Aeroportul International Brasov [GHV]

Started by radu24, July 27, 2012, 10:35:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RaduG

FOTO-VIDEO. Primul aeroport nou din România din ultimii 50 ani e gata la Brașov. Cum arată și ce companii vor să zboare

https://www.libertatea.ro/stiri/foto-video-primul-aeroport-nou-din-romania-din-ultimii-50-ani-e-gata-la-brasov-cum-arata-si-ce-companii-vor-sa-zboare-4075577

QuoteDe Mirela Neag, Eli Driu (foto), Sâmbătă, 09 aprilie 2022, 06:55 Libertatea a vizitat șantierul aeroportului din Brașov, despre care autoritățile locale susțin că va deveni operațional pe 1 noiembrie. Va avea un turn de control virtual, tehnologie inovativă în navigația aviatică mondială. Înainte de a fi o primă mistrie, aeroportul din Brașov a fost un mit. În folclorul urban, s-a statuat ideea că la Brașov, din cauza reliefului montan, a vremii și a curenților de aer, niciodată nu va exista un aeroport.   Lucrările au fost demarate în 2012. Datorită noii tehnologii, aeroportul va avea un turn de control virtual, o tehnologie inovativă și rar utilizată chiar și pe plan mondial în controlul traficului aerian.  Lucrările  au fost demarate în 2012 Practic, avioanele care vor decola și ateriza la Brașov vor fi dirijate de controlorii Aeroportului din Arad, aflați la 400 de kilometri distanță. Cu arhitectură de inspirație gotică și tehnologie de navigație postmodernă Fațada terminalului, aflat în Ghimbav, la 9 kilometri de Brașov, privește către Muntele Tâmpa. Construcția aeroportului e plasată în vestul orașului, în direcția Fărăgaș. Iar clădirea are linii inspirate din arhitectura cetăților fortificate și bisericilor gotice care împânzesc Transilvania. Este o reverență adusă multiculturalismului, spune Adrian Veștea, președintele Consiliului Județean Brașov. ADVERTISING Adrian Veștea, președintele Consiliului Județean Brașov Construcția clădirii e finalizată. Sunt gata pista de decolare-aterizare și terminalul. Sunt gata și platforma de îmbarcare-debarcare, clădirile auxiliare, instalațiile, racordarea la rețelele de utilități, căile de rulare și drumurile de acces către aeroport. Parcarea are și stații de încărcare pentru mașini electrice.  RECOMANDĂRI Sunt suficiente sancțiunile împotriva Rusiei? Expert în macroeconomie: ,,Nu par să influențeze calculul Kremlinului" Stații de încărcare pentru mașini electrice Călătorii vor străbate repede distanța dintre punctele de check-in, poarta de verificare a securității, a pașapoartelor și până în zona de așteptare și îmbarcare. Senzația de spațiu este dată de înălțimea etajelor și a pereților din sticlă. Interiorul clădirii Unde e turnul de control? Din imaginea de ansamblu lipsește însă acum un element simbolic pentru orice aeroport din lume: turnul de control. Deși nu va lipsi din proiectul final, acum fiind în stadiu de machetă, turnul virtual al aeroportului Brașov va aduce doar ca formă cu unul clasic.  Turnul de control este în stadiu de machetă În vârful lui nu va lucra niciun controlor de trafic. La ferestrele aflate pe toată circumferința turnului vor fi montate camere video, senzori și echipamente de monitorizare și supraveghere de ultimă generație, iar avioanele care vor ateriza sau decola de la Brașov vor fi dirijate de controlorii de la Arad. La ferestrele turnului vor fi montate camere video și echipamente de supraveghere de ultimă generație Soluția turnului de control virtual, o tehnologie revoluționară chiar și pe plan mondial, a fost aleasă, după cum au declarat decidenții de la Brașov, în colaborare cu Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene, Eurocontrol.  RECOMANDĂRI ,,Operațiunea «nicio clădire în picioare»". Imagini 360 de grade din Bucha, Irpin și Hostumel ,,Decizia alegerii dotării cu remote tower a fost luată după o analiză complexă făcută de întreaga echipă din care fac parte și ROMATSA și Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Această soluție, care este una avansată poate reprezenta viitorul", spune același  Adrian Veștea. Modelul din Suedia O delegație românească tocmai s-a întors din Suedia, unde a fost împreună cu toți cei implicați în realizarea și funcționarea turnului virtual, inclusiv controlorii de trafic de la Arad. Ei au fost duși de cei de la Saab Digital Air Traffic Solutions, firma care va implementa soluția de turn remote și la Brașov, la sediul LFV – furnizorul de servicii de navigație aeriană din Suedia.  ,,Am fost la centrul de dirijare a traficului aerian situat în localitatea Sundsval, de unde sunt dirijate de la distanță patru aeroporturi, dintre care cel mai îndepărtat este situat la peste 1.200 km. Colegii de la ROMATSA și de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română au putut să obțină astfel toate informațiile legate de dirijarea la distanță", a explicat șeful CJ Brașov. RECOMANDĂRI Artista ucraineană care a inspirat pictura de pe Liceul Mihai Bravu din București: ,,Am uitat cum e să trăiești și să nu-ți fie frică" Sala de așteptare Provocare pentru navigația aeriană din România ,,Am urmărit controlorii de trafic la lucru în fața pupitrelor, dirijând traficul pe aeroporturi aflate la distanță, în zone de munte, acoperite de zăpadă. Sunt imagini ca în filmele SF, cu oameni înconjurați de monitoare uriașe, având o vedere de 360 de grade asupra pistelor de aterizare, ecrane pe care pot face zoom în punctele pe care le doresc și să le plimbe pe ecrane unde vor", a descris Alexandru Anghel, directorul executiv al Direcției Implementare Aeroport.  Alexandru Anghel, directorul executiv al Direcției Implementare Aeroport.  Directorul susține că specialiștii români au avut ocazia să obțină toate explicațiile necesare pentru a înțelege provocările prin care au trecut cei care au gândit și certificat acest sistem complex, dar sigur pentru aeronavele dirijate. Din delegație a făcut parte și Marius Cojoc, directorul general al ROMATSA, împreună cu ,,echipa de controlori zero", care vor dirija de la Arad aterizarea și decolarea aeronavelor de pe Aeroportul Brașov.  ,,Era necesar să vedem cum operează un astfel de turn virtual, cu toate tehnologiile de monitorizare video, prin senzori și toate celelalte echipamente de supraveghere, prin transmisia în timp real, asigurându-se astfel un grad de siguranță suplimentar", consideră șeful ROMATSA. Pe lângă Suedia, spun cei implicați în construcția și operarea aeroportului de la Brașov, tehnologia virtuală în controlul traficului aerian este utilizată și de aeroporturi din Marea Britanie, Olanda, Germania, Belgia și SUA. ,,Anul acesta, deschiderea Aeroportului Internațional Brașov, va pune România pe lista țărilor care dețin tehnologie de ultimă generație în aviație", a spus Marius Cojoc, directorul ROMATSA. Marius Adrian Cojoc, director general ROMATSA. Foto: Inquam Photos / Alex Nicodim Aeroportului Internațional Brașov în date și cifre: Investiție totală: 70 de milioane de euro Pistă de 2.840 de metri lungime și 45 de metri lățime conectat la calea ferată și viitoarea autostradă A3 300.000 de călători trafic anual estimat organigramă cu 60 de angajați (doar oamenii aeroportului, fără cei ai companiilor) 18 destinații în orașele-hub din Europa Discuții cu operatorii aerieni TAROM, Blue Air, WizzAir, Lufthansa, LOT, Turkish Airlines, El Al, Air Bucharest V





Powered by API/PUM imgur uploader

cezar-mario2012

#631
,,O delegație a companiei Wizz Air a vizitat astăzi Aeroportul de la Ghimbav/ Veștea își laudă puiul: ,,Avem cel mai frumos aeroport din România"



O delegatie a Wizz Air a efectuat prima vizită oficială la Braşov, pentru a vedea la faţa locului stadiul implementării Aeroportului de la Ghimbav.

În prima parte a vizitei, oaspeţii au avut o întâlnire la sediul Consiliului Judeţean Braşov cu preşedintele Adrian-Ioan Veştea, Alexandru Anghel, directorul executiv al Direcţiei Implementare Aeroport, şi managerul public Alina Szász.

Au fost mai mult de 60 de minute de discuţii productive prin intermediul cărora oficialii de la Wizz Air au fost informaţi despre profilul socio-demografic, multicultural şi economic al judeţului Braşov, gradul de dezvoltare industrială şi proiectele de modernizare a infrastructurii rutiere şi de sănătate pe care administraţia publică judeţeană le realizează în scopul atragerii cât mai multor investiţii publice şi private, al creşterii atractivităţii şi competitivităţii judeţului Braşov pe plan naţional şi internaţional.

În prezentarea judeţului, un accent deosebit a fost pus pe tipurile de turism practicate şi pe numărul de turişti străini înregistrat anual, parametri care au făcut ca judeţul Braşov să fie o destinaţie pentru patru anotimpuri şi să concureze an de an pentru locul întâi în rândul destinaţiilor turistice din România, alături de Bucureşti şi Constanţa.

Au urmat discuţiile aplicate vizând stadiul construcţiei şi operaţionalizării Aeroportului Braşov, atât din punctul de vedere al finalizării infrastructurii aeroportuare, definitivării procedurilor de zbor şi implementării sistemelor de navigaţie aeriană, cât şi sub aspectul chestiunilor administrative care ţin de Regia Autonomă ,,Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav".

,,Avem cel mai frumos aeroport din România şi sper că am reuşit să-i convingem pe oficialii Wizz Air de acest lucru, în cadrul vizitei la terminalul de pasageri. Operaţionalizarea Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav va determina o dezvoltare exponenţială a judeţului nostru sub toate aspectele, va creşte atractivitatea Braşovului pentru cei dornici să se relocheze aici şi va aduce în destinaţia noastră un număr semnificativ mai mare de turişti comparativ cu ceea ce avem în prezent", a spus preşedintele CJ Braşov, Adrian-Ioan Veştea."

https://www.bizbrasov.ro/2022/04/12/o-delegatie-a-companiei-wizz-air-a-vizitat-astazi-aroportul-de-la-ghimbav-vestea-isi-lauda-puiul-avem-cel-mai-frumos-aeroport-din-romania/



medicul de garda

Daca am inteles bine din articolul acela citat foarte prost de catre RaduG, aeroportul Brasov tot nu va fi gata prea curand, pentru ca inclusiv turnul virtual necesita un turn construit la fata locului, doar ca are camere video in loc de geamuri? Am ratat eu stirea, sau la aeroportul Brasov inca nu e santier pentru acest obiectiv? Cat mai dureaza si asta?

Si apropo de ideea de turn virtual, care e inca ceva nou in aviatie, eu stau si ma intreb de ce nu se aplica ceva folosit mai des in SUA, anume ideea de aeroport fara controlor de trafic (non-towered airport). Acolo e suficient ca traficul ce opereaza pe/spre aeroportul respectiv sa isi anunte intentiile pe o frecventa comuna, si sa se auto-coordoneze, folosind niste proceduri standardizate in aviatia civila. Ma gandesc ce economie extraordinara ar realiza asta pe aeroporturile noastre ce vad doar cateva zboruri pe zi, gen Craiova, Targu Mures, Arad, etc.

Sigur, nici ideea de a fi toate coordonate de un singur centru, prin turnuri virtuale nu e rea, dar asta implica investitii serioase intr-o tehnologie inca relativ noua....
Trust me, I'm an east-european doctor!

hefaistos

Din cate stiu eu (fara a fi din domeniu) exista reglementari de trafic comercial si reglementari de "general aviation" (ar putea fi asimilat cu aviatie utilitara/sportiva/de agremenet). Reglementarile pentru categoria a doua sunt mai relaxate. Nu cred insa ca traficul comercial poate functiona fara cooordonarea unui controlor de trafic. Prezent fizic sau virtual e alta discutie.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

medicul de garda

Repet, in SUA in mod deosebit gasesti exemple de trafic comercial care opereaza uzual pe aeroporturi foarte mici care nu au controlor de trafic. Dar e o realitate ca FAA are reguli adesea diferite de restul sectorului aviatic, si nici nu cunosc vreun exemplu din spatiul european ca sa continui discutia. Doar intrebam. Mie mi se pare un non-sens imens sa ai angajati controlori de trafic pe aeroporturi care vad maxim 2 zboruri pe zi, gen Baia Mare, nu mai zic de aeroporturi practic abandonate gen Arad sau Tulcea. Chit ca e un controlor care se ocupa simultan si de Ground si Tower si de Approach, tot e redundanta prezenta lor.
Trust me, I'm an east-european doctor!

frunzaverde

Nu iti trebuie un turn de control la un aeroport un turn virtual. E suficient un stalp de metal (tip antena) care sa contina camerele si instrumentarul necesar. De exemplu, pentru SCR, care foloseste acelasi sistem SAAB contractat deja de Brasov:



Nu ma pricep cat dureaza instalarea unui stalp de tipul asta, dar stiu ca avem intre noi ingineri de antene GSM care au experienta lunga cu constructii de tipul asta. Din ce-am auzit e vorba de saptamani, sau chiar zile.

Un aeroport necontrolat n-are absolut nici un sens la nivelul de trafic chiar si din orase mici din Romania gen Craiova sau Tg. Mures, unde, chiar si acolo, ai multiple miscari pe zi, multiple pozitii de parcare, IFR cu aterizari instrumentale, ground handling etc. etc... La nivelul ala de trafic, si in SUA ai controlor in turn. Aterizari in SUA unde n-ai turn de control e (in general) un Caravan sau vreun prop care-si cara scarile dupa el, pe un aeroport super-remote, fara security, fara terminal, fara nimic...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cavver

Quote from: medicul de garda on April 13, 2022, 06:04:35 PMRepet, in SUA in mod deosebit gasesti exemple de trafic comercial care opereaza uzual pe aeroporturi foarte mici care nu au controlor de trafic.
Reglementarile europene sunt mai stricte. Regulamentul 965/2012 te obliga sa operezi pe aeroporturi controlate cu avioane mari.
CAT.OP.MPA.100    Utilizarea serviciilor de trafic aerian si
CAT.OP.MPA.107    Aerodrom adecvat
QuoteOperatorul consideră un aerodrom ca fiind adecvat dacă, la momentul prevăzut pentru utilizare, aerodromul este disponibil și echipat cu serviciile auxiliare necesare, precum servicii de trafic aerian (ATS), iluminare suficientă, comunicații, raportare meteorologică, sisteme de navigație și servicii de urgență.

myid

#637
plus s-au mai schimbat lucrurile.

SAAB zice ca si LCY e gestionat remote ( r-TWR), apai daca e asa nu vad nici un incovenient ca toate aeroporturile din RO (mai putin OTP si CLJ) sa fie gestionate remote.


cezar-mario2012

#638
,,Șeful Aeroportului Brașov despre calendarul primelor zboruri : promovarea curselor și vânzarea biletelor se stabilesc cu șase luni înainte de lansare/Aeroportul Brașov va fi operațional la sfârșitul anului



Aeroportul Internațional Brașov va primi certificarea și va deveni operațional până la sfârșitul anului, însă calendarul primelor curse urmează să fie stabilit cu companiile aeriene,  fiind deja mai mulți operatori care au semnat drafturi de contract, a anunțat luni la Ghimbav, președintele Consiliului Județean Brașov Adrian Veștea. Aeroportul Internațional Brașov (Ghimbav) este construit din fonduri de la CJ Brașov și de la Bugetul de Stat și este primul aeroport nou din ultimii 50 de ani. Însă finalizarea lucrărilor și obținerea tuturor avizelor de la autoritățile din aviație (Romatsa va face dirijarea din turnul virtual de la Arad) nu înseamnă automat și lansarea primelor curse a explicat Alexandru Anghel, directorul general al Aeroportului Brașov la conferința Smart City Brașov. Promovarea curselor și vânzarea primelor bilete pentru companiile care vor opera la Aeroportul Internațional Brașov trebuie făcute cu șase luni înainte de lansarea programului de zbor, deocamdată nefiind posibilă anunțarea unei date exacte : ,,Suntem într-un stadiu foarte avansat, practic partea de infrastructură de aeroport este aproape gata, miercuri avem recepția la balizaj, pe 25 aprilie am avut recepția finală la terminalul de pasageri, în lunile următoare finalizăm tot ce înseamnă lucrările la aeroport. Pe partea de navigație aeriană, am recepționat procedurile satelitare și am început lucrul la procedurile de zbor, după ce acestea se termină definim spațul aerian. Prin iulie-august vin echipamentele de radio navigație ILS (n.r sistem de aterizare instrumentală) și partea de turn virtual, Brașovul va fi dirijat de la Arad, remote tower, în urma selecției Romatsa. Urmează partea de verificare zbor și partea de publicarea proceduri, iar dacă discutăm despre primele zboruri, asta o să stabilim cu companiile aeriene...există un timinig...una este finalizarea infrastructurii, alta este primul zbor. Practic îți trebuie șase luni înainte de primul zbor să vinzi biletele, să promovezi cursele. Nu pot să vă spun o dată exactă."

Comunitatea de afaceri din Brașov, variante de transport doar la București și Cluj Napoca

Comunitatea de business din Brașov are doar variantele de transport la București ( Otopeni) și Cluj Napoca a spus la Ghimbav directorul general al Companiei Aeroporturi București, George Dorobanțu. Dezvoltarea aeroporturilor regionale va contribui și la creșterea traficului de la Otopeni : ,,Vrem să creștem, să devenim un hub și apoi un filler pentru toate celelalte aeroporturi regionale. Relația cu aeroportul Brașov este importantă pentru că, traficul de business, tot ceea ce înseamnă comunitatea de business din Brașov, în momentul de față nu are multe opțiuni (n.r de transport) prima opțiune Bucureștiul, probabil a doua este Cluj -Napoca. Ambele variante necesită un termen extrem de lung de a ajunge la birou. Pentru managerii executivi timpul e prețios și costă bani" a spus Dorobanțu.

Aeroportul Brașov va avea și o linie de tren electrificată care se desprinde din Magistrala 200 Brașov-Sighișoara."


preluat de aici

cristi5

Au semnat drafturi de contract? Ce aia semneaza fituici?

Iar de magistrala 200 Bv-Sighisoara ce sa mai zicem :)

dumbravaandrei

#640
nici macar drafturi de contract nu au pentru ca inca nu exista un statut al regiei autonome care va opera aeroportul. Nici RA-ul nu exista inca (stiu ca teoretic ia 30 de zile sa il faci, dar... ce organigrama, ce buget, cum arata o fisa de post si toate acareturile astea).

Chiar daca infrastructura aeroportului va fi gata, o sa fie greu de operat si semnat un contract cu cineva.

Au fost doar scrisori de intentie schimbate cu diversi operatori, la care au primit un raspuns foarte sec: "monitorizam dezvoltarea din zona dumneavoastra". Nimeni nu a zis clar si raspicat (nici macar Wizz Air): maine daca avem un aeroport functional, suntem gata sa dizlocam resursele necesare pentru a opera curse de acolo.
E si inteles de ce: nu stii exact cand acel aeroport va fi operational si nici nu stii la ce taxe sa te astepti de acolo (ce, ati auzit pe undeva cat va fi taxa aeroportului pe pax ?!?). Nu mai zic de studii de piata facute pe bune (pana acum il avem doar pe cel facut de CJ la care stim foarte bine cum a fost umflat cu pompa)
... si multe alte acareturi din astea

Asa cum am mai spus, greu vom avea zboruri de la Brasov. Poate din 2024, pentru 2023 trebuie aliniate multe astre.

Pasii necesari pentru OPERATIONALIZAREA aeroportului (adica sa ai o entitate comerciala care il poate opera) inca nu sunt cunoscuti, fapt pentru care nu sunt ocupate posturi cheie la acel aeroport si cu atat mai mult, nu exista o directie comerciala cat de cat clara. Asa ca, cu cine sa discute o companie aeriana? Cu Vistea? Care sa ce? Ca legal nu are voie sa se implice la nivelul asta (cel putin asa zice ANI).

frunzaverde

@dumbravaandrei @cristi5 - contracte se semneaza exclusiv pentru operarea subventionata a aeroportului (ajutor de stat). Si se semneaza exclusiv in conditiile in care procedurile de ajutor de stat au fost aprobate de Comisie. Pentru asta e nevoie de "scrisori de intentie" si "drafturi/precontracte" semnate, care sunt definitely a thing in industrie. Pe astia ii doar fix in paispe de "studii de piata" - alde RYR si WZZ vin exclusiv la subventii garantate, scaune platite "zero-risk" : ca zboara 3 sau 180 pax per avion in realitate, ei tot profit fac.

Pe partea cealalta, pentru operarea normala nu este nevoie de nici un fel de contract. E nevoie de un plan de zbor, si de o serie de proceduri simple de notificare: pot merge cu un avion de aviatie generala maine pe Baia Mare sau Oradea.

Pentru operarea comerciala ce nu exista acum si ai nevoie este de handling, dar la un aeroport mic vorbim de cativa agenti (vorbim de 5-6 persoane, din care una SRI, unul agent de frontiera). Cei 3-4 care sunt ai aeroportului, presupun ca vor fi in prima faza angajati ai aeroportului, dar vorbim de o munca in care calificarea e de foarte scurta durata (1-2 saptamani).

Regia autonoma exista inca din 2019, joi i-au aprobat organigrama (12 posturi), ROF-ul si i-au acordat buget (1.1 milioane de lei).

Cat despre "dislocat resurse", nu e nici o resursa de dislocat cel putin in primii 1-2 ani. Foarte probabil vom avea exclusiv operari in W, cu avioane bazate la OTP sau la CLJ (de exemplu OTP-STR-Brasov-STR-OTP), sau bazate pe un hub strain (pentru e.g. Lufthansa). Nu este necesara coordonarea cu aeroportul pentru asta, nu sunt necesare negocieri, nu e necesar nimic, pentru ca de ex. Lufthansa sa trimita 3xCRJ/ERJ pe saptamana. DPDV comercial, exista multe avantaje in a fi primul pe o piata virgina, mai ales daca commitment-ul e mic. Ma astept ca Lufthansa sa intre imediat ce se anunta o data de deschidere; probabil va intra si Wizz. Cu cateva curse pe saptamana, nu mai mult.

Iar taxele de aeroport se stabilesc unilateral de aeroport, in Romania exista o metodologie standard folosita de toate aeroporturile, si adaptata un pic, pe la colturi. Cu siguranta se va copia aceasta. La fel, o problema rezolvabila de "contabila institutiei" in 2 ore de copy-paste.

Toate chestiile astea sunt efectiv joaca de copii -- cautati noduri in papura acolo unde efectiv nu exista -- si unde problemele sunt minore spre deloc. Daca lucrarile merg cf. graficului, exista sanse mari de deschidere in noiembrie-decembrie 2022, daca nu pana la jumatatea lui 2023 cel tarziu vor fi curse regulate.

Cate si cum, aia e alta poveste -- acolo e nevoie de studii si alte povesti, nu la birocratia de operationalizare (la care se descurca si Republica Centrafricana)...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

Ar fi viabile zboruri interne cu escală la Brașov? Iași/Cluj/Oradea/Timișoara - Brașov - București?


dumbravaandrei

Comercial, poate singurele viabile ar fi Brasov-Iasi, Brasov-Bacau si Brasov-Suceava, avand in vedere numarul majoritar de moldoveni din zona   O:-) O:-) O:-)

Bucuresti - Brasov ar fi un zbor foarte asemanator cu Bucuresti - Sibiu... nu am cifre de pe ruta asta, dar presupun ca nu se inghesuie asa de multa lume. Plus ca de multe ori, in zborurile cu Lufthansa am facut escala la Sibiu sa mai ridice doi-trei pasageri si de acolo. Probabil a costat mai mult aterizarea-decolarea decat ce au incasat pe bilete.

Un zbor are eficienta economica de la minim 250 km distanta intre aeroporturi. Altfel, lumea ajunge mai repede prin alte mijloace. Plus ca ar fi mai greu de absorbit taxele aeroportuare in pretul biletului.

Stiu ca se perinda foarte mult duma zborului Bucuresti-Brasov. Acum, hai sa facem o analiza la rece... Sa zicem ca stai in zona metropolitana a Brasovului si ai treaba... in Floreasca.

1) Drum casa - aeroport: 20 de minute.
2) Proceduri check-in: 30 de minute
3) Zbor: minim 40 de minute
4) Iesit din aeroportul Otopeni: 15 minute (in cazul in care astrele sunt aliniate in mod corespunzator)
5) Otopeni - Promenada Floreasca: 20 de minute daca se mega aliniaza astrele. "Business hours", aproape imposibil sub 40 de minute.
----------Total--------
Minim 2h: 5min.

Eu, de acasa si pana in Floreasca fac 2h cu masina (Plec la 07:00 de acasa, sunt in birou la 09:00). Cost mediu la mine e pe la 25-30 de lei, ca nu e chiar asa scump KWh. La diesel cu consum de 5-6% ar fi undeva pe la 90-110 lei.

Cu trenul, traseul ar fi cam asta  (il folosesc destul de des pe perioada sarbatorilor, cand DN1/DN1A e blocat non-stop):
1) Taxi spre gara: 15 min, maxim 25 de lei 
2) Tren Brasov-Bucuresti: intre 2 si 3h. eu mai plec cu cel de la 7:10 care ajunge la 9:15 in gara de nord. Biletul la clasa I e 70 de lei. Conditii MULT mai bune decat in avion. Liniste, prize pentru laptop, semnal la internet non-stop, cafeaua o bei in liniste cat vrei si cand vrei, chiar si mancarea e mai buna pe tren. Deci Kudos tren!!!
3) Taxi cam GdN - AFI Floreasca - 20-25 min, nu am dat niciodata mai mult de 25 de lei, cu tot cu bacsis.
-------Total------
Min: 2h:35, maxim 3:25. Cost 120 de lei, la clasa I. La clasa a II-a cu siguranta e mai mic.

Acum, are careva sperante ca exista suficient trafic intre Bucuresti si Brasov astfel incat sa ai bilete de 20-30 eur la avion? Sau cu ce nivel de subventii va fi acest lucru posibil? Dupa ce a bagat niste sute de milioane de euro in aeroportul asta fara prea multe perspective, mai baga CJ-ul niste milioane si in companii private gen Ryan Air / Wizz / Blue Air, etc?

Cu siguranta judetul are nevoie de investitii mult mai necesare si chiar profitabile: un spital de recuperare decent, un spital regional, niste drumuri expres care sa lege posibile zone logistice (de ce nu nu mai fac o banda la DN13 pana la Rupea, de ex). Sau poate sa-si mareasca infrastructura de deservire - silozuri de cereale, depozite logistice, cai de acces rutier si feroviar si sunt muuuuuuuuulte exemple.

Archi

Slabe sanse de curse interne de pe Brasov. Din Brasov ajungi cu masina in Bucuresti in 2 ore si ceva, in Cluj in maxim 4 ore, in Timisoara in 5 ore iar in Iasi tot cam in 5 ore. Timpii se vor inbunatati semnificativ dupa ce mai construim si deschidem sgmente din A7, A13 Sibiu-Fagaras, A8 in judetul Iasi (toate astea au sanse sa fie macar partial in folisinta in 10 ani). Cum spunea si dumbravaandrei mai sus un zbor cu taota distractia de la aeroport si drumul pana acolo dureaza minim 2 ore jumate, indiferent daca zbori 100, 200 sau 500 de km.

Intre 4 ore confortabil in masina mea din fata locuintei pana in fata destinatiei fara schimbari si cu orarul exact cum mi-l doresc si intre 2-3 ore cu multiple mijloace de transport, control de securitate si orar fix eu intotdeauna as alege prima varianta.

Oradea, Satu-Mare, Baia-Mare, Suceava, care ar fii destinatii mai indepartate de abia ce umplu acuma cateva ATR-uri spre OTP, spre Brasov slabe sanse sa genereze suficient trafic.