News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Hidrogen

Started by stangabriel, September 21, 2020, 11:18:31 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stangabriel

https://www.zf.ro/companii/energie/statele-mari-europene-au-pornit-in-cursa-construirii-unei-industrii-19552820

Este nepoluant şi abundent, dar deocamdată scump de obţinut. Nemţii investesc masiv în el, francezii au planuri pentru a-l produce, şi chiar şi polonezii se pregătesc pentru atunci când va deveni un combustibil mainstream. Hidrogenul este considerat de mulţi sursa de energie a viitorului, mai ales în transport, iar guvernele care gândesc strategic se luptă de pe acum pentru un rol cât mai important în viitoarea industrie.

După dezastrul nuclear de la Fukushima, can­ce­larul Angela Merkel a decis să desfiinţeze toate cen­tra­lele nucleare din Germania. Deficitul de energie este acoperit cu gaze naturale, importate mai ales din Rusia, combustibil mai puţin poluant decât cărbunele şi care ar trebui să ajute cea mai mare ecomomie europeană în tranziţia sa care o economie verde. Însă înmulţirea ne­în­ţelegerilor dintre Moscova şi diferitele state eu­ropene face ca Berlinul să fie presat să se îndepărteze de marea putere energetică şi militară de la est.

În acest context, guvernul german a adoptat în vară o strategie naţională pentru hidrogen cu planuri de a creşte capacitatea de producţie la 5 GW până în 2030 şi la 10 GW până în 2040 prin tehnologie nepoluantă. Pentru a realiza acest lucru, vor fi investite 7 miliarde de euro în afaceri noi şi cercetare, potrivit Euractiv. Când a prezentat strategia Germaniei pentru hidrogen, la Berlin, ministrul economiei Peter Altmaier a numit documentul de

28 de pagini ,,cea mai mare inovaţie de la EEG încoace", făcând referire la pachetul de norme de reglementare a surselor germane de energie regenerabilă care a intrat în vigoare în 2000 - marea reformă energetică germană.

Cu acest ,,salt cuantic", Germania vrea să devină liderul mondial al tehnologiilor hidrogenului, a adăugat Altmaier. A fost prima dată când Germania şi-a stabilit obiective cantitative pentru producţia de hidrogen. Până în 2030, Germania îşi propune să aibă generatoare cu o capacitate totală de până la 5 GW, ceea ce corespunde cu producţia unei cantităţi de hidrogen de aproximativ 14 TWh. Până în 2040, capacitatea trebuie crescută la 10 GW.

Cea mai mare parte din energia necesară producţiei va fi asigurată de ferme eoliene offshore. Până în prezent, producerea hidrogenului din surse de energie regenerabile este posibilă numai în cantităţi mici, în aşa-numitele ,,laboratoare reale" în care se cercetează modul în care electroliza poate fi îmbunătăţită. Reprezentanţii industriei manu­facturiere germane se arată neimpresionaţi, spunând că în prezent nu există vreun model viabil economic pentru utilizarea hidrogenului curat. Ei dau exemplul industriei oţelului, care depinde de cantităţi mari de gaze naturale - neutre pentru climă, susţin aceştia - şi pentru care utilizarea hidrogenului ca sursă de energie ar fi extrem de costisitoare. Industria oţelului este strâns legată de industria auto.

Luna aceasta, şi guvernul francez şi-a prezentat stra­tegia naţională privind hidrogenul. Acesta prevede inves­tiţii de 7,2 miliarde de euro până în 2030 şi o capa­citate de producţie a hidrogenului de 6,5 GW până la acea dată. În acelaşi timp, va fi înfiinţat comitetul na­ţional H2 - simbolul hidrogenului molecular. În cadrul acestei strategii, ministerul mediului şi minis­terul economiei au publicat planuri comune axate pe decarbonizarea producţiei de hidrogen şi proiectarea unei industrii a hidrogenului. Documentul arată importanţa promovării dezvoltării vehiculelor cu propulsie pe hidrogen, cum ar fi camioanele, maşinile pentru gunoi, trenurile şi - pe termen lung - avioanele.

În ceea ce priveşte distribuţia investiţiilor, 1,5 miliarde de euro vor fi cheltuite pentru cons­truc­ţia instalaţiilor de electroliză, care vor fi alimentate ulterior cu energie regenerabilă.

Aproape un miliard de euro este destinat dezvoltării camioanelor grele alimentate cu hidrogen. Potrivit guvernului, obiectivul este de a crea între 50.000 şi 150.000 de locuri de muncă directe şi indirecte în Franţa în următorii zece ani.

Strategia franceză pentru dezvoltarea unei industrii a hidrogenului a fost legată financiar în parte de planul de 100 de miliarde de euro al guvernului de recuperare a economiei din criza provocată de pandemie. ,,Scopul acestui plan este de a ieşi din criză mai puternici, cu o economie mai competitivă şi cu emisii reduse de carbon", a declarat ministrul economiei Bruno Le Maire, care va conduce noul Comitet naţional al hidrogenului din Franţa. Instituţia ar trebui să reunească permanent părţile interesate din industrie şi politică. Şi în Germania un nou consiliu naţional al hidrogenului va consilia politicienii, potrivit PV Magazine. Însă între strategiile celor două puteri economice europene există diferenţe majore. În timp ce Germania intenţionează să producă hidrogen din surse regenerabile, cum ar fi energie eoliană sau hidroenergie, Franţa insistă pentru început pe energia nucleară, care reprezintă în prezent 70% din mixul de energie al ţării. Le Maire s-a descris ca fiind un ,,avocat al nuclearului". Germania intenţionează să-şi închidă toate centralele nucleare până în 2022. Le Maire a spus şi că ţara sa ar fi interesată de o colaborare cu Germania în proiecte de hidrogen curat, iar ...lectricitÈ de France, supergurp energetic deţinut de statul francez, nu a pierdut timpul, anunţând o investiţie de pionierat în sectorul hidrogenului din Germania. Este vorba de un parteneriat pentru construirea unei centrale de electroliză de 30 de MW care foloseşte surse regenerabile.

Şi Comisia Europeană are o strategie pentru hidrogen, prezentată în iulie. Aceasta vizează creşterea capacităţii la 40 de GW şi generarea a 10 milioane de tone de hidrogen curat până în 2030. CE estimează că până în 2050 hidrogenul verde va acoperi 24% din cererea globală de energie. Însă până acolo, drumul este lung. În prezent, 96% din hidrogenul consumat provine din arderea combustibililor fosili, potrivit unei analize a  Rocky Mountain Institute.

În Polonia, cea mai mare economie est-europeană, PKN Orlen, companie de petrol şi gaze naturale controlată de stat, a anunţat recent construcţia unui centru de producţie a hidrogenului cu o capacitate de 600 kg / h în Wloclawek. Investi?ia va fi acoperită prin emiterea de obligaţiuni verzi pe piaţa europeană de capital. De asemenea, în cadrul unei reforme mai ample a sectorului energetic, guvernul de la Varşovia se consultă cu Agenţia de Energie Atomică a Japoniei pentru construirea unui reactor de cercetare de temperaturi înalte răcit cu gaz. Reactorul este considerat ca fiind parte a soluţiei pentru producerea de hidrogen. ,,Vedem că hidrogenul poate fi produs şi cu ajutorul energiei nucleare şi vedem că economia hidrogenului poate juca un rol important în următorii ani, mai ales aici în UE, şi lucrăm cot la cot cu alte state europene şi cu Comisia Europeană pentru construirea unui sector al hidrogenului cu industrie şi parteneri în Polonia", se arată într-un comunicat al ministerului climei din Polonia. Hidrogenul curat, în al cărui proces de producţie nu se eliberează carbon în atmosferă, este obţinut prin electroliza apei cu ajutorul energiei regenerabile sau nucleare. Pentru producerea unei cantităţi de 14 TWh de hidrogen ar fi nevoie de aproximativ 20 TWh de electricitate verde.

stangabriel

https://financialintelligence.ro/un-boom-global-de-energie-cu-hidrogen-de-11-trilioane-de-dolari/

La aproximativ 130 de mile sud de Salt Lake City, inginerii lucrează la ceea ce va deveni o cavitate uriașă în pământ. Este o formațiune geologică cunoscută sub numele de cupolă de sare, o coloană de sare înconjurată de straturi sedimentare și, atunci când este umplută cu hidrogen, ar putea deveni unul dintre cele mai mari rezervoare de energie regenerabilă din lume, potrivit CNBC.

Incendiile istorice care au devastat California în acest an au evidențiat îngrijorările legate de schimbările climatice și de modul în care putem face societatea durabilă. Statul american își propune să își furnizeze tot necesarul de energie din energie regenerabilă curată până în 2045, iar guvernatorul Gavin Newsom a declarat recent că vânzările de autoturisme și camioane noi alimentate cu benzină se vor încheia până în 2035. Având o foaie de parcurs aprobată de autoritatea de reglementare a statului, California va avea nevoie de aproape 25 de gigawați pentru o nouă capacitate regenerabilă, inclusiv aproximativ 8.900 de megawați de stocare, până în 2030. Proiectul Utah ar putea contribui la îndeplinirea acestor obiective.

rota

Hidroelectrica vrea să producă hidrogen verde cu austriecii de la Verbund şi să îl transporte pe Dunăre în Europa

Ministerul Energiei şi Fondul Proprietatea sunt convocaţi pe 29 martie 2021 de Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, pentru a aproba semnarea unui memorandum cu austriecii de la Verbund pentru dezvoltarea în comun a unor proiecte de producere, transport şi vânzare a hidrogenului ,,verde" în baza proiectului ,,Green Hydrogen @ Blue Danube".

Astfel, Hidroelectrica vrea să dezvolte prin parte­neriat cu Verbund hidrogen ,,verde" prin electroliza apei la scară largă în România, utilizând un mix de energie verde (eoliană off grid şi hidro on-grid), iar ulterior hidrogenul rezultat să fie înglobat într-un ulei mineral şi trans­portat pe Dunăre către ţări din programul Trans­na­ţio­nal Dunărea Interreg, precum Austria, Bulgaria, Cehia, Germania, Ungaria, Slovacia, Muntene­gru, Ser­bia. Ulte­rior acestui pas, Hidroelectrica vrea să recon­vertească uleiul în hidrogen gazos şi să îl vândă către consumatori.

,,Hidroelectrica doreşte implicarea sa în lanţul valoric al producerii hidrogenului «verde» cu prioriatate în etapa 1 – producţia de hidrogen «verde» şi hidro­generea LOHC (înglobare în ulei - n.red). Însă, în para­lel, doreşte să explo­reze şi zona de desfacere a hidro­genului, căutând clienţi industriali locali, dornici de achi­ziţia de hidrogen", potrivit convocatorului. Sursa
Bucovina sustine autostrada A7
Pariu 500 lei: UMB termina tot Buzău - Focșani, 4 loturi, 82 km pana in 5 iulie 2025!

stangabriel



Hydrogen Fuel Cells were supposed to save the auto industry from climate change, and promised no harmful emissions from the tailpipe, just pure water. So what happened? Why hasn't the hydrogen car taken over the industry in the years since? And what future does this amazing technology have? Well, it's complicated.

b1

Dobrogea poate deveni primul pol de dezvoltare a hidrogenului curat din Europa Centrală și de Est
Regiunea Dobrogea din România are toate premisele pentru a deveni un pol de dezvoltare a hidrogenului curat, arată o analiză a asociației Energy Policy Group (EPG), think-tank specializat în politici energetice și climatice.

Asociația se bazează pe potențialul de producere a hidrogenului din energie regenerabilă onshore și offshore, pe cererea regională de hidrogen din rafinării, combinate siderurgice și diferite sectoare de transport, precum și pe rolul strategic pe care îl poate juca Portul Constanța.

Pe drumul Uniunii Europene către neutralitatea climatică, moleculele decarbonate, cum ar fi hidrogenul, vor contribui la eliminarea ,,emisiilor persistente" din sectoarele unde emisiile de gaze cu efect de seră sunt dificil de redus – de exemplu, materia primă și generarea de căldură de temperaturi ridicate în industrie, transportul aerian și maritim pe distanțe lungi și, potențial, sistemele centralizate de termoficare, precum și stocarea pe termen lung a energiei electrice. Acest lucru va crește flexibilitatea și reziliența sistemului energetic, implicând, în același timp o creștere masivă a pieței hidrogenului. Strategia Comisiei Europene privind hidrogenul, publicată în 2020, prevede o foaie de parcurs ambițioasă pentru instalarea de electrolizoare cu capacitate totală de 6 GW până în 2024 și de 40 GW până în 2030, cu accent clar pe dezvoltarea capacităților de hidrogen din surse regenerabile și a lanțurilor valorice ale electrolizoarelor.

Viitorul studiu al EPG -Elemente ale unei strategii pentru hidrogen curat în România- estimează că în România trebuie instalate electrolizoare cu capacitate totală de peste 1,4 GW pentru a atinge obiectivele Fit for 55 în industrie și transport. Având în vedere potențialul de energie regenerabilă al țării, se estimează că hidrogenul curat ar putea fi produs în România cu un preț de sub 2,5 euro/kgH2.

Strategia europeană privind hidrogenul anticipează ca primele implementări să aibă loc în așa-numitele ,,văi ale hidrogenului", adică ecosisteme de hidrogen integrate la nivel local, care cuprind, de regulă, investiții de mai multe milioane de euro într-o zonă geografică definită. În mod ideal, aceste văi acoperă o parte considerabilă a lanțului valoric al hidrogenului, de la producție, depozitare și transport până la utilizarea în sectoare precum industria, mobilitatea și energia. Dobrogea este o locație privilegiată pentru acest concept, deoarece hidrogenul poate fi produs și utilizat la nivel regional, iar localizarea producției și a cererii în același loc aduce un avantaj semnificativ, prin reducerea costurilor infrastructurii de transport pe distanțe lungi.

Dobrogea, un pol al energiei regenerabile, poate fi și o sursă de hidrogen
Dobrogea este deja polul de energie regenerabilă al României, oferind cel mai mare potențial de energie regenerabilă și găzduind o bună parte din capacitățile eoliene de 3 GW ale țării, care se preconizează să se extindă în continuare atât onshore, cât și offshore. Așa cum arată un studiu al EPG, România are un potențial eolian offshore semnificativ în Marea Neagră, cu o capacitate naturală potențială totală estimată la 94 GW, ceea ce corespunde unei producții totale de energie anuală (AEP) de 239 TWh.

Mai mult, se preconizează o extindere a capacității actuale de 1,4 GW a centralei nucleare de la Cernavodă, situată tot în Dobrogea, cu încă două reactoare noi. Toate acestea se vor petrece într-o zonă cu cerere limitată de energie pe plan local, ceea ce poate duce la potențiale congestionări ale rețelei. Transformarea unei părți din această electricitate decarbonată în hidrogen curat ar putea contribui atât la atenuarea presiunilor asupra rețelei, cât și la facilitarea decarbonării întregii regiuni.

Cererea semnificativă de hidrogen poate proveni din industrie, în special din unitățile existente – rafinării (Petromidia), siderurgie (Liberty Galați) și ciment (LaFarge Medgidia), din sistemele de termoficare (Constanța, Galați, Tulcea, Brăila), precum și din transportul maritim (Porturile Constanța, Tulcea, și Mangalia) și aerian (Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu). Portul Constanța poate deveni poarta de acces pentru exportul de hidrogen, potrivit Mediafax. Într-adevăr, portul reprezintă unul dintre cele mai valoroase atuuri pentru acest demers. Prin crearea unei sinergii la nivelul lanțurilor valorice a eolienelor offshore și al hidrogenului, portul Constanța ar putea deveni un pol regional de decarbonare pentru întregul bazin al Mării Negre. În acest sens pot contribui și șantierele navale din Mangalia, Tulcea, Brăila sau Galați, prin construirea sau modernizarea de nave alimentate cu hidrogen curat și prin găzduirea de stații de alimentare.

Lanțul valoric al hidrogenului
Punerea în practică a proiectului văii hidrogenului din Dobrogea poate aduce beneficii considerabile la nivel național. Potrivit strategiei Comisiei Europene, lanțul valoric al hidrogenului va genera investiții între 180 și 470 de miliarde de euro până în 2050. România, în special Dobrogea, poate atrage o parte considerabilă a investițiilor din UE până în 2030, care se vor ridica la 24-42 de miliarde de euro pentru electrolizoare și 22-40 de miliarde de euro pentru sursele de energie regenerabilă aferente. În plus, investițiile în transportul, distribuția și stocarea hidrogenului în UE se vor ridica la 65 de miliarde de euro până în 2030. IEA estimează că, pentru fiecare milion de euro cheltuiți la nivelul lanțului valoric de producție a hidrogenului, se vor crea 7,2 locuri de muncă.

Pentru ca acest lucru să se întâmple, punctul de plecare ar trebui să fie viitoarea strategie națională privind hidrogenul, care ar trebui susțină obiectivul dezvoltării Văii Hidrogenului din Dobrogea. Acest lucru ar trebui consolidat printr-o strategie națională de decarbonare industrială. Proiectul poate fi dezvoltat pe etape. Inițial, Dobrogea poate deveni o vale a hidrogenului la nivel local, la scară medie, cu accent pe industrie. Proiectele locale de producție curat pot furniza hidrogen pentru mai mulți consumatori industriali și transportatori. Ar trebui să fie vizată mai întâi înlocuirea aprovizionării cu hidrogen produs din surse fosile și a altor procese industriale cu emisii mari de carbon. Pe termen lung, prin valorificarea potențialului de energie regenerabilă ieftină al României, Dobrogea se poate dezvolta, devenind o vale a hidrogenului la scară internațională orientată spre export, având ca punct nodal Portul Constanța.

Sursa.
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.
--------------------------------------------------
Un pic de istorie 1, un pic de istorie 2, un pic de istorie 3, un pic de istorie 4, un pic de istorie 5, un pic de istorie 6, un pic de istorie 7, un pic de istorie 8, un pic de istorie 9, un pic de istorie 10 (Nou)

b1

Strategia naţională pentru hidrogen ar putea fi gata la începutul anului 2023 – Ministerul Energiei
Ministerul Energiei şi-a propus să realizeze strategia naţională de hidrogen într-un interval de un an, a afirmat, luni, Tudor Toncea, reprezentantul direcţiei Politici Energetice, Green Deal, Energii Regenerabile şi Hidrogen din cadrul Ministerului Energiei.

El a participat la conferinţa Romanian International Gas Conference, organizată de Federaţia de Petrol şi Gaze din România şi Energy Policy Group.

,,Obiectivul nostru este să finalizăm această strategie într-un an. Realizarea strategiei va fi finanţată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi ne gândim la primul trimestru din 2023 ca punct final. Vom colecta date din piaţa din România care să ne ajute la realizarea acestei strategii", a spus Toncea.

Luna trecută, Dan Drăgan, secretar de stat în cadrul ministerului, a declarat că instituţia a început să lucreze la strategia naţională pentru hidrogen şi şi-a planificat elaborarea unei legislaţii pentru utilizarea acestui combustibil până în anul 2023.

,,Ţinta noastră de regenerabile este în prezent 30,7% şi urmează să fie revizuită, odată cu Planul Naţional Integrat Energie Schimbări Climatice, care în 2022 va intra într-un proces de revizuire aprofundată. Odată cu revizuirea planului, hidrogenul va căpăta un rol important, prioritar, un rol-cheie care ne va conduce pe noi, ca ţară, să atingem ţintele din Green Deal", a spus Drăgan.

Accentul va fi pus şi pe digitalizarea reţelelor, dar şi pe capacităţi de stocare.

,,Această actualizare va face posibilă integrarea pe scară largă a resurselor regenerabile de energie, prin oferirea unor facilităţi de stocare, iar o soluţie pentru variaţiile generate de aceste surse intermitente vor fi capacităţile de producţie a hidrogenului verde, având la bază sursele regenerabile, precum şi conectarea cu centrele de consum mai îndepărtate, în special industriale", a susţinut oficialul ministerial.

România susţine gazul ca element de tranziţie, pentru a permite integrarea unor capacităţi noi din surse regenerabile, care să fie folosite la rândul lor pentru producţia de hidrogen.

,,În PNRR avem o investiţie care se referă la realizarea a aproape 2.000 de kilometri de reţea nouă de distribuţie a gazelor care să fie pregătită pentru injecţia cu hidrogen, într-o proporţie de 20% la nivelul anului 2026, urmând să fie folosită 100% cu hidrogen în perspectiva anului 2030", a completat secretarul de stat.

Sursa.
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.
--------------------------------------------------
Un pic de istorie 1, un pic de istorie 2, un pic de istorie 3, un pic de istorie 4, un pic de istorie 5, un pic de istorie 6, un pic de istorie 7, un pic de istorie 8, un pic de istorie 9, un pic de istorie 10 (Nou)

stangabriel

Citind mai mult despre hidrogen, situatia imi pare mai grea decat aerul.

Pornind de la ideea de mix hidrogen cu gaz metan, avem o data problema conductelor care necesita atentie speciala, molecula fiind foarte mica, scapa pe oriunde. Apoi in mix, sa zicem un volum dat cu 80% metan si 20% hidrogen, acesta din urma scade caldura emisa de CH4   si atunci o sa iasa mai mult CO2 pentru  1 unitatea de caldura fata de a arde metan singur in proportia de mai sus.  Binenteles , in procente mari, hidrogenul e mai ecologic, asta daca este produs doar prin electroliza unei ape super curate, folosind doar energie electrica non-fosila.

Toate aceste cerinte  consuma energie electrica, si atunci apare intrebarea, de ce sa utilizam energia electrica pentru electroliza, curatarea apei si sa investim in transport hidrogen(in conductele de metan, hidrogen pur nu vad sa poata fi transportat fara pierderi mari), cand mai bine ramanem la produs si transportat energie electrica.

Apropo de asta, este in plan primul cablu subacvatic pentru energie electrica Maroc- Marea Britanie, momentan este un plan frumos, dar pare mai ok decat folosirea hidrogenului ca si energie transportata pe distante mari si produsa in cantitati mari.

Nu sunt impotriva hidrogenului, dar utilizarea sa fie punctuala in zone industriale fara consumatori de energie electrica in zona. De fapt, ma deranjeaza declaratiile politice pompoase.

Daca pana acum, in folosirea combustibililor fosili, a durat 150 de ani sa le ardem eficient(macar in motorul de masina) , la hidrogen si energie electrica nu prea mai ai de imbunatatit, parametrii maximali sunt aproape cunoscuti.  E nevoie doar de mai multa energie electrica, incat pe distante mari, sa merite pierderile suferite.

Sau cel putin asa am inteles eu.

ghrt

Se folosea mai de mult în reţeaua de gaz din UK. Ulterior au renunţat, acum l-au reintrodus experimental. Nu am mai urmărit subiectul. Ideea este că echipamentele actuale nu au o problemă cu o concentraţie minoră.
Cont (aproape) inactiv.

istvan78

#8
@stangabriel

1) Uiti de energia generata de arderea H2, care e fara emisii de CO2. Deci per volum de amestec ars, se va genera mai caldura similara cu mai putin CO2 emis.

2) In primul rand pentru ca energia electrica e greu de stocat, iar sursele mari de energie regenerabila si fara emisii de CO2 (vant, soare) produc cand au ele chef, nu cand avem noi venoie. Productia de H2 e de fapt o alta metoda de a stoca (si transporta) energie electrica din surse regenerabile. La scara larga e mult mai ieftina decat in baterii, si in principiu se poate transporta si cu vehicule maritime (in genul vaselor de LNG). Apoi la nevoie poate fi utilizat in multiple moduri, de la ardera simpla pt. energie termica, la reconversia in energie electrica (prin pile de combustie - fezabil si in vehiclule diverse) sau utilizare in diferite procese industriale care azi folosesc hidrogen extras din gaz natural (cu emisii de CO2)

stangabriel

@istvan78

1) Dupa cum am scris mai devreme , am facut referire la mix 80% metan - 20% hidrogen. Explicatii si nu numai, in video-ul de mai jos. La min 4.10 se discuta de mix.


2) Da, sunt perfect de acord cu productia hidrogenului in zone in care transportul energiei electrice nu e eficienta sau in momentele cand nu sunt consumatori.

Auzim in general prea multe declaratii de la politicieni, si mai putine de la specialisti. Ok, politicienii muta subventiile, expertii executa cum pot, populatia generale se bucura de rezultat.  Greseli au mai fost, dar in acest moment cand energia este un subiect important geopolitic, trebuie cu atat mai multa atentie.

Avand in vedere complexitatea procesului de schimbare a modului de obtinere a energiei, trebuie facuti pasi mici, cu atentie.

Oarecum Offtopic:
Personal nu sunt de acord cu mutarea poluarii in alta parte pe glob. Adica anumite fabrici poluante au primit refuz in Uniunea Europeana, dar continua sau/si apar in alte parti ale globului. Eu cred ca tocmai cele mai poluante centrale sa fie in Uniunea Europeana, pentru ca asa se poate macar asigura un minim control. Tot ce ajunge in aer, ajunge oriunde pe glob in 70 zile. Deci arderea carbunilor din Bosnia si Ucraina pentru energia ce ajunge in UE, ajunge imediat si in UE. E adevarat, aici ma refer la CO2(care nu e toxic in raport cu procentul din atmosfera, dar face obiectul cautarii unor solutii alternative, cum este hidrogenul),  insa materialele sub forma de pulberi si alte deseuri raman pe raze de cativa km in jurul fabricii.


hvm

Noi acum avem deficit de energie de 2GW pe zi. Ziua ar trebui sa exportam si noapte sa importam cu energie regenerabila. Solutia dpmdv este centrala nucleara sa isi dubleze capacitatea cat mai repede si tot asa cat mai repede sa vedem si acele SMR-uri care sa vina si sa adauge la capacitate prin inlocuirea grupurilor de ardere de la centrala clasice (sau chiar prin retehnologizarea acestora astfel incat din foarte negre sa devina foarte verzi). In plus eolianul si solarul poate fi folosit la productia de hidrogen care sa fie folosit mai apoi pentru a produce curent noapte cand solarul nu functioneaza.

Si atunci ar putea fi folosit hidrogen si pentru trenuri si pentru tranport. Si lucrurile incep sa se rezolve. Insa atat timp cat avem deseuri radioactive o sa avem o problema. O solutie ar fi ceea ce au facut nordicii cu acel depozit imens la mare adancime pentru deseuri nucleare, problema e ca la noi activitatea tectonica e destul de puternica si asta poate genera riscuri, dar ar putea fi realizat ceva intr-o zona mai putin activa seismic a tarii...

Si revenind la Hidrogen: daca putem sa il productem din surse regenerabile ar fi mult mai eficient decat orice alt produs.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

b1

Transportatorii de gaze din România, Polonia, Ungaria şi Slovacia vor coopera pentru dezvoltarea unei reţele de hidrogen

Operatorii sistemelor de gaze naturale din România, Polonia, Ungaria şi Slovacia au semnat joi un memorandum pentru dezvoltarea regională a unei reţele de hidrogen, la iniţiativa părţii române, se arată într-un comunicat al Transgaz, compania de transport al gazelor din România, remis joi AGERPRES.

,,Ca recunoaştere a tranziţiei către energia verde şi a obiectivelor Uniunii Europene de reducere a emisiilor, patru Operatori de Transport şi de Sistem (OTS) de gaze naturale din Europa Centrală (Transgaz din România, Gaz-System din Polonia, Eustream din Slovacia şi FGSZ din Ungaria) au convenit asupra unui parteneriat strategic pentru a explora posibilităţile de decarbonizare a operaţiunilor lor, de a transporta gaze verzi şi de a investiga potenţialul transportului de CO2. Memorandumul de Înţelegere comun a fost semnat astăzi la Budapesta", precizează comunicatul.

Pe baza iniţiativei OTS gaze naturale din România, Transgaz, cooperarea dintre cele patru părţi, maghiară, slovacă, poloneză şi română, îşi propune să iniţieze activităţi comune în mai multe domenii.

În primul rând, vizează împărtăşirea celor mai bune practici în domeniul transportului de hidrogen şi CO2, al decarbonizării operaţiunilor şi al producţiei de hidrogen; în al doilea rând, identificarea pieţelor şi aplicaţiilor hidrogenului în diverse industrii şi, în final, elaborarea unui cadru de reglementare relevant.

Conform planurilor, colaborarea operatorilor de transport şi de sistem va avea ca rezultat şi elaborarea unui studiu de fezabilitate.

Pentru a extinde domeniul de aplicare a cooperării, iniţiativa este deschisă şi pentru alţi OTS regionali.

Memorandumul de Înţelegere sprijină în mare măsură toate iniţiativele care încurajează dezvoltarea lanţului valoric al hidrogenului în regiunea CEE şi atrage atenţia asupra caracteristicilor regionale pentru o evoluţie uniformă a reţelei de hidrogen în Uniunea Europeană.

Sursa.
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.
--------------------------------------------------
Un pic de istorie 1, un pic de istorie 2, un pic de istorie 3, un pic de istorie 4, un pic de istorie 5, un pic de istorie 6, un pic de istorie 7, un pic de istorie 8, un pic de istorie 9, un pic de istorie 10 (Nou)

dr4qul4

Si cum vor produce hidrogen?  Au gasit solutia magica sa-l extraga din hidrogenul sulfurat din Marea Neagra?
Sau il fac din gaze de la rusi (2/3 e facut acum din gaz metan, fiind mai ieftin asa)
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

mirceaeliade

>Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din țară, cere un studiu de fezabilitate pentru proiectarea și execuția unei fabrici de hidrogen verde făcut prin electroliza apei din Olt cu energia produsă de un viitor parc fotovoltaic de 300 MW.

>"Amenajarea Energetică Mândra – parc fotovoltaic şi centrală de producere a hidrogenului verde" – Studiu de fezabilitate şi caiete de sarcini pentru proiectare şi execuţie la cheie". Acesta este anunțul de licitație pus de Hidroelectrica în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Termenul limita pentru primirea ofertelor este 12 iulie 2022, conform anunțului.
 
>Faza 1: Parc fotovoltaic cu o putere estimată de 300 MW.

>Faza 2: Centrala de producere a hidrogenului verde cu o producție țintă estimată la 15.000 t/an.

https://www.economica.net/hidroelectrica-vrea-sa-faca-o-centrala-de-productie-a-hidrogenului-verde-si-un-parc-fotovoltaic-de-300-mw-langa-olt-cere-studiu_589724.html

dr4qul4

Nu e mai verde daca bagam cei 300 MW direct in sistemul energetic si alimentam catenara de la trenuri?

Un parc fotovoltaic ocupa o suprafata foarte mare de teren (potential agricol) si constructia lui polueaza (productia panourilor si depozitarea lor la sfarsit). Mai poluam si pentru a construi centrala de producere Hidrogen.
Si sa nu uitam ce pierderi avem la conversia Energie electrica => Hidrogen => baterii => energie electrica pentru locomotiva
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024