Automotoare și rame electrice

Started by Ionut, October 12, 2016, 06:51:54 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Xenos

Coradia sunt bune ca trenuri regionale, le-am prins prin Bavaria, cu o configuratie inteligenta cred ca pot fi pasabile si pe IR-uri de mediu parcurs, cum ar fi Bucuresti - Brasov (se pot cupla mai multe, cum zicea si frunzaverde). Mi se par foarte bune si pe distante mai putin circulate precum Brasov-Cluj, pacat ca n-au fost luate cu surse alternative ca sa mearga si Brasov-Sibiu. In fine, exista automotoare moderne pe IC in Elvetia si Germania dar e clar ca la alta clasa (sunt Twindexx-uri sau alte modele similare de la Stadler, Skoda etc.).
Repet, configuratia e cheia. Si desigur mentinut formatul clasic pentru trenurile aglomerate si/sau cele de lung parcurs. Intr-adevar, vagoanele cumparate de la Astra pe la finalul anilor 2000 sunt cele mai bune, multe dintre ele insa au ajuns foarte uzate, ar merita un facelift, retapitare, revopsire etc., dar nu sporadic, ci ca program de regenerare gandit la scara mare.

AndreiB

Cuplarea este insa o practica ineficienta pentru operare in regim fix (pe rute aglomerate). Duplici personal de serviciu (controlori, catering) in perpetu. Mult mai eficient cred ca ar fi sa avem compuneri fixe mari pentru rute aglomerate - e.g. 10 vagoane, si compuneri mici, e.g. 2x5 vagoane pentru rute descompuse pe parcurs - e.g. pleaca 10 vagoane Bucuresti - Pascani, 5 se duc la Suceava, 5 la Iasi.

etravel

Quote from: AndreiB on November 12, 2021, 01:57:15 AM
Cuplarea este insa o practica ineficienta pentru operare in regim fix (pe rute aglomerate).
Inseamna ca practicile franceze si elvetiene sunt teribil de ineficiente, pentru ca acolo vezi automotoare cuplate cate doua si in mod curent chiar cate trei...

AndreiB

Care merg permanent in aceeiasi compunere pe o ruta cu cerere consistenta sau se descompun pe parcurs? In UK cuplarea la trenurile de lunga distanta functioneaza exact cum am zis eu - ori descompunere pentru destinatii finale, ori pentru capacitate mai redusa.

Sa nu comparam asta cu trenuri regionale - acolo compunerea e mult mai flexibila pentru ca ai variatii mari de cerere peak/off-peak. In UK acolo e practica uzuala sa ai compuneri de e.g. 3x4 vagoane la ora de varf si doar 4 vagoane off-peak. Dar e o diferenta majora, pentru ca se poate trece prin tot trenul indiferent ca e compus din segmente.

Daca pe B-Ct/Bv ai cerere de 10 vagoane, era mult mai eficient sa ai rame de 10 vagoane. De altfel, platformele astea sunt extrem de flexibile, era foarte usor sa ai o flota comuna cu lungimi variabile.

Sorinus

Daca le lua CFR Calatori ptr CFR Calatori da, insa ARF a luat ''one size fits all''.

AndreiB

#575
Nu prea are legatura cu operatorul. Gandirea logica trebuia sa fie pe rute:

Ruta Bucuresti - Brasov, nr calatori azi = x mii de locuri pe zi off peak, y mii de locuri peak. Frecventa actuala  x tph, cota de piata modala y%.

Frecventa propusa = xtph, previziuni catigare cota de piata = y%, ergo cerere = x mii de locuri pe zi off peak, y mii de locuri peak. Necesarul de material rulant = x rame cu y vagoane. Eventual un contract cadru care sa iti permita sa cresti lungimea ramelor daca previziunile tale de crestere au fost pesimiste (i.e. mai multe scenarii).

Repetat pentru fiecare ruta. In mod normal trebuia sa stiim si orarul dorit de operare inainte de a comanda material rulant.

ARF a luat o comanda "sa fie".

MarianD

#576
De cateva zile ma uit la discutie si.. rad...  :lol:
Nu stiu de ce va dati duhu sa va puneti in papucii CFR Calatori: fie ele IR sau R sau cum vreti, CFR Calatori le va folosi 100% anapoda, si in plus, nu ii poate obliga legal ARF (institutie cu obiective dubioase si justificare legala 0) sa le foloseasca intr-un mod anume. Sigur minti luminate de prin SNTFC se vor gandi ce fain e sa faci manevra cu ele.
Ideile si notiunile exprimate mai sus sunt bune, intr-un stat normal, nu si pe aceste meleaguri.

Vedeti doar cazul ramelor Desiro, niste automotoare bune din punctul meu de vedere, mai ales pentru pensionarea (atat de amanata) a LDE/LDH+1/2vagoane. Si ce s-a intamplat? Au tras pe ele pana au gasit justificarea tehnica sa le tina in conservare, faimoasa expresie "trasu la gard", astfel incat supraconsmurile de motorina si licitatiile cu dedicatie sa curga nestingherit mai departe.

In cazul de fata, ma astept ca SNTFC sa traga pe ele pana crapa, fiind ulterior inlocuite de antica "solutie" LE+Vagoane. LE5100/LE3400 stiu repara doar romanii (ca deh ceilalti, inclusiv Rade Koncar, au "move along with the times") iar gioase de vagoane de calatori asemeni. Ideea e ca achizitia se va face la un moment dat  :excited: (eventual peste 10 ani cand se vor elimina constestatiile Astra de ex), dar reteta va fi cea descrisa mai sus: fa-te ca lucrezi, justifica-ti leafa! Marii castigatori vor fi operatorii privati care au sansa unica sa faca bani pe cheltuiala statului (a se citi a li se cumpara material rulant nou pe bani publici): solid bussiness plan -> om de afaceri -> antreprenor de succes -> amante + Lambo Aventador!
Ehee... speranta moare penultima! (ca ultimu moare Iliescu).

vancouver

Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

fulger nc

#578
Ceea ce spune @AndreiB are logica de bun simt , legat de compunerea trenurilor de lung parcurs.
La trenurile interregio de la noi ..ai loc alocat si vagon asignat.
Daca se unesc trei rame ptr a suplini cererea , inseamna ca ai calatori multi ...calatori care inerent vor mai gresi vagonul(mai ales la modul deficitar de a semnaliza compunerea trenului).
Cum vor face calatorii de au gresit vagonul???
Asteapta prima statie ..sa coboare cu bagaje sa isi caute locul in rama atasata?? Calatorii de medie/larga distanta calatoresc de obicei cu ceva bagaje.
Pe scurta distanta nu e o problema , nu ai loc alocat , urci unde iti vine mai bine.
Trenurile londoneze , cele de scurt parcurs , sunt un fel de vagoane automotoare , unele din ele cu post de conducere.
Majoritatea permit trecerea din unul in altul ..si de asta permit compunerea flexibila , banuiesc.
Folosirea ramelor atasate ptr lung parcurs , ptr a compensa cererea  mi se pare o eroare.
Dar cum spune si @Marian D ..cine gandeste chestiile astea?? Care la urma sunt chestii simple si tin de cunoasterea nevoilor clientilor tai si  de a iti organiza disponibilitatea flotei , personal , etc...in functie de cerinte.
Ptr cei ce cred ca e o sarcina teribila ...sa gandeasca ca mersul nu se schimba de la luna la luna...precum mersul cascarabetelor , ca sa nu ai posibilitatea de a face o predictie a flotei , personal , etc ...trecand peste procentajul mic al evenimentelor neprevazute.
Dar explicatia sta exact in comentariul lui @Marian D ..chiar de pare pamflet.

MarianD

https://clubferoviar.ro/guvernul-aproba-achizitia-a-99-de-trenuri-din-care-62-regionale-restul-inter-regionale/

Ce nu imi e clar mie aici:
1. Asocierea de firmele lu peste prajit care au facut consultanta, a primit 800k euro sa faca ce? Un caiet de sarcini prin care sa zica ca ne trebuie 100 de rame de 160km/h cu ETCS si INDUSI/PZB? Asta puteam face si noi aici pe forum...
https://aecom.com/markets/transportation/freight-rail/
http://vienna-mc.com/activities/

2. Dintr-o analiza "din topor" pretul ramelor regio mi se pare muuuult crescut, si nu stiu cum au ajus la aceata cifra de aprox 7.2mil/bucata cand de ex, ungurii de la MAV au cumparat 21 de FLIRT-uri (configuratia cu 4 vagoane) cu 125mil euro, deci aprox ~6mil bucata.

https://www.stadlerrail.com/media/pdf/fmav1206e.pdf

3. Asemeni, ramele inter-regio, par a fi Desiro ML (Oebb Cityjet).

https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:83670034-3a02-48be-9453-e48c8097f155/desiro-ml-oebb-cityjet-en.pdf

Cumparate la 5.5mil bucata, 100buc. in urma unui contract din 2010. Acum costa (estimat) 9.5milioane

https://www.railvolution.net/news/more-desiro-ml-emus-for-obb

4. "În vederea verificării costurilor de exploatare a ramelor electrice în cadrul procesului de achiziție, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (A.R.F.) și furnizorul desemnat câștigător al
licitației online vor testa nivelul real de consum de energie electrică, în exploatare comercială, pe secțiile de circulație București Nord — Predeal, București Nord — Constanța și retur pentru ambele secții (cu minimum două măsurători/sens) și rezultatele finale vor fi comparate cu nivelul mediu de consum declarat în cadrul procedurii atât pentru tracțiune, cât și pentru subsistemele auxiliare."

Dumnezeule doamne! Vreau sa o vad si pe asta, cand se stie, pana si vreamea de afara poate afecta o asemenea măsură. De ex: una e sa faci măsura cu vânt în față (indice de rezistenta aerodinamica), alta e sa faci pe ploaie (coeficient de aderenta scazut), alta e sa faci cu un mecanic aspru la mana (demaraje energice), alta e sa faci cu un mecanic care stie brici sectia de remorcare si exploateaza la maxim profilul sectiei (mai ales pe zona de munte).

Era sa uit:

https://clubferoviar.ro/rectificare-bugetara-6/

Tocmai s-au taiat 757 milioane lei, adica fix contractu' (sa zicem) de rame R.

Superb!

Nota:

https://clubferoviar.ro/wp-content/uploads/2021/05/5-Alstom-presentation_Mai_21_final.pdf

florin74

#580
Ce legatura are rectificarea? Exista cumva un contract, o factura neplatita si se puteau utiliza banii aia?
Daca nu poti cheltui banii pana la sfarsitul anului, aia e, se pierd - adica se intorc la bugetul central. Nu e ca la privat, sa se reporteze.

MarianD

#581
Pai daca i-au luat ce sa mai cheltuie?
S-a agitat ministrul anterior sa le faca rost de bani (300mil la precedenta rectificare), ca gușterii sa nu fie in stare sa ii cheltuie. Ministrul nu a vazut ca trupa din minister nu e in stare sa lanseze si sa atribuie o licitatie in cadrul fix de timp a unui AN DE ZILE? Stiu... nu a avut timp, nu a fost lasat, greaua mostenire, bla bla bla.  :o

Te rog:
https://clubferoviar.ro/licitatia-pentru-cluj-oradea/

Eh. Ai vazut cum latră dulăul? Cât era ministru Drulă, miau miau, nici o vorbă in contradictoriu. De acord, i s-a cerut capul:
https://lumealibera.ro/catalin-drula-vrea-un-alt-sef-pentru-cfr-sa/

Ei da' ce om a ales!!! Deutsche Kwaliteit de Dorobanti! Off lumea asta nu se va schimba veci!

b1

La loc comanda: Ciolacu nu vrea trenuri cu hidrogen. Mai întâi, satul românesc
Ciolacu nu vrea trenuri cu hidrogen în România. Mai întâi vrea să le vadă în Germania și să fie rezolvate problemele satului românesc.

Marcel Ciolacu, președintele PSD, susţine că trenurile cu hidrogen nu reprezintă o prioritate pentru România, declarația fiind făcută într-o emisiune televizată la TVR. Întâi, trebuie să rezolvăm problemele din satele româneşti, spune liderul PSD.

Marcel Ciolacu consideră că trenurile rapide ar rezolva problemele României în domeniul transporturilor feroviare.

,,Eu nu sunt de acord cu trenul pe hidrogen cum nu există niciunde în Europa.. Am rezolvat toate problemele în satele româneşti? Trenurile rapide rezolvă problema. Să văd mai întâi trenurile acelea în Germania" a spus Marcel Ciolacu.

Preşedintele PSD a mai spus că România şi-ar putea modifica strategia dacă trenurile ar fi fabricate în regiune.

,,De ce să nu facem o fabrică aici, în România? Să facem un hub aici, în Europa de Est, asta-i altă problemă", a precizat Marcel Ciolacu.

Declarațiile liderului PSD, partid aflat la guvernare, sunt contrare planurilor anunțate cu nici un an în urmă tot de către oficiali români și ridică semne de întrebare privind consecvența politicilor publice la nivel central din România și credibilitatea proiectelor anunțate de către echipele guvernamentale.

Interesant:
- Sunt trenurile pe hidrogen total nepoluante? Impactul utilizării pe scară largă a hidrogenului asupra atmosferei este incert. Practic problema e o posibilă mutare a sursei de poluare de la vehiculul ce il utilizează la partea de producție. În funcție de modul de obținere a hidrogenului, producerea acestuia poate fi poluantă sau nu.

- E hidrogenul singura tehnologie menită să înlocuiască trenurile diesel? Un studiu privind rentabilitatea unităților multiple electrice cu baterii (BEMU) și a unităților multiple electrice cu hidrogen (HEMU) ca alternative la motorină a constatat că BEMU-urile ar putea fi cu până la 59 milioane EUR (35%) mai puțin costisitoare de cumpărat și de exploatat în comparație cu cele cu celule de combustibil. Tehnologia cu hidrogen este însă una nouă față de cea cu baterii și ca urmare probabil va deveni mult mai ieftină în viitor.

- Sunt perfect interșanjabile trenurile cu hidrogen față de cele cu baterii? Probabil că nu. Cele cu baterii se pot încărca in momentul circulației pe secțiunile electrificare în timp ce cele cu hidrogen necesită puncte speciale de încărcare. Ca urmare trenurile cu hidrogen par a fi util pe secțiunile lungi neelectrificare în timp ce cele cu baterii pe secțiunile mai scurte pe care porțiunile electrificate alternează cu cele neelectrificate.

- Sunt într-adevăr țările UE lipsite de trenuri cu hidrogen? Un prim contract a fost semnat încă de acuym patru ani, în noiembrie 2017. Conducerea Autoritatii de Transport Local din Saxonia Inferioara (LNGV), Alstom si The Linde Group au semnat contractele pentru livrarea a 14 trenuri cu pile de combustie cu hidrogen Coradia iLint, intretinerea acestora pe durata a 30 de ani, precum si furnizarea de energie, in Wolfsburg, Germania.

- Sunt trenurile cu hidrogen competitoare cu satul românesc? Și da și nu. Nu, pentru că achiziția de trenuri cu hidrogen se poate face pe axe ale Programului Național de Redresare și Reziliență, banii neputând fi astfel redirijați către proiecte de dezvoltare rurală. Da, dacă ne gândim că astfel de proiecte au o componență importantă de cofinanțare de la bugetul de stat. Trebuie avut în vedere însă la problema satului românesc nu e atât lipsa banilor de la buget, cât calitatea proastă a proiectelor finanțate de la buget de stat (gen terenuri de fotbal în sate în loc de rețele de canalizare etc) și slaba performanță a administrației locale în cheltuirea corectă a banilor.

Sursa.
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.

GML

Numai eu nu inteleg logica? Din PNRR pot sa cumparam trenuri cu hidrogen, dar noi renuntam la asta, si pierdem banii respectivi, ca prima data tre sa rezolvam alte probleme, pt. care nu avem bani din PNRR?

pasadia

Eu zic ca nu e cazul sa plangem dupa automotoarele CU HIDROGEN. Unele normale, electrice sau diesel, nu ne plac? Chiar ne-am dat toti dupa propaganda Alstom-ului (sau cine o fi producatorul ce a avut grija sa impinga in fata solutia asta)?
Da, stiu, a zis-o Ciolacu. Dar daca cautati o sa vedeti ca au fost si altii inainte care au spus ca poate nu e cazul de astfel de tichii. Inclusiv aici pe forum.