Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

3 Members and 11 Guests are viewing this topic.

Kimi

Quote from: hefaistos on December 14, 2021, 05:45:15 PM

Ce insemna "urgent"?
De indata ce se obtin toate avizele/acordurile si se poate licita.
Adica sa nu liciteze capetele iar apoi sa-si ia concediu prelungit de ordinul anilor.


Bani are Romania cacalau. Problema e ca face risipa.

horatiu.cosma

#3136
Mi se pare fascinant acest paradox psihologic al unor cetățeni care militează activ în ultimii ani pentru autostrăzile din Moldova și în particular A8. Pe de o parte o bucurie exuberantă atunci când nu s-a primit nimic la modul concret vs o continuă nemulțumire și revoltă atunci când chiar s-au făcut pași concreți spre realizarea proiectelor.

Dar să le luăm pe rând. Am urmărit și eu dezbaterea din ultimele săptămâni despre prioritizarea din Planul Investițional, cu acele criterii și punctaje cel puțin discutabile care au schimbat clasamentul proiectelor prioritare din Masterplan. S-au făcut întâlniri, promisiuni, s-a introdus un nou criteriu (proiect pe coridor core (principal) vs comprehensive (secundar)) și s-a schimbat acel clasament, urcând A8 peste Brașov-Bacău. Uraa, fericire, victorie. Doar că la modul real, nu s-a schimbat nimic. Tabelul cu adevărat relevant de la finalul Planului Investițional cu propunerea de finanțare pe următorii 10 ani este identic cu cel din varianta inițială, Brașov-Bacău e propus tot cu finanțare integrală pe POT, iar A8 montan e propus tot cu 1 miliard de euro din 5 pe POT. Deci practic acel clasament între proiecte valorează fix zero pentru MT, banii merg tot după cum s-a decis din pix.

În schimb, securizarea finanțării pentru A7 și capetele A8 prin PNRR e o oportunitate fantastică, un tren venit la momentul potrivit și care nu a fost ratat. Gândiți-vă că România are pe exercițiul financiar clasic 2021-2027 (+3) POT 2 miliarde de euro pentru toate autostrăzile, drumurile expres sau centurile rutiere. Ei bine, după niște negocieri foarte complicate cu Comisia am mai pus lângă cele 2 miliarde încă 3,5 în PNRR pe rutier, din care perla coroanei e A7+A8 (2,3 miliarde de euro, mai mult decât tot POT-ul rutier). Parte din banii ăștia sunt deja fizic în România (prefinanțarea).

Iar ca să se și întâmple fizic în teren aceste proiecte, am făcut în cele 8 luni de mandat toate eforturile necesare în cadrul contractelor de proiectare ca să ne apropiem de final cu ele și să poată intra în licitație și apoi lucrări. De la ședințele de progres săptămânale, discuții apăsate extra cu proiectanții pe livrabile specifice pentru accelerare/respectare termene, discuții cu cei de la mediu, de la apele române, avizatori, cu primăria Dumbrava pentru avizul lor din CU (condiționau un nod local pe care l-am adăugat în pachetul separat de noduri scoase la licitație), cu CJ Prahova, cu CJ Buzău și primăriile pentru aprobarea listelor de proprietari ca să putem da drumul la exproprieri, cu cei din Adjud care s-au trezit că mai vor un nod (intrat cu el în pachetul extra de noduri că Consitrans abia aștepta să mai poată justifica câteva sute de zile în plus la termenul contractual), cu o fabrică de lapte din Țifești la care nu vor mai da lapte eco-relaxat vacile când va trece autostrada pe lângă, cu Acciona care se comporta execrabil pe contract, de am ajuns până la premierul lor care i-a băgat în ședință și așa au trimis în țară câteva milioane care să deblocheze campania de foraje și de proiectare, trimis oameni din minister pe circuitele interministeriale ale HG-urilor de indicatori/expropriere la celelalte instituții avizatoare ca să miște mai rapid hârtiile între birouri, discuții cu primăria Miercurea Nirajului care dorea modificare de traseu, relocarea nodului A7-A8 din cauza unor dezvoltări apărute ulterior SF-ului vechi și multe altele.

Toată bucătăria asta internă (pe care o cunosc foarte bine activiștii menționați mai sus) poate dura x ani dacă e lăsată de izbeliște să meargă înainte din inerția administrației, sau se poate lua taurul de coarne cum am făcut noi în 2021 cu sute de ore de implicare și fire albe și atunci durează mult mai puțin. Cel mai grăitor exemplu e cu procedura de păduri pe Craiova-Pitești 3&4 (scoaterea din circuitul forestier, o procedură legală care durează infinit mai mult decât ritmul de tăiere a pădurilor din țară (altă discuție) și care presupune avize de pe la ocoalele silvice, direcții silvice, gardă forestieră și se finalizează cu o Hotărâre de Guvern inițiată de Ministerul Mediului). Procedura debutase cu câteva săptămâni mai rapid pe CraPi4, însă având în vedere că începuseră lucrările pe T3 și pe T4 nu era încă semnat contractul de lucrări, ne-am implicat direct în accelerarea procedurii de pe 3, lăsând pe moment 4-le să meargă din inerție administrativă. Rezultatul: pe T3 HG-ul a ieșit în iulie 2021, pe T4 în noiembrie 2021.

Chiar dacă e plictisitor/obositor/enervant/frustrant, lanțul acesta birocratico-administrativ trebuie parcurs ca să ajungem la lucrări și apoi autostrăzi în circulație și doar mergând pe el za cu za, cu pasiune, dorință de muncă și curaj ele se întâmplă. Altfel, cu gargară ieftină și din pix nu s-au făcut și nu se vor face niciodată proiecte mari de infrastructură.

cezarcolibri

Salutare la toata lumea!

Tin sa-i felicit pe cei implicati aici, pentru timpul si resursele alocate pentru a face lucruile sa se miste in Romania. Il felicit in mod special pe horatiu.cosma care pentru mine este un model de implicare si dorinta de a face lucrurile sa se miste cu toate piedicele administrative, politice si legislative.

Chiar daca nu toata lumea posteaza sau reactioneaza la tot ce se intampla aici sa stiti ca sunteti apreciati si sustinuti de foarte multa lume si va transmit si in numele lor felicitari si indemnul " Mergeti mai departe cu munca voastra, nu va lasati intimidati si influentati !"

Inca odata va multumesc pentru ce faceti si....Ma inclin!

GeorgeS

Stiu ce greu este sa faci un proiect de orice fel in Romania. Inteleg, pana la un punct, frustrarea cuiva care incearca sa faca ceva si poate este atacat uneori pe nedrept. Dar... Ca orice roman neaos (intru si eu aici) vezi adevarul tau si nu vezi adevarul celuilalt:
- cativa km de autostrada in Moldova;
- PNRR A7 tremuram sa atingem deadline urile;
- PNRR A8 vorbim sa ne aflam in treaba;
- aceeasi gargara (vezi declaratiile voastre despre licitatiile pe A7)

Chiar aici, pe forum A13 Bc-Bv devine Sb-Bv, iar A8 Is-TgMs devine TgMs-Sovata in cel mai bun caz. Ii indemnam pe moldoveni la rabdare si bun simt, ii acuzam ca au lideri care intarzie proiecte si fac cocoase, organizatii rupte de realitate, dar ne rugam la Dumnezeu sa castige licitatia moldovenii ca sa avem si noi autostrada prin fata casei. Dracu ne mai intelege!

PS: Ce mama masii gasiti pe scaunele alea ministeriale ca va asezati normali si va ridicati frustrati si superiori? Cum se zice prin Moldova, mai chemati popa sa sfinteasca scaunule... Ca vad ca se ia!

Si raspunsul este nu, nu sunt frustat. Si da, da consider activitatea vostra din minister mai buna decat a predecesorilor, cu exceptia poate a lui... Bode. Poate.

RaduG

Mulțumesc Horațiu pentru inside story, e important de știut public și lucrurile de bucătărie internă.

Kimi

Si totusi, avem niste planse finale, macar pentru capete?
Unde va fi nodul la Leghin? Dar la Miercurea Nirajului (care iarasi, nu are centura)?

StefanCelMare

Aici mă simt cu musca pe căciulă.
Eu am îndemnat la bun simț, dar eu nu reprezint oficial forumul. Sunt doar păreri personale.
Chiar dacă eu sunt în tabăra pro A13 montan vs A8 montan, tot consider că ambele capete A8 sunt priorități și mă bucur sincer pentru orice kilometru de Autostradă se va face în Moldova.
Să le vedem gata cât mai curând, ca apoi să avem motive să împingem prelungirea lor în munte!

Kimi

Toata discutia asta despre A8 complet vs A13 complet e gresita. Trebuie construite ambele pas cu pas incepand cu capetele si zonele usoare care au cel mai mare efect asupra traficului de tranzit.

Pe A13/DX13 se poate prioritiza Sibiu - Fagaras - Brasov - Tg Secuiesc care are un relief cat se poate de accesibil.

Pe A8 avem nevoie in primul rand de capete respectiv loturi accesibile:
Leghin - Pascani,
Ungheni - M Nirajului - Praid,
Bucin/Borzont - Ditrau Est,
toate usoare sau accesibile care scot traficul de tranzit din toate aglomerarile urbane.

Pe Ditrau - Leghin, daca SFul e praf, se poate relicita SF + PT pe o suma corespunzatoare.

Vlad94

Care este stadiul sectorului Moțca-Lețcani, cred eu, cea mai important din tot A8.

hvm

Daca nu ma înșel ne aflam la AMC2. Acum se stabilește traseul de urmat. Sa ne amintim scandalul cu Breazu după ce s-a   stabilit traseul final prin localitate.

Nu știu totuși daca studiile geo sunt realizate...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

dimitrie

#3145
^^ Letcani - Motca este cu siguranta cel mai important segment din Moldova, daca nu chiar din tara.
Pentru colegii care nu stiu cum este situatia cu traficul pe DN28 in special Iasi -> DN2.
Podul Iloaiei este un dop "semi - valea prahovei" mai mereu si condusul intre Valea Lupului si Targu Frumos zici ca este o proba din Squid Game, din pacate.
Edit: sa mergi cu ~100km/h in trafic, sa ai mereu retina obosita de flash-uri, si de bizoni care te depasesc prin dreapta folosind acostamentul la + 30, 40km/h in plus... not fun.. :insomnia:
A8 (Letcani - Motca) si A7 sunt prima prioritate dupa A3, A1 finalizate.

florin.ciubotariu

#3146
Quote
𝐈𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟖 𝐔𝐧𝐠𝐡𝐞𝐧𝐢-𝐈𝐚𝐬̦𝐢-𝐓𝐠. 𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭.
𝑎) 𝑝𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖 (1,1 𝑘𝑚)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
Procedura de obtinere a Acordului de Mediu continuă.
La finele anului trecut a avut loc dezbaterea publică (la care am participat și eu) pe documentația de mediu. Au fost formulate o serie de observații. Personal am oferit sugestii și recomandări pentru a accelera obținerea Acordului de Mediu.
Trimestrul III al anului 2022 este estimat pentru obținerea Acordului de Mediu. Acest termen poate fi onorat DOAR dacă toate instituțiile publice implicate vor lucra pro-activ în interesul maturizării, avizării și SUSȚINERII acestui proiect de infrastructură rutieră majoră.
Ulterior către finalul anului 2022, dacă se va obține Acordul de Mediu și finaliza Studiul de Fezabilitate, se va putea lansa licitația de Proiectare+Execuție.
𝑏) 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖-𝐼𝑎𝑠̦𝑖-𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦ (100,14 𝑘𝑚)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Campania de teren continuă cu studiile geotehnice și topografice. Îmi mențin rezerva că termenul real al acestui proiect este de minim 2 ani și 6 luni (30 luni) si nu doar 25 luni!
Avem o mobilizare bună pentru campania geotehnică fiind 3 foreze pe teren.
Campania de foraje geotehnice este realizată în procent de 60% pe Moțca-Târgu Frumos și de doar 15% pe Târgu Frumos-Lețcani.
Sunt rezervat vis-a-vis de termenul de 12 luni – aprilie 2022 pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate. Cu toate acestea, ritmul de lucru este unul mai bun față de alte loturi de autostradă din Moldova.
𝑐) 𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚𝑡̦-𝑇𝑔. 𝑀𝑢𝑟𝑒𝑠̦ (211 𝑘𝑚)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
La finele anului trecut s-a rezolvat situația cu CJ Neamț astfel că s-au obținut toate Certificatele de Urbanism.
Studiul de Fezabilitate depus a primit « clasicele » observații cu care proiectantul de pe acest sector (din păcate!) s-a obișnuit. Studiul geotehnic are o rigoare și calitate corespunzătoare pe secțiunile incluse în PNRR însă pe zona inter-capete (Miercurea Nirajului-Leghin) lasă de dorit. S-a suplimentat cu resurse financiare și logistice din partea antreprenorului pentru a ajunge la un studiu geotehnic cât mai decent.
Procedurile de mediu pe capete sunt demarate fiind emise observații. Observațiile vor fi incluse luna aceasta, urmând a fi depusă documentația actualizată la ANPM. Calendarul pe care l-am agreat în vara anului 2021 în calitate de Secretar de Stat va suferi o corecție (în loc de luna martie 2022 va fi aprilie 2022 pentru Acord de Mediu pe secțiunile incluse în PNRR respectiv iulie 2022 pentru secțiunea non-PNRR).
Se estimează luna iulie 2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a sectoarelor din PNRR.
Sursa: FB Covasnianu Adrian


Quote
Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni

Contract pentru Completarea/Revizuirea/Actualizarea Studiului de Fezabilitate și elaborarea P.A.C., P.A.D. și P.T.E în derulare.

Lungime: 100,14 km

Valoare contract: 58.83 milioane lei, fără TVA.

Data de începere: 2021

În data de 21.12.2021 a fost emis Guidance Note nr. 1 de către experții Jaspers privind analiza asupra documentației etapei 1 a Analizei Multicriteriale.

Punctul de vedere al experților Jaspers a fost transmis Prestatorului iar în prezent documentația pentru această etapă a Analizei Multicriteriale este în curs de revizuire.

Prestatorul s-a remobilizat în teren pe data de 06.01.2022 unde a detașat 3 echipe de execuție a forajelor.

Pe sectorul cuprins între Târgu Neamț (Moțca) și Târgu Frumos, continuă investigațiile geotehnice iar până în prezent au fost realizați 3.650 metri liniari de foraj din totalul de 6.242 m propuși.

Inclusiv pentru sectorul dintre Târgu Frumos și Lețcani au fost demarate investigațiile geotehnice pentru cei 2.205 metri liniari de foraj propuși.



Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț

Contractul pentru completarea SF este în derulare

Lungime: 211 km

Valoare contract: 17,58 mil lei, fără TVA

Data de începere: 28.05.2019

În data de 07.12.2021, Prestatorul a înaintat Studiul de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș - Tărgu Neamț, Revizia 3.

Documentația a fost predată pentru întreg obiectivul Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț.

În perioada 07.12.2021-27.12.2021, documentația a fost analizată de către Departamentele de specialitate din cadrul CNAIR S.A., pentru a verifica dacă au fost implementate observațiile emise anterior și pentru a se stabili dacă nivelul de calitate al documentației transmise corespunde cu cel solicitat prin Caietul de sarcini.

În data de 28.12.2021 au fost emise observații cu privire la conținutul acesteia.

În data de 23.12.2021 au fost transmise documentațiile pentru încheierea protocolului cu ABA Mureș (corespunzător Secțiunii I, II) și ABA Siret (corespunzător Secțiunii II, III).

Pentru obținerea Acordului de mediu, au fost emise:

Decizia etapei de evaluare inițială, nr. 13118/18.11.2021 pentru Secțiunea I: Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătura la Autostrada A3 (2,4 km)

Decizia etapei de evaluare inițială nr. 9986/08.12.2021 pentru Secțiunea III: Leghin – Târgu Neamț.

Au fost elaborate și Memoriile de prezentare pentru Secțiunea I: Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătura la Autostrada A3 (2,4 km) și pentru  Secțiunea III: Leghin – Târgu Neamț, care urmează să fie depuse la APM Mureș și la APM Neamț.

Sursa: Comunicat CNAIR

medicul de garda

Apropo de podul nou peste Prut de la Ungheni, intreb aici ca nu stiu unde altundeva, si poate ne raspund colegii nostri fosti consilieri: care este statusul proiectarii continuarii acestui drum pe teritoriul vecinilor nostri moldoveni? Ca e nevoie si acolo de o sectiune de 2-3 km de legatura pana la drumul lor national (daca nu gresesc, parca ultima varianta de pod se proiecta in dreptul capatului centurii Ungheni). Imi imaginez ca proiectarea de pe partea noastra se face cu niste acorduri interguvernamentale vizavi de geometria drumului peste granita, coordonarea lucrarilor si un eventual ajutor financiar, avand in vedere ca bugetul Republicii Moldova nu e foarte mare. Altfel raman vreo 20-30 km din A8 care vor fi inutilizabili, avand in vedere ca nu exista iesire proiectata langa granita.
Trust me, I'm an east-european doctor!

hvm

^
Dacă nu ma lasă pe mine memoria de la malul Prutului pana în giratoriu de la Ungheni sunt 500m. De presupun ca podul o sa meargă pana fix în acel giratoriu.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

medicul de garda

Si sigur va intra in atributiile noastre sa construim si bucatica aceea? Totusi, sa nu uitam ca atunci cand bulgarii si-au tras pod la Calafat, a revenit in sarcina Romaniei sa isi faca bretelele de acces si punctele de control vamal, deci tot a trebuit sa contribuim. Sigur, poate ca este posibil ca R Moldova sa ne permita constructia pe teritoriul lor, dar asta ridica probleme serioase de finantare, acorduri inclusiv cu UE, etc. De aia intreb daca exista vreo hartie oficiala pe tema asta.
Trust me, I'm an east-european doctor!