Drone și proceduri pentru filmări aeriene

Started by Ciprianul, March 06, 2016, 11:36:26 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pasa_andrei

upgrade la Air2s? Too late. Am cumparat deja Air2  :((

StefanCelMare

Eh, Air2 este foarte OK și ea.
Cochetez și cu ideea să o țin.
Nu am timp de examen, dar cred că mă enervez și într-un weekend tot citesc legislația să pot da examenul.
Atunci cred că nu mai vând drona.

pasa_andrei

Am luat si eu A2 de curand. A fost o intreaga nebunie cu acel examen.

Cioban

Foarte interesant, eu am copcil in virsta 12 ani. Eu vreu sa cumpar asa ceva. Puteti recomenda ceva

JohannDB

           Nu am avut timp să caut, dacă ceva mai înainte, ca pagini s-a postat asta..... Este vorba de drone; cum și eu abia azi sunt "pe cuptor"/acasă, caut ce pot și cât timp liber am de împărțit.......
         
           Pentru drone și piloți (de drone)......

https://www.clubulfoto.com/cum-zbori-legal-drona-romania/

ULTIMA ACTUALIZARE: 09 Februarie 2021

De la 1 Ianuarie 2021 a intrat în vigoare noul Regulament (UE) nr. 2019/947 privind zoborul dronelor, în toate statele membre, inclusiv România.

În consecință, au fost publicate pe site-ul Autorității Aeronautice Române noi informații cu privire la condițiile în care putem zbura cu dronele, de acum înainte.

Pe scurt, noile prevederi spun că:

    Dronele sunt împărțite în mai multe categorii, în funcție de greutatea acestora: sub 250g, între 250g și 2Kg și 2 – 25Kg; (Categoriile C1 – C4)
    Zborurile cu drona sunt încadrate în 3 categorii, în funcție de specificul lor și de riscurile implicate. Principala diferență este dată de limitele și distanțele de siguranță pe care va trebui să le respecți atunci când zbori:
        zboruri în categoria Open (categoria zborurilor "Deschise", cele e mai ușor de efectuat, care implică riscurile cele mai mici, cu cele mai multe limitări operaționare, dar pentru care obții cel mai ușor certificarea – vezi mai jos)
        zboruri în categoria Specific ("Specifice")
        zboruri în Certified ("Certificate");
    Putem folosi drone cu greutatea sub 250 de grame dotate cu cameră foto-video (în scenariul de zbor A1 Open) doar după ce ne-am înscris platforma online AACR (vezi mai jos link și detalii), afișând pe dronă codul unic de identificare și respectând doar câteva condiții de zbor de bun simț: zbor doar în raza vizuală, altitudine maximă 120m, distanță de minim 30m în plan orizontal, de orice clădire sau persoană (care nu pilotează drona);
    Pentru dronele cu greutatea mai mare de 250g (așadar, inclusiv pentru modelele DJI Mavic Pro și Phantom), de la 1 Ianuarie 2021 NU mai este necesară înmatricularea lor (a dispărut, astfel și taxa de înmatriculare). Vom putea zbura, însă, în baza unei certificări obținută de pilot (de utilizatorul dronei), după parcurgerea unei documentații și în urma absolvirii unui examen susținut online (tip grilă), pe siteul Autorității Aeronautice Române. Plafonul maxim (altitudinea) de zbor este tot 120m, iar distanța de siguranță, în plan orizontal, este de minim 50m în categoria zborurilor Open. În continuare va trebui să anunți zborurile, telefonic, ca și până acum (legea HG 912 25/08/2010 nu s-a modificat). Pentru zboruri la distanțe mai apropiate de clădiri (urban/intravilan) și limite mai puțin restrictive, piloții de drone vor putea obține aprobarea pentru zborul în categoria Specific.

Înscrierea în platforma online AACR:

Utilizatorii de drone dotate cu cameră foto-video (indiferent de greutate, deci și în cazul dronelor mai ușoare de 250gr) au obligația de a se înscrie în noua platformă online AACR. Aici te vei înscrie tu, ca persoană, vei declara drona / dronele pe care le folosești și vei obține, gratuit, un cod unic de identificare, obligatoriu de afișat pe fiecare dronă pe care o deții.

Practic, de la 1 Ianuarie 2021 a dispărut obligativitatea înmatriculării dronelor, dar te vei înscrie tu, ca pilot, în această platformă. Vestea bună este că înscrierea este gratuită, NU mai costă 90Eur+TVA cât costa înainte înmatricularea dronei și NU mai trebuie să te deplasezi la sediul AACR pentru înmatriculare. Totul se face online. În această platformă găsești toate documentele cu informații despre noile clasificări ale dronelor și noile reglementări de zbor și, tot aici, te poți înscrie la examinare, pentru obținerea certificatului de pilot la distanță (obținerea certificării este obligatorie doar pentru cei care utilizează drone mai grele de 250g).

Da, inclusiv cei care au o dronă deja înmatriculată, conform legislației de dinainte de 31 decembrie 2020 au obligativitatea înregistrării ca pilot la distanță pe site-ul AACR și afișarea noului cod unic de înregistrare pe dronă! Așdar, dacă ai deja "vechiul" certificat de înmatriculare al dronei, nu ai scăpat de înregistrarea pe site și de afișarea (a încă) unui cod unic pe dronă.

Foarte pe scurt, ca să zbori cu drona după 1 Ianuarie 2021, ai de urmărit 3 pași:

    Te înregistrezi ca pilot în platforma AACR, apoi tipărești și afișezi pe dronă codul unic de înregistrare;
    Parcurgi documentația și obții certificarea de "pilot la distanță" A1/A3 (doar dacă vei folosi drone mai grele de 250gr);
    Apoi respecții câteva reguli: zbori doar în raza vizuală și până la maxim 120m altitudine, nu zbori în zone restricționate (cum ar fi, în apropierea aeroporturilor, a clădirilor guvernamentale, unităților militare etc.), zbori la distanță de clădiri și alți oameni și respecți dreptul tuturor la viața privată (adică, nu zbori, filmezi sau fotografiezi proprietăți private, fără acordul proprietarilor).

IMPORTANT: Înscrierea în platforma AACR ca utilizator de dronă și afișarea codului de înregistrare pe dronă este obligatorie indiferent de greutatea dronei utilizate (deci, inclusiv pentru drone mai mici de 250gr) DACĂ aceasta este dotată cu cameră foto-video (așadar nu sunt considerate "jucării"). Obținerea certificării de pilot este obligatorie doar pentru utilizatorii dronelor mai grele de 250gr.
Cum decurge examenul online pentru certificarea OPEN A1/A3 și A2

Începând cu 22 Ianuarie a fost activată platforma de examinare pentru obținerea certificatului de "pilot la distanță", pentru clasele de operațiuni A1/A3 și A2. Sunt, practic, două certificări pe care le poți obține: certificarea generală A1/A3, pentru zboruri în afara orașelor și certificarea A2, care este mai complexă și îți permite – conform reglementărilor UE – să zbori în orașe, dar cu anumite limitări (la o distanță maximă de clădiri și zone locuite).

Examenele se susțin online, sunt gratuite și sunt compuse din 40 de întrebări pentru A1/A3 și 30 de întrebări pentru certificarea suplimentară A2. Examenele sunt grilă, nu sunt înregistrate audio-video (așa cum se zvonea inițial) și pentru fiecare examen ai timp 60 de minute să răspunzi la toate întrebările (întrebări grilă cu o singură variantă corectă de răspuns). Dacă ai răspuns corect la cel puțin 75% din întrebări (30 de răspunsuri corecte pentru A1/A3, respectiv 22 de răspunsuri corecte pentru A2), la final vei primi certificatul de competență, pentru fiecare categorie în parte (un certificat pentru A1/A3 și altul pentru A2). Dacă nu ai reușit să obți punctajul necesar, poți repeta testul după 24 de ore.

În general, întrebările din testele grilă își găsesc răspunsurile în documentația pusă la dispoziție de AACR în platforma online, așadar vă sfătuiesc să parcurgeți TOATA documentația cu atenție. Vor fi însă și câteva întrebări de cultură generală, despre baterii, meteo etc.

   ..............Pentru mai multe lămuriri, citiți întregul material dat aici de unul care se ocupă cu așa-ceva......... Dacă omul greșește cu ceva, sunt greșelile lui...../b]   Altfel, "CER SENIN", fără vânt și spor la "dronuit"   :D :D :D......

pasa_andrei

Cum sa faci Live din drona? Asa cum poate ati observat , am incercat un nou tip de video. Detin un Mavic Air 2 care foloseste aplicatia DJI FLY. Asa cum probabil deja sititi, aplicatia DJI FLY nu are suport pentru functia de Livestream. De ce? Nu stiu. Ask DJI.  O:-)

Singura aplicatia care suporta Live este vechea aplicatia de la DJI - DJI GO 4. Ultimele 4 drone lansate de DJI - Mini 1, Mini 2, Mavic AIR 2 si AIR 2S folosesc DJI FLY. Daca vrei sa ai un software care sa poata sa duca live by default direct din aplicatie trebuie sa mergi catre alte drone : Mavic AIR 1 / Mavic PRO 1/ MAVIC PRO 2/ Phantom 4/Inspire sau sa ai telecomanda Smart ( 3000 lei), dar atentie ca si aceasta telecomanda extrem de scumpa pentru ce ofera nu este compatibila cu toate dronele de la DJI .  :o

Solutie pentru aplicatia DJI FLY este un soft thrid party numit Prism Live. Pentru cei cu Android o sa fie destul de simplu. Urmariti acest video si cam asta a fost :

Pentru cei cu IOS - din pacate e putin mai complex , avand in vedere ca IOS nu permite Screen Share direct din aplicatie o sa faceti voi manual.  Mai multe detalii aici : https://medium.com/prismlivestudio/mobile-guide-v1-9-0-update-ios-screencast-cfd67037d752

Ce sper eu este sa avem si nou live din aplicatia DJI FLY. Pe 15 noiembrie vine noul Mavic 3 si nu cred ca se va lansa pe aplicatia veche (Dji GO 4) , iar daca Mavic 3 vine fara aceasta functie de Live, multii o sa treaca pe Autel avand in vedere si pretul de peste 2200 euro+. Vom vedea. Va tin la curent.

Voi ati incercat metoda de Live? Cu ce soft ? A functionat ok?

skeye_drones

#111
Eu fac live cu Autel Livedeck :)
Desi calitatea semnalului video e super ok, conexiunea la internet strica tot. De cele mai multe ori, sunt nevoit sa transmit de pe date mobile.

danutzu_1069

@pasa_andrei, ca idee ar fi o varianta de camera pe un stabilizator gimbal montat pe un trepied pe plafonul masinii, de genul celor de la streetview. In felul asta ar fi o vedere mai de ansamblu.
Doar intreb, cu drona la altitudine mica, nu merge? "sub nivelul radar", cum se zice...

dorum

nu cred ca se ridica in "no flight zone"
eventual chinezisme ieftine...

hvm

^
Chiar dacă s-ar ridica, ce om întreg la minte ar pune o filmare care arata ca a zburat cu dorna în loc interzis?
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

gabim

^Intr-o nota mai umoristica, sunt destui care nu-s intregi la minte. Daca sunt destui care se urca pe tren sub catenara pentru un selfie "cool", tot asa vor fi destui si care sa ridice drona in zona interzisa pentru un video "cool" pe social media. Pronosticul meu este ca vor aparea destule video-uri pe youtube cu santierul A0N2 (UMB in zona Otopeni, ca de aici a plecat discutia), sa vedem daca o sa am dreptate.
Pariu A7: se va circula pe toate loturile UMB pana la Pascani inainte de a se circula pe lotul Pizzaroti - in caz contrar, 100 Euro in contul API.

pasa_andrei

Nu o sa vezi clipuri din zona respectiva, pentru ca cel putin dronele de la DJI nu o sa decoleze de la sol. Sunt blocate din soft in zona respectiva.

JohannDB

                 ""Sunt blocate din soft in zona respectiva.""     Și vreunul, mai "răzvrătit, sau mai meseriaș, în domeniu, n-ar putea resofta DJI-ul, sau să modifice ceva ?? Sunt atât de bine protejate/codate softurile, contra unor modificări ?? Întreb și eu..... Era o reclamă, cu ceva mai multă vreme în urmă : "dacă vrei, poți......." !!

hvm

#118
Da. asa e. dar nu stiu cine ar vrea sa fie pasibil de plata daunelor generate de inchiderea aeroportului Henri Coanda. Si e simplu. mai multi incarca pe net vreo 20-30-40 de filmulete, apoi dupa ceva timp se inchide aerportul fiindca s-a descoperit un obiect zburator neidentificat in zona de restrictie de zbor si se consemneaza la sol toate avioanele. Ancheta gaseste acele 20-30-40 de filmuletze si se apuca de urmarire in vederea recuperarii daunelor...

Chiar daca as face un asemenea filmulet eu nu l-as posta online... dar asa e. e vorba de mine....

LE: Merci TibiV  Am corectat
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

TibiV

Vorbesti despre inchiderea aeroportului Henri Coanda - adica Otopeni OTP.

Aeroportul Aurel Vlaicu e Baneasa BBU.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)