Strategia de absorbție a fondurilor europene pentru autostrăzi

Started by cutter, April 22, 2014, 04:11:53 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

vancouver

Finantarea de 85% este deocamdata limitata pana in 2020 (cu finalizare maxim in 2022). Pentru exercitiul financiar 2021-2027 inca nu s-au stabilit aceste valori.

Finantarile de 85% sunt pentru tari extrem de sarace (RO+BG), aflate in decalaj mare fata de restul UE. Pe masura ce nu vom mai fi ruda saraca, se va reduce procentul. Personal sunt de parere ca si acum nu suntem chiar asa de oropsiti ca sa meritam 85% si un 75% ar fi mult mai bun. Suma pusa la dispozitie de UE ramâne oricum aceeasi, doar ca România ar trebui sa puna ceva mai mult si atunci in total am face mai multe proiecte.

De exemplu la 3 miliarde puse la dispozitie de UE => 3 miliarde = 85%, adica 15% ar fi 0,53 miliarde (mai putin de 100 milioane / an !!! de la buget). Deci putem face in total proiecte de 3,53 miliarde.
Daca procentul ar fi 75%, cu aceeasi 3 miliarde de la UE = 75%, rezulta 25% partea RO ar fi 1 miliard (142 milioane pe an de la buget). Si in total putem face proiecte de 4 miliarde.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

cricric

Merci de raspuns, dar intrebam strict pentru TGM-Iasi. Daca vrem sa continuam spre Sovata sau cu Iasi-Targu Neamt, primim aia 85% pentru proiectul respectiv? E aceeasi finantare ca pe Campia Turzii-TGM?

vancouver

Quote from: MNU on July 27, 2014, 01:33:40 PM
Cateva intrebari...

De ce Lugoj-Calafat, desi pe coridor prioritar si in reteaua principala (core) apare ca "completed" si nu "to be upgraded"?

Vezi vreun alt motiv decat faptul ca valorile de trafic nu cer autostrada si recent au fost eliminate punctele critice (motive de trafic ingreunat), conform cerintelor UE?

In cazul asta, de ce nu se pune prioritate pe A0 (nord sau sud) din fonduri UE? De ce se continua ineptia aia cu concesionarea ocolitoarei la pachet cu A1+A2?

Nu stiu de ce apare asa. Lucrurile se vor lamuri in momentul stabilirii Masterplanului. Posibil intr-adevar sa se considere DN6 ca fiind suficient pentru traficul pe Lugoj-Drobeta-Calafat si atunci sa se renunte la autostrada. Dar mi se pare o mare aberatie. Pe site-ul oficial al UE nu apar detaliate decat proiectele feroviare, pe rutier nu avem inca nimic stabilit ferm.



Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

cutter

Absorbția anul acesta pe POS Transport pe lunile ianuarie-iulie: 56 mil € adică un avans de 1,3% din valoarea întregului program (sursa).

De asemenea, reamintesc că pentru următoarele proiectele majore nu se poate beneficia deocamdată de finanțare europeană:
- linia de metrou M5: nu a fost semnat contractul de finanțare
- Lugoj-Deva lot 2-4: nu a fost aprobată cererea de finanțare
- Sebeș-Turda și linia de metrou M4: nu a fost depusă cererea de finanțare


alecu26

probabil de aia sunt intarziati intentionat constructorii.

Nefiind finantare (nu prea ne permitem nici macar sa platim acum si sa decontam la UE peste 6 luni, 1 an)....autoritatile ii tin in sah pe constructori.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).


vancouver

Un articol care incurca mere cu pere. Ca si cum mi-as da eu acum cu parerea despre prabusirea avionului Air Algerie...

In articol se vorbeste de o alocare de 4,8 miliarde pentru autostrazi prinsa in programul de guvernare (program politic asadar) pentru 2020. Nu putem sa o luam in serios, dar chiar daca am lua-o, tot nu putem sa o scadem din 6,1 miliarde alocarea totala a UE pe POS-T (sau cum se mai numeste acum programul de transport). Pentru ca 4,8 miliarde include si contributia României. Presupunand ca este ca. 25%, ramâne o contributie UE pe autostrazi de 3,6 miliarde. Abia pe asta o putem scadea din 6,1....
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

Goldmund

"Comisia Europeană a aprobat Masterplanul General de Transport. Autostrada Sibiu-Pitești, prioritară"
........
Documentul strategic prevede ce proiecte de transport propuse de autoritățile de la București vor fi finanțate de Comisia Europeană până în 2030, în condițiile în care România a propus Comisiei să finanțeze proiecte de infrastructură rutieră, feroviară și navală în valoare de 37 de miliarde de euro, anunță postul de radio Europa FM , care citeaza surse oficiale de la Bruxelles, conform hotnews.ro."
Asta mi s-a parut f. interesant:
"Masterplanul general pe transport a fost aprobat săptămâna trecută de Comisia Europeană, cu o întârziere de aproape un an, pentru ca în mandatul lui Dan Șova, Ministerul Transporturilor nu a reusit sa întocmeasca un document coerent."....
http://www.b365.ro/comisia-europeana-a-aprobat-masterplanul-general-de-transport-autostrada-sibiu-pite-ti-prioritara_215507.html

M-am uitat si pe hotnews.ro. si nu am aflat mai mult. In zilele urmatoare vom afla si lucruri interesante, cu siguranta, cert este ca, Comisia Europeana a aprobat planul...

cutter

[Repostez aici mesajul de pe thread-ul A4]

Ceva nu e în regulă, la prima vedere, referitor la comunicatul de presă al AMPOST prin care se decontează 1.496.037.132,67 lei pentru cele trei proiecte de autostradă menționate mai jos.

Contribuțiile totale UE pe cele trei proiecte sunt:
- Cernavodă-Constanța: 297.232.537 lei
- VO Constanța: 221.565.176 lei
- Arad-Timișoara: 531.808.594 lei
TOTAL: 1.050.606.307 lei

Iar ei au autorizat acum cheltuieli de 1.496.037.132,67 lei. Asta în condițiile în care pe proiectele astea au mai fost deconturi și contribuția UE era deja aproape plătită (din ultima situație la care mă uitasem parcă în jur de 90%).

Nu, aici s-a întîmplat altceva. Ce spunea la un moment dat ministrul Fondurilor Europene, Teodorovici:

Quote from: http://uelive.euractiv.ro/2014/07/cum-mai-poate-fi-salvata-rata-de-absorbtie-a-finantarilor-ue-eugen-teodorovici-ministrul-fondurilor-europene-discuta-online-marti-22-iulie-ora-13-00/#comment-14173
Pentru a reduce riscul de pierdere a fondurilor pe Programul de Transport va trebui sa luam in considerare proiectele "retrospective", adica acele proiecte deja finantate din alte surse (buget de stat, BEI, BERD etc) care sa fie tratate ca proiecte europene si finantarea deja realizata si cea viitoare sa fie solicitata Comisiei Europene la rambursare. Se aplica deja in alte State Membre si deja Romania a solicitat Comisiei si are deja un dialog pe acest subiect. Astfel, aplicand acest mecanism, Romania poate primi sume deja cheltuite – astfel, creste rata de absorbtie iar sumele primite din sursele mentionate, rambursate de Comisia Europeana, vor putea fi utilizate pentru alte proiecte.

Cred că știrea e mai importantă decît pare.

Adică MT/AMPOST a aruncat prosopul, și-a dat seama că nu poate face absorbție pe proiectele în curs și a recurs la acest artificiu ca să nu se piardă banii.

dr4qul4

Daca reusesc sa faca acest lucru atunci este foarte bine. Pana la urma si A2+A4 este parte din TEN-T si este important este sa nu pierdem banii acum. Bani care pot fi folositi pt constructia unor autostrazi care nu pot beneficia de finantare de la UE, cum este A3.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

alecu26

Si pe A4 sunt deja un procent bun de fonduri nerambursabile.....chiar daca prin alte programe sau finantari.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

horatiu.cosma

Iohannis: Am solicitat sprijinul presedintelui Juncker privind absorbtia fondurilor europene

Presedintele Klaus Iohannis a declarat, joi, la Bruxelles, dupa intalnirea cu presedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, ca i-a cerut acestuia sprijinul, care a fost promis, pentru a ajuta Romania sa creasca gradul de absorbtie a fondurilor europene.

"Am avut ocazia sa discutam despre fondurile europene, si am solicitat sprijinul domnului presedinte, sprijin care a fost promis, pentru a ajuta Romania sa creasca gradul de absorbtie, sa implementeze proiectele pe care le propune", a spus Iohannis. "Sunt optimist si in aceasta privinta", a adaugat presedintele.

Tot articolul aici: http://stirileprotv.ro/stiri/politic/iohannis-s-a-intalnit-la-bruxelles-cu-presedintele-ce-donald-tusk-prioritatea-mea-este-aprofundarea-integrarii-europene.html

marisRO

Sa speram ca si pentru infrastructura va fi la fel ...

Consiliul Uniunii Europene a aprobat marţi reportarea pentru perioada 2015-2017 a unei sume de 3,11 miliarde de euro reprezentând fonduri alocate României de la bugetul UE prin cadrul financiar multianual (CFM) şi pe care ţara nu le-a cheltuit anul trecut, potrivit bugetului revizuit al UE.

Sursa: http://www.zf.ro/zf-news/romania-mai-are-la-dispozitie-3-miliarde-de-euro-din-banii-europeni-nefolositi-in-2014-14134357

pasadia

Tocmai de infrastructura (POIMM) este vorba in primul rand, caci in 2014 nu s-a facut nimic pe el (nici n-avea cum cat timp acordul-cadru nu e semnat nici acum din motiv de lipsa MPGT agreat).

marisRO

Tot pe tema asta: Proiectele care pot beneficia de fonduri UE vor fi finanţate de la bugetul de stat, iar dacă pentru unele sume Comisia Europeană nu va accepta decontarea, atunci acestea vor fi adăugate la deficitul bugetar, a anunţat ieri ministrul finanţelor Eugen Teodorovici, fost ministru al fondurilor europene.

Sursa: http://www.zf.ro/eveniment/guvernul-isi-asuma-sa-transfere-in-deficit-sumele-ce-nu-vor-fi-decontate-de-ue-pe-programele-derulate-cu-fonduri-europene-14135726