Strategia de absorbție a fondurilor europene pentru autostrăzi

Started by cutter, April 22, 2014, 04:11:53 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

FRS

Prietene din Botosani, prietenul din Suceava iti spune ca varianta ta ca autostrada sa treaca pe langa calea ferata nu e cea mai buna idee. Traseul caii ferate trece prin foarte multe localitati, pe cand o autostrada tocmai asta ar trebui sa evite. Varianta ta nu avantajeaza niciun oras. La traseul propus ar beneficia 3 orase: Radauti, Suceava si Falticeni. Pe cand in varianta propusa de tine ar trece la aprox. 20 km si de Suceava, si de Botosani. Si iti mai aduc aminte un lucru: Aeroportul nu e la distante egale de Suceava (13 km) si Botosani (33 km). Indiferent pe unde va trece autostrada, cred ca va avea in majoritatea cazurilor profil de rambleu, asadar excavatii tot se vor face. Daca pe varianta Suceava ar fi anumite deblee (de ex. la Centura Suceava este un debleu de 7 metri), pamantul excavat de acolo s-ar putea folosi ca umplutura.

Ionut

Va rog frumos sa nu raspundeti tot cu mistouri. Primiti si voi ban.
Toata lumea trebuie sa respecte regulile. Multumesc!

Noapte buna.

frunzaverde

Quote from: John Galt on May 04, 2014, 09:57:37 PM
Ideea e sa ai si argumente. Altfel, pot si eu sa plec din start cu prezumtia de vinovatie cand e vorba de ceea ce afirmi, mai pe intelesul tau si al oricui ca servesti interesele unora care au terenuri deja cumparate in Suceava, si spera sa devina milionari

Nimeni nu se imbogateste din exproprieri. Astea se fac dupa Grila Notarilor, in cel mai zgarcit mod cu putinta (culoarele de expropriere sunt gandite in asa fel incat sa fie mai putin teren de expropriat). Daca n-ai vazut grila, te informez, valoarea la care se expropriaza, mai ales in extravilan, e foarte mica, si, mai rau, ramai cu teren de ambele parti ale autostrazii inutil si nevandabil. In intravilan, valorile nu sunt mai mari ca cele de pe piata libera pentru o zona, si cum, in general, iti expropriaza fasii de 50m, ramai, la fel, cu teren nevandabil si inutil. Stiu din proprie experienta treaba cu exproprierile - nu, nu-ti pune "statu'" mana-n cap, mai degraba e blestem.

Dar parca argumentele tale aveau legatura cu dificultatea terenului pe partea cealalta. Dupa ce ti s-a spus cu argumente ca terenul pe unde propui tu este imposibil de folosit, acum acuzi "mafia terenurilor"?

Eu iti pun la dispozitie cateva harti in cele 7 zile de pauza - curbe de nivel, inundabilitate, si aerian (google maps, ortofoto). Culoarul tau e cu alb. Cum eviti sa se inunde (fara ziduri de protectie masive si fara lucrari de fundatie masive, mult mai mari ca pe Deva - Orastie, in zona inundabila a Muresului) si cine reconstruieste daca Siretul decide sa-si reschimbe directia? Si toate astea ca sa eviti sa sapi cativa metri in alta parte? Pai numai rezolvarea zonei asteia costa cat toate lucrarile extra de excavatie si umplere...

Propune rezolvarea. Astfel incat sa coste mai putin de 4-5 mil. EUR km respectiv (lucrarea asa cum e propusa de minister, n-are cum sa coste mai mult de-atat):






Quote from: John Galt on May 04, 2014, 09:57:37 PM
- aceasta prezumtie de vinovatie fiind o consuetudine aparuta undeva la mijlocul perioadei iluministe si care s-a aplicat o perioada destul de indelungata in jurisprudenta anglo-saxona, spre deosebire de ce vezi pe la noi, pentru ca atunci cand vorbim despre stat, si afaceri cu statul, e cel mai bine sa pornesti la drum cu ideea ca statul este incompetent, corupt, ineficient, ba chiar hot, si ca serveste doar anumite interese, nu pe ale tuturor. Asta zice si Hayek, si Mises, si Rothbard, pana si Lord Acton de la Acton Institute, daca ati auzit de el.

Prezumtia de nevinovatie n-are legatura cu asumptia ca "statul e hot". In primul rand conceptul nu vine din perioada iluminista, este MULT mai vechi, cand inca se vorbea latina in lume, cauta Ei incumbit probatio qui dicit, non qui negat. Daca ar fi aparut in perioada iluminista, l-am fi avut intr-o singura traditie legala (lumea are doua traditii legale principale, dreptul roman sau "civil law" si dreptul anglo-saxon sau "common law", erau deja formate in sec. XVIII); nu e cazul, apare in ambele traditii. Cf. lui Pennington, apare in toate, dar absolut toate sistemele de drept cunoscute.

Si are legatura cu puterea asimetrica intre stat (acuzator) si acuzat, nu cu hotia - daca n-ar exista prezumtia de nevinovatie, statul (care e de obicei si acuzatorul) ar putea stabili in mod arbitrar nivelul de dovezi cerute pentru a demonstra nevinovatia, in asa fel incat nimeni sa nu fie vreodata nevinovat.

Pe urma, Hayek nu spune ca statul e hot - cf. lui Hayek unul din rolurile statului este prevenirea hotiei: Even the most essential prerequisite of the market's proper functioning, the prevention of fraud and deception (including exploitation of ignorance), provides a great and by no means fully accomplished object of legislative activity. Si un hot nu poate preveni hotia. La fel si Mises, spune exact acelasi lucru.

Statul ca hot e inventia radicalilor libertarieni (asa-numitii minarhisti sau anarho-capitalisti) gen Rothbard. Dar Rothbard spune numai aberatii, nu are nici macar minimul aparat de lucru al unui economist veritabil, si e aruncat acolo, la extremisti dubiosi, ideologi propagandisti, fara prea mare valoare in stiinta alaturi de oameni ca Rand Paul.

Quote from: John Galt on May 04, 2014, 09:57:37 PM
De altfel aceasta consuetitudine a devenit lege in codul penal britanic pe la inceputul secolului al XIX-lea

Marea Britanie nu are un cod penal. Sau un cod civil. Sau o constitutie. Nu le-a codificat niciodata. Cat despre Blackstone, maxima lui cu 10 nevinovati e cea care e citata - principiul exista inca dinainte de Magna Carta.

Quote from: John Galt on May 04, 2014, 12:52:58 PM
Pentru ca zona e cu serpentine foarte periculoase, fara vizibilitate de multe ori, plus clima care e foarte schimbatoare. Daca ai fi mers pe acolo ai fi stiut ca ruta propusa prin SV e mult mai grea, si depaseste cu mult panta de maxim 4% acceptata pentru autostrazi. Ca sa respecti cerinta asta (pentru a fi aprobate fondurile) uite ca singura varianta e sa faci viaducte si pasaje supraterane. Adica uite cum sare pretul de cateva ori peste orice sectiune ceva mai dificila de pe Siret.

Zona nu are nici macar 1 (UNA) serpentina. Are niste curbe minore. Da, DN2, drumul actual depaseste (nu cu mult) panta de 4%, dar asta pentru ca terenul pe care a fost construit drumul nu a fost deloc ameliorat - drumul urmeaza relieful natural si curbele de nivel, asa ca coline si vai care se succed din cativa zeci in zeci de metri, drumul urcand pe coline si apoi coborand. La un drum modern astea se taie, dupa cum ai spus si tu, cu excavatii si umpleri care rezulta in debluri si rambleuri. Lucrarile necesare, chiar si in zona aia, sunt minore, mult mai simple ca la Cernavoda - Constanta, de exemplu.

Cat despre viaducte, e absurd... viaductul de la Aciliu e doar cu putin mai scund decat toata diferenta de nivel intre cel mai jos si cel mai inalt punct al autostrazii pe ruta guvernamentala. 130 km. Cu cele 9 milioane de metri cubi de care zici (o nimica toata, mai putin decat pe Turda - Gilau, 42 km) se rezolva incat sa fie PLAT, sa nu fie nevoie de nici macar 1 viaduct. In schimb, pe ruta ta, va fi nevoie de poduri, viaducte, piloni ingropati etc. etc. etc.

Quote from: John Galt on May 04, 2014, 12:52:58 PM
La Varful Campului ruta propusa de mine trece prin est, prin dreapta, pe malul stang al Siretului pe directia lui de curgere. Nu a fost inundat niciodata, pentru ca tot pe acolo trece si drumul actual, facut de ingineri in urma cu 100 de ani. Nu stiu de ce insa tare imi e ca inginerii de alta data erau mai buni ca cei de acum, chiar daca nu aveau acces la atata informatie.

Vechi drum de care, n-a fost facut de vreun inginer. Inundat ultima oara in 2010. Si in 2005 inainte de asta.

Quote from: John Galt on May 04, 2014, 12:52:58 PM
Cand am zis ca Botosaniul are industrie mai tare ca SV nu m-am referit la somaj sau PIB pe cap de locuitor (inca o data, in Botosani nu ai paduri ca sa defrisezi), ci la ultimile statistici legate de polul de dezvoltare BT-SV, unde se zice clar ca are de vro 3 ori mai multi lucratori in industrie (textila, masini etc).

Tot judetul are 50.000 de angajati, cel mai mare angajator fiind Spitalul Judetean. Doar doua fabrici au cifra de afaceri peste 100.000.000 RON. Si astea sunt fabrici de textile in regim lohn. Atat. Culmea, eu nu gasesc statisticile care spun ce spui tu.... Doar statistici care spun ca Botosaniul e cel mai sarac judet din tara.

Quote from: John Galt on May 04, 2014, 12:52:58 PM
Chiar in in conditiile in care nu are drumuri care sa il lege de tara deloc, desi in urma cu 100 de ani era ditamai targul unde venea comercianti de peste tot, fiind nod de legatura international (de asta era si plin de evrei). In plus, aeroportul de la Salcea e fix la mijloc, mult mai aproape de ruta pe care o propun eu, scopul unei autostrazi fiind sa lege zone importante economic, nu doar cateva orase si sate gen Falticeni.
...
Abordare evident gresita, exemplul cel mai la indemana fiind Coreea de Nord, unde povestea asta nu a dat roade deloc.

Mai degraba decaderea Botosaniului de la targ regional (a fost intotdeauna "vioara a 2-a" in fata Sucevei si Iasiului are legatura cu aparitia caii ferate Cernauti - Suceava - Burdujeni - Bacau. Exact exemplu care-ti demonstreaza cum drumurile si investitiile in cai de comunicatie duc la dezvoltare (contrar idioteniilor debitate de persoane fara pic de inteligenta ca Ron si Rand Paul).

Fara infrastructura n-ai suprastructura - nu poti genera bunuri si servicii, adica profit, cat timp bunurile si serviciile nu pot fi comercializate si transportate si cat timp materia prima si forta de lucru pentru a genera profit nu poate fi adusa la lucru. O sosea sau o cale ferata genereaza externalitati atat de mari incat nici un privat nu e capabil sa le surmonteze in vreun fel (si, in plus, costurile de constructie sunt asa mari, incat e cvasi-imposibil ca un privat sa faca lucrari de infrastructura in mod profitabil)...

Si desteptu' de Rand a vazut o sosea lata in Coreea de Nord si a zis "pot sa-mi dovedesc ineptia"... De fapt... Coreea de Nord a construit megalomania ca drum de tancuri pentru o potentiala invazie a Sudului (soseaua aia leaga Panmunjeon de Fenian). Nu are valoare economica majora. Caile Ferate, pe care circula mare parte din marfa si aproape toti pasagerii, sunt decrepite, ca si infrastructura locala. Mai mult, infrastructura care lipseste acolo e alta - energia! Ca degeaba ai sosele daca n-ai cum sa te misti pe ele.

Pentru harta cu inundatii vedeti poza de mai jos. In functie de ea ar trebui pornite discutiile, ca altfel discutam povesti.
Quote from: John Galt on May 04, 2014, 12:52:58 PM
PS: v-ati intrebat vrodata de ce calea ferata merge pe unde zic eu??

Nu merge decat o bucata relativ scurta pe unde propui tu autostrada. Si, portiunea respectiva e blestemata de CFR-isti, pentru ca 1. se inunda des (si intrerupe traficul), 2. din cauza solului prost si a infiltratiilor e vesnic plina de restrictii - in anii '70 au vrut sa duca toata linia la 120 km/h. Au si reusit, in afara de Dolhasca - Suceava (care a ramas la 70-100), asa cum ramane si azi. A fost construita pe-acolo pentru ca Romania n-avea bani, trebuia sa faca legatura cu Suceava (Austria) cat mai rapid, si... solutia e cum e.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Schumy

Doar o scurta interventie: ce nu intelege lumea despre amenajarea hidrotehnica, e ca pentru a fi 100% functionala trebuie implementata pe tot cursul raului de la izvor la varsare, altfel risti sa faci mai mult rau decat bine. Asa ca pana nu e amenajat tot cursul Siretului tot timpul vor fi probleme, mai ales cand punem in problema despaduririle(care nu vor dispararea curand) si extremele vremii din ultima perioada.

florin74

Situatia absortiei fondurilor europene pe 2014 la CNADNR
http://www.ampost.ro/pagini/cnadnr-sa
Aproape 55% din cat a fost planificat. Intre jalnic si slab.

cutter

Au apărut documentele Comitetului de Monitorizare al AMPOS-T de la Tulcea de acum cîteva zile:
http://www.ampost.ro/fisiere/pagini_fisiere/Prezentari_CMPOST_TULCEA_europolis_2014.rar

Este radiografia unui dezastru.

Dintr-un ochi aș zice că din cele 4,26 mld € alocate pe POS-T se vor pierde cam jumătate:
- absorbție la 1 ian 2014 (e cam aceeași și acum): 1,38 mld €
- absorbție din contracte în curs de execuție (cu semne de întrebare pentru că unele nu se termină la 31.12.2015): 1,37 mld €

Cam asta ar fi realitatea. Bineînțeles autoritățile ca să dea bine din condei se mai bazează și pe:
- 1,20 mld € contracte în curs de licitare
- 1,25 mld € "proiecte noi" (adică nici măcar în curs de licitare)

Ca să punem și cireașa pe tort, absorbția totală pe 2014 pînă la 1 iunie pe POS-T este de 0,23 mld lei din 5,46 mld lei cît este planificat pentru întregul an 2014 (bani care se "decomit" - adică pierd - dacă nu sunt cheltuiți pînă la sfîrșitul acestui an).

florin74

Le iau la citit in seara asta si poate fac maine un rezumat.

Uite o mica veste buna
În data de 30.05.2014, Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial ,,Transport" 2007-2013 (AM POST) a transmis către Autoritatea de Certificare şi Plată din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, declaraţia de cheltuieli nr. 43 în valoare totală de 119.643.892,42 lei.

Si parca s-a anuntat ca s-a aprobat de CE finanatarea pentru M5. Ar trebui trimise la decontare cat de repede si ceva facturi platite deja, estimez ca 100 mil  EURO s-au platit pana acum pe contractele de acolo.

adiarc

"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura


cutter

Quote from: florin74 on June 12, 2014, 08:07:14 PM
Uite o mica veste buna
În data de 30.05.2014, Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial ,,Transport" 2007-2013 (AM POST) a transmis către Autoritatea de Certificare şi Plată din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, declaraţia de cheltuieli nr. 43 în valoare totală de 119.643.892,42 lei.

Chiar că mică vestea aia bună. Față de marea veste proastă că avem absorbție pe POS-T pe primele 5 luni de 4,22% din totalul planificat pe acest an.

Încă cîteva detalii pentru perspectivă:

1) Cheltuielile de investiții de la bugetul de stat pe primele 4 luni ale anului sunt de 0,89% din PIB, adică cel mai mic procent din ultimii 5 ani:






20101,29%
20111,23%
20121,73%
20131,43%
20140,89%

2) De la începutul anului nu se fac plăți (semnificative) către constructori aceștia avînd facturi neplătite de către autoritățile contractoare.
Sursa: http://213.177.10.50:7777/facturi/default.aspx (dar și alte informații "off the record")

3) Deficitul bugetar pe primele 4 luni ale anului este de 1,8 mld lei față de 18 mld lei cît este deficitul bugetar prognozat pentru întregul an (cel pe care este construit bugetul).

Prin urmare, avem de a face cu o strategie politică bine pusă la punct:
- de menținere artificială a deficitului la minim în dauna proiectelor de infrastructură pentru a putea justifica față de FMI introducerea reducerii CAS. Strategia se pare că n-a funcționat, dar se pare că băieții au și un 'backup plan': "băgăm oricum!". (sursa: http://www.mediafax.ro/economic/victor-ponta-cas-scade-cu-5-puncte-din-octombrie-fara-acordul-fmi-nu-crestem-taxe-sau-impozite-12742149)
- de acoperire mediatică a dezastrului privind absorbția fondurilor europene (cele 2 mld € pe care estimez că le vom pierde pe POS-T, dar si pe celelalte programe) prin acele planuri complet nerealiste de evitare a decomiterii (planuri clasificate astfel de către Comisia Europeană, Ministerul Fondurilor Europene, dar și de către orice om care are familiaritate cu domeniul și bun simț)

alecu26

din pacate asta e...si datorita sistemului de licitatii.

Nu putem acuza justitita...ca legea e dura...dar e lege.

Dar in schimb putem cere un alt sistem de licitatii si un alt sistem de evaluare.

Cat vreme se vor castiga licitatii de firme care nu au facut un km de autostrada in Romania si in general, cu preturi mult sub media pietei....vom avea contestatii peste contestatii si o leneveala continua.

Doar cer a se compara situatia lotului 4 din Sebes-Turda....unde a castigat Porr de pe locul 2. Practic fara contestatii...iar ca progres in santtier mai au un pic si zic ca o sa fie la egalitate cu Lugoj-Deva 2 si Lugoj Deva 3.
Drumurile noastre POATE;

alecu26

Cutter:

Bun documentul....si informatii chiar interesante.

Una din marile ultime plati a fost catre avocatul care se ocupa de expropieri pe comarnic-bv.

- Am si uitat de VO Tecuci. Se mai misca ceva acolo?

-Am si uitat de finalizarea lucrarilor pe Filiasi-Ciocuta? si acolo chiar se misca ceva?

In rest destul de multe avansuri platite pe multe contracte de reabilitari sau relicitari.

Lui Pizzaroti le-a fost platita totusi prin Feb-Martie o factura babana. Sa zica mersi.

aaa...si foarte multe plati catre Search Corporation pentru proiectare bucati din A3 de la Brasov incoace. Acum nu am fost daca e doar de la Tgm pana pe la suplacu sau si inainte. Oare chiar sa se liciteze incet incet tot tronsul Tgm Bors?
Drumurile noastre POATE;

florin74

Situatie dezastruoasa a absortiei pe primele 5 luni. Cifre seci
http://www.ampost.ro/pagini/situatie-absorbtie-beneficiari
Metrorex e chiorul in tara orbilor, cu 15% din programat.

Goldmund

florin74,
dar asta e de pomina, e revoltator si nici nu se poate cumula in procente:
http://www.ampost.ro/pagini/cnadnr-sa

Imbucurator faptul ca te intereseaza pe tine si pe cei de pe acest forum, incolo e ca peste tot: "merge si asa"...

nicolaem

stie cineva cand incep proiecte pe exercitiul bugetar 2014-2020?

sebes-turda-tgmures inteleg ca incearca sa le introduca pe cel vechi.

exista sanse sa mai vedem ceva licitat anul acesta pe finantari UE?

pitesti sibiu clar nu, dar sunt avansati cu SF-urile pe alte tronsoane? ( nu ma refer aici la SFurile electorale scoase de sova recent prin alexandria)
de A6 se mai stie ceva?
trece timpul... pana la urma A1 va fi gata, si nu inteleg unde "vom baga" cele 2-3 miliarde pe care UE ii aloca in urmatorii 6 ani.