News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yetiman

#2865
:D Asta e "frumusetea" statisticii... In functie de scopul calculului rezultatele pot fi diverse, fara a fi "mincinoase".
Totul depinde de interpretare.

1. In varianta prezentata de Andrei (calculata absolut corect) este vorba de TCO pentru UTILIZATOR (si nu pentru masina). Da, in cazul real, TCO-ul lui Andrei este mult mai mic decat al lui Hefaistos. Dar spune asta ceva despre masini? IN NICI UN CAZ. Nu poti compara 2 masini daca ai date de intrare total diferite.

2. Daca vrei sa compari masinile intre ele, trebuie sa le compari in conditii similare (acelasi numar de km/an). Si, in acest caz, se schimba datele problemei, asa cum a calculat nicolae (cu o mica corectie - la 10.000 km/an nu mai ai acele costuri cu anvelopele din calculul lui Andrei).

PS: Este absolut cert ca numarul de km/am este esential in costul TCO, avand in vedere ca pretul de achizitie al masinii este costul cel mai important in acest calcul.

PS2: Nu am facut calculul in cele 2 variante extreme (10.000 km/an vs. 80.000 km/an) dar (banuiesc ca) electrica devine mai rentabila la multi km, iar benzinara e mai rentabila la km putini. Ar fi interesant de calculat care e "punctul de inflexiune".
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

Sionut

Quote from: yetiman on September 28, 2022, 10:15:50 AMPS2: Nu am facut calculul in cele 2 variante extreme (10.000 km/an vs. 80.000 km/an) dar (banuiesc ca) electrica devine mai rentabila la multi km, iar benzinara e mai rentabila la km putini. Ar fi interesant de calculat care e "punctul de inflexiune".


   Si mai conteaza si unde ii faci . Daca sunt peste 80% in oras, iese altfel calculul  :D

dr4qul4

eu lucrez in zona 0 a Bucurestiului. Cum facem calculul? adaugam si banii dati pe parcare?
Bineinteles ca alegerea masinii depinde de utilizator.
va lansez o provocare: ii puteti gasi o masina mai ieftina (cost mai mic per km) lui andrei? Exact pe specificatiile lui. Mare (suv sau limuzina), noua, automata, casco, revizii reprezentanta. Si bineinteles din aceeasi categorie (adica s anu veniti cu lada niva sau BYD-uri). Comparati va rog si cuplul, puterea, dotarile si stelele ncap
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Sionut

Fara parcare , doar auto.
Pentru Andrei, in afara de niste variante chinezesti foarte indoielnice,
la categoria SUV nu stiu ce este sub Kona.

PS Noul Megane nu stiu unde este incadrat  :o

yetiman

@Sionut - Evident, sunt multe variabile.
1. In oras / in afara - si aici e diferenta in modul de comportament banzina vs. electric
1a. In afara - pe DN / pe autostrada
2. Iarna / vara - cresterea de consum e mai vizibila la electrice iarna decat la benzina
3. Condus sportiv / normal / economic
4. Climatizare (setata la 18 grade sau la 23 grade)
:
:
X. Ca sa nu mai vorbim de pretul la curentul electric. Daca la benzina ne invartim (AZI) in jur la 7,5 lei/l, la electricitate avem extreme majore (de la GRATIS la peste 10 lei/kWh)


PS: Am inceput sa fac niste calcule aproximative, folosind pretul de azi de la KONA, pretul benzinei tot de azi si pretul curentului la cel mai mic din piata (Nu GRATIS, ca aia e doar o exceptie temporara).

PS2: Kona electrica (versiunea de 136 CP- cea mai mica) este azi 34.677 euro cu discountul Hyundai, fara nici un ajutor de la stat. Felicitari Andrei, cu 15.000 euro e un super business...

FARA ajutorul de la stat, ma tem ca avantajul e net in favoarea KONA benzina.
Pentru ca sa fie eficienta Kona electrica trebuie sa faca 80.000 km/an, timp de minim 3 ani.

ATENTIE - e doar un calcul rapid, fara valori exacte la asigurare (nu am datele necesare), impozit, etc. La fel, fara costuri de revizie, care ar putea schimba usor valorile finale.

PS3: Costurile comune (parcare, anvelope, spalat, etc...) adauga la TCO aceleasi valori, indiferent ca e electrica sau benzina. E important pentru valoarea efectiva a TCO, dar nu e important pentru comparatia intre ele. Daca A+3 > B+3 atunci si A > B





,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

hefaistos

#2870
Kona nu e SUV, e un crossover modest ca dimensiuni. Vorbesc din poziția de deținător. Și e posibil ca electricil sa fie mai mic la interior datorita gabaritului bateriilor.
15000 euro am dat eu pe benzinara. Dumbrava Andrei a spus ca a dat 28000 pe electrica.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

ghrt

Scopul discuţiei cred că era altul, şi anume să povestim despre ce înseamnă un vehicul electric.

Faptul că unii sunt supi că ei nu au cel mai nou gadget este perturbator, dacă onor adminul nu intervine barem să nu alimentăm noi, cei interesaţi.

Experienţa lui Andrei, foarte detaliată, îmi este utilă deoarece pot să văd dacă o electrică chiar ar fi mai rentabilă (Răspuns: nu. Am un TCO mai mic deoarece îmi plac Smarturile SH benzinare şi astea consumă puţin de la mama lor, confort naşpa dar îmi place maşina, cunosc mecanic bun, mă costă puţin întreţinerea lor şi fac cam 25k pe an, maşinile duc fără probleme spre 250-300k.)

Cât despre calculul făcut cu privire la TCO, şi eu cred că deprecierea maşinii trebuie luată în calcul, DAR trebuie scăzută valoarea SH actuală. Adică ok, adaug preţul de nou cu toate costurile (inclusiv parcarea, dacă e să compar cu transportul public, altfel nu e relevant), dar din asta scad ce aş lua pe ea acum şi astfel aflu cât m-au costat kilometrii făcuţi cu ea. Acest cost este însă unul personal, nu putem compara între profilul diferite de utilizare. Pentru că, în mod firesc, o maşină cu rulaj mic, cum sunt cele de oraş, sub 10k anual, va avea un cost foarte mare per km. Deci nu prea are rost să poluăm discuţia cu astfel de comparaţii, fiecare îşi poate face calculele proprii pe profilul lui de utilizare şi decide ce este mai rentabil.

Cont (aproape) inactiv.

panzer

Cel mai apropiat de Kona Electric este Peugeot e-2008, dar bateria e mai mica. Strict la electrice de dimensiunea Kona nu cred sa fie vreo varianta mai buna. Pret/Dotari/Calitate. Andrei a ales bine.

Dar pentru cine este interesat tb sa refaca business case-ul la preturile actuale. S-au scumpit cam toate. Pana si Dacia adauga la preturi constant.

Sunt rapoarte cu Tesla la 1 mil km. Taxi-uri de prin Olanda. Aici ar fi o paine de mancat pentru "disrupteri"! Sa le faca sa tina. Ca astia clasici deja au ajuns prea departe. Pot sa iti spuna exact luna in care se va strica masina si exact ce se va strica.

dr4qul4

@hefaistos, la 15000 banuiesc ca ai manuala cu motor de 1.0 ? Hibrid sau clasic? Ce alte sisteme de siguranta ai pe ea? Ce diferenta de putere si cuplu este intre cele 2?
Nu cred ca cei 13000 euro diferenta vin doar din propulsor. O cutie automata este cel putin 2000 de euro (si eu nu iau in considerare sa mestec mamaliga in 2022).
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Lyvyoo

Un CEO de companie mare din domeniul hidrogenului verde, Andy Marsh (Plug Power) spunea intr-un interviu "Although it may seem counterintuitive ... a large potential market for both Electrolyzers & Fuel Cells is at EV Charging Stations"

Credeti ca pe fondul scumpirii curentului electric chiar ar fi posibil ca statiile de reincarcare sa foloseasca o cantitate de curent electric produs local, din hidrogen verde, pentru a alimenta masinile? Nu imi dau seama daca tehnic este posibil acest lucru dintr-un rezervor cat unul de GPL, amplasat in vecinatatea statiei de incarcare.

ionut.damian

Tehnic e posibil, dar nu e foarte eficient: randamentul conversiei electric-hidrogen e in jur de 55%; randamentul conversiei hidrogen-electric este tot cam la fel. Prin urmare, se pierde foarte mult.

hefaistos

@dr4qul4
Salut!!! Imi pare bine ca ma citesti cu atentie chiar daca nu esti de acord.
Tu zici - cutie de viteze manuala.
Eu zic
- sa umblu cu cablu de alimentare dupa mine.
- sa nu calc acceleratia, ca mi se duce curentul din baterie
- sa-mi fac trasele pe unde "vrea masina sa se incarce", nu pe unde am chef eu sa merg.
- sa ma cazez doar unde se poate incarca sau daca ma duc la o pensiune sa stau cu miloaga la gazda.
- sa merg pe autostrada doar cu 120 si fara aer conditionat. Pardon asta cu aerul conditionat e valabila si in alte parti nu doar pe autostrada.
- sa fac pauze mari si dese. Daca esti din Sibiu si mergi la mare trebuie "sa te relaxezi" vreo 2 ore pe undeva. Daca pleci din Bucuresti si te duci la Iasi faci 8 ore in loc de 6.
- o calatorie pana in Grecia se poate face intr-o zi. Pentru cei cu masinute cu baterii dureaza 2 zile. Si mai trebuie sa si vanezi prin Bulgaria unde sa incarci.
- nici pe litoralul bulgaresc nu poti ajunge dintr-o bucata plecand din Bucuresti, doar daca risti pana prostului.
Tot ce scriu eu acolo e ceva subiectiv. Dar subiectiva este si problema "cutiei automate".
Banii pe de alta parte sunt ceva mai obiectivi.
Si ca tot vorbim de bani si confort, mai pune intre 3000 si 5000 de euro un racord dedicat de curent electric, daca stai la bloc. Ca sa fim civilizati.
 
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

dr4qul4

#2877
Suntem de mult offtopic. pentru dieseluri si dpf-uri gaurite sau benzinare cu motor de drujba si problemele lor puteti discuta pe topicurile aferente.
Si nu e un atac la tine. Arkana vine cu un motor de 1333 (+ starterul ala).
Asta este realitatea: benzinarele vor avea in curand motoare de oltcit turbat si chiar GPF, plus motoras electric, iar la diesel au trecut la nivelul urmator: au adaugat si Ad-blue si nici ala nu va mai fi de ajuns: in curand 2 turbine, 2 dpf-uri si motor tot de 1000. (acum am doar 1.6 pe balena diesel pt ca cel de 2.0 venea cu ad-blue inca de acum 6 ani)

salvarea planetei..priceless.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

hefaistos

La hibride alta poveste
Ciclul Atkinson domina piata. O sa conduc una peste cateva luni, cand o veni de la producator.
Nu sunt chiar asa de retrograd.  O:-)
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.