Coridorul Feroviar Rin-Dunare Nord | Curtici-Bucuresti-Constanta

Started by ionescu63, April 01, 2012, 12:40:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

GIV

salutare!

am vazut ca in postarile oficiale ale API se spune ca dupa finalizarea modernizarii pe coridorul IV se va castiga 10-15 minute. eu totusi nu inteleg de ce se va castiga atat de putin avand in vedere ca pe multe portiuni se circula acum cu 70, 50, 30 chiar si 15 km/ ora prin unele puncte, iar la finalul lucrarilor ar trebui teoretic sa se circule cu 160km/h. ma gandesc ca daca acum sunt multe puncte de restrictii de viteza cumulul de minute castigate in final sa fie mai mare

Ionut

Stai. 10-15 minute era exemplu dat pe București-Constanța. Aici e posibil să vorbim de altceva. Colegii pe feroviar pot spune cu oarecare precizie dar e imposibil să știi acum, fără semnalizare+centralizare, economia de timp a trenurilor "rapide" între Brașov și Cluj de exemplu.

horatiu.cosma

#9047
Pai comparația era între cum s a mers cel mai rapid pe linie în anii 90 (și la care teoretic se putea ajunge cu un rk mult mai rapid și ieftin) vs cum va fi după miliardele investite acum. Ca dacă se compara cu situația de azi de mers pe o linie praf, prin șantier, atunci clar ca iese diferența mare.


vancouver

Castigul depinde de cativa factori:

- viteza pentru care era proiectata linia veche
- amploarea modificarilor de geometrie
- reducerea numarului total de kilometri

In cazul Bucuresti - Constanta linia existenta anterior era proiectata pentru 140 intre Bucuresti si Fetesti (si s-a circulat cu 140 in anii 80+90), iar mai departe spre Constanta cu 100+120. Deci dupa reabilitare viteza a crescut cu doar 20 km/h cam peste tot, doar ici colo cu 40 km/h (de ex. Saligny-Medgidia daca nu gresesc era 120 si s-a facut 160). Modificari de geometrie nu au fost deloc, iar kilometri nu s-au redus. Ba mai mult, cateva puncte critice au ramas la fel: iesirea din Gara de Nord cu max 40 km/h pe liniile spre Constanta (pe alte linii e chiar mai rau), trecerea pe podul din fata centralei de la Cernavoda cu 50km/h, curba de langa triajul Bucuresti cu 70 (a fost o perioada 80), curbele dintre Palas si gara Constanta cu 70, iesirea din gara Constanta cu max 50. In conditiile astea cat sa se reduca timpii? Cel mai bun timp in mersul trenurilor inainte de reabilitare a fost 2:15 daca nu gresesc, dupa este 1:56, deci 20 de minite rotund. Neoficial in anii 90 eu am mers o data si am facut 2:05 si acum exista trenuri care ajung in 1:49-1:50. Deci si "la blana" diferenta e tot de 15-20 de minute. Pe de alta parte si in lipsa reabilitarii, pentru a se circula cu 140 tot era nevoie de un RK greu cu refacerea unor poduri si podete. Altfel inainte de a incepe reabilitarea, in 2005-2006 nu mai erau trenuri sub 3 ore. Si se intampla ca pe Bucuresti-Craiova: cu greu reuseam acum sa mentinem 3 ore. Deci depinde cum vezi castigul de timp: in raport cu vremurile cele mai bune sau in raport cu ce ar fi fost acum fara reabilitare.

La extrema cealalta este Brasov-Sighisoara. Acolo aveam Vmax 100 km/h, zone intinse cu 70km/h. Cu un RK greu si ceva reabilitari de poduri si podete poate ca se putea urca la 120 km/h pe zone intinse, dar tot ramaneau parti cu 70-100 km/h. Acum sunt 128km si cele mai rapide trenuri in trecut au facut 2ore si ceva. Cu modificarile de traseu care se fac, distanta o sa scada cu vreo 15-16km, deci raman ca. 112 km. Si se corecteaza agresiv toate curbele sa se poata merge cu 160 integral cap coada. Doar iesirea din Brasov va fi ceva mai lenta, dar nu conteaza. Un tren fara oprire va putea circula fara probleme cum merge acum de la Fetesti la Bucuresti Baneasa, adica asa ca RE-11084 (Mangalia - Brasov - rama diesel):

RE-11084:
km 122 - Fetesti --------- 16:48 (km masurat de la Mangalia)
km 261 - Buc. Baneasa -- 17:53
=> 1:05 pe 139 km => Viteza comerciala de 128,3 km/h.

Pe Brasov - Sighisoara daca punem 128 km/h viteza comerciala (ceea ce e perfect plauzibil), => 112 km in 0,875 ore = 52,5 minute.

Ori de la 2 ore si ceva la 52 de minute e o diferenta uriasa, mai mult de 60% reducere.


Pe alte linii diferentele nu vor fi asa de mari, de ex. pe M500 s-a circulat aproape integral cu 120, o crestere la 160 va fi ceva gen la Bucuresti-Constanta. In schimb daca o sa se faca o linie de 160 cap-coada Brasov - Sibiu se poate scadea de la 4 ore la 1 ora.


PS. Sa mai mentionez ca ieri 11084 a plecat cu 7 minute intarziere de la Fetesti si a ajuns cu doar 1 minut intarziere la Buc. Baneasa? Adica o viteza medie reala de 139/(59/60)= 141,36 km/h . Asta asa preventiv pentru @frunzaverde, care o sa-mi explice ca viteze comerciale de 128 km/h nu sunt posibile in Romania.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

GIV

wow ai expus niste exemple interesante.

castigul enorm doar de pe un sector de coridor intre brasov si sighisoara care pentru un simplu calator suna formidabil

dar si evidentierea altul segment pentru care nu inteleg de ce nu se misca nimic brasov sibiu (bine, in zona nici pe rutier nu se face nimic) mi se pare incredibil o reducere cu 75% a timpului de deplasare

totusi, nu inteleg de ce se fac la momentul actual mai mult de 12 - 13 ore pe brasov timisoara.
de ce nu se circula pe traseul coridorului sau prelungirea solutiei  lui  @vancouver  de 160 km/h pe sibiu brasov pana la sebes sau alba iulia ? eu cred ca sunt orase importante si pe aceasta ruta

zone_rider

Să nu uităm că pe București Constanța avem 2 gări nemodernizate (Ciulnița și Fetești) în care sunt o gramadă de restricții. După finalizare (lucrările sunt în licitație), foarte probabil se vor mai câștiga 5-10 minute.

cristi5

Castigul de timp poate fi semnificativ pe Bv-Sighi, pt ca se simplifica traseul (ceea ce nu e cazul pe Buc-Constanta unde evident trebuia facut 200+ din start, traseul fiind drept ca-n palma), problema e in care cincinal, si cati calatori vor mai fi pe CF atunci, care nu s-au saturat inca de 3h si gari desfundate...

Sa nu uitam ca la Maierus, la pasajul de 2km cu traversare dubla peste Olt nu avem proiectul aprobat. Iar cand se va lucra, se va lucra cateva luni pe an sa nu sperie pasarile.

La cateva luni dupa ce pornesc TBMurile la tunelurile de 7km, vom putea avea o estimare (mai punem un an-doi pt prisma, sine, catenara in tunel, etc etc), cred ca ala e drumul critic (desi tandemul de aur CFR-Aktor e in stare sa-l mute la Maierus sau cine stie unde). Inteleg ca la TBM trebuie tinut ritmul, ca costa, deci putem spera ca vor tine un ritm cat de cat previzibil. Pana atunci, povesti aktoricesti.

Statiile nefiind pe drumul critic, vor fi lucrate cu pauze, deci vor arata jalnic ani si ani de zile. Cum e la Brasov.

alinuttt

CFR estima în 2016 când au lansat licitația că pe Brașov-Sighișoara cele mai rapide trenuri vor face 46 de minute(sper că bine îmi amintesc).


AndreiB

Investim in structuri megalomanice plus risipit totul prin reconstructie in loc sa facem cvadruplari, triplari si denivelari integral a tuturor trecerilor la nivel.

vancouver

Quote from: zone_rider on May 01, 2022, 01:50:58 PMSă nu uităm că pe București Constanța avem 2 gări nemodernizate (Ciulnița și Fetești) în care sunt o gramadă de restricții. După finalizare (lucrările sunt în licitație), foarte probabil se vor mai câștiga 5-10 minute.

Pentru trenurile fara oprire castigul va fi de doar 1 minut. Dar este alt castig: de linearitate. Adica mers constant cu aceeasi viteza, fara franari si accelerari. In Ciulnita avem acum un fir cu 70 si unul cu 140 (cel spre Constanta e cu 70), iar in Fetesti a fost la un moment dat 50, au mai facut ceva lucrari si s-a revenit la 100. La Ciulnita va fi 160 pe ambele fire dupa reabilitare, la Fetesti tot 160, dar mai mult teoretic, pentru ca la iesirea din Fetesti spre Constanta este o curba limitata la 120, care este deja reabilitata si asa ramane. Deci practic fata de 100 acum se va trece cu 120-130 prin Fetesti. Diferenta este de 0,3 minute.

Finalizarea reabilitarilor din cele 2 statii nu e importanta pentru timpi. E insa importanta pentru liniile de garare, care sunt varza, se intra cu 5-10 km/h pe unele si mai au loc si deraieri, ceea ce face imposibila expedierea de marfare cu doar putin timp inaintea trenurilor de calatori, ca nu au timp sa se retraga. Capacitatea de transport marfa o sa creasca, mai ales la Fetesti.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

Xenos

Mie tot imi pare rau ca linia nu a fost intretinuta si nu s-a facut RK pe la final de anii 2000, in 94-95 am prins tren rapid care facea 1 h 29 min Brasov-Sighisoara. Se puteau face putine corectii de traseu pe la Beia, Archita, Mureni etc. si gata. Schimbatul asta cu orice pret a traseului este absurd de scumpa. Acum asta este, se face, dar e clar ca nu e o investitie foarte rationala in etapa in care a fost planificata.

GIV

care ar fi o explicatie din partea voastra pentru acest fapt:

 nu inteleg de ce se fac la momentul actual mai mult de 12 - 13 ore pe brasov timisoara.
de ce nu se circula pe traseul coridorului sau prelungirea solutiei  lui  @vancouver  de 160 km/h pe sibiu brasov pana la sebes sau alba iulia ? eu cred ca sunt orase importante si pe aceasta ruta  ?

vancouver

Am cautat putin. Un articol care s-a mai pus aici cu info legat de BV-Sighi:

https://economie.hotnews.ro/stiri-industrie_feroviara-25137013-drum-brasov-sighisoara-trenul-dureaza-aproape-dublu-fata-acum-15-ani-cum-circula-2022-zona-celor-mai-mari-santiere-feroviare-din-tara.htm

Pare ca in mersul trenurilor cel mai rapid a fost 1:35 (@Xenos:poate ca in realitate a reusit in anumite zile si 1:29, cum tii tu minte, dar nu pare sa fi existat asa ceva ca timp trecut in mersul trenurilor).

Si, da, in articol zice ca targetul este 47 de minute (cu zice @alinuttt). No, astept si eu sa vad minunea asta. Realist eu raman la 52-53 minute.

Daca o sa avem trenuri care fac 1:50 Brasov-Teius cu o singura oprire la Sighisoara eu as fi super super multumit. De la Teius pana la Cluj se mai poate optimiza spre 1:30 (pe linia actuala, fara reabilitare), de la Bucuresti la Brasov 2:00 fara reabilitare Predeal-Brasov. Adica prin 2030 Cluj-Bucuresti 5:30 (am mai pus 10 min stationare in Brasov). Acesta ar putea fi un target pentru CFR si MT. O gandire orientata spre rezultatul final.

In realitate fix cand o sa se faca 1:50 de la Brasov la Teius ei o sa inceapa reabilitarea Teius-Apahida si o sa se faca 3 ore pe acolo. Si tot atunci o sa se lucreze si intre Predeal si Brasov si o sa se faca 1 ora in loc de 35 min acum.

Parerea mea este ca Predeal-Brasov trebuie urgentat la maxim maxim, astfel ca in 2030 cand se termina restul coridorului sa fie si aici gata. Iar Teius-Apahida trebuie renuntat la "coridoreala" si facut un RK greu, care sa duca partea mai usoara de traseu la 110-120 si partea mai grea sa ramana cum e, dar in stare buna si fara restrictii. Concomitent sper sa se termine Cluj - Oradea - Episcopia BH si atunci toate legaturile Bucuresti - Ardeal ar fi decente. 2030-2050 dupa parerea mea ar trebuie sa ne mai oprim din orice lucrari in zona Ardeal si sa facem sistemul functional asa cum e. In timpul asta e destul de lucru pe M500, M900 si pe Suceava-Dej-Cluj + Oradea-Arad. Daca nu impunem o pauza de lucrari pe o zona larga, atunci niciodata nu o sa se circule bine, decat cel mult local, gen Deva-Arad sau Bucuresti-Constanta.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

cristi5

Vorbeam aseara cu un prieten austriac si mi-a zis ca dupa ce a fost terminat tunelul Wienerwald (13km in vestul Vienei), au aparut practic cartiere intregi in capatul vestic al tunelului, pt ca brusc localitatile respective (exemplul era Pixendorf) sunt la 15 min de capitala in loc de o ora cu Westbahn inainte de tunel.

O analogie ar fi ca Racos sau Homorod ar putea deveni suburbii ale Brasovului, gen.

Dar altceva mi-a sarit in ochi

https://en.wikipedia.org/wiki/Wienerwald_Tunnel

Start TBM: toamna 2004
Strapungerea TBM: august 2007
Inaugurare: 2012

Deci pare ca am fost optimist aici:

Quote from: cristi5 on May 01, 2022, 02:46:32 PMLa cateva luni dupa ce pornesc TBMurile la tunelurile de 7km, vom putea avea o estimare (mai punem un an-doi pt prisma, sine, catenara in tunel, etc etc), cred ca ala e drumul critic


Poate au colegii alte exemple de tuneluri feroviare lungi. Cat dureaza de la strapungere la inaugurare?

Sighisoara si Danes (tuneluri scurte) a fost peste un an daca bine retin. Dar banui ca creste cu lungimea tunelului. Plus ca tunelurile lungi au nevoie de instalatii specifice (ventilatie, siguranta etc)

Dar pe modelul asta, cu 1 an pana intra TBM in functie (optimist), 3 ani sapatura si 3 ani (sa nu punem 5) lucrari post-sapatura, suntem deja aproape de 2030. Aprindeti o lumanare sa nu dea Aktor faliment pana atunci. Sau CFR, ca reteaua se prabuseste de la un an la altul.