Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

gruiarew

Asta ar trebui atunci la fiecare ieșire. Că ori faci dreapta ori faci stânga după ce părăsești autostrada la ieșire ieși pe dreapta.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

kitsune

Discuția era cu nodul A10-A3, unde e peste puterea de înțelegere a localnicilor să vadă Turda în stânga și să o ia la dreapta.
Același fenomen era și pe A2-A4, unde drumul spre Constanța/Ovidiu se desprinde la dreapta, iar Agigea e înainte, tot un pic "ilogic"
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TVlad

#5912
La intersectia A2-A4 e un marcaj pe asfalt care spune "EFORIE" inainte si "MAMAIA" la dreapta, destul de clar pentru toata lumea, zic eu.
Dincoace, la Turda, autostrada e in curba la dreapta, nu apuci sa vezi prea bine ce urmeaza, pe asfalt scrie numai pe banda din dreapta "TURDA" Pe benzile din stinga ar trebui sa scrie Tg. Mures dar nu scrie nimic. Asta iti intareste impresia ca in dreapta e o iesire fara importanta si ca pentru Cluj trebuie sa mergi inainte. Pina sa te dezmeticesti, urmatorul panou e chiar dincolo de intersectie.

Buna ideea lui Kitsune cu panoul albastru.

Ce sa mai adaug, mie mi-e ciuda ca am patit-o acolo :) Nu ma ratacesc eu in munti si paduri umblind de capul meu si gresesc drumul spre Cluj pe o autostrada...Penibil.

vancouver

MAMAIA e la dreapta la A2/A4  ;). In rest e corect.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

ddfab

s-a tot discutat despre bretele inguste, giratorii... chiar eu am mentionat configuratia mai putin reusita a situatiei actuale din giratoriul sudic , nodul Alba Nord(pana la solutia definitiva). unii spuneau ca e redusa probabilitatea de defectiuni pe bretele, indiferent de lungime. ei bine, ieri, la intrarea in giratoriul mentionat, chiar intre bidoane, surpriza care a creat o coada de aprox 17-18 km, adica de la Alba pana aproape de Teius, distanta aceasta fiind parcursa in peste o ora.




aici, noroc ca a fost giratoriu si de bine, de rau s-a deviat pe contrasens. daca era o bretea de autostrada, adios... blocaj total.
PS nu am pus la "traficul in direct", fiindca a fost ieri pe la 16 si este tardiv, dar am vrut doar sa fac aceasta mentiune, ca se pot defecta masini in zone in care nici nu te astepti.

cristi5

#5915
Propunere pt refacerea semnalizarii la A10->A3. Adaptari ale acestei idei se pot folosi si la A3->A10, A10->A1, A1->A10
Sursa este pe Google Draw.

Principiul de baza este ca fiecare sageata de pe indicator corespunde la o banda pe asfalt, si se afla exact deasupra benzii, ca soferul sa nu trebuiasca sa-si mute privirea de la indicator la banda pe care conduce etc.

De fapt, s-ar putea ca daca acest principiu se respecta cu sfintenie, in mod coerent, sa nu mai fie nevoie de scriusul pe asfalt. Ala e mai degraba un semn de disperare. Cum zice Donald Norman, daca trebuie sa scrii (pe usa ca trebuie impinsa, nu trasa de exemplu) inseamna ca ai gresit ceva la design.






Powered by API/PUM imgur uploader

cristi5

#5916
API pe Facebook. "Sharing is caring"
https://www.facebook.com/proinfrastructura/posts/1818786564962009

Circulația pe contrasens pe autostradă nu este un fenomen specific românesc: mulți șoferi ajung din greșeală în această situație chiar și în Germania sau SUA. Din păcate investigarea acestor incidente în România relevă o concluzie îngrijorătoare: mulți români ajung pe contrasens perfect constient, nu din neatentie, după ce au intrat pe autostradă legal dar nu în direcția în care doreau să se deplaseze. Pentru a corecta această situație întorc pur și simplu vehiculul și pornesc în sens opus!

Pericolul de ciocnire frontală cu consecințe fatale e cu atât mai mare cu cât, după întoaarcere, mulți dintre ei aleg să circule pe contrasens pe cea mai rapidă bandă a autostrăzii, că doar ei sunt obișnuiți să circule pe dreapta, adică stânga celor care circulă corect! Și asta nu e tot: ca să scape cât mai repede din această situație, circulă cu viteză mare! Așa s-a întâmplat și în recentul incident din nodul Turda, unde un cetățean a condus câțiva kilometri pe contrasens pe A3 spre Gilău. Câțiva șoferi au reușit să-l evite în ultimul moment (https://www.facebook.com/samu.fejer/videos/1054707528364101/) dar în cele din urmă s-a oprit, așa cum era de așteptat, într-o coliziune frontală, din fericire fără consecințe grave.

Nu s-a născut încă șoferul care să nu fi ratat vreodata o ieșire sau intrare de autostradă, i se poate întâmpla oricui. În asftel de cazuri, continuați până la prima ieșire și orientați-vă după ce ați ieșit de pe autostradă. Ca să evitați astfel de incidente, consultați harta de a porni la drum și planificați cu atenție deplasarea în nodurile mai complicate (cum e nodul Turda și viitorul nod Sebeș), chiar dacă aveți GPS. Nu opriți și nu întoarceti pe autostradă, e pericol de moarte!

La prima vedere autoritățile nu au ce face ca să evite astfel de cazuri, că doar nu putem lua măsuri pentru fiecare șofer care încalcă legea în mod grosolan. Dar acești șoferi pun viețile altora în pericol, și e destul loc de mai bine în semnalizarea nodurilor rutiere și intersecțiilor din țară. Cerem așadar CNAIR să revizuiască semnalizarea rutieră în noduri, în colaborare cu societatea civilă.

Cerem de asemenea Ministerului Transporturilor să colaboreze cu Ministerul de Interne care a investigat aceste incidente și să publice o situație a nodurilor în care au avut loc astfel de incidente, orelor din zi, vârstele șoferilor, și alte informații relevante. Este important ca societatea să înțeleagă magnitudinea și gravitatea acestui fenomen. Lipsa proiectării orientate pe șofer a drumurilor și semnalizării lor, lipsa testelor cu șoferi a indicatoarelor de orientare duce la proiectare incoerenta a nodurilor și semnalizării. Ideal ar fi ca toate nodurile să fie testate înainte de a fi construite, folosind de exemplu focus-grupuri sau realitate virtuală. Este necesară și o campanie de sensibilizare a publicului la consecințele circulației pe contrasens pe autostrăzi.

Lozzo

Proiectul de semnalizare rutiera este foarte bine realizat de cristi5 si eu unul "nu pot sa inteleg" de ce nu a fost implementat asa.

Nu este o critica a proiectului tau de semnalizare rutiera. Am vazut ca pe primul panou(doar primul) se mai practica si marcarea de mai jos. Corespunde si cu ce ai scris pe fiecare banda. Probabil sa fortezi automobilele normale care vor sa mearga inainte (si cu atat mai mult cei care trec prima oara) sa se replieze pe banda din stanga, lasand banda din mijloc care se bifurca mai libera. Ramane in continuare ocupata de vehicule transport pentru inainte si automobile pentru dreapta.




Powered by API/PUM imgur uploader

Vreau sa accentuez ca pentru mine ce ai proiectat tu are mai mult sens si am intalnit mult mai des, aproape mereu.

Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

cristi5

#5918
@Lozzo interesant. Problema e ca acolo e o zona de urcare si sunt 3 benzi. Un camion care merge la TgMures poate sa interpreteze ca trebuie sa treaca de pe banda 1 pe banda 3, ceea ce poate fi periculos pt trafic, si nu e un pericol necesar, din moment ce banda 2 e suficient.

In comparatie, marcajele pe asfalt sunt facultative. Acolo poate (nu sunt sigur) ca merge o mica sperietoare. Un sofer de camion experimentat nu are nevoie de ele :)

In plus eu cred ca e important de transmis ideea de *bifurcatie* care e diferita de ideea de *iesire*. Iesire inseamna ca iesi spre o destinatie secundara, pe cand aici avem o bifurcatie de autostrada, spre destinatii "majore". Sageata care se desparte in doua transmite semiotic mesajul "bifurcatie". Poate si pe asfalt ajunge o sageata "bifurcata".

vancouver

Mai simplu trebuie. Nu Cluj-Napoca, ci doar CLUJ. Nu Targu Mures, ci TG. MURES.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

#5921
Varianta self-explaining:




Chestia aia cu iesirea Turda e extrem de importanta. Ca fix cine vrea sa iasa acolo s-ar putea sa o ia gresit, deci ori in loc de Oradea scriem Turda, ori le scriem pe toate 3, ori asa cum am sugerat eu cu acel panou suplimentar.

La cum am desenat eu acum, daca cineva o ia gresit trebuie sa fie ori prost rau rau (si nu ar fi trebuit sa ia niciodata permisul), ori e drogat sau beat!
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

Lozzo

#5922
Quote from: cristi5 on January 20, 2021, 02:38:45 PM
In plus eu cred ca e important de transmis ideea de *bifurcatie* care e diferita de ideea de *iesire*. Iesire inseamna ca iesi spre o destinatie secundara, pe cand aici avem o bifurcatie de autostrada, spre destinatii "majore".

@cristi5 Citind mesajul tau, in special ultima parte, si revenind asupra exemplului pe care il am in minte la indemana acum, intr-adevar directia inainte era folosita pentru o "iesire" la stanga intr-o autostrada urbana de pe autostrada de lung parcurs. Desi arata ca o bifurcatie de autostrazi e defapt cum ai descris. Directia inainte si dreapta nu erau ambele majore ca la Turda.

Nu stiu cum afecta acest marcaj diferit, cum l-am descris eu, pe ceilalti conducatori (o parte soferi profesionisti), dar eu cat timp am folosit drumul regulat timp de 3 ani aproape mereu ma repliam stanga. La folosire ocazionala apoi o faceam si mai des. In mintea mea mereu exista o voce care spunea, dar daca au modificat intre timp si nu poti sa mai faci stanga de pe banda din mijloc (fara a risca o ilegalitate  sau nesimtire cu riscul unui accident)

Am vrut sa nu se inteleaga ca e critica si iti multmumesc pentru ca acum inteleg ca exista doua moduri de utilizare cu aplicatii diferite.
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

cristi5

#5923
@vancouver pt toate semnele pe care le-am pus eu exista standard. Inclusiv pentru
- sageata alba bifurcata de la mijlocul indicatorului portal. Arata ca un Y (sau na, K fara liniuta din dreapta jos). E foarte importanta pt a transmite semiotic ideea de bifurcatie cand ai numai 3 benzi si banda din mijloc e comuna pt cele 2 directii. E esentiala pt o astfel de intersectie
- indicatorul de drepta cu traversarea autostrazii spre Cluj. Nu inventez nimic nici acolo (vezi @kitsune mai sus), n-am gasit o resursa grafica mai apropiata (si nu e important acum, daca cineva va implementa ideea, va folosi standard). Dar din nou, e super important pt transmis "dreapta ca sa faci stanga"

Eu nu am acces la resurse grafice rutiere standard, si nu asta era ideea.

Poate trebuia sa spun mai clar ca ideea pe care o supun discutiei este reorganizarea semnalizarii cu
- cu totul alta organizare a benzilor decat acum. Organizarea benzilor de acum sugereaza soferului o iesire spre o destinatie minora
- indicatoare portal cu mapping clar intre sageata si banda de circulatie.
- cele 2 de mai sus sa transmita ideea de bifurcatie, nu o iesire ordinara

Restul sunt amanunte care se pot rezolva. Cluj vs Cluj-Napoca etc, ordinea destinatiilor etc. Nu e un document pt primul ministru, ci o ciorna pt discutii.

Linia punctata pe care o adaugi tu nu ajuta deloc ideea de bifurcatie, ba dimpotriva. In propunerea mea exclud explicit aceasta linie pt ca intareste efectul de iesire minora. Si chiar daca in Germania nu aveti  aceasta solutie, in Suedia avem, si functioneaza :)

Ca prioritate de design, e *crucial* sa fie vizibil Cluj. Nu inteleg de ce au scria pe asfalt Oradea.

Ca specialist in human factors nu am pretentii de self-explanatoy pana nu am pus grafica standard (pt familiaritate) si pana nu am testat cu macar 100 de subiecti in varsta.

Lozzo

#5924
Quote from: cristi5 on January 20, 2021, 04:00:44 PM
Si chiar daca in Germania nu aveti  benzi care se largesc si devin 2 benzi (cum propun eu pt aia din "mijloc", in Suedia avem, si functioneaza :)

Pentru ca s-a adus in discutie aceasta diferenta de marcaj rutier a benzii care se bifurca. Un detaliu important este acea linie continua (marcata cu rosu de mine in desenul lui).

E mult de scris de ce este necesara si nu o voi face pentru ca e si destul de usor de priceput.




Powered by API/PUM imgur uploader
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.