrastructură rutieră amplasată pe rețeaua TEN-T:

    A7 – Ploiești-Pașcani (319 km);
    A8 – Târgu-Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Tg. Neamț (Moțca) (59 km);
    A1 – Marginea-Holdea (9 km);
    A3 – Nădășelu-Poarta Sălajului (42 km).

Finalizarea celor 4 autostrăzi – Q2 2026.

6. Metrou la Bucureşti şi Cluj Napoca – Q4 2024. Finalizarea a cel puțin 50% din lucrări (certificate prin raportul de supraveghere) pentru noile linii de metrou din București și Cluj-Napoca, inclusiv lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii și alte construcții, după cum urmează:

– M4 București: Gara de Nord – Filaret;

– M1 Cluj-Napoca: SF. Maria – Europa Unită.

7. Finalizarea lucrărilor la structura principală a magistralelor de metrou M4 şi M1 – Q2 2026. Finalizarea lucrărilor la structura principală (lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii, alte construcții) a noilor linii de metrou din București și Cluj-Napoca, pe o lungime totală de 12,7 km, după cum urmează:

– M4: București – Secțiunea 1: Gara de Nord – Filaret (6 stații), lungime 5,2 km;

– M1: Cluj-Napoca – Secțiunea 1: SF. Maria – Europa Unită (9 stații), lungime 7,5 km.

economedia.ro

rota

​Start în cheltuirea miliardelor de euro din PNRR: Cum vor circula banii, cine constată neregulile și ce sancțiuni sunt - Ordonanță de Urgență în Monitorul Oficial

Pe ce se vor duce primii bani din PNRR:

"Cred că putem să mai tragem cîteva sume pentru autostrada A3. Nu mai știu în momentul de față care e valoarea facturilor pe care constructorul le-a făcut pentru A3, dar cred că undeva în urmă cu o saptamana, o saptamana jumatate erau 150 milioane de lei facturate, dacă nu mă înșel.", a spus Vîlceanu.  Sursa
Bucovina sustine autostrada A7
Pariu 500 lei: UMB termina tot Buzău - Focșani, 4 loturi, 82 km pana in 5 iulie 2025!

rota

Super platformă lansată azi de Comisia Europeană/ DG ECFIN!
Putem urmări ce se întâmplă cu Planurile Naționale de Redresare și Reziliență și cel puțin datele privind atingerea celebrelor deja jaloane & rambursările sunt disponibile și global, și la nivel de țară, inclusiv pentru export în format editabil.
Încă nu sunt așa multe informații pentru că e abia la început, însă mărturisesc că nu mă așteptam să se miște atât de repede. Termenul pe care îl auzisem eu era de undeva în februarie, dar uite că au reușit să dea deja drumul la ceva.
Dashboard-ul pentru România, cu info detaliate, așa cum a fost promis în PNRR, ar trebui să fie gata și live și pe site-ul MIPE până pe 31 decembrie. Să vedem, să vedem, ce-o să iasă...sursa

PLATFORMA
Bucovina sustine autostrada A7
Pariu 500 lei: UMB termina tot Buzău - Focșani, 4 loturi, 82 km pana in 5 iulie 2025!

GDC

Quote from: horatiu.cosma on January 05, 2022, 11:48:28 AM
În schimb, securizarea finanțării pentru A7 și capetele A8 prin PNRR e o oportunitate fantastică, un tren venit la momentul potrivit și care nu a fost ratat. Gândiți-vă că România are pe exercițiul financiar clasic 2021-2027 (+3) POT 2 miliarde de euro pentru toate autostrăzile, drumurile expres sau centurile rutiere. Ei bine, după niște negocieri foarte complicate cu Comisia am mai pus lângă cele 2 miliarde încă 3,5 în PNRR pe rutier, din care perla coroanei e A7+A8 (2,3 miliarde de euro, mai mult decât tot POT-ul rutier). Parte din banii ăștia sunt deja fizic în România (prefinanțarea).

In primul rând vreau să mulțumesc lui @horatiu.cosma pentru explicațiile pertinente și tuturor din echipa care a făcut lucrurile să meargă înainte în primele 8-9 luni ale anului trecut.

Dar, referitor la faptul că PNRR e un "tren care nu a fost ratat", permiteți-mi să am încă îndoieli. Nu putem subestima capacitatea administrației actuale de a-și da cu stângul în dreptul său de a sabota voit unele proiecte.

Așa că îmi vin în cap unele remarci și întrebări care s-ar putea să fie interesante pentru mai mulți:
- dacă am înțeles bine, pe PNRR jumătate din lucrări trebuie să fie contractate până la sfârșitul 2022, restul până la sfârșitul 2023 și toate finalizate până la sfârșitul 2026. Până acum e A3 Nadaselu - Poarta Sălajului deja în lucru atribuit cu vreo 420Mil fără TVA,  A1 porțiune lipsă Lugoj-Deva 2 în licitare estimat la vreo 275 Mil fără TVA și A7 Ploiești-Buzau pe A7 (supra)estimat la vreo 850 Mil fără TVA. Ce se mai poate licita cu termen de atribuire contract 2022 ca să ajungem la 1,75 MLD? Ținând cont și că atribuirile la licitațiile în derulare vor fi la sume mai mici decât estimările.
- Dacă nu se atribuie cei 1,75MLD până la sfârșit de 2022, se pierd banii, nu?
- Aceeași întrebare pentru restul până la sfârșit de 2023.
- În situația optimistă în care toate contractele propuse pentru PNRR se atribuie la timp, sumele estimate au fost calculate încât să se depășească 3.5 MLD, astfel încât să nu ne trezim că ele în final nu fac suma asta?
- Dacă un proiect nu este terminat la final de 2026, se înapoiază toți banii pe acel contract? Sau pur și simplu nu primim restul de bani până la finalizare?

Mulțumesc în avans oricui va putea răspunde.

horatiu.cosma

Încă e in lucru din ce știu la nivelul Comisiei mecanismul de penalizare pentru întârzieri în atingerea milestone-urilor. Din primele date, pare că o să fie o individualizare pe proiecte (nu se blochează proiectul X daca întârzie Y). Și în plus, va fi o perioada de gratie după depășirea deadline-ului din milestone in care să poată fi recuperată întârzierea și atins milestone ul. Plus că după 2023 poate avea loc o remodelare a portofoliului de proiecte, daca din cauze obiective unele se blochează major.

Feri

^^Daca tot vorbim de PNRR intr-adevar felicitari echipei de la minister cum a negociat proiectele si obtinut suma foarte consistenta.  :thumbsup:

Totusi avand in vedere ca desi pe hartie e f bine, in practica s-ar putea sa avem probleme la respectarea termenelor, asa ca imi permit o intrebare.

De ce nu s-a reusit si includerea A0Nord (daca s-a incercat) care are mult mai realist finalizarea pana in 2026? S-ar fi eliberat astfel resurse din POT 2021-2027 pentru alte proiecte.

GDC

@ horariu.cosma: mulțumesc pentru răspunsuri. Am fost neclar în întrebare: evident întrebarea era dacă se pierd banii neatribuiți. Dar am înțeles din răspunsul tău că probabil așa va fi. Și poate dacă întârzierile vor fi "justificate" vom avea cum spui o perioadă de grație.

horatiu.cosma

^^
Portofoliul de proiecte majore ce trebuie făcute în următorii ani e același, indiferent cum se permuteaza între sursele de finanțare. A0 Nord avea deja documentația avansată ca proiect major pe POT, iar pe PNRR a fost nevoie de un flag ship project care sa scoată în evidență siguranța în circulație câștigată și eventual reducerea poluării in multe localități cum e A7.

Feri

Multumesc @horariu.cosma +1
Are sens, desigur ca A0Nord era proiect avansat dar asa era si Nadaselu-Zimbor-Poarta Salajului si acolo s-a reusit. Deci criteriul proiect foarte avansat nu pare sa fi fost eliminatoriu.

horatiu.cosma

Am zis de "avansat" ca documentație de depus la Comisie pentru aprobarea finanțării. Pentru A0 Nord deja se făcuseră aproape toate documentele interne care vizau finanțarea pe POT. Pentru A3 nu.

Feri

Mersi @horatiu.cosma, acum e foarte clar si fara loc de "interpretari"  :D

mirceaeliade

#71
del

Xenos

Oare nu ar fi mai bine sa postam intr-un topic doar cand avem ceva concret de spus acolo?

mirceaeliade

QuoteMinisterul Proiectelor Europene: România nu a ratat prima cerere de plată pentru 2,56 mld. de euro din PNRR.
"Mai concret, în data de 25 iulie 2022 la orele 12:00 a avut loc discuţia reprezentanţilor MIPE cu Comisia Europeană privind situaţia cererii de plată numărul 1, transmise în data de 31 mai 2022. Facem precizarea că toate documentele privind îndeplinirea jaloanelor şi ţintelor aferente au fost în întregime comunicate şi verificate de serviciile CE. Astfel procesul de validare pentru cele 21 de jaloane şi ţinte s-a încheiat."
Ministerul mai arată că în luna august activitatea serviciilor Comisiei Europene este cu mult redusă datorită numărului mare al concediilor, motiv pentru care plata tranşei de 2,6 miliarde de euro poate avea loc la sfârşitul lunii septembrie 2022, fără ca acest lucru să afecteze bugetul de stat şi fără să producă întârzieri în implementarea reformelor şi investiţiilor asumate.
https://adevarul.ro/economie/stiri-economice/ministerul-proiectelor-europene-romania-nu-ratat-cerere-plata-256-mld-euro-pnrr-1_62e388805163ec4271179573/index.html

TibiV

Oficialul, scris cam in "limba de lemn"...

https://mfe.gov.ro/romania-nu-a-ratat-prima-cerere-de-plata-pentru-256-mld-de-euro-din-pnrr/

Pentru corecta informare a opiniei publice și combaterea dezinformărilor apărute în spațiul public în seara zilei de joi, 28 iulie 2022, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene face precizarea promptă că România nu se află în situația de a ,,pierde" echivalentul primei cereri de plată din PNRR!

Mai concret, în data de 25 iulie 2022 la orele 12:00 a avut loc discuția reprezentanților MIPE cu Comisia Europeană privind situația cererii de plată numărul 1, transmise în data de 31 mai 2022 (detalii privind structura cererii de plată, aici.

Facem precizarea că toate documentele privind îndeplinirea jaloanelor și țintelor aferente au fost în întregime comunicate și verificate de serviciile CE. Astfel procesul de validare pentru cele 21 de jaloane și ținte s-a încheiat.

La solicitarea CE termenul pentru emiterea avizului pozitiv preliminar s-a prelungit pentru completarea sistemului informatic al PNRR cu informații necesare identificării beneficiarilor finali ai plăților. România și-a luat angajamentul ca platforma informatică să fie ajustată cu funcția suplimentară solicitată până la data de 31 iulie 2022.

Pe data de 1 august 2022 va avea loc testarea funcției suplimentare solicitate de CE, iar cererea intră în procedură de de plată, potrivit Regulamentului CE.

Procedura de plată presupune parcurgerea următoarelor etape:
I. Avizarea interservicii ale CE pentru emiterea avizului pozitiv preliminar.
II. Transmiterea cererii de plată la Comitetele de Specialitate ale Consiliului ECOFIN.
III. Aprobarea plății în Consiliul Uniunii Europene – ECOFIN.

Facem precizarea că în luna august activitatea serviciilor Comisiei Europene este cu mult redusă datorită numărului mare al concediilor, motiv pentru care plata tranșei de 2,6 miliarde de euro poate avea loc la sfârșitul lunii septembrie 2022, fără ca acest lucru să afecteze bugetul de stat și fără să producă întârzieri în implementarea reformelor și investițiilor asumate.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)