News:

.

Main Menu

Hidrogen

Started by stangabriel, September 21, 2020, 11:18:31 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nicolaem

UE incearca astra cu hidrogenul pt echilibrarea nevoi de energie. deja mult discutata problema a energiei verzi: nici soarele nici vantul nu dau energie constant pe cand cererea e relativ constanta.
hidrogenul ala va fi de fapt "o baterie" si pierderile sunt asumate.

dr4qul4

Noi avem deficit de energie asa ca tot ce se adauga (fotovoltaic, eolian, nuclear) se baga direct in sistem.
La cate Hidrocentrale avem, mai avem nevoie de alta baterie? Acum Hidrocentralele merg aproape non-stop, dar ideal ar fi sa mearga doar ziua, sau chiar doar in perioadele de consum de varf. Noapte opresti productia si lasi apa sa se acumuleze in lacuri.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

nicolaem

avem deficit daca te uiti pe medie.
strict acum importam "doar" 500MW in conditiile in care nu bate vantu deloc si avem oprit un reactor de 700 la Cernavoda.
strict teoretic cu un pic de vant si repornirea R2 am avea excedent destul de mare, care nu cred ca ar fi rau sa avem in ce il stoca. la nevel teoretic zic.
Acuma strict economic daca e mai eficient sa il trecem prin Hidrogen decat sa il cumparam de la Bulgari (carbune) nu stiu, dar e mai curat.


dr4qul4

#18
Il putem stoca in lacurile de acumulare. Gratis si curat!
Lacuri care acum sunt la un nivel extrem de scazut, si abia acum incepe vara.
Hidroelectrica nu are de ce sa bage bani in productia de hidrogen. Pot baga bani in fotovoltaic si in eolian si sa-si foloseasca "bateriile" existente. Eventual sa mai faca niste lacuri de acumulare (cu tot cu hidrocentrale) sau macar sa le decolmateze pe cele existente. Adica sa investeasca in "bateriile" la care se pricep. De pompaj nici nu are rost sa vorbim (ala are sens cand exista exces de prodcutie)
Sau la "bateriile de hidrogen" se primesc fonduri grase la la stat/UE? Atunci ar avea sens economic.

Fabrici de hidrogen vad a fi facute de Nuclear Electrica. Sau de parcurile Eoliene, tocmai pentru a nu depinde de Hidroelectrica. Poate nici acolo, pentru ca atunci cand se vor inmulti automobilele electrice, vom avea o baterie imensa.

Poate importam acum "doar 500 MW", dar 36% e energie Hidro. Adica oricat de tare ar incepe sa bata vantul (in toata Europa ca sa nu fie cerere nici la export), nu trebuie decat sa diminuezi uzinarea apei in 7-8 hidrocentrale.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

hvm

Pai nu era pe PNRR investitie pentru hidrogen?

Pe de alta partea nu vad problema in a investi in hidrogen. Este un alt tip de baterie.

Nu uitati ca avem programul casa verde fotovoltaic unde cred ca sunt undeva la 45000 de dosare care asteapta sa fie implementate. La o putere de aprox 3KW, sa spunem ca 2/3 din astea sunt on grid si sa spunem ca o sa produca in medie 5kw pe zi. Asta ar fi in medie o productie de energie de aprox 150MW (As indrazni sa spun minim). Si daca se mai lanseaza un program de genul pentru inca un an, am putea spune ca statul investeste in alta capacitate de 150MW. Asta inseamna ca hidroelectrica poate reduce linistit cantitatea de apa uzinata cu acesti 300 MW. E adevarat ca aici o sa avem si hibrid, dar in acelasi timp acest surplus o sa fie ziua, iar noaptea e nevoie de energie. Si aceasta reducere in uzinare nu e gratuita pentru Hidroelectrica fiindca ei nu castiga decat atunci cand e nevoie de energie. Si cand e nevoie de aceasta energie noaptea sau ziua?

In concluzie mie mi se pare o idee buna sa nu tina toate ouale in acelasi cos si sa isi creeze mai multe cosuri....

E adevarat ca nu inteleg de ce NuclearElectrica nu face acelasi lucru.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

TibiV

Probabil pentru ca NuclearElectrica are costul per MWh mult mai mare...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

mirceaeliade

hidrogenul, cel putin in teorie, poate fi folosit pe locomitive care inlocuiesc cele pe diesel.  pentru a stoca H2 ai nevoie de cilindri de presiune buni, care pe locomotive de cateva zeci de tone nu ar trebui sa fie o problema.  stiu ca a fost o lansare de licitatie MT pt locomotive pe H2 acum maxim o luna. pe valea Oltilui de exemplu, nu vom avea prea curand linie electrificata, dar putem pune o locomotiva pe H2 in locul la una pe motorina.

tom_sawyer

Cred că faci o confuzie, nu a fost vorba până acum de locomotive pe hidrogen.

hvm

si eu tin minte ca s-a discutat pentru PNRR ceva dar cred ca erau garnituri de calatori cu motor pe hidrogen, nu locomotive.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

mirceaeliade

Ah da, trenuri pt pasageri.  Dar e acelasi argument.  Sageti Albastre pe hidrogen in loc de pe motorina.

b1

Tehnologie nouă pentru a obține hidrogen prin electroliză: costuri mici, eficiență mare - 98%:
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.

dumbravaandrei

Cum pana calului 98% eficienta din moment ce pentru fiecare mol de apa, iti trebuie 237kJ de energie electrica pentru a separa hidrogenul de oxigen? Doar pentru a-l separa....

stangabriel

Din traducerea in romana, putin stricata, am inteles ca eficienta de 98 % se refera ca la o unitatea de energie introdusa, se obtine hidrogen care poate sa redea inapoi 0,98 unitati de energie.
Insa nu am inteles prin ce metoda se doreste intoarcerea celor 0,98 unitati, nu intra in calcul apa si pregatirea ei, plus transportul.

E adevarat, daca micsorezi spatiu in care se afla apa, ai nevoie de mai putina energie sa separi intai molecula de molecula, apoi atomul de hidrogen de cel de oxigen, pe scurt asta este inventia.

Oricum, eu momentan sunt sceptic datorita instalatiilor speciale necesare pentru transport si gestionare, fiind un atom foarte mic si greu de tinut in frau(conducta). Chimia nu o schimbi din mers, trebuie conducte speciale, nu in cele de gaze tip hidrocarburi, care oricum pierd foarte mult, molecule mult mai mari.

Se tot incearca depozitarea in matrita metalica poroasa, pentru a nu mai fi stocat la presiuni imense, se lucreaza la asta.


mirceaeliade

98% suspectez ca se refera la partea de pila electrica.  inversul electrolizei e pila electrica, cea care iti da energie.  din cate imi amintesc partea aia e f eficienta ceea ce se transmite prin pierderi neglijabile prin caldura (cam cum e transformatorul in transportul de curent la o retea electrica).  cand se descarca "bateria de hidrogen" nu se incalzeste motorul cum e la cel pe ardere interna, ceea ce inseamna ca extragi aproape toata energia stocata, si nu trebuie sa iti faci probleme cu racirea.  producerea H2 e destul de eficienta dar nu cred ca e pe la 98%.  stiu ca Space Shuttle-ul si capsulele Apollo de le Luna aveau pile de hidrogen care luau H2 din rezerve si producea energie. pentru ca pe atunci panourile solare nu erau prea eficiente. dar nu isi produceau ele singure energia.  defapt stocul de H2 parca era cea care limita durata tuturor misiunilor Space Shuttle si la cele de pe Luna.

mirceaeliade

QuotePerioada de depunere a proiectelor pentru a obţine finanţare prin schema de ajutor de stat pentru sprijinirea investiţiilor în construirea de capacităţi pentru producţia de hidrogen verde în instalaţii de electroliză a fost prelungită până în 16 august 2022, a anunţat vineri ministrul Energiei, Virgil Popescu.
Potrivit prevederilor PNRR, intervenţia vizează promovarea investiţiilor în construirea unei noi capacităţi de cel puţin 100 MW în instalaţii de electroliză. Punerea în funcţiune a unei capacităţi de cel puţin 100 MW în instalaţii de electroliză, cu o cantitate generată estimată de cel puţin 10.000 de tone de hidrogen regenerabil pe an, trebuie realizată până în trimestrul IV 2025.
https://www.agerpres.ro/economic-intern/2022/07/22/proiectele-pentru-construirea-de-capacitati-pentru-productia-de-hidrogen-verde-in-instalatii-de-electroliza-se-depun-pana-in-16-august--953695