News:

.

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 14 Guests are viewing this topic.

kitsune

#12780
Păi, cică e descărcat din nava aia cu pavilion moldovean, abandonată de owner si charter, nu cumpărat cu intenție. Cine știe ce chichițe legale ori birocratice i-au împiedicat să valorifice/dispună de marfa aia. Și să nu uităm, e Beirut, nu Hamburg.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

stangabriel

Situatia este similara in majoritatea porturilor si depozitelor , care nu aplica legile de siguranta. Da, era Beirut. In Europa nu statea in acelasi loc, nici in Romania cred ca nu se accepta.

Am avut si mai urate, tot in port :

https://ro.wikipedia.org/wiki/Explozia_de_la_Halifax

Halifax este un oraș de coastă din provincia Nova Scotia Nova Scotia, din Canada

În incident a fost implicat nava franceză SS Mont Blanc care transporta material exploziv și care s-a ciocnit cu Imo o navă norvegiană fără încărcătură, care era destinată participării la războiul din Belgia. In urma coliziunii pe nava franceză izbucnește un incendiu urmat de o explozie, care cauzează moartea a cel puțin 1.635 de persoane și rănirea în jur a 9.000 de persoane. Explozia a fost atât de puternică încât presiunea detonației a declanșat un șoc de intensitatea unui cutremur intens iar suflul exploziei a smuls din pământ copacii din apropiere, a îndoit șinele de cale ferată și a cauzat dărâmarea unor clădiri pe o rază de câteva sute de metri.

Această explozie este cunoscută ca una dintre cele mai puternice explozii din istorie cu excepția exploziilor nucleare. Materialul exploziv de pe ,,Mont Blanc" era constituit din:

35 t de benzol,
63 t de nitrat de celuloză,
2.300 t de acid picric și
200 t de TNT.

Din nou, incendiu urmat de explozie simultana a explozibilului nepregatit.

kitsune

#12782
Sau Tianjin (Xingang). Eram in zonă, un pic mai la nord, la Qinhuangdao.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

stangabriel

    Am mai verificat ceva, culoarea rosu -brun, nu de flacara, este culoarea dioxidului de azot, un posibil rezultant al descompunerii azotatului de amoniu.  Azotul are multe variante de oxizi, care trec in anumite conditii prin si pana la variantele stabile. Cam asta e. Atentie mare cu focul.

cristi5

#12784
Azotatul de amoniu nu arde intai mocnit? Poate sa explodeze direct?

LE: un expert militar suedez (substanta se foloseste si la explozibili) zice ca nu e deloc clar cum s-a ajuns de la acele scantei la explozie. Zice ca trebuie clarificat pt ca sunt mii si mii de tone de azotat de amoniu depozitate in toata lumea

——

Cred ca e cea mai mortala explozie cu azotat de amoniu a fost Texas City in 1947, 2300 de tone. 581 de morti si doua avioane cazute din cer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_City_disaster

Si lista "completa" inclusiv Mihailesti

https://en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_nitrate_disasters

Dar lista nu poate fi completa fara filmul romanesc "Explozia lui Poseidon", cu nume mari de actori ai anilor 70-80.

https://m.imdb.com/title/tt0123829/

Io

#12785
Pot fi o multime de cauze de explozie, exista in lumea asta niste cerinte/documente clare in privinta depozitarii si transportului substantelor de genul asta (ca dealtfel a oricaror substante si marfuri) fara de care o astfel de marfa nu se misca si nu se depoziteaza. (LE - nemaivorbind ca nu trece nici prin vama de export si nici prin cea de import. Transportatorul la fel, trebuie sa stie ce transporta si sub nici un motiv nu se poate prevala de necunostinta de cauza in materie. Asta legal...)
De-asta exista intre altele si MSDS si marcaje pe ambalaje. Dar, vorba lui Kitsune, nu e Hamburg.
Vedeti aici ce-i cu NH4-NO3: https://permanent.fdlp.gov/gpo45474/AN_advisory.pdf
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

rizzuh

Portul Beirut, before & after:





Sursa pozelor este un articol Ars Technica despre explozie, sunt mai multe poze acolo.

kitsune

Din cate văd eu, terminalul de containere e operațional, fiind mai departe de zona exploziei. Asta e bine, pentru că acum Libanul o să depindă enorm de importuri, mai ales de mâncare (înainte de explozie importau 80% din mâncare). Cu un port devastat, cu facilitățile portuare distruse, terminalul de containere devine vital. Nu mai văd vreun depozit să fi rămas în picioare, containerul, prin natura sa e un depozit portabil, nu are nevoie decât de o platformă.
Totuși, văd că jumătate din siloz e neatins, celulele de stocare fiind întregi. Or fi și pline?
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

luc

Oricum ar fi, acele cereale nu cred ca mai sunt bune pentru utilizarea în consumul uman.
Pe de altă parte, am remarcat și eu acele silozuri care au rămas pe jumate în picioare deși erau aproape de centrul exploziei. Cred ca o explicație ar fi ca cerealele, prin natura lor au avut rolul de atenua din forța exploziei.

TibiV

#12789
Din linkul lui rizzuh:

"The grain silos that were next to the site of the explosion are still partially upright, although it's believed that up to 85 percent of the country's grain stocks have been lost. (Lebanon imports 80 percent of its food supply, and Beirut normally handles 60 percent of the country's total imports.)"



All that remains of the grain silo, as seen from the ground. The orange tinge is likely due to staining by nitrogen dioxide, a byproduct of the reaction that destroyed the port.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

gruiarew

Pare că explozia a mai făcut acolo un golfuleț... Nu cred că-s mai bune cerealele alea de ceva după ce au făcut bum. Și oricum pare silozul distrus, a mai ramas doar un perete în picioare...
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

stangabriel

#12791
Quote from: cristi5 on August 05, 2020, 10:55:05 PM
Azotatul de amoniu nu arde intai mocnit? Poate sa explodeze direct?

LE: un expert militar suedez (substanta se foloseste si la explozibili) zice ca nu e deloc clar cum s-a ajuns de la acele scantei la explozie. Zice ca trebuie clarificat pt ca sunt mii si mii de tone de azotat de amoniu depozitate in toata lumea


Azotatul de amoniu nu arde. El are urmatoarele variante:

1. Sta bine, isi vede de treaba lui pana la 170 grade.
2. Nu poti sa ii dai foc pur si simplu(cand eram mic, m-am cam jucat cu focul, nu mai recomand):

Exemplu dintr-o fisa tehnica de securitate, Producator Azomures.

Îngrășământul în sine nu este combustibil, dar poate întreține combustia chiar și în absența aerului.
La cca. 170 °C se topește, descompunându-se relativ lent în amoniac și acid azotic.
La peste 200 °C descompunerea este rapidă și dacă nu se iau măsuri imediate de răcire prin stropire
cu o cantitate maxim posibilă de apă (inundare efectivă), reacția de descompunere poate deveni o
reacție în lanț, produșii de descompunere (oxizii de azot) catalizând reacția care se poate transforma
în orice clipă în explozie. Îngrășământul poate să se aprindă și să ardă la temperaturi mari (peste
400 °C) cu descompunere simultană în oxizi de azot, descompunere care se poate transforma în
explozie în cazul contaminării cu materiale incompatibile precum combustibili (benzină, motorină),
lubrifianți (vaseline, uleiuri), pulberi metalice și alte materiale.

La încălzire puternică, peste 170 °C și peste 200 °C, nitratul de amoniu poate conduce în orice
moment la explozie, în special dacă este contaminat cu substanțe combustibile, substanțe organice,
cărbune, ulei și dacă nitratul de amoniu se găsește în spații închise (țevi, containere, mașini cu pereți
metalici).
Produsul are tendința de autoaprindere chimică; dacă vine în contact cu substanțe organice ușor
oxidabile, metale fin divizate, superfosfați.


Important: Incalzirea nu e sinonima cu temperatura,  reprezinta procesul de ridicare a temperaturii.

Fisa tehnica este facuta cu ajutorul unui chimist si a unor teste. Insa acele teste nu pot reproduce toate variatiile. Substanta este foarte imprevizibila si nu exista o reteta clara. Asa cum spune si in fisa, la incalzire.... poate conduce in orice moment la explozie. Deci poate si sa nu apara.

Alt exemplu, Acidul Picric. Daca ii dai foc arde cu fum linistit, daca e incalzit brusc , lovit sau frecat, explodeaza cu o unda de detonație de 7.100 m/s. Această undă este de 10 ori mai rapidă ca a TNT-ului. Poti spune ca e mai previzibil, dar nu e de joaca.

Acesta e si motivul pentru care nu au aparut chimistii sa faca declaratii. Este acelasi lucru cu cei care intreaba medicii : ziua si ora la care se temina Pandemia. E foarte complex.

Daca avem grija , se anunta autoritatile cand se fac aceste transpoarte, se verifica stocurile  si conditiile de depozitare, e super safe... 99.99 %  :) .
Unii spun : - Nu mai, azotatul meu e ala care in orice moment poate sa NU explodeze la peste 400 grade, daca nu mai uit la el. Un fel de Pisica lui Schrödinger.

dan tm

Mie mi se pare ca au ramas doua rinduri de celule daca ne uitam la poza din satelit.

Oare doar cerealele din el sa fi actionat ca amortizor sau si faptul ca celulele sint rotunde?

Explozia a fost totusi linga el.

Libanul lucrului bine facut O:-)
https://www.zf.ro/business-international/liban-perla-orientului-ajuns-colaps-dupa-decenii-coruptie-cel-inalt-19474588

kitsune

Exact asta spuneam și eu. Silozul are 2 rânduri de celule. Cel dinspre explozie e distrus complet. Dar celălalt mai are celule intacte. Placa ce le acoperă este deplasată in partea spre oraș. Dar oricum, partea de descărcare e jos, în mormanul ăla de moloz.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Rodeo

Quote from: dan tm on August 06, 2020, 03:37:03 PM
Explozia a fost totusi linga el.

Uneori apar situatii chiar si mai inexplicabile. Uita-te la nava aceea mica, fusese amarată chiar langa magazia cu explozia; probabil in timpul exploziei suflul a facut-o sa pivoteze pe pupă (legaturile pupa au tinut o fractiune de secunda mai mult) si apoi a impins-o o lungime de navă, valul format in bazin a ridicat-o pe cheu si a lasaat-o dreapta pe chila de parcă e in doc. Suprastructura e pa dar corpul navei pare... reparabil (pentru unii obisnuiti cu carpelile si un registru nemofturos).  Si astea la cativa metri de asa o explozie. Celelalte 4 nave amarate pe molul ala par in stare de plutire. In schimb in cealalta parte a bazinului avem o nava canarisita pe babord si pusa pe fund. Probabil opera vie la babord e franjuri de la impactul cu betonul cheului.

Quote from: kitsune on August 06, 2020, 10:54:57 AM
Din cate văd eu, terminalul de containere e operațional, fiind mai departe de zona exploziei.

Pentru descarcare containere nu au nevoie de un minim de macarale-portal? Nu prea cred ca au scapat functionale. Plus intreaga infrastructura energetică necesara pentru operare. Se pot descurca cu macarale grele de constructii si juguri cu care sa ridice cate un container? Chiar si cu doua de alea, pivotand in sensuri opuse ca sa nu se intersecteze, tot nu cred ca vor putea descarca mai mult de 2 containere la fiecare 10 minute (legare manuala sarcina, ridicare, pivotare, amplasare, dezlegare manuala). Si apoi incarcarea pe autotrenuri. O sa fie un cosmar acolo o vreme.