News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Hidrogen

Started by stangabriel, September 21, 2020, 11:18:31 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

istvan78

^^ Materialul video prezinta o "noua" tehnologie pentru electroliza, care ar prezenta eficienta de 98%. Adica extrage hidrogenul din apa cu pierdere de energie de doar 2%.
Masurarea e simpla: in functionarea aparatului masori:
- cantitatea de energie electrica consumata de aparat
- cantitatea de caldura disipata de aparat -> asta e pierderea, alte pierderi semnificative nu sunt

Diferenta de eneegie a fost "inmagazinata" in potentialul chimic al hidrogenului, si urmeaza a fi "eliberata" in pila electrica, unde hidrogenul e recombinat cu oxigen. Acolo, in pila, se va pierde din nou ceva, si pila disipa ceva caldura, din nou cateva procente.

Dar per total eficienta intregului ciclu e clar mult mai mare decat la alte metode de inmagazinare a energiei electrice. La hidrocentrale cu pompaj, de exemplu eficienta intregului ciclu e in jur de 60-70%.

mirceaeliade

^^asta e doar partea de productie. trebuie o pila de hidrogen ca sa ai eficienta la "ardere" de gen 90%.  nu stiu cum sunt gandite trenurile cu hidrogen exact dar am gasit:

QuoteTypical efficiencies for electrolysis and fuel cells are respectively 68% and 52%. Compressing hydrogen for storage, typically at 350bar, requires 6% of its chemical energy. So the overall cycle efficiency is 33%. Hence hydrogen traction requires 3kW of electricity to deliver 1kW of power to the wheel. An electric train has no on-board energy conversion so only needs 1.2kW.
https://www.imeche.org/news/news-article/could-hydrogen-trains-be-the-future-of-rail

de exemplu Space Shuttle-ul folosea pile de hidrogen dar acum toate chestiile spatiale folosesc panouri fotovoltaice.  hidrogenul are mai multe probleme, dar macar la locomotive, caratul unul rezervor de "benzina" sub foarte mare presiune e fezabil.

panzer

#32
Gandirea noastra este un pic deficitara. Ne gandim sa folosim Hidrogenul exact ca Diesel-ul.
Cand de fapt el n-ar trebui transportat nicaieri. Unitatea care a produs Hidrogen din electricitate, poate sa produca in acelalsi loc electricitate din hidrogen. Transportul exista = SEN. Oricum daca vrem sa producem hidrogen tb sa ne gandim si la cantitatile imense de Oxigen, produse intr-un loc, si consumate in altul. Implicatiile sunt enorme, incendii intr-o parte, aer nerespirabil in alta parte. La fel si cu apa necesara.

Se lucreaza si la transportul Hidrogenului.

yetiman

^ ???
Si care ar fi logica aici? Ce sens ar avea sa consumi electricitate sa produci hidrogen si apoi sa produci din el electricitate in acelasi loc. Si sa pierzi X% (din randamente, evident)

Avantajul hidrogenului este tocmai posibilitatea de a fi transportat mai usor (in rezervoare) si nu in baterii uriase sau prin cabluri.

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

carutasul

e și- și . Instalațiile solare ar putea să producă electricitate seara, în vârful de sarcină, din hidrogenul produs ziua când consumul ar fi mai mic ( nu e însă o margine prea mare, acum s-a cam schimbat situația și consumul e mare și ziua din cauza aerului condiționat) . Dar e de presupus că ai putea totuși avea o rezervă, dacă producția de electricitate solară se dublează (ceea ce cred că e perfect fezabil) și chiar dacă randamentul e ... nu știu cât e, să zicem 60%, dacă prețul curentului e dublu rentează. Dar probabil că vom vedea ce e cu adevărat fezabil și ce nu, că deocamdată doar presupunem...

dumbravaandrei

consumul de electricitate a crescut ziua datorita evolutiei socio-economice. Odata cu dezvoltarea sindicatelor la nivel global, turele de noapte au cam disparut din multe segmente ale economiei. Iar robotizarea permite un consum de energie mai mare atunci cand supervizorul uman este la munca sa supravegheze instalatiile (adica tot ziua).

O fi la noi si in alte cateva tari consum mai mare datorat AC-ului, dar la nivel global nu e chiar asa de mare ponderea (multe state avand politici destul de stricte in a limita consumul unor astfel de instalatii).

nicolaem

#36
^ logica e ca trebuie sa vedem H pe post de baterie. si e o  baterie mai curata decat litiu (pe care noi nu o vedem ca nu sunt mine de litiu in Ro)
iar la scara mai mare strict pt Ro,  o baterie care reduce importul de electricitate din BG. mai jos o poza cu sistemul energetic national inultima saptamana:



in maximul de consum, vantul nu batea deloc (36MW productie) si importam 1300MW in mare parte din BG. asta desi avem putere instalata de 3000MW.

daca am reusi sa crestem energia verde instalata si sa o reintroducem in retea la nevoie chiar si cu randamente de 60% tot cred ca e mai bine decat sa importam sau chiar sa producem din carbuni. nu e ca si cand Rovinariu ar avea randament superior.

dr4qul4

#37
Eu unul nu vad o solutie "mega-bateria pe hidrogen". Pare din acelasi film cu Tarnita.
Noi trebuie oricum sa crestem energia eoliana. Daca bate vantul, nu trebuie decat sa oprim hidrocentralele pentru a umple lacurile de acumulare (care sunt din ce in ce mai goale). Ma bucur ca Hidroelectrica a inceput sa investeasca in parcuri eoliene.

Si pana la bateria pe hidrogen, vom avea bateria "masinilor electrice". Mai repede decat ne asteptam chiar. Nu trebuie decat sa se diferentieze tariful la energie electrica in functie de intervale orare sau, si mai bine, in functie de pretul energiei intr-un anumit moment.
Nu ar strica nici o noua hidrocentrala pe Dunare sau chiar pe Prut/Mures/Jiu/Somes/Siret. Dar nu din cele cu mutatul apei prin tunele, ci din cele clasice, cu lacuri de acumulare.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

carutasul

da, bine, era doar o ipoteză, nu ai de unde să știi până nu ai niște date concrete ( problema cu randamentele e doar pentru aproximarea inițială, după aia treci la amănunte de genul cât de fiabile sunt mașinile, cât de bine merg etc...)
În ceea ce privește eolianul mie mi se pare cumva dezamăgitor, nu am urmărit cu atenție dar în mod obișnuit vađ producții de 200-300 MW pe harta SEN, cred că dacă mă duc pe "plaiurile căruțești" și umplu grădina cu panouri solare scot numai de acolo toată producția asta  :) E adevărat că atunci când bate vântul ajung la 2000MW dar asta se întâmplă cam de două ori pe lună ceea ce nu prea mi se pare încurajator. Evident, poți încărca lacurile de acumulare și când ai producție pe solar, ceea ce e mai simplu decât hidrogenul... Până la urmă tot practica va vorbi...

nicolaem

^nici eu nu vad o mega baterie. dar il vad parte din solutie. nu o sa avem doar una magica.
si bateriile electricelor nu pot fi in RO o solutie singure.
asta pt in ca Ro se cumpara abia 100k de masini noi pe an. iar parcul auto e vreo 6 milioane din care sa zicem ca vreo 3 sunt folosite activ. pana sa conteze in consumul energetic national cu adevarat electricele va mai dura 20 de ani.

panzer

Bateria pe hidrogen are acum randament 70%. Daca reusesc sa il creasca spre 90% cu impact de Carbon Zero s-a rezolvat principala problema a regenerabilelor.

Incerc sa raspund pe rand:
- Intr-adevar cea mai buna baterie este Hidroelectrica, dar si-a atins limitele deja in SEN. Nu putem avansa mai mult de atat cu capacitatea hidro pe care o avem. Plus ca altii nu o au nici pe asta. Nu luati toata productia Hidroelectrica ca si capacitate de echilibrare. Nu se pot opri raurile/Dunarea de tot.
- Transportul hidrogenului in rezervoare presurizate, e cam greu si scump. Trenurile pot merge bine merci pe curent. Transportul in comun la fel. Sa nu ajungem ca intr-un oras aglomerat in loc sa emitem CO2, sa absorbim 02 direct. Nu taiem creanga mult mai repede.
- Procesul Electricitate => Hidrogen => Electricitate este deja folosit in Germania in zonele in care au multe turbine eoliene pentru a muta productia din weekend in timpul saptamanii. Ei au deja tarife orare, si e de pomina ca au ajuns cu tarife negative cand bate vantul in weekend. Pana si Merkel ii incuraja sa consume in weekend, sa spele in anumite intervale orare, etc. Fac deja asta cu niste statii de 24kwh produse de o firma din Canada. Sunt cam ca un container standard.

dr4qul4

dar pe langa automobile, mai avem si autobuze electrice (care in mod normal se incarca doar noaptea) si eventual si ceva locomotive electrice pe baterii. Eu inca astept sa vad baterii sau capacitori atasati panourilor solare. Ar schimba mult datele problemei, prin faptul ca ai putea avea curent/caldura si pe timpul noptii (cand ai cea mai mare nevoie).
Hidrogenul poate fi si el o parte din solutie, dar este una foarte mica si in nici un caz nu cred ca Romania ar trebui sa fie pionier in acest domeniu (de ex trenurile pe hidrogen in loc de electrificare Buc-Pitesti). Haide sa-i lasam pe altii sa inoveze, iar noi sa investim in solutii dovedite.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

alexandru_m

In Elvetia sunt deja pe sosele camioane pe hidrogen, Germania si Austria urmeaza imediat.

Poluare la teava 0, import petrol din Rusia 0, dependenta de China la materiale pentru baterii 0. Ar fi ceva beneficii in a-ti produce singur carburantii si a nu mai depinde de nimeni, nu crezi?

dr4qul4

depinde din ce produci hidrogenul  :D
Acum se produce din:
48% - gaz natural
30% - petrol
18%- carbune
4%- electroliza

Asadar, dac anu vrei sa depinzi de rusi sau de arabi, va trebui sa repornesti carierele de carbuni.

Sau sa ai un surplus enorm de energie electrica.
- sper ca apa aia paote fi si sarata, ca apa dulce va fi cam scumpa


iar variantele astea nici nu mi se par eco....


Sursa: wiki

Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

alexandru_m

Discutia pornise de la initiativa Hidroelectrica de a produce hidrogen verde prin electroliza apei din Olt cu energia produsa de un parc fotovoltaic de 300 MW.

Vad destui oameni foarte reticenti cand vine vorba de hidrogen, ironic mi se pare faptul ca unii au masini electrice. Daca atitudinea asta fata de masinile electrice ar fi facut firmele care au investit in R&D sa taie investitiile si masinile electrice s-ar fi oprit la ce erau acum 10 ani oare mai le cumpara cineva?

Ca si cu orice tehnologie, hai sa lasam oamenii care sunt interesati sa lucreze si sa vedem ce iese. Cu siguranta mai sunt de facut inovatii si descoperiri, se va eficientiza tot procesul, etc.

Mie mi se pare chiar o idee foarte buna sa inlocuiesti combustibilii fosili cu hidrogen obtinut din soare / vant. Ba chiar si din nuclear. Evident ca nu poti cu un parc fotovoltaic de 300 MW sa acoperi tot necesarul tarii si sa treci toate vehiculele pe hidrogen, dar orice drum incepe cu un prim pas.