News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Infrastructura de transport si PNRR

Started by voicul, April 28, 2021, 09:18:07 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mike_us

Cum funcționează PNRR? E un procent nerambursabil sau sunt doar bani împrumutați de UE?

dr4qul4

si si.
Pentur noi, probabil vor fi doar nerambursabili, pentru ca nu cred ca ii vom atrage pe toti
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Feri

^^ Sunt deja defalcate. De exemplu:

QuoteComisia Europeană a efectuat plata pentru prima cerere de plată depusă în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, suma primită de România fiind de 2,6 miliarde de euro, care au intrat deja în conturile țării.

Suma plătită, în valoare de 2,6 miliarde euro (1,8 miliarde euro sub formă de granturi și 0,8 miliarde euro sub formă de împrumuturi fără prefinanțare) a fost posibilă prin îndeplinirea de către România a celor 14 obiective de etapă aferente tranșei.
https://mfe.gov.ro/romania-a-primit-cele-26-miliarde-de-euro-aferente-primei-cereri-de-plata-din-planul-national-de-redresare-si-rezilienta/

frunzaverde

E un amestec de fonduri nerambursabile si rambursabile - fiecare punct, masura si fiecare jalon sunt atasate la una din cele doua surse de finantare.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

mike_us

Bănuiam ca finanțarea e mai mica decit se crede de anul trecut de cind politicieni se lăudau ce mare chestie au făcut ei cu PNRR fără sa dea prea multe detalii. Daca ar fi fost așa avantajos pentru România s-ar fi întrecut sa dea detalii. Nu am fost in stare sa construim cu 85% finanțare asta e.

horatiu.cosma

Banii europeni din PNRR pentru A7 sunt mai mulți decât banii europeni din programul european clasic POT 2021-2027 (+3) pentru toate autostrăzile si drumurile expres (PiSi, A0, A3, A8 Craiova - Pitești, Sibiu - Fagaras, centura Cluj, Techirghiol etc). Avem un talent fantastic de a face din alb negru și din negru alb chiar și acolo unde 2+2=4.

hvm

#81
ca sa zic asa, sunt cam apolitic (sincer sa fiu nici nu stiu cu cine votez la urmatoarele alegeri). Dar indiferent ce procent e UE si ce procent e RO pentru PNRR eu sunt extrem de fericit ca aceste fonduri au fost "blocate" pentru cei 4 ani. Chiar daca e doar 1Eur de la UE pentru fiecare 1.5Eur suportat de RO eu zic ca e bine. Hai sa recunoastem ca daca nu erau incluse in PNRR cu termen strict de executie, eu nu cred ca vedeam asa o defilare de castigatori pe licitatii de A in RO pe parcursul unui an. Si trebuie sa renunoastem meritul tutoror aici: @cutter, @horatiu.cosma (fara ei cu siguranta nu aveam nimic acum), dar e si contributia lui Grinda ca a pus presiune pe CNAIR sa termine licitatiile. Orice s-ar spune contributia tutoror e extrem de importanta si trebuie sa admitem ca fara contributia lor nu am fi fost aici. Fara contribuitia lui Cutter si Horatiu, acum nu aveam nimic nici daca Grinda era zmeu. Fara contributia lui Grinda ramaneam doar cu mahnirea ca am avut A7 in PNRR si nu s-a facut nimic. la fel si A8 (unde suntem inca la limita...).... Poate o sa imi spuneti ca se misca de la sine acum cu Grinda ca nu face nimic. Dac ae chiar asa inseamna ca CNAIR s-a reinventat deci e de foarte bine.......
Asa ca eu spun ca trebuie sa: multumim din tot sufletul lui Cutter si Horatiu, si sa ii uram spor la munca lui Grinda sa le porneasca pe toate. Apoi mult spor si sanatate lui Dorinel sa le aduca la negru cu dungi albe :D.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

Fred

@dr4qul4 , lucrarea pe A1 nu e in genul in care sa poti pune la munca simultan prea multi oameni, asta inseamna ca o aibe impact limitat. A0N2 o sa fie gata cat de curand posibil, nu am idee ce se va intampla cu celelalte loturi dar este probabil sa incerce sa optimizeze resursele si in special timpul cat se poate de mult ca sa duca toate proiectele. Chiar si angajarile au potential limitat, peste 3-4 ani ar avea o gramada de oameni cu care nu ar avea ce face daca se extind prea mult si apoi nu mai sunt atatea lucrari in Romania. Da, o sa vina A8 (ceilalti 250km), poate ceva A6, Baia Mare-Suceava, dar nu exista semne ca vor fi volume similare cu ce e pe piata pentru urmatorii 3 ani, mai ales ca EU are o agenda verde care nu va mai finanta prea mult autostrazi, ci probabil cai ferate.

shift2rail

#83
Quote from: tom_sawyer on December 27, 2022, 04:39:55 PMDeci doar o treime din costul total e acoperit prin PNRR. Care s-ar putea să fie împrumut, nu grant.

Calcul incorect, UE iti finanteaza autostrazi, nu taxe la buget!

Daca ar deconta tva-ul, statul ar putea inventa o "pompa de bani" de ex, construind o cantitate infinita de autostrazi, finantandu-si deficitele din tva-ul aferent.

Bref, rata reala de co-finantare merge spre 50%-50% pe pnrr rutier. Pe feroviar ratele sunt mai mari, spre 85% , coerent cu politica uniunii de inverzire a transporturilor.

horatiu.cosma

#84
Legat de discuția cu 50-50 sau 85-15, eu zic că e un non subiect astăzi (era acu 10 ani când bugetul de stat nu a susținut din bani naționali cofinanțarea pentru proiecte, existând alte priorități politice). Astăzi România are șantiere în lucru sau pe țeavă pe A0, A1, A3, A7, sectoare din A8, DX12, Sibiu-Făgăraș, centura Cluj etc. Toate aceste proiecte rutiere prioritare ne vor costa undeva la 20 de miliarde de euro și TREBUIE construite în această decadă, din fonduri europene, bani de la buget, împrumuturi de la BEI/BERD/BM și alte surse. De la UE avem prin PNRR și POT circa 3+2 = 5 miliarde de euro. Nu e nicio diferență între cele 5 miliarde de euro bani europeni împărțiți uniform pe toate proiectele sau aceleași 5 miliarde de euro împărțiți 85% alocare pe 4-5 dintre proiectele de mai sus și zero euro pe restul. Tot 5 miliarde sunt, fie că le numărăm dintr-o direcție, fie din cealaltă. Tot 15 miliarde de euro (pentru scenariul cu 20 de mai sus) trebuie alocate din celelalte surse.

shift2rail

#85
^ Cu exceptia Bechtel, nu retin vreun proiect major rutier/feroviar finantat exclusiv de la buget sau din imprumuturi publice/private.

Finantarea europeana- 85/50/35, nu importa procentul- joaca rolul de ancora fara de care nu initiem nimic, prin urmare ma tem ca din cele 20 mld euro proiecte "prioritare" nu se vor implementa decat cele care beneficiaza de co-finantare europeana (max 10 mld euro valoare proiecte).

Ptr cealalta jumatate de aprox 10 mld eur, exista, teoretic, bonduri de proiect (project bond), concesiune, PPP, imprumuturi de la institutii fin multilaterale (BEI, BM, etc), dar vointa politica/expertiza tehnica in cnair/cfr ptr utilizarea acestor instrumente relativ sofisticate de finantare converg catre zero.


mirceaeliade

Proiecte cu 0% bani EU nu-s bune pt ca dau ocazia la subtrefugii care nu vor fi sub lupa celor de la Bruxelles. Plus ca va fi mai greu de motivat intarzierea unui proiect daca ai si doar 10% bani UE

hefaistos

Aia cu subterfugiile e adevarata.
Aia cu intarzierea.... vezi A10 loturile 3 si 4
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

shift2rail

^ ptr finantarea non-EU as incuraja in primul rand bondurile (obligatiunile) de proiect, desi concesiunea/ppp nu sunt lipsite de merite (nu incarci datoria publica)

De exemplu un mare imprumut intitulat "Autostrada Unirii" de 7-8 miliarde euro, cu un randament sensibil superior titlurilor de stat, s-ar "vinde" ca painea calda catre rezidenti persoane fizice (moldovenii ar investi masiv!) si chiar catre investitori institutionali (fonduri de pensii, banci, etc)

As merge in schimb pe varianta concesiunii/ppp ptr traseele care sunt aproape de rata de rentabilitate de piata: autostrada catre Brasov, un HSR Buc-Cta/Buc-Brasov, samd.

Stef

Nu știu dacă s-a mai discutat pe alte topicuri, dar riscul de pierde a PNRR-ului crește zilnic. La sfârșitul lunii ar trebui să nu mai avem pensii speciale și probabil că le vom avea în continuare. Sper să nu existe probleme de finanțare pe A7 și pe capetele A8 și ce a mai rămas pe infrastructura mare.

Dar în cel mai rău caz posibil, dacă nu se deblochează plățile din PNRR, care credeți că ar fi variantele de finanțare rămase?