Automotoare și rame electrice

Started by Ionut, October 12, 2016, 06:51:54 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

#510
@AndreiB : Desiro-urile nu sunt prea mai sunt la jumatatea duratei lor de viata... Au fost gandite ca vehicule pentru uz local, tip "sinobuz", cu durata de viata modesta (25-35 de ani), cu multe componente non-standard (productie ieftina, intretinere mai ieftina).

CFR e al doilea cel mai mare operator din lume al tipului. DB, cel mai mare operator, renunta deja la ele, progresiv. De un "mid-life upgrade" nu cred ca se pune problema : ar insemna in principiu reconstructia vehiculelor, adica remotorizare... Si e clar ca ar fi un proiect "CFR Only", ceea ce, in conditiile in care CFR nu poate face reviziile curente la ele, e un proiect mult prea mare...

Au fost foarte proaste pentru CFR : CFR dorea "luxtorpede" - automotoare de capacitate mica, operabile ca tren de-luxe, cu suplimente piperate - in stilul a ce operau in anii '30. Au primit automotoare pentru uz rural, cu viteza maxima modica, cu transmisie apta pentru cicluri frecvente de start-stop, dar nu pentru parcursuri lungi, cu confort inexistent (toalete fara capacitate, scaune suburbane/rurale), viteza maxima mica, tinuta de drum proasta la viteza mare.

Si exact piata pentru automotoarele astea le-a fost luata de sub picioare... cu inchiriatul sectiilor secundare la privati, care au luat altceva...

Si in plus, disponibilitatea lor a fost mediocra rau : 1/3-1/2 sunt constant la gard, depourile existente nu au echipamentele necesare pentru mentenanta si reparatii, relatia CFR cu Siemens n-a fost niciodata buna cu ele... In momentul asta, probabil sunt printre cele mai rele vehicule din parc, alaturi de 71-31-uri. Cu adaosul ca sunt toate grafitate, si pe aproape nici unele nu mai merge aerul conditionat, de ani si ani.

Ma indoiesc ca prind 2030-2035 mai mult de cateva bucati. Si exista o sansa non-nula ca Malaxele sa reziste mai mult...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

GML

Nu prea inteleg CFR de ce pune Desiro pe rute mai lungi, gen Timisoara-Baia Mare.
Am merg de la Oradea pana la Satu Mare cu Desiro, si eram placut surprins. Bine, scaunele nu erau foarte comfortabile, dar macar aerul conditionat mergea. Bine, era IR, nu Regio, unde deschiderea geamului functioneaza ca si AC.

Xenos

@frunzaverde: nu e vina Desiro ci a celor care au cumpărat un tren gândit exclusiv pentru Nahverkehr, trafic local și nici măcar regional - eu așa le-am prins prin Germania, trafic suburban - și au încercat să-l facă IR, IC și alte trăsnăi. Trebuia cumpărat un cu totul alt automotor în 2 variante, electric și diesel, la acea vreme. Problema a rămas actuală, doar că automotoarele de pe piață au evoluat foarte mult. Stadler, Bombardier, Alstom chiar și Skoda oferă soluții care ar fi foarte bune pentru căile noastre ferate. Ceva gen Twindexx ar merge foarte bine ca IR pe distanțe medii și medie lungime, mai ales dacă sunt comandate scaune comode. Creier să fie, că bani înțeleg că sunt dar nu-i cerem.

cristi5

#513
@GML CFR nu exista, vrei sa zici CFR Calatori

Ei bine astia sunt disperati dupa tractiune diesel si dupa vagoane. Locomotivele sunt din anii 60, cu vreo 50 din ele (GM) modernizate si re-motorizate in anii 90. Asa ca automotoarele sunt o solutie si vom vedea probabil tot mai multe.

Ca vorbim de re-motorizare, stiti ca orice motor diesel merge cu hidrogen fara modificari mecanice? Se baga (cu alta pompa de injectie fireste) hidrogen in loc de motorina si merge :)

Daca intra Romania (si CF) in epoca hidrogenului, poate asta e solutia pt remotorizat Desiro si alte automotoare. Dar Desiro fiind multe, sunt un candidat bun pt un proiect de modernizare. Probabil va fi multa finantare "verde" pt asa ceva.

frunzaverde

1. Problema principala cu hidrogenul este productia, transportul, distributia si stocarea, nu efectiv folosirea in motoare. Si costurile asociate. Un Desiro de-abia are capacitate la rezervor pentru motorina, trebuie planificate turnusuri cu grija etc. etc... Pentru hidrogen, cu infrastructura de stocare de rigoare, automotorul ala o sa fie perfect inutil, cu autonomii de 100-200 km. Sau pentru nise de tip "tren local rural", cum e chestia Alstom. Hidrogenul in momentul asta e pipe dream : 95% e obtinut din combustibil fosil, prin procese poluante de nivel termocentrala. 5% e obtinut "verde", dar la costuri absude.

Vorbim de 20+ de ani pana cand vom vedea daca tehnologia e viabila, si pana cand vom avea produse pe scara larga daca le vom avea. Pana una alta, de H2 eu am auzit ca e "next big thing" de vreo 20 de ani. Bateriile au venit din spate in timpul asta si acum electrificarea domina toate planurile...

2. N-o sa vezi automotoare pe scara larga la CFR (Calatori). Pentru ca n-au unde sa le stocheze si n-au unde sa le intretina.

- O locomotiva are 15-20 metri lungime. E usor de intretinut, din cauza ca tot ce inseamna tractiune e pusa intr-un pachet compact, si separata de tot ce inseamna confort si pasageri. O hala tipica cum are CFR pentru locomotive si automotoare, de 70 metri, cu 4-5 linii, poate intretine 8-10 locomotive, dar zero automotoare moderne cu 3-4 segmente, gen FLIRT. Si nici din astea n-are prea multe. O hala clasica, cu placa turnanta, acolo intra 20-25 locomotive, versus 0 automotoare.

- Un automotor modern, cu boghiu Jacobs nu-l poti nici segmenta, trebuie sa-l ridici pe tot cand il repari sau intretii in orice fel, atat la partea mecanica cat si la partea electronica. CFR Calatori nu are nici macar un singur loc pentru asta... In toata tara.

Da, se pot construi, dar vorbim de bani, in avans de "hai sa luam automotoare". Si incercari de manevre similare cu cele incercate cu OMT600 (pasam toata raspunderea la producator) ori o sa coste sume atroce, si rezultatele vor fi modeste (in industria feroviara nu prea exista pachete "gold", dar in aviatie, cu probleme similare, pachetele "gold" de intretinere nu reusesc niciodata sa performeze). In parte pentru ca un automotor defect nu poti sa-l cari 500 sau 1000 km pana la fabrica ta cu 30 km/h sa-l repari.

Poti vedea problemele pe care CFR SA le are cu un SINGUR automotor laborator pentru ERTMS. CFR Calatori nu e deloc intr-o situatie mai buna.

Cum se descurca privatii? Toti si-au cumparat o baza de reparatii : Astra e fabricant de vagoane, si si-a cumparat si SIRV Titu, si in fiecare seara, toate IC2-urile se duc la "culcarica" Bucuresti - Titu (cu pasageri, au perechi de trenuri care se retrag asa, cu rang IR). Softronic are baza la Craiova, unde a investit expres in baza de mentenanta, Regio Calatori are MARUB in Brasov. TFG are Remarul, unde poate si fabrica automotoare... CFR Calatori n-are nimic...

Cum se descurca "vecinii"? Ucraina a avut mosteniri sovietice (Electricica, Dizela D1), Serbia a avut echipamente pregatite pentru Beovoz (trenometroul din Belgrad, care n-a functionat niciodata decat pe bucati, si acum s-a abandonat, si depourile s-au refolosit), Bulgaria a construit o baza de la zero, cu Siemens, si a extins-o apoi cu Alstom, dar baza respectiva limiteaza la Desiro 2- si 3- segmente, si numarul curent e numarul maxim operabil, Ungaria a extins depouri.

Daca CFR Calatori vrea sa opereze AM-uri si rame, atunci singura solutie e sa construiasa baze de mentenanta... Sau sa intre in parteneriat cu constructorii pentru asta...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

#515
Dar de ce e o baza de mentenanta "lunga" asa rocket science? Sau ma rog, cand n-ai bani decat de azi pe maine (nu numai pt ca nu ti se da" ci si pt ca cheltui fara cap) totul e rocket science

Duewag unde sunt intretinute? Par ca merg decent. Dar sunt mai "scurte"

Inteleg ca pe PNRR ideea e sa ia automotoare cu mentenanta (pachet gold gen). Poate daca continua regimul politic putem da niste input pt caietele de sarcini.

Cu H2 mai e mult pana departe dar mi se pare interesant cum un vehicul cu transmisie mecanica (nu electrica) poate deveni "verde", ca principiu. In rest, detaliile fireste ca nu-s simple.

Xenos

Pai sa faca si baza mentenanta cand cumpara automotoare.
Pt CFR Calatori mai importanta mi se pare o generatie noua de locomotive electrice, dar si diesel si vagoane noi. Cu adevarat noi.

AndreiB

Mie mi se pare mult mai facila achizitia de locomotive si vagoane noi. Se pot refolosi locatiile existente, si se pot refolosi si vagoanele existente in compuneri mixte. Cred insa ca trebuie simplificata procedura, nu sa mai fie zeci de serii cu componente separate. O platforma comuna tehnica pe care sa avem toate vagoanele noi (cum a facut si OBB si MAV).

Automotoarele si ramele electrice le vad potrivite pe retele suburbane in jurul Bucurestiului, eventual cu un OTF nou, cu toata infrastructura aferenta dedicata.

frunzaverde

@cristi5 : Cand n-au bani sa faca un leasing pe 7-10 ani de automotoare, si se cacaie cu inchirieri pe 2-3 ani, eu nu vad de unde ar face bani sa cumpere terenurile, sa faca halele, sa le doteze... Am auzit ca una din intentii ar fi sa faca un parteneriat cu unul din producatorii mari (Alstom, Siemens etc.). Nu-i o idee rea per se, doar ca unde s-a intamplat, la Metrorex, a iesi jale - scump si prost, cred ca pentru ambele parti.

Cand zici Duewag, presupun ca zici de cele albastre luate noi in anii '90 de la DB. Sunt doua bucati si nu mai circula de o groaza de timp - dar pentru ele nu-s probleme, ca sunt scurte, in principiu ca si Desiro-urile scurte. Dar, char si cu ele se chinuie, ca n-au nici macar pentru ele loc de intretinere.

Sau poate zici de ADH-uri, cele doua luate de Remarul si refacute in 2010-11? Alea sunt tehnologie de inceput de anii '70, practic indentica cu vagoanele : nu au boghiu Jacobs, ci boghiuri normale de vagon, se pot segmenta exact ca un vagon normal.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

40-0802-5

@cristi5
Duewag-urile de la IRC -- presupun ca la ele faci referire -- din cate stiu sunt trimise la Marub pentru diverse reparatii. Posibil si la Remarul, dar nu mai retin exact. :D

cristi5

#520
Ne-au zis ca 3 ani le permite legea sa inchirieze. Dar da, ar putea incerca sa schimbe legea daca e absurda. Ca in problema copacilor de altfel.

De ce sa *cumpere*? Nu cumva au terenuri folosite aiurea sau deloc?

Ma refeream la clasa 91/92 fost DB clasa 628.

https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_628

tom_sawyer

#521
A FOST ANULATĂ LICITAȚIA PUBLICĂ PENTRU ACHIZIŢIA DE RAME ELECTRICE REGIONALE (RE-R)

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că a fost anulată licitația pentru achiziția a 40 de rame regionale, de către Comisia de evaluare numită în cadrul licitației de achiziție a materialului rulant nou destinat transportului regional feroviar de călători (rame electrice regionale RE-R).

Astfel, vineri, 20 august 2021, a fost finalizată implementarea măsurilor dispuse în Decizia nr. 2142 din 12.11.2020 a Curţii de Apel Bucureşti (CAB) – Secţia a IX a Contencios Administrativ şi Fiscal, prin care ARF a fost obligată să identifice o modalitate unică de calcul a consumului de energie electrică și să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic, în măsura în care este posibilă compararea acestora, iar în ipoteza contrară să anuleze procedura de atribuire.

În acest sens, precizăm că ARF a cooptat experți tehnici externi, care au oferit consultanţă de specialitate și au întocmit rapoartele tehnice respective.

În aceste condiții, ținând cont de:

    – Decizia nr. 2142/2020 a CAB,
    – răspunsurile ofertanților, transmise ARF în urma solicitărilor de clarificare,
    – rapoartele experților tehnici cooptați,
    – prevederile legale care se referă la imposibilitatea adoptării măsurilor de remediere de către autoritatea contractantă, fără ca acestea să afecteze principiile achizițiilor publice,

ARF a decis anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică privind ,,Achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)", ce face obiectul anunţului de participare SEAP nr. CN 1010410/03.04.2019 JOUE nr. 2019/S 066-154054.

După parcurgerea etapelor legale privind soluționarea eventualelor contestații, ARF va proceda – în cel mai scurt timp – la organizarea unei noi licitații, ce va avea același obiectiv.

arf.gov.ro



Licitația anulată este aceasta: http://e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100053785
Ofertanți: chinezii CRRC, Alstom și Siemens

ARF-ul mai are o licitație în curs pentru rame electrice inter-regionale pentru care ministrul a anunțat că se va semna în curând cu Alstom.
http://e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100091762

Xenos

Parca se lauda ministrul prin MARTIE ca face ceva cu ARF-ul....macar sa schimbe conducerea....zic si eu.

etravel

Quote from: tom_sawyer on August 24, 2021, 12:17:40 AM
A FOST ANULATĂ LICITAȚIA PUBLICĂ PENTRU ACHIZIŢIA DE RAME ELECTRICE REGIONALE (RE-R)
E timpul ca ARF sa ne lase. Daca nici o licitatie nu pot organiza, ma intreb ce fac la serviciu in general. Si pe ce isi iau banii.

tom_sawyer

Alstom contestă anularea licitației pentru 40 de trenuri regionale la ARF

Compania a depus joi o contestație la CNSC privind anularea licitației de achiziție a 40 de rame regionale, decisă recent de către instituția condusă de Gigi Gavrilă.

Practic, argumentul din spatele contestației este următorul: participanții CRRC – Astra și Siemens nu au respectat cerințele privind declararea consumului de energie al ramelor – singurul participant care ar fi făcut-o este Alstom și, ca urmare, ofertele asocierilor româno-chineze și germane trebuie considerate neconforme și menținută drept singură oferta conformă cea a producătorului francez. Ultimul respinge argumentația ARF din spatele deciziei de anulare potrivit căreia toți participanții au respectat procedurile de calcul și declarare a consumului și că aceste consumuri nu pot fi comparate între ele.

Este posibil ca o contestație similară să fie depusă cât de curând și de ceilalți doi participanți la procedură.

https://clubferoviar.ro/alstom-contesta-anularea-licitatiei-pentru-40-de-trenuri-regionale-la-arf/