Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

shift2rail

clar taxa ecologica trebuie "asezata" pe tipul de motor si cantitatea de combustibil folosit. Daca nu gresesc, diesel emite mai multe NOx (dar mai putin CO2) decat benzina.

AndreiB

Sincer, sistemul ideal ramane taxarea per km, ideal cu surge pricing monitorizat digital.

Ceva de genul:

1. Tarif de baza - x lei / km condus
2. Surge pricing de congestie - condus in trafic la ora de varf - +x% per pretul de x lei / km
3. Surge pricing de poluare - +y% per pretul de x lei / km

Asta permite unei ipotetici bunicute care merge in mediul rural o data pe luna la piata en gros sa plateasca de minimis (recunoscand ca are probabil optiuni limitate de transport), dar penalizeaza pe cei care merg cu masina poluanta des in urban la ora de varf (unde exista alte optiuni de transport si externalitatea negativa e foarte mare).

frunzaverde

#992
Intai trebuie sa eliminam cateva mituri.

Taxele in general, si mai ales cele pe salarii in Romania sunt cele mai mici din Europa. Cu o incasare de 27.2% taxe in PIB, Romania are un volum de taxe cu 25% sub cele are vecinilor imediati (HU: 36.1%, CZ: 35.9%, BG: 31.9%, SRB: 39.3%, PL: 37.5%...), si aproape de jumatate fata de tarile din Vestul Europei.

Iar daca va intrebati de ce drumurile, spitalele, etc. etc. nu arata "ca in vest" aveti raspunsul - cand incasezi poti baga inapoi in investitii publice jumatate din ce poate baga un olandez, si asta relativ la productivitate, ca in termeni absoluti e un sfert, asta avem: jumate de drum, jumate de spital, jumate de cale ferata. Coruptia si incompetenta si ... se adauga la astea, dar asta e pur si simplu un simptom al lipsei de bani - nimeni cu cap nu va vrea sa lucreze pe salarii de nimic si sa managerieze bugete vesnic insuficiente. Asa ca vor veni ceilaltii : prostii si hotii.

Salariile voastre nu sunt "suprataxate", aveti, cu cota unica, cele mai mici taxe pe mediana din Europa. Vi se par mari, pentru ca toate contributiile sociale v-au fost mutate pe statul de plata, in restul Europei sunt parte a "cheltuielilor angajatorului". Si da, faptul ca ramaneti la un salariu mediu cu 57%, asta inainte de deduceri albe sau gri (gen "pausalul" pentru anumite profesii) din cheltuielile totale ale angajatorului inseamna taxe foarte mici - in majoritatea UE e undeva la 33-40%.

Iar daca cuiva i-ar pasa de cei mai saraci din societate, prima masura ar fi renuntarea la impozitarea regresiva cu cota unica, si trecerea la un sistem progresiv de taxare. Dar o asemenea masura e atat de impopulara in Romania ca si mentiunea ei rezulta in pierdut alegerile.

Acum, taxe de drum. Este clar ca Romania are nevoie de incasari mult mai mari pentru a-si dezvolta reteaua rutiera si simultan pentru a putea mentine ce s-a construit. Vom avea tot mai multi kilometri de sosea scadenti la reparatii capitale in urmatorii 10-15 ani, pentru ca asa-i natura lucrurilor, ce construiesti trebuie sa repari.

Nu cred ca vinieta pe nivel de poluare este cea mai buna idee pentru autoturisme. E pur si simplu prea multa administratie pentru prea putine beneficii. Daca neaparat e nevoie de un sistem vinieta, ce-as face eu ar fi o vinieta unica, o taxa de acces piperata in centrele oraselor mari (Bucuresti, Cluj, Iasi, Timisoara, Brasov, Timisoara, Ploiesti...), taxa ajustata in functie de categoria Euro a masinii, cu Euro 3 sau mai jos incredibil de piperata.

Si ce as schimba ar fi taxarea proprietatii auto : ai un harb poluant Euro 3? Ai de plata, nenica, toate externalitatile pe care ti le genereaza harbul tau. Pentru ca hadrughiile astea nu sunt "vai, nu-si permite mai mult", ci mentalitatea stupida "e mai bun Golf 3-ul asta decat un Logan, ca e masina nemteasca".

Dar pentru Romania nu cred ca un sistem vinieta e cel mai potrivit pentru taxarea drumurilor. Ideea cu vinieta este ca taxezi vizitatorul in tranzit ocazional la un nivel superior celui cu care ai taxa la kilometru. E foarte util sistemul in tari mici, dar cu trafic de tranzit foarte dens, pe multiple coridoare (gen Ungaria, Cehia, Elvetia) unde poti scoate mai mult de la un sofer in tranzit decat daca ai taxa prezenta lui pe 100-200 km la kilometru. Romania nu este o asemenea tara - e o tara mare cu tranzit mic, si concentrat pe cateva coridoare. Ca Franta, Spania, Polonia, Turcia... Cred ca taxarea la kilometru a autostrazilor si eliminarea oricarei taxe de utilizare pentru drumuri locale are muuuult mai mult sens in Romania - si ar ajuta si "pe bietul sarac rural", pentru ca n-ar mai trebui sa plateasca nimic pentru DN-ul de la sat la cel mai apropiat urban.

Plus taxe de congestie in orasele mari, sufocate de diesel ("i-am scos filtru, ca da mai multi calutzi") - in orase, mersul cu masina ar trebui sa fie vesnic ultima optiune, dupa autobuz/metrou/tramvai, pe jos, bicicleta etc., mai ales in orasele romanesti ultra-dense.

Dar, din nou, sfanta sfintelor - daca propui asa ceva iti sar toti in cap.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

shift2rail

#993
nu stiu daca s-a mai postat, dar se pare ca ptr camioane statul roman ia foarte in serios taxa ecologica (de "poluare"): pretul rovignetei e asteptat sa creasca de 6! ori pana in 2026 si de 12! ori pana in 2035. Cu o taxa anuala de 12 x 1000 eur (nivel mediu actual), camionul pe hidrogen - zero noxe, zero CO2 -  devine mai atractiv decat diesel-ul:

https://economedia.ro/mai-multe-organizatii-ale-transportatorilor-solicita-renegocierea-de-urgenta-a-pnrr-din-2026-rovinietele-pentru-anumite-tipuri-de-camioane-vor-costa-de-6-ori-mai-mult.html#.ZAhmrnbMKUk


TVlad

Corect dar eu am vrut sa arat ca datele lor spun cam altceva decit Frunzaverde. De exemplu pentru mine salariul net e de 54% din cel brut, asadar "tax burden" ar fi de 46%, mai mult decit in Suedia, de exemplu.
Cu gradul de colectare la buget de 27,2% din PIB, Romania ar fi cam la nivelul Elvetiei. Bun, poate astea sint exprimate la nivel federal si s-ar mai adauga niste taxe la nivel de canton (si SUA au un nivel similar) dar in cazul nostru nu cred sa fie vorba neaparat de evaziune cit chiar de firme de stat ce nu isi platesc in intregime taxele.

shift2rail

#996
^pentru a compara comparabile trebuie analizata povara fiscala totala angajat+angajator.

In Occident ai 3 tipuri de salarii, inlantuite dupa cum urmeaza:

salariu superbrut-cotizatii angajator=salariu brut-cotizatii&impozite angajat=salariu net. salariul net nu depaseste niciodata 50% din salariul superbrut. prin urmare o povara fiscala&sociala reala mai mare de 50% din costul total al fortei de munca.

In Ro, printr-un artificiu tehnic, salariul superbrut si cotizatiile patronale au fost eliminate, de fapt, cotizatiile patronale au fost transferate angajatului!


florin74

#997
Vad ca se cade in capcana intinsa de Dragnea si Valcov acum ceva ani , cu mutarea contributiilor, ca vezi doamne a crescut salariul brut al oamenilor
Care e costul total pentru un angajator sa creeze un loc de munca? Pai pentru 10000 net ai costuri totale de 17478 lei, din care acum 7093 contributii ale angatului si 385 lei angajatorul. Inainte de miscare, sarcina era oarecum repartizata egala.

Da, statistic daca ne raportam poate la alte tari, raportat la sarcina fiscala pe angajat procentul e mare, dar daca iau cumulat costul (ca de fapt asta ma intereseaza ca si angajator), suntem la mult sub tarile de afara, ca aia de acolo au avut norocul sa nu aiba doctori in finante precum Dragnea si Valcov.
Si are perfecta dreptate frunzaverde, suntem paradis fiscal. Impozite pe proprietati mici, TVA mic, impozite pe dividente mici, a fost o mare boierie cu microintreprinderi folosite pentru scoaterea banilor la costuri mici, de regimul PFA-urilor nu mai vorbesc, ce sa mai, o mare veselie pe aici prin Romania
Chiar a aparut o statistica, ca avem 1 din 3 contracte de munca la salariu minim... Asta spune tot despre nivelul "optimizarii" si codului fiscal svaiter din ROmania, al categoriilor speciale scutite de tot felul (IT-isti, agricultura, constructori, etc). Platesti minim, primesti minim. DIn rahat bici nu prea ai cum sa faci.
Dar in schimb avem pretentii de Germania si Austria. Multa ipocrizie si analfabetism functional....Pai hai sa comparam intreg ansamblu de impozite si taxe din Germania cu cel din Romania. Sau Olanda. De tarile nordice nu are rost sa vorbesc...

Poate se trezeste vreunul din actuala coalitie sa inverseze proportiile contributiilor, sa vezi cum o sa fim in statisticii primii. Tara cu cele mai mici impozite pe locul de munca  :lol:



Ionut


mirceaeliade

Pentru a evita efecte secondare nedorite, pentru varianta taxare la timp, eu sugerez sa se puna un prag minim "rezonabil".  In Bulgaria e ceva gen pentru un weekend, dar cred ca cel mai simplu e sa fie taxa pentru 7 zile.  Astfel, cine trece are timp si sa se opreasca sa faca turism la noi, si nici nu e fortat sa intre la Vama Veche si sa iasa la Nadlac in maxim 2 zile, riscand sa se grabeasca.  Peste pragul minimal, ori sa fie urmatorul la o luna, doua, etc, ori la un multiplu de saptamani.  Probabil ca cel mai simplist de aplicat ar fi plata pt ori: 1 saptamana, 1 luna, 1 an.  Simplu si zic eu 'fair'.

shift2rail

#1000
Ontopic: documentul e oarecum confuz deoarece amesteca 2 instrumente- taxa de drum si taxa pe noxe(aka poluare)- intr-unul singur, asa-numita ro-vigneta.

Un principiu de baza in finantele publice/taxare spune ca trebuie sa adresezi fiecare problema cu un singur instrument (fiscal).

Bref, propun separarea in:

(i) o taxa/contributie ptr finantarea/mentenanta autostrazilor pe modelul vigneta pe unitate de timp (germanic) sau pay per km (francez, peage). Drumurile nationale&judetene ar trebui sa ramana gratuite, imho.

(ii) o taxa pe noxe, in functie de clasa motorului Euro x, tipul de carburant diesel/benzine,  si nr km parcursi.

La i+ii se va adauga automat, din 2027, (iii) plata ptr emisiile CO2 in cadrul sistemului european ETS 2 (plafonata la 45 eur/tona CO2, cel putin pana in 2030, apoi revenindu-se la cotatia standard a carbonului din ETS 1).

Sistemul i+ii+iii, respecta ambele principii enuntate in preambul "utilizatorul plateste" plus "poluatorul plateste, ofera lizibilitatea necesara fiecare instrument adresand o problema specifica, si, cel mai important, ofera incitatiile corecte pentru a internaliza principalele externalitati negative asociate transportului rutier (poluare si emisii CO2). Cu alte cuvinte incurajeaza reducerea semnificativa a poluarii si a emisiilor ghg.

Morosanu

Pe langa faptul ca e confuz sistemul gandit e si gresit, din start. Ce legatura are norma euro cu uzura drumurilor? Niciuna... Daca luam 2 cazuri extreme, care uzeaza mai mult drumul, o Tesla sau un Trabant??? Cel cu Trabantul ar trebui sa plateasca o taxa de drum sa nu se vada iar cel cu Tesla bani de seminte... Normal nu?
Politica distruge tot ce atinge.

pasadia

O propunere vizavi de mecanismul de functionare al rovignetei:

In prezent, din cate stiu (inteleg) sunt obligate sa plateasca rovignete si transportatorii de persoane locali  - ma refer la regiile de transport locale (STB, RAT Brasov, CTP Cluj, etc...). In mare masura pentru ca acesti operatori isi extind operatiunile in zona metropolitana ajungand sa utilizeze reteaua de drumuri nationale din zona respectiva.

Propun ca sumele platite de acesti transportatori sa POATA fi recuperate din bugetul national DACA si NUMAI DACA investesc acele sume in sisteme de transport pe sina (tramvai, eventual tren metropolitan). In acest fel va fi redusa incarcarea pe drumurile nationale (deci costul intretinerii de catre CNAIR) si va fi incurajata trecerea spre sisteme de transport mai eficiente.

Altfel spus (exemplu ipotetic):

Daca RAT (Regia Autonoma de Transport) Brasov plateste in perioada 2020-2027 suma X (cumulat) iar in 2027 demareaza un proiect de investitii intr-un sistem de tramvai atunci suma X este returnata din buget catre bugetul RAT Brasov.
La nevoie putem vorbi de o schema similara si pentru situatia in care operatori de transport feroviar isi construiesc propria flota de transport rutier (ca serviciu complementar) sau daca companii de transport auto sunt cumparate sau fuzioneaza cu companii de transport feroviar.

ps - am propus ca sumele "recuperate" sa fie platite din bugetul national, dar ele pot fi platite si din bugetul distinct in care sunt stranse veniturile din rovignete.
- poate eventual fi impusa o limita (nu pot fi recuperate sume mai vechi de 10 ani, de exemplu).

Fred

Comentarii (unele au fost spuse si de altii, dar poate sub alte forme):
- nu e o taxa, sunt 2: una pentru uzura soselelor (cu directia mentenanta) si una de poluare (cu directie neclara); se poate argumenta ca mai e si una de descurajare auto versus feroviar, dar nimic din implementare nu are sens in aceasta directie
- taxa pe distanta parcursa pentru vehicule grele pare foarte rezonabila, poate cea mai buna solutie
- taxa in functie de normele Euro, indiferent de alte caracteristici, nu e o taxa de poluare corecta precum cea pe distanta parcursa. Asta din 2 motive:
1. o masina Euro 6 cu motor de 900 cc sau una cu motor de 2 litri nu polueaza la fel de mult
2. 2 masini Euro 6 cu aceeasi vechime, marca, model, echipare etc. nu polueaza la fel, un taxi de 5 ani o sa fumege in timp ce masina de weekend o sa fie aproape noua.
Concluzie: ar trebui masurate anual emisiile si platita vigneta cu hartia de la RAR pe care are valoarea emisiilor. Poluatorul plateste.

Comentarii secundare:
- "poluatorul plateste" si "decarbonizarea" sunt ortogonale, CO2 nu produce poluare sau nu in acelasi sens ca emisiile cancerigene de nitrati, sulfiti si alte chestii care ies pe esapament si care sunt foarte periculoase pentru sanatate in special in mediul urban. Nu stiu cui ii pasa de emisiile de carbon in Bucuresti cand sta la semafor pe bicicleta fara masca de gaze.
- descurajarea traficului auto in favoarea celui feroviar e excelenta, dar nu e ajutata deloc. Daca s-ar taxa mult drumurile auto ale camioanelor de-a lungul coridoarelor feroviare si taxe reduse pentru directii perpendiculare sau zone neacoperite de calea ferata ar avea mult sens, dar sa taxezi la fel pe unde ai tren ca pe acolo pe unde nu ai si nici nu o sa ai vreodata, nu e normal
- incurajarea mutarii a 10% din trafic pe calea ferata ar fi fantastica daca:
1. timpii gen Constanta-Arad pe calea ferata ar fi comparabili cu auto
2. mutarea unui container de pe camion pe tren in in majoritatea garilor ar fi facila, astfel incat camioanele sa duca un container doar pana la tren, nu inca 500 km
3. ar exista vagoane pentru autoturisme. Un prieten a venit recent din Elvetia in Romania, jumatate din drum l-a facut pe tren, din Ungaria pana in Bucuresti cu masina. In unele cazuri ai nevoie de masina la destinatie, din diverse motive, dar daca ai putea lua masina cu tine la un pret decent (nu neaparat mic) ar fi o varianta atractiva, eu nu as mai conduce Vatra Dornei-Bucuresti ci as lua trenul cu masina cu tot. Se practica in unele directii cu bicicletele, sunt grupuri de tineri care iau trenul din Bucuresti spre Busteni sau Brasov cu bicicletele si stiu ca erau destul de multumiti de optiune.

AndreiB

De ce nu ai inchiria masina la destinatie? E foarte ineficient sa transporti masini pe trenuri de calatori.