News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Drone și proceduri pentru filmări aeriene

Started by Ciprianul, March 06, 2016, 11:36:26 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dimitrie

Planuiesc ca achizionez o drona DJI Mavic Mini in perioada urmatoare.
Am citit pe http://www.caa.ro/page/rpasuavdrone ca dronele sub 500 grame nu au nevoie de certificat de identificare, adica inregistrare la o autoritate de aviatie.
DJI Mavic Mini are 249 grame.

Poate detalia cineva care este procedura pentru a filma un santier.
Ce faceti voi inainte de filma, @AlinC poti oferi mai cateva detali ?

@ciprebbe a scris ca trebuie anuntat COA (centrul operatiuni aeriene) prin telefon si este simplu, poti detalia putin ?
Sunt confuz pentru ca am gasit pe web ca trebuie trimisa o cerere prin email/fax cu 2 zile lucratoare inainte si se aproba in maxim 10 zile. http://www.defense.ro/aviz-filmare-foto-aerian

In plus daca puteti oferi cateva reguli de urmat in timpul zborului/filmari pentru a respecta legislația.
Trebuie mereu sa fie in campul vizual ? Noaptea se poate ? In conditii de vant ?
Am citit pe internet cazuri penale e.g in Bistrita pentru ca un domn a filmat o expoziție canina.

Multumesc !
A8 (Letcani - Motca) si A7 sunt prima prioritate dupa A3, A1 finalizate.

JohannDB

Pentru dimitrie........ 
   Citește pe aici, dar vezi că este proiect din sfârșitul lui 2018.....https://www.clubulfoto.com/noul-cod-aerian-al-romaniei-a-fost-aprobat-de-guvern-drone/

Fred

Pana se aproba modificarile de legislatie, pentru deschiderea si inchiderea unui zbor se suna la COAP (0213150105); ambele operatiuni se fac pe loc, prin telefon, se da numarul de inregistrare, numele pilotului si numarul de telefon si se primeste o referinta care pleaca de la 1 in fiecare zi. La dronele fara numar de inregistrare nu stiu cum o sa reactioneze. E nevoie de inchiderea zborului, altfel o sa il sune pe pilot sau daca nu dau de el dau alarma si e cam nasol.

Pentru siguranta zborului e bine de stiut ca spatiul G permite zboruri la liber la inaltimi de minim 500 picioare (aprox 150 de metri), asta inseamna ca de la acea inaltime in sus pot fi avioane si ca o coliziune cu o drona chiar de 250 kg poate produce un accident grav. De asemenea o drona, chiar si peste 1 kg, are sanse sa se faca bucati daca intra in siajul unui avion, chiar si ultrausor.

Noaptea nu se poate zbura legal decat in conditii IFR, ceea ce se poate doar cu licenta de la PPL+IFR in sus. Noaptea incepe la apusul astronomic local si se termina la rasaritul astronomic local, intervalul variaza in fiecare zi.

Alte restrictii generale:
- nu se poate decola sau ateriza in intravilanul unei localitati
- pentru zborul sub limita de siguranta (500 ft) e nevoie de aprobare
- pentru zborul in CTR (zone aeriene controlate in jurul aeroporturilor) e nevoie de coordonarea cu turnul aeroportului respectiv si probabil nu se va permite zborul in axul pistei
- e interzis survolul zonelor dens populate. Nu e specific pentru drone si nu e foarte explicit ce inseamna, dar teoretic nu e permis zborul pe deasupra caselor in localitati
- e interzis survolul obiectivelor protejate (gen unitati militare) si intrarea in zonele cu restrictii (de pilda, centrala nucleara Cernavoda are o zona de restrictie in jurul ei). Zonele cu restrictii sunt in AIP, unele sunt permanente (gen Cernavoda), altele sunt publicate ca NOTAM. E sarcina pilotului/operatorului sa verifice in AIP toate astea. http://www.aisro.ro/ - Publications - AIP & NOTAM.

Pentru conditiile specifice pentru filmari aeriene nu ma pricep, s-ar putea sa fie nevoie de aprobarea aia cu termen de 10 zile.

TibiV

Quote from: Fred on November 16, 2019, 09:28:37 PM
... o coliziune cu o drona chiar de 250 kg poate produce un accident grav.
O astfel de drona ar fi sigur una militara...

Ce inseamna un "k" in plus....  ;)

Dar multumim pentru info!...

PS
Cum se traduce COAP?...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)


JohannDB

O întrebare... Are cineva vreo idee/părere despre Drona ZEN K1 ?? Nu am găsit altitudinea maximă de "ridicare".... Ca greutate, 495 grame gata de zbor.....

dimitrie

#51
^ în sfârșit mi-a ajuns jucăria.

O să încerc să filmez un pic la Rădăuți.
Legislația prea complicată... aprobare zbor, cerere manp pentru filmare, cu răspuns în zile..


A8 (Letcani - Motca) si A7 sunt prima prioritate dupa A3, A1 finalizate.

StefanCelMare

Proaspăt achiziționat dronă.
Căutam de mult o dronă decentă la un preț accesibil.
Am găsit recent una, Mavic mini.
Nu e de filmat tot lotul unei autostrăzi cu ea, evident (are un range de max. 1.5-2 km), dar pentru așa o jucărie (250 g!) are o stabilitate în aer extraordinară.
Bașca, filmează și UHD (2.7k) timp de 30 de minute (!).
Prețul e pe la 1800-1900 lei solo, eu am luat-o kit cu 3 baterii și ceva protecții plus elici rezervă și o geantă faină la 2390 lei.
Iar ca recomandare, numa linkul de mai jos îl pun. Atenție la legislație, nu recomand să zborați așa sus (și evident în orașe e interzis), dar ca idee, drona poate.


StefanCelMare

#53
@Fred @JohannDB
Referitor la linkul lui Johann (https://www.clubulfoto.com/noul-cod-aerian-al-romaniei-a-fost-aprobat-de-guvern-drone/) din ceea ce citesc eu la art. 15, alin. 2:

(2) Este interzis zborul oricărei aeronave deasupra zonelor dens populate sau a adunărilor de oameni organizate în aer liber, la o înălțime mai mică de 300 de metri față de orice obstacol fix, cu excepția:
d) zborurilor cu aeronave civile, respectiv, de stat, fără pilot la bord, operate în câmpul vizual direct al persoanei care controlează aeronava de la distanță și care respectă condițiile, restricțiile și limitările tehnico – operaționale, inclusiv de masă, stabilite pentru astfel de zboruri prin reglementări europene și/sau reglementări specifice emise de Ministerul Transporturilor la propunerea Autorității Aeronautice Civile Române, respectiv, prin reglementări emise de Ministerul Apărării Naționale;

Eu înțeleg din acest aliniat că ai voie să operezi și intravilan dacă te încadrezi în limitele de greutate (poți zbura în oraș, dar cât mai puțin timp direct deasupra oamenilor / grupurilor de oameni pentru că în legislația europeană prezentată mai jos scrie clar totuși asta).

Pe de altă parte aici http://www.caa.ro/pages/rpasuavdrone scrie foarte clar în ultimul aliniat de pe pagină
conform prevederilor HG nr. 912/2010, cu completările și modificările ulterioare este interzisă/interzis:
​* decolarea / aterizarea aeronavelor civile in zonele de intravilan, în consecință și a aeronavelor fără pilot la bord;
*  survolul zonelor dens populate asa cum acestea sunt definite in HG nr. 912/2010.

Deci avem două pasaje care se cam bat cap în cap.
Legea înțeleg că permite, dar HG-ul (procedura de autorizare a zborurilor) nu.

Dacă ne uităm la legislația europeană, avem două legi:

- REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2019/947 - privind normele de operare
- REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2019/945 AL COMISIEI din 12 martie 2019 - privind tipurile de aeronave

------
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2019/947 AL COMISIEI din 24 mai 2019 privind normele și procedurile de operare a aeronavelor fără pilot la bord, are niște prevederi interesante pentru aparate de 250 g (!)

Articolul 4

Operațiuni UAS din categoria ,,deschise"

(1) Operațiunile sunt clasificate drept operațiuni UAS din categoria ,,deschise" numai în cazul în care se îndeplinesc
următoarele cerințe:
(a) UAS se încadrează într-una dintre clasele stabilite în Regulamentul delegat (UE) 2019/945, este de construcție privată
sau îndeplinește condițiile definite la articolul 20;
(b) aeronava fără pilot la bord are o masă maximă la decolare mai mică de 25 kg;
(c) pilotul la distanță se asigură că aeronava fără pilot la bord păstrează o distanță de siguranță față de oameni și că nu
zboară pe deasupra mulțimilor;
(d) pilotul la distanță menține aeronava fără pilot la bord în permanență în VLOS, cu excepția cazului în care zboară în
modul ,,urmărire" sau în care se utilizează un observator de aeronave fără pilot la bord, astfel cum se precizează în
partea A din anexă;
(e) în timpul zborului, aeronava fără pilot la bord este menținută la maximum 120 de metri față de cel mai apropiat
punct al suprafeței pământului, cu excepția cazului în care survolează un obstacol, astfel cum se precizează în
partea A din anexă;
(f) în timpul zborului, aeronava fără pilot la bord nu transportă mărfuri periculoase și nu lansează niciun material.
(2) Operațiunile UAS din categoria ,,deschise" se împart în trei subcategorii în conformitate cu cerințele stabilite în
partea A din anexă.

Articolul 20

Dispoziții speciale referitoare la utilizarea anumitor UAS în categoria ,,deschise"
Operarea tipurilor de UAS în sensul Deciziei nr. 768/2008/CE a Parlamentului European și al Consiliului, care nu
sunt conforme cu Regulamentul delegat (UE) 2019/945 și care nu sunt de construcție privată, se permite în continuare
în următoarele condiții, atunci când au fost introduse pe piață înainte de 1 iulie 2022:
(a) în subcategoria A1, astfel cum este definită în partea A din anexă, cu condiția ca aeronava fără pilot la bord să aibă
o masă maximă la decolare mai mică de 250 g, inclusiv sarcina sa utilă;

(b) în subcategoria A3, astfel cum este definită în partea A din anexă, cu condiția ca aeronava fără pilot la bord să aibă
o masă maximă la decolare mai mică de 25 kg, inclusiv combustibilul și sarcina sa utilă.

UAS.OPEN.020 Operațiuni UAS din subcategoria A1
Operațiunile UAS din subcategoria A1 trebuie să întrunească toate condițiile enumerate în continuare:
1. în cazul aeronavelor fără pilot la bord menționate la subpunctul 5 litera (d), trebuie să se desfășoare astfel încât
pilotul la distanță să nu opereze aeronava fără pilot la bord deasupra mulțimilor și să anticipeze că nu o va pilota
deasupra niciunei persoane neimplicate în operațiune. În cazul zborului neprevăzut deasupra unor persoane
neimplicate, pilotul la distanță trebuie să reducă cât mai mult posibil timpul în care aeronava fără pilot la bord
zboară deasupra respectivelor persoane;
2. în cazul unei aeronave fără pilot la bord menționate la subpunctul 5 literele (a), (b) și (c), trebuie să se desfășoare
astfel încât pilotul la distanță al aeronavei fără pilot la bord să poată pilota UAS deasupra persoanelor neimplicate,
dar să nu îl piloteze niciodată deasupra mulțimilor;
3. prin derogare de la articolul 4 alineatul (1) litera (d), atunci când este activat modul ,,urmărire", trebuie să se
desfășoare până la maximum 50 de metri distanță față de pilotul la distanță;
4. să fie executate de un pilot la distanță:
(a) familiarizat cu manualul de utilizare furnizat de producătorul UAS;
(b) în cazul unei aeronave fără pilot la bord din clasa C1, astfel cum este definită în partea 2 din anexa la
Regulamentul delegat (UE) 2019/945, care a finalizat un curs de pregătire online în urma căruia a promovat un
examen teoretic online organizat de autoritatea competentă sau de o entitate recunoscută de autoritatea
competentă a statului membru de înregistrare al operatorului UAS. Examenul cuprinde 40 de întrebări cu
variante multiple de răspuns repartizate în mod corespunzător pe următoarele subiecte:
(i) siguranță aeriană;
(ii) restricții de spațiu aerian;
(iii) reglementare aeronautică;
(iv) limitele performanțelor umane;
(v) proceduri operaționale;
(vi) cunoașterea generală a UAS;

-----
În REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2019/945 AL COMISIEI din 12 martie 2019
privind sistemele de aeronave fără pilot la bord și operatorii de sisteme de aeronave fără pilot la bord din țări terțe

PARTEA 1

Cerințe pentru un sistem de aeronave fără pilot la bord din clasa C0

Un sistem de aeronave fără pilot la bord din clasa C0 (UAS C0) poartă următoarea etichetă de identificare a clasei pe
UA:

Un UAS C0 respectă următoarele cerințe:
(1) are o MTOM mai mică de 250 g, inclusiv sarcina utilă;
(2) are o viteză maximă în zbor orizontal de 19 m/s;
(3) poate să atingă o înălțime maximă deasupra punctului de decolare limitată la 120 m deasupra punctului de
decolare
;
(4) este controlabil în condiții de siguranță în ceea ce privește performanțele de stabilitate, manevrabilitate și legătură
de date, de către un pilot aflat la distanță, conform instrucțiunilor producătorului, conform necesităților, în toate
condițiile de funcționare anticipate, inclusiv în urma defectării unuia sau, după caz, a mai multor sisteme;
(5) este proiectat și construit astfel încât să se reducă la minimum vătămarea persoanelor în timpul funcționării, cu
evitarea marginilor ascuțite, în afara cazului în care acest lucru este inevitabil din punct de vedere tehnic, conform
bunelor practici de proiectare și de fabricație. În cazul în care este prevăzut cu elice, acestea trebuie proiectate astfel
încât să limiteze orice vătămare care poate fi provocată de palele elicelor;
(6) este alimentat cu energie electrică și are o tensiune nominală de maximum 24 V curent continuu (CC) sau curent
alternativ echivalent (AC); părțile sale accesibile nu trebuie să depășească 24 V CC sau tensiunea echivalentă în
curent alternativ; tensiunile interne nu trebuie să depășească 24 V CC sau echivalentul în curent alternativ, cu
excepția cazului în care se garantează că tensiunea și combinația de curent generată nu comportă niciun risc de șoc
electric vătămător, nici atunci când UAS este avariat;
(7) în cazul în care este prevăzut cu un mod ,,urmărire" și atunci când această funcție este activată, se află la
o depărtare de maximum 50 m față de pilotul la distanță și îi permite acestuia să redobândească controlul asupra
UA;
(8) este introdus pe piață însoțit de un manual care să indice:
(a) caracteristicile UA, inclusiv, dar fără a se limita la:
— clasa UA;
— masa UA (cu o descriere a configurației de referință) și masa maximă la decolare (MTOM);
— caracteristicile generale permise în ceea ce privește dimensionarea masei, interfețele cu UA și alte eventuale
restricții;
— echipamente și software pentru comanda la distanță a UA;
— și o descriere a comportamentului UA în cazul unei pierderi a legăturii de date;
(b) instrucțiuni clare de operare;
(c) limitări operaționale (inclusiv, dar fără a se limita la condițiile meteorologice și operațiunile pe timp de
zi/noapte); și
(d) descrierea adecvată a tuturor riscurilor legate de operațiunile UAS, adaptate vârstei utilizatorului;
11.6.2019 RO Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 152/23

(9) include o notă de informare publicată de Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (AESA), în care sunt
precizate limitările și obligațiile aplicabile, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947;
(10) punctele 4, 5 și 6 nu se aplică UAS care sunt jucării în înțelesul Directivei 2009/48/CE privind siguranța jucăriilor.

-----
Concluzie, în România legislația este cam idioată (cu privire la autorizarea tuturor zborurilor), mai ales că Mavic mini este încadrabil la C0 (dacă se impune prin soft limitare la 120 m înălțime, ceea ce este să fim sinceri chiar destul).
Pe afară se pot debloca zonele interzise direct din aplicație. În unele zone primești chiar instant aprobare până la un anumit plafon (iar drona nu poate fizic să zboare mai sus).
Un model simplu, bazat pe faptul că și piloții de aeronave (elicoptere mai ales, sau aeronave militare) au aplicația - și văd în timp real pe ce grid se primește autorizație de zbor sub 100 m spre ex. Asta pentru că oricum pe traseul de zbor al avioanelor nu primești autorizație.

Concluzie 2:
Presimt că pe viitor Mini-ul va avea vânzări foarte bune în Europa exact datorită acestor încadrări în lege, care permit utilizatorilor normali să opereze drone fără să le înscrie la CAA și fără să dea examen teoretic.
PS - atenție că sunt țări care sigur vor fi mai stricte.... gen Austria, acolo acum limita e 150g, și presimt că o vor ține așa prin regulamente naționale - deci tot rămâne de verificat.
Oricum un bonus fain este că riscul de a provoca pagube materiale sau chiar de a lovi rău persoane este mult mai mic datorită masei reduse a dronei.

ciprebbe

Poti zbura intravilan cu conditia ca decolarea si aterizarea sa fie extravilan. Restul "restrictiilor" se mentin.

Ca idee cand filmam loturi de A, decolezi/aterizezi  aproape 100% extravilan iar in aer ai toate sansele sa treci si prin intravilanul localitatilor.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

JohannDB

                  Salutări "@dimitrie"..... ce mai face ozn-ul....?? Cum te descurci  ??

StefanCelMare

Ha ha... măi, eu mi-am dat seama că Mavic Mini - cum are și colegul @dimitrie și am și eu - poate filma chiar și loturi de Autostradă, dar e nevoie de 2 oameni - operator dronă + șofer.
Teoretic Mavic mini stă în aer 30 de minute pe încărcare, la 3 încărcări poți filma cam 1h30.
Și dacă stă în aer doar 20 de minute pe încărcare, tot e destul (1h).
La o viteză maximă de cca. 45 de km/h (mod sport)... poate face destul de bine față.
La o viteză mai redusă de 25 de km/h ar putea filma un lot de 20-25 de km, cu siguranță.
E drept că trebuie să cauți zile cu vânt mai redus sau lipsă.

dimitrie

@JohannDB
@StefanCelMare

Drona este super, am reușit o distanta de ~2.2 KM (condiții ideale... fără vânt și eram sus pe un deal).
Sunt foarte mulțumit, nu sunt experimentat in ale dronelor dar mi se pare foarte potenta pentru dimensiunile care le are, am tot încercat sa filmez la Centura la Rădăuți dar cand am ajuns sa filmez era vânt... și sa zicem dacă zbori la întoarcere contra vântului e posibil sa ramai fără ea.
Legat de legislație, sincer nu prea m-a interesat, aștept sa se alieneze la nivel UE regulele (cred ca prin iunie/iulie din cate am citit) pana acum asa "la risc" cu atenție.

Legat de filmare pe șantier de autostrada, e greu dar 500-700 de metri se pot in condiții meteo bune.
Ideea lui @StefanCelMare este interesanta, merita de încercat.
A8 (Letcani - Motca) si A7 sunt prima prioritate dupa A3, A1 finalizate.

dimitrie

@StefanCelMare , @JohannDB
Filmare cum Mavic Mini si distanta obtinuta, dus intors ~4.4km.

A8 (Letcani - Motca) si A7 sunt prima prioritate dupa A3, A1 finalizate.

StefanCelMare

Ca idee, poate fi folosită și pentru scanare 3D clădiri sau statui.
Și pentru realizare ortofotomozaic (similar cu imaginile satelitare).
Generează și informații despre altitudine la cca. 5 cm - poate fi folosită și în realizarea de studii topo.
Cam de asta sunt și interzise zborurile ne-autorizate de MAPN - în România tot ce e sub 1:25.000 e cam secret de stat.
Chiar și hărțile turistice au rareori zoom-uri la sub 1:25.000 (de obicei pe zonele cu abrupt, de tip chei).