Drone și proceduri pentru filmări aeriene

Started by Ciprianul, March 06, 2016, 11:36:26 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Europiu

Sunt perfect de acord cu ce ai scris, eu doream sa fac doar observația ca poți folosi denumirea electromagnetic doar când apar amândouă in urma unei variații in timp.
Dacă ai curent continuu intr-o sarma, vei avea un câmp magnetic in jurul ei. Neomogen spațial dar constant in timp. Dacă fluxul magnetic nu se schimba, nu vei genera un câmp electric.

Ce a uitat boul de mine, mea culpa, liniile de tensiune sunt cu curent alternativ... :(
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

danpandrea

Filmare automată cu DJI Mavic Mini

Pasionații de drone știu că DJI Mavic Mini nu se laudă cu funcții avansate. Aplicația DJI Fly nu poate configura waypoints pentru un Mavic Mini, deci totul trebuie controlat manual. Din fericire, există aplicații 3rd party care se ocupă de astfel de lipsuri. Una dintre ele este Mavic Maven, pe care am folosit-o pentru a filma nodurile de la Brănești (A2) și de la Bâcu (A1) și podul de la Vadu Pașii (Buzău).

Lucruri bune:

  • Creează atât waypoints, cât și points of interest (până la 3);
  • Tranziții line între waypoints, POIs (dacă le setezi astfel);
  • Setarea vitezei dronei pentru întreg planul de zbor sau între anumite waypoints;
  • Setarea înălțimii de zbor atât pentru waypoints, cât și a POIs (în cazul nodurilor, un POI este la nivelul solului);
  • Setarea manuală a unghiului de filmare a dronei de la un waypoint la altul; se poate lăsa și pe modul automat;
  • Setarea pornirii și opririi filmării la waypoint-ul dorit (ex: Action on Waypoint: Start Recording). Se poate seta și fotografierea.

Lucruri mai puțin bune:

  • Nu se poate seta un traseu cu linii curbe;
  • Tranzițiile sunt sunt line de fiecare dată;
  • Câteodată, drona se oprește timp de câteva secunde la un waypoint, deși nu are setată această funcție;
  • Câteodată face pan-uri în plus de la un waypoint la altul;
  • Se oprește pe traseu atunci când calitatea transmisiei cade (Mavic Mini nu are OcuSync);
  • Inferfața aplicației nu este foarte reușită;
  • Estimarea timpului necesar parcurgerii întregului traseu nu este exactă.

Din testele pe care le-am făcut, se simte cel mai bine la viteze mici (<15km/h). În acest caz, mișcările sunt mai line, iar rezultatul final este mult mai bun. Revenind la filmarea lucrărilor de infrastructură, vă las mai jos planurile și filmările de la Brănești și Vadu Pașii.

Brănești: 28 noiembrie 2020


Rezultatul video:



Brănești: 5 decembrie 2020


Rezultatul video:



Vadu Pașii: 22 noiembrie 2020


Rezultatul video (unde sunt tăieturi înseamnă că drona a făcut pan-uri aiurea):



Chestii de final
Se pare că alte drone sunt capabile să continue traseul atunci când pierd semnalul cu telecomanda. Din păcate, Mini este programat de către DJI să revină de unde a plecat.

Dacă aveți €10 de cheltuit, merită să încercați aplicația.

oc7avian

Mă alătur posesorilor de DJI Mavic Mini (1). Este fenomenală drona, însă mai am de învățat tehnică de filmare. 2 zile cu precipitații m-au ținut în casă, da azi am ales 2 reportaje mai lejere (puține obstacole în jur și 0 trafic). Din păcate frigul mi-a jucat feste la primul zbor și m-am tăiat în elice la aterizarea în palmă (tremuram). În a doua filmare vântul mi-a dat mari emoții și alerte de bord, așa că am renunțat să trag mai multe cadre.

Aș fi lucrat mai mult la editare, dar mai greu cu pansament. Oricum mai am de învățat să controlez mai lin și la procesarea ulterioară, deci rog răbdare. Însă încerc să vin cu cât mai multe update-uri în zona Brașov. București mai greu, că n-am mașină.

Las cele 2 clipuri postate mai jos și sunt deschis la sfaturi ori critici; sunt aici să învăț. :D De asemenea îmi puteți lăsa în privat diverse puncte de interes (minim Gara Brașov e pe listă, pentru lucrările pe coridor)





Archi

Incerc sa fac un sumar pentru dronele care au sub 250 de grame, cum este dji mini 1 si 2 si cum banuiesc ca detin majoritatea amatorilor:


(EU) 2019/945
Quote
PART 1

Requirements for a class C0 Unmanned aircraft system

A class C0 UAS shall comply with the following:

(1) have an MTOM of less than 250 g, including payload;

(2) have a maximum speed in level flight of 19 m/s;

(3) have a maximum attainable height above the take-off point limited to 120 m;

(4) be safely controllable with regards to stability, manoeuvrability and the command and control link performance, by a remote pilot following the manufacturer's instructions, as necessary under all anticipated operating conditions including following the failure of one or, if appropriate, more systems;

(5) be designed and constructed in such a way as to minimise injury to people during operation, sharp edges shall be avoided, unless technically unavoidable under good design and manufacturing practice. If equipped with propellers, the UA shall be designed in such a way as to limit any injury that may be inflicted by the propeller blades;

(6) be exclusively powered by electricity;

(7) if equipped with a follow-me mode and when this function is on, be in a range not exceeding 50 m from the remote pilot, and make it possible for the remote pilot to regain control of the UA;

(8 ) be placed on the market with manufacturer's instructions providing:
      (a) the characteristics of the UA including but not limited to the:
                 class of the UA
                 UA mass (with a description of the reference configuration) and the maximum take-off mass (MTOM);
                 general characteristics of allowed payloads in terms of mass, dimensions, interfaces with the UA and other possible restrictions;
                 equipment and software to control the UA remotely; and
                 a description of the behaviour of the UA in case of a loss of the command and control link;
      (b) clear operational instructions;
      (c) operational limitations (including but not limited to meteorological conditions and day/night operations); and
      (d) appropriate description of all the risks related to UAS operations adapted for the age of the user;

(9) include an information notice published by the European Union Aviation Safety Agency (EASA) providing the applicable limitations and obligations, in accordance with Implementing Regulation (EU) 2019/947;

(10) Points (4), (5) and (6) do not apply to UAS that are toys in the meaning of Directive 2009/48/EC on the safety of toys.


(EU) 2019/947
Quote

Dispoziții speciale referitoare la utilizarea anumitor UAS în categoria ,,deschise"

Operarea tipurilor de UAS în sensul Deciziei nr. 768/2008/CE a Parlamentului European și al Consiliului ( 6 ), care nu sunt conforme cu Regulamentul delegat (UE) 2019/945 și care nu sunt de construcție privată, se permite în continuare în următoarele condiții, atunci când au fost introduse pe piață înainte de ►M2  1 ianuarie 2023 ◄ :

(a) în subcategoria A1, astfel cum este definită în partea A din anexă, cu condiția ca aeronava fără pilot la bord să aibă o masă maximă la decolare mai mică de 250 g, inclusiv sarcina sa utilă;

(b) în subcategoria A3, astfel cum este definită în partea A din anexă, cu condiția ca aeronava fără pilot la bord să aibă o masă maximă la decolare mai mică de 25 kg, inclusiv combustibilul și sarcina sa utilă.


(EU) 2019/947
Quote

OPERAȚIUNI UAS DIN CATEGORIA ,,DESCHISE"

UAS.OPEN.010 Dispoziții generale

1. Categoria operațiunilor ,,deschise" ale UAS este împărțită în trei subcategorii A1, A2 și A3, pe baza unor limitări operaționale, a unor cerințe aplicabile pilotului la distanță și a cerințelor tehnice aplicabile UAS.

2. În cazul în care operațiunea UAS presupune zborul aeronavei fără pilot la bord cu pornire de la o ridicătură naturală a terenului sau pe deasupra unui teren cu ridicături naturale, aeronava fără pilot la bord trebuie menținută la o distanță de până la 120 de metri față de cel mai apropiat punct de pe suprafața pământului. Măsurarea distanțelor trebuie adaptată în funcție de caracteristicile geografice ale reliefului, cum ar fi câmpiile, dealurile, munții.

3. Atunci când o aeronavă fără pilot la bord este operată în limita unei distanțe orizontale de 50 de metri față de un obstacol artificial cu o înălțime mai mare de 105 metri, la cererea entității care răspunde de respectivul obstacol, înălțimea maximă a operațiunii UAS poate fi mărită cu până la 15 metri peste înălțimea obstacolului.

4. Prin derogare de la subpunctul 2, planoarele fără pilot la bord cu o MTOM, inclusiv sarcina utilă, mai mică de 10 kg pot fi operate la o distanță de peste 120 de metri față de cel mai apropiat punct al suprafeței pământului, cu condiția ca planorul fără pilot la bord să nu fie pilotat niciodată la mai mult de 120 de metri înălțime față de pilotul la distanță.




UAS.OPEN.020 Operațiuni UAS din subcategoria A1

Operațiunile UAS din subcategoria A1 trebuie să întrunească toate condițiile enumerate în continuare:

1. în cazul aeronavelor fără pilot la bord menționate la subpunctul 5 litera (d), trebuie să se desfășoare astfel încât pilotul la distanță să nu opereze aeronava fără pilot la bord deasupra mulțimilor și să anticipeze că nu o va pilota deasupra niciunei persoane neimplicate în operațiune. În cazul zborului neprevăzut deasupra unor persoane neimplicate, pilotul la distanță trebuie să reducă cât mai mult posibil timpul în care aeronava fără pilot la bord zboară deasupra respectivelor persoane;

2. în cazul unei aeronave fără pilot la bord menționate la subpunctul 5 literele (a), (b) și (c), trebuie să se desfășoare astfel încât pilotul la distanță al aeronavei fără pilot la bord să poată pilota UAS deasupra persoanelor neimplicate, dar să nu îl piloteze niciodată deasupra mulțimilor;

3. prin derogare de la articolul 4 alineatul (1) litera (d), atunci când este activat modul ,,urmărire", trebuie să se desfășoare până la maximum 50 de metri distanță față de pilotul la distanță;

4. să fie executate de un pilot la distanță care:
      (a) este familiarizat cu instrucțiunile producătorului furnizate de producătorul UAS;
      (b) în cazul unei aeronave fără pilot la bord din clasa C1, astfel cum este definită în partea 2 din anexa la Regulamentul delegat (UE) 2019/945, a urmat un curs de pregătire online în urma căruia a promovat un examen teoretic online organizat de autoritatea competentă sau de o entitate desemnată de autoritatea competentă a unui stat membru obținând cel puțin 75 % din punctajul total. Examenul cuprinde 40 de întrebări cu variante multiple de răspuns repartizate în mod corespunzător pe următoarele subiecte:
            (i) siguranță aeriană;
            (ii) restricții de spațiu aerian;
            (iii) reglementare aeronautică;
            (iv) limitele performanțelor umane;
            (v) proceduri operaționale;
            (vi) cunoașterea generală a UAS;
            (vii) protecția datelor și a vieții private;
            (viii) asigurări;
            (ix) securitate;

5. să fie efectuate cu o aeronavă fără pilot la bord care:
      (a) are o MTOM, inclusiv sarcina utilă, mai mică de 250 g și o viteză maximă de operare mai mică de 19 m/s, în cazul unui UAS de construcție privată; sau
      (b) îndeplinește cerințele definite la articolul 20 litera (a);
      (c) este marcată ca aparținând clasei C0 și îndeplinește cerințele clasei respective, astfel cum sunt definite în partea 1 din anexa la Regulamentul delegat (UE) 2019/945; sau
      (d) este marcată ca aparținând clasei C1, îndeplinește cerințele clasei respective, astfel cum sunt definite în partea 2 din anexa la Regulamentul delegat (UE) 2019/945, și este operată cu sistemul de identificare directă la distanță și cu funcția de geovigilență activate și actualizate.



Si acuma interpretarea in cazul unui dji mini:

pentru inceput (EU) 2019/945:
- da, are sub 250 de grame
- nu poate sa mearga mai tare de 16 m/s conform specificatilor, limita e de 19
- poate sa urce conform specificatilor pana la 4000 de metri, care este mult peste limita de 120! Aici nu inteleg daca limita de 120 trebuie sa fie constructiva sau este o limitare a utilizatorului.
- (4)(5)(6) da
- (7) nu stiu, dar instictul imi spune ca nu e o problema aici
- (8 ) da
- (9) da
- (10) nu e cazul

Singura problema o vad la altitudinea maxima din moment ce drona poate sa urce peste 120 de metri in cazul in care limitarea trebuie sa fie in constructia dronei (sa nu poti sa o ridici peste chiar si daca vrei). Daca limitarea e a utilizatorului (in acelasi mod in care o masina poate sa mearga cu 200 dar are voie doar cu 130) atunci nu vad o problema aici

Iar acuma (EU) 2019/947:
- maxim 120 de metri altitudine
- nu deasupra multimilor de oameni, daca cumva apar oameni sub drona trebuie sa nu mai tii drona acolo
- follow me la maxim 50 de metri de pilot
- maxim 250 de grame. Peste 250 trebuie curs de pregatire online si promovare examen cu minim 75%

Evident la aceste restrictii se mai adauga si zonele de no-fly din zona aeroporturilor sau altor obiective de interes.

Eu nu vad nici o problema pentru un amator sa filmeze un santier de exemplu

JohannDB

     În ultimele 12 luni, am fost deranjat (noroc că drona scoate un bâzâit specific în zbor și o poți detecta și localiza ușor) de evoluția pe deasupra curții mele la cca 20-30m înălțime de o dronă... În 12 luni, de 5 ori, cu precădere, în perioada de vreme caldă....  După al treilea survol, i-am arătat pumnul; probabil m-o fi văzut pe imagine... Și umărindu-i traseul  prin binoclu, am găsit cu aproximație zona de plecare/sosire.  O mai aștept.... Cu o praștie...... Uneori este chiar deranjant să te trezești cu drona-n cap.....

ionut_16

Daca se prabuseste la tine in curte, pe telefon va fi salvata locatia si persoana respectiva va veni sa o caute. Cel mai bine sa nu dai in ea, ci sa o reclami la autoritatea nationala pt protectia datelor. Daca o distrugi s-ar putea sa te ia in vizor la codul penal ca vandalism si distrugere

dr4qul4

 :lol:

cum sa te ia in vizor pentru vandalism la tine in curte? Mai degraba il ia pe cel cu drona pentru incalcarea proprietatii si a intimitatii personale.
Nu ai voie sa o lovesti daca e pe spatiul public, dar la tine in curte poti sa-i faci ce vrei.
Dar sa ai grija cu prastia, ca poate ratezi si lovesti vreun vecin..la el in curte. 

PS. Iti recomand un pistol de airsoft.  :D
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

ghrt

dr4qul4, cred că ştii că vorbeşti cu nonşalanţă despre ce nu cunoşti. Ambele sfaturi date de tine îl pot încălţa cu nişte condamnări penale.
Dacă la tine în curte ajunge bunul altuia eşti obligat să îl returnezi. Dacă ţi-a creat prejudicii, le soliciţi separat. Dacă tragi cu praştia sau cu puşca după drona altuia s-ar putea să descoperi direct arestul preventiv.
Cont (aproape) inactiv.

JohannDB

      Până acum, zborurile au fost toate de-a lungul curții și la anumite momente cu scurte opriri de
câteva secunde.... Cu mine în curte....  La motivele de atingere ale codului penal, aș itera treaba că ceea ce face cel cu drona este ca atunci când te trezești cu drona la etajul zece la geamul de la dormitor.... Deja survolul intenționat deasupra curților/spațiilor private, cam seamănă a altceva.... Și ca să nu ia vecinul o bilă de rulment în freză, voi apela la un șoim dresat  :D :D :D
    Lăsând gluma deoparte, deja cu astfel de zboruri se trece o barieră....

ghrt

Da, este adevărat, dar dacă îi distrugeţi drona intraţi dvoastră. Vorba aia, hoţul cu un păcat, păgubaşul cu o mie.
Dacă îl identificaţi pe proprietarul dronei puteţi vorbi cu poliţistul de proximitate să discute cu el.
Cont (aproape) inactiv.

Cristian 74

Nu știu unde să întreb așa că o fac aici, se poate muta dacă nu e bine. Mi-am cumpărat o mică dronă (Mavic Mini) și aș vrea să contribui și eu cu filmări. Voiam să întreb dacă îmi trebuie ceva aprobări. De la constructor poate? Că aș putea fi luat la întrebări, mă gândesc, chiar dacă aș comanda drona de la ceva distanță (doar că drona asta nu are un range foarte mare). Mulțumesc!

Archi

Am facut cateva posturi mai sus un sumar al noii legislatii, care evident trebuie respectata. Nu stiu daca pe langa asta mai exista si reguli specifice pentru a filma santiere.

Cristian 74

Legislația o știu, drona am înregistrat-o, deci ar fi ok din punctul ăsta de vedere. Mă gândeam dacă nu ar avea cineva probleme cu mine că filmez. Înțeleg că nu trebuie aprobare specială, adică am dreptul să filmez șantierul?

dr4qul4

Cat timp nu intri in perimetrul santierului nu ai nevoie de aprobare de la ei. Se vor gasi paznici care iti vor spune ca nu ai voie, dar este bine sa le vorbesti frumos. Daca nu vor sa inteleaga cere-le sa-ti spuna exact care este articolul si legea care interzice acest lucru. Le poti spune si ca filmezi pentru presa. Este mai complicat insa daca treci cu drona peste santier. Pentru siguranta ei este bine sa eviti range-ul pietrelor aruncate.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist