Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bogdymol

Eu nu o vad chiar asa. Da, poate ar trebui limitat un pic accesul la aceste subventii, dar cum pui tu problema nu e ok. Subventia asta incurajeaza cetateanul sa isi cumpere o masina nepoluanta. Si o sa-ti dau si un exemplu:

Am 30.000 € buget pentru a-mi cumpara o masina. Pot sa aleg ceva gen VW Passat pe motorina de banii astia. Dar, datorita subventiei, ma reorientez spre Tesla Model 3 (sau alta electrica la banii astia). Ai putea spune ca statul imi da bani sa imi cumpar masina de lux, dar nu e adevarat. Statul ma incurajeaza sa imi cumpar o masina electrica in loc de una cu motor clasic, masina care e in aceasi clasa cu ce mi-asi fi cumparat eu in mod normal.

Cumparandu-mi eu astazi o electrica, indirect voi incuraja si dezvoltarea de statii de incarcare electrice prin tara. Cu cat se cumpara mai multe electrice cu atat vor fi mai multe statii si cu atat se vor cumpara mai multe electrice etc. Cu cat creste una, creste si cealalta. Plus ca, odata cu dezvoltarea tehnologiei, si cu producerea de mai multe masini electrice, ele se vor ieftini (economii se scala).

Cand se ajunge la o masa critica, statul va intrerupe subventia (sau o va micsora treptat, pana ajunge la 0).

Rezultatul e ca peste 10-15 ani majoritatea masinilor sa fie electrice, nepoluante. Si asta s-a intamplat in 10-15 ani in loc de 25-30 ani, pentru ca statul a subventionat astazi achizitia de masini electrice.
Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele

voicul

^Asa s-a intamplat in toate tarile din V, inclusive US - a scazut subventia odata ce s-a popularizat fenomenul.

In plus sunt si niste dezavantaje - riscuri (mari):
Service la Viena, pentru Tesla.
Pentru restul:
Niste costuri ... asta daca evident stie cineva sa iti repare masina.
Cine stie cat astepti dupa piese.
Un cablu de incarcare furat ... 150 de euro universal, 600 de la Renault.
Programari peste programari ca sa ai statii de incarcare.

bogdymol

Quote from: voicul on October 19, 2020, 08:37:48 PM
In plus sunt si niste dezavantaje - riscuri (mari):

In timp aceste dezavantaje vor disparea sau le va scadea relevanta.

Quote from: voicul on October 19, 2020, 08:37:48 PM
Service la Viena, pentru Tesla.

Deocamdata. Dar nu uita ca Tesla este o companie tanara, cu o retea de distributie si servce foarte mica, dar care creste constant. Daca o tin tot asa, ii vad sa aiba cateva service-uri in Romania peste cativa ani.

Quote from: voicul on October 19, 2020, 08:37:48 PM
Niste costuri ... asta daca evident stie cineva sa iti repare masina.

Si masinile moderne non-electrice sunt pline de electronice. De multe ori nu mai poti merge cu ea la Gigel Mecanicul, ci trebuie sa mergi ori la reprezentanta ori la un service autorizat care stie ce face si ofera garantie. In timp si service-urile generaliste o sa ajunga sa umble la electrice.

Quote from: voicul on October 19, 2020, 08:37:48 PM
Cine stie cat astepti dupa piese.

Cu cat vor fi mai multe electrice pe strazi, cu atat vor fi si mai usor de gasit piesele de schimb. Plus ca, 1 masinile electrice au mai putine componente ce se pot strica, 2 la ce retele de distributie exista acum, daca Tesla de exemplu are un depozit de piese la Bucuresti, a doua zi orice piese poate fi la Timisoara daca acolo e nevoie de ea.

Quote from: voicul on October 19, 2020, 08:37:48 PM
Un cablu de incarcare furat ... 150 de euro universal, 600 de la Renault.

Aici o sa se ajunga sa se graveze numarul de inmatriculare pe cablu, ca la oglinzi? Aici trebuie un pic de reglementare si pedepse mai drastice pentru cei ce merita.

Quote from: voicul on October 19, 2020, 08:37:48 PM
Programari peste programari ca sa ai statii de incarcare.

Cu cat sunt mai multe statii de incarcare, cu atata o sa gasesti mai usor una libera. In plus, ma gandesc ca o sa se faca un sistem de genul ii dai la GPS adresa unde mergi, iar el rezerva automat acolo o statie de incarcare pentru ora cand o sa ajungi.
Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele

nicolaem

Pai care e scopul subventiei?  daca e incurajare, atunci nu mai bine ar investi statul banii in infrastructura si ar subventiona pretul /kW?
Asa ar incuraja si pe cei care stau la bloc si nu au unde incarca. ma indoiesc ca cine isi ia Tesla nu sta la casa, si are rezerva sa o incarce peste noapte. Un mare impediment pt electrice e exact asta. Locuitul la bloc.

30000 euro buget pt o masina in RO este deja un buget f mare. Statistic vorbind. Pt omul de rand aia inseamna lux. Ca pe forum lux= Taycan e altceva. Sa ii zicem premium plus.

Cum ai calculat ca in 10-15 ani majoritatea masinilor vor fi electrice cand tocma iti dadeam date in care acum mai mult de jumate din masinile din RO au o vechime de peste 15 ani.
In RO se cumpara abia 150000 de masini noi. Nu prea vad cum in 15 ani vor circula 5 milioane de electrice in RO.


dr4qul4

Simplu. In 4-5 ani vom incepe sa cumparam masiv masini electrice SH din vest. Sau macar PHEV.
Nu de alta, dar daca in vest nu se vor mai vinde masini diesel, de unde sa importam dieseluri? Doar nu vom cumpara numai masini de +10 ani vechime
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

bogdymol

Quote from: nicolaem on October 19, 2020, 09:12:48 PM
Asa ar incuraja si pe cei care stau la bloc si nu au unde incarca. Un mare impediment pt electrice e exact asta. Locuitul la bloc.

La inceput e intradevar mai greu pentru cei ce stau la bloc. In timp insa, poate ca administratiile locale for face in parcarile dintre blocuri si cateva statii de incarcare a masinilor electrice. Stiu, e complicat la inceput, dar in directia asta trebuie gandit. Si nu trebuie statie de incarcare pentru fiecare masina electrica din blocul respectiv, ca nu consuma fiecare toata autonomia in fiecare zi. E de ajuns sa o incarci o data la 1-2 saptamani acolo, ca in rest o sa mai ai si alte oportunitati de incarcare (la birou, la supermarket, la mall etc.).

Quote from: nicolaem on October 19, 2020, 09:12:48 PM
30000 euro buget pt o masina in RO este deja un buget f mare. Statistic vorbind. Pt omul de rand aia inseamna lux. Ca pe forum lux= Taycan e altceva. Sa ii zicem premium plus.

Daca ai 30k € iti cumperi Tesla in loc de Passat.
Daca ai 20k € iti cumperi ID3 in loc de Golf.
Daca ai 12k € iti cumperi Spring in loc de Sandero.
Idea e sa incepi sa te gandesti la o electrica din aceasi clasa cu una normala, care datorita subventiei va deveni tentanta ca si pret.

Quote from: nicolaem on October 19, 2020, 09:12:48 PM
Cum ai calculat ca in 10-15 ani majoritatea masinilor vor fi electrice cand tocma iti dadeam date in care acum mai mult de jumate din masinile din RO au o vechime de peste 15 ani.
In RO se cumpara abia 150000 de masini noi. Nu prea vad cum in 15 ani vor circula 5 milioane de electrice in RO.

Era ipotetic vorbind. In 20 de ani e ok sa fie majoritatea electrice? Asta cu subventii. Fara, ar fi poate 30 ani. Idea e ca subventiile aduc masinile electrice mai aproape de noi.
Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele

adiarc

exista deja lege care se va aplica din 2021 pt noile ansambluri rezidentiale...la nu stiu cate locuri de parcare trebuie sa aiba si statii de incarcare pt masini electrice
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

nicolaem

^referitor la ultima ta afirmatie, repet : "79.2% dintre mașinile care circulă pe teritoriul României au o vechime de cel puțin 11 ani."

Deacord ca vom cumpara SH electrice. Abia astept sa aud textul "bateria e ca noua, a fost a unei babute care mergea cu ea doar duminica la biserica. E ca noua, nu se simte ca are 8 ani".

adiarc, Romania profunda nu locuieste si nu va locui in ansambluri rezidentiale noi peste cativa ani.
Ok, la multi ne place tehnologia, dar doar zic ca subventia trebuie sa se acorde cu un obiectiv clar, palpabil de poluare. Asa eu il vad doar PR, ca lichenii de purificare a aerului de la Cluj.

voicul

Pai peste 20 de ani + 15 ani cat e media acum = 35 de ani. Cate din masinile de acum sa mai reziste pana atunci, coordonat cu faptul ca vom importa EV, PHEV, etc.

Textul cu babuta inteleg ca e facut ca o gluma, dar vorbind serios - bateria se duce in timp chit ca e utilizata, chit ca nu.

mircea

Subvenția e pentru mediu, nu pentru mașină. Și de la bun început a fost clar că va avea un nivel ridicat ( 45.000 de lei acum) doar pentru 2 sau 3 ani, apoi va scade treptat. În plus, nu te obligă nimeni să iei Tesla cu 30.000 € ca să primești subvenția. Personal, aș merge pe o Kona, care e disponibilă pe la ~23.000 €. Și cum spunea și bogdymol, sunt multe alte variante de mașini electrice într-o gamă variată de prețuri.

oc7avian

Dacă mi se permite o glumă: greu pentru cei la bloc? :lol:



(poza a circulat deja public, deci nu mai acopăr numărul)

AlexxC

Nu e greu deloc.
Stau la etaajul 3 intrun bloc nou si am tras cat am putut de tare sa iau loc de parcare fix sub geamul meu in eventualitatea in care voi avea o masina electrica pe viitor.
Daca nu ai posibilitatea...vorbesti cu vecinu de la parter sa o bagi la el si ii platesti cat incarci plus ceva extra pentru deranj...si tot vei iesi mai bine decat la statie contracost

voicul

Dacia a anunțat în premieră prețul modelului electric Spring

Dacia Spring în Ungaria va fi de 6.490.000 de forinți (17.757 de euro) pentru primele 100 de modele comandate în campania de pre-comandă, ceea ce înseamnă că primii 100 de clienți vor plăti 3.990.000 de forinți (10.917 euro), luând în calcul stimulentul oferit de statul maghiar pentru achiziția de mașini electrice.

https://www.digi24.ro/stiri/sci-tech/auto/pretul-modelului-electric-dacia-spring-a-aparut-pe-site-ul-dacia-din-ungaria-1387462

horyatm

https://www.bbc.com/news/business-42944523

https://www.theguardian.com/money/2019/oct/05/electric-car-ways-to-charge

Referitor la poza lui Octavian, îmi place că omul a pus pat de cablu pe trotuar, însă a aruncat cablul peste gard și nu pe sub. Momentan într-adevăr e foarte dificil atunci când stai la bloc. Eu de fiecare dată când mai merg să văd un apartament mă interesez și de soluții de încărcat. O soluție foarte simplă e pentru cei ce au parcare subterană. Se poate face contor separat și se poate monta foarte ușor o stație de încărcare.

Însă foarte puțină lume are loc de parcare subterană. Majoritatea blocatarilor nici nu au loc de parcare. Am căutat pe internet ce soluții s-au găsit în occident, iar una dintre ele e chiar foarte ingenioasă.

Încărcarea la stâlpi de lumină sau de curent. Se poate monta foarte ușor o priză de încărcare la stâlpi, soluție deja adoptată în Londra. Desigur că viteza de încărcare ar fi mică, însă imaginați-vă cât de ieftin și ușor s-ar putea monta.

Din păcate legislația în loc să fie proactivă, este deseori reactivă. Mă bucur să aud însă că va exista obligativitatea construirii de stații de încărcare pentru ansamblurile noi. Am văzut că în parking-urile noi din Cluj sunt stații de încărcare. Ar fi bine să existe un program de finanțare și pentru actualele ansambluri rezidențiale. Desigur, asociațiile de blocatari pot construi aceste stații din fonduri proprii, însă imaginațivă că într-un bloc de 100 de apartamente există doar 3-5 apartamente cu mașini electrice. Nu o să se instaleze. Nici dacă vor fi 20-30 de apartament cu mașini electrice. Nimănui nu îi convine să plătească pentru beneficiul altuia. Dacă aceste asociații nu vor fi ajutate de către stat, mici șanse să construiască în regim propriu stații. Sper că primăriile vor veni în sprijinul cetățenilor și vor construi stații nu doar în parking-uri, ci și pe străzi. Cred că 1 stație cu 2-3 locuri de încărcare ar fi suficient pentru 1 bloc cu 20 de apartamente, în ideea că toți ar avea mașini electrice. La modul teoretic, la o astfel de stație, toți proprietarii, dacă ar avea 1 mașină/apartament ar putea să încarce în 3 zile toate mașinile. Dacă s-ar organiza mai bine + ar mai încărca și în alte locuri, ar fi suficient.

Există un program de finanțare de până la 100 000 € pentru Horeca https://lektri.co/ro/electric-up/.

În altă oridine de idei încărcarea unei mașini electrice pentru blocatari se face diferit de cei ce stau la casă. Dacă stai la casă și nu trebuie să împarți stația cu nimeni, probabil că vei încărca frecvent (cum fac eu de exemplu) la putere mică. Iar dacă stai la bloc, mașina o încarci la o stație rapidă odată la ceva timp (1-2 săptămâni), în funcție de nevoi. Pe de altă parte, întotdeauna când vei merge undeva în oraș, te vei orienta către zone unde sunt stații de încărcare. Spre exemplu dacă ai de ales între 2 supermarketuri, îl vei alege pe cel cu stație de încărcare, de preferabil gratuită.

La locul de muncă, probabil că în câțiva ani, mai ales sediile mai mari, vor avea cât mai multe stații de încărcare.

Problema pe care a invocat-o @nicolaem nu are la bază lipsa soluțiilor tehnice, ci lipsa de încredere în mașinile electrice. Electricosceptic, l-aș numi eu. Observ cu stupoare că încă majoritatea oamenilor sunt electrosceptici. Din fericire tehnologia deja există și devine tot mai accesibilă. Deci pe acești electrosceptici nu trebuie să îi convingă nimeni cu date, fiindcă deja există. Trebuie să avem răbdare ca ei să descopere aceste tehnologii și să le înțeleagă. Degeaba încerci să le prezinți mașina electrică, fiindcă ei nu numai că nu înțeleg cum funcționează, ci nu înțeleg fenomenul în sine.

nicolaem

la fix m-ai nimerit "ei nu numai că nu înțeleg cum funcționează, ci nu înțeleg fenomenul în sine"

:lol: