Discutii despre licitatiile din infrastructura

Started by vancouver, November 23, 2016, 12:24:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

S-ar putea ca acest mod de constitutire a comisiilor de evaluare sa fie o metoda anti-coruptie/spaga.
Degeaba te "imprietenesti" azi cu unul dintr-o comisie, pentru ca la uramatoarea licitatie o sa fie alta comisie, cu alti membrii...

Dar, indiferent de motiv, pe perioada evaluarii ar trebui sa li se faca "scoatere din productie" la job-ul de baza.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GrmmrNzi

#61
Quote from: horatiu.cosma on March 09, 2018, 11:08:40 AM(...) comisiile verifică un munte de documente venite de la fiecare ofertant. Adică stau și chițibușesc o tonă de documente să verifice dacă UMB spre exemplu e capabil să facă o autostradă  :lol:. Verifică dacă are 20 de basculante, dacă a trimis UMB seria șasiurilor pentru fiecare, verifică dacă are responsabil tehnic cu execuția, topograf, dacă managerul de proiect are 10 ani vechime etc. UMB care a terminat deja vreo 35 de km de autostradă, mai termină curând 22, sute de km de DN/DJ reabilitate. Dar nu, la fiecare licitație o comisie de licitație trebuie să ia la purecat documentele astea ca să se convingă că UMB sau orice alt constructor poate să facă o autostradă, că se califică pentru asta...
Dacă chiar așa este, mă întreb (poate prea naiv) de ce nu se optimizează faza aceasta, prin introducerea de către beneficiar a unui program opțional de certificare (pe mai multe nivele: de exemplu Clasa A pentru autostrăzi, Clasa B pentru DX etc.) pentru constructori. Zic "opțional" pentru că dpdv concurențial trebuie permis accesul oricui la licitații, inclusiv celor care n-ar avea timp fizic să se certifice înainte de termenul de depunere a ofertelor și care trebuie în acest caz să depună documentația completă. La câte licitații se derulează, chiar și dacă doar jumătate din constructori sunt certificați și nu mai trebuie puricați, se reduce timpul de evaluare considerabil.

Este vreun impediment legal, sau pur și simplu "nu se vrea"? (mi-e greu să cred că nimeni nu s-a gândit la așa ceva...)

horatiu.cosma

Ia uitați ce spune strategia națională în domeniul achizițiilor publice (http://www.anrmap.ro/documents/10180/0/Strategia+Nationala+Achizitii+Publice+final.pdf/84dc3889-a7c7-48db-907f-fa9a63d9822c):

"Realizarea    unui    studiu    de    fezabilitate    pentru    a    evalua    oportunitatea introducerii  listei  oficiale  a  operatorilor  economici  agreați,  ca  proiect  pilot  în domeniul contractelor de lucrări aferente construcției de drumuri și autostrăzi

Autoritățile române  au  identificat,  acțiunea  de  introducere  a  "listei  oficiale  a  operatorilor  economici agreați",  ca  un  posibil  factor care  poate  îmbunătăți eficiența în  procesele  de  achiziții publice, mai ales în ceea ce privește procedurile de selecție. Este necesară în continuare o reflectare privind introducerea unei astfel de măsuri, deoarece exista o serie de posibile dezavantaje, cum ar fi sarcini administrative suplimentare pentru gestionarea unei astfel de liste, natura neexclusivă  a  unei  astfel  de  liste  de  selecție a operatorilor  economici,  necesitatea  de  a  asigura  respectarea  principiului  nediscriminării în gestionarea unei astfel de liste. Prin urmare, se impune efectuarea unui studiu de fezabilitate pentru evaluarea viabilității și, mai  presus  de  toate,  pentru a evalua eficiența costurilor
în  ceea  ce  privește    introducerea  unei astfel de liste pentru anumite sectoare (drumuri și autostrăzi), luând în  considerare  riscurile posibile. Beneficiile  acestei  soluții  vor  fi  analizate  prin  prisma îmbunătățirilor  așteptate în eficientizarea procedurilor de selecție, care decurg din mă surile dedicate de mai sus (criterii și   documentații   standardizate,   capacitatea   consolidată a   autorităților  și  accesul  la îndrumare)."

Deci ar trebui studiat acest aspect, dar nu s-a ocupat nimeni.

GDPR


TibiV

Da, este un fel de noaptea mintii achiztiilor publice...

Daca nu pui "pe coloane" ce este si ce se schimba nu pricepi nimic...
Mai lucrez la chestia asta... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

perfidus

#65
Pun si anunțul de publicare pentru dezbatere publica al proiectelor împreună cu unele chestiuni interesante legate de sustinerea BEI si a Comisei, extras de pe situl MFP:

QuoteMFP prin ANAP simplifică și eficientizează achizițiile publice
Ministerul Finanțelor Publice prin Agenția Națională pentru Achiziții Publice pune în dezbatere publică pachetul de simplificare a legilor privind achizițiile publice, precum și două proiecte de acte normative de înființare a Unității de Achiziții Centralizate.


Cele două pachete legislative cuprind patru proiecte de acte normative:

Ordonanța de Urgență a Guvernului privind modificarea și completarea unor acte normative cu impact în domeniul achizițiilor publice;
Ordonanța de Urgență a Guvernului privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate ca unitate de achiziții centralizate;
Hotărârea de Guvern privind modificarea si completarea normelor metodologice de aplicare a unor acte normative cu impact în domeniul achizițiilor publice;
Hotărârea de Guvern privind normele de aplicare a Ordonanței privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate.

Principalele modificări de simplificare a legislației din domeniu vizează remedierea următoarelor probleme sistemice identificate ca urmare a monitorizării sistemului național de achiziții publice:

întârzieri provocate de observatorii ex-ante în evaluarea ofertelor și în desemnarea câștigătorilor;
numărul foarte mare de contestații;
lipsa consistenței și a trasabilității deciziilor Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC);
suprareglementarea sub pragurile valorice obligatorii din directivele europene;
opiniile diferite emise de diversele entități ale sistemului;
blocajele administrative generate de legislația conexă;
alocarea neunitară de resurse.

Proiectele de acte normative de înființare a Unității de Achiziții Centralizate la nivelul administrației centrale  au fost elaborate în colaborare cu experții Băncii Europene de Investiții în baza acordului de asistență tehnică semnat cu autoritățile române în 2016.

Modificările legislative propuse au fost agreate cu reprezentanții Comisiei Europene, care și-au exprimat sprijinul pentru implementarea și simplificarea directivelor europene.

Mai mult, în cadrul întrevederii cu doamna Elżbieta Bieńkowska, comisarul european pentru Piața Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri, domnul Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor Publice, a susținut realizarea măsurilor cuprinse în programul de guvernare 2017-2020 legate de modificarea și simplificarea legislației privind achizițiile publice.

Obiectivul principal pentru acest an al autorităților române este centralizarea achizițiilor publice din administrația publică centrală și simplificarea legislației în domeniu.

MFP și ANAP invită toți actorii din piață să formuleze amendamente la textele actelor normative supuse consultării publice, în spiritul principiului transparenței și pornind de la premisa că dialogul cu toate părțile interesate reprezintă una dintre cele mai bune metode de a ajunge la reglementări eficiente, la adresa transparenta.decizionala@anap.gov.ro.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

vancouver

Deja s-a dat un ordin (cred ca ordin de ministru) prin care se impune ca la licitatiile viitoare sa se obtina intai AM, apoi sa se faca licitatia. Deci problema este rezolvata macar pentru viitor. Case closed.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

dumbravaandrei

#67
Si cand a fost ultima data cand CNKKT a tinut cont de ordinul ministrului?  O:-) O:-) O:-) O:-) Mai tineti minte de "ordinul" de a nu mai lansa licitatii pe OMT600?!?

horatiu.cosma

Exista un departament in cadrul MFP care verifica gradul de pregatire al proiectelor inainte de a ajunge pe masa Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Unul dintre criteriile importante este existenta acordului de mediu. Asta e motivul pentru care indicatorii tehnico economici pentru PiSi si alte proiecte nu au ajuns la Guvern. MT a incercat o soparla si anume modificarea acelui criteriu de mediu din existenta acordului de mediu in existenta unei documentatii de mediu depusa la ANPM sau la faptul ca proiectul respectiv e in MGPT, care are un acord de mediu generic. Evident ca nu a tinut smecheria, deci deocamdata bariera asta functioneaza. Doar ca Ionita a reusit sa gaseasca o portita. Existenta indicatorilor tehnico economici aprobati e necesara legal la faza de proiect tehnic. Nu exista o restrictie explicita in lege de a lansa licitatii pentru proiectare si executie fara indicatori tehnico economici. Asa ca in spiritul Ionita de a lansa licitatii "bine pregatite", a dat drumul la licitatii fara indicatori aprobati in ideea ca se vor aproba la un moment dat in formatul licitat. Daca apar surprize, ghinion.

Harry

Joi se modifica legile achizitiilor publice, inclusiv partea ce tine de contestatii. Cica se va aplica modelul de lege german.

alex8

Iar se blochează licitațiile în curs de publicare.

tom_sawyer

^ 1. PROIECT DE ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact în domeniul achizițiilor publice

Proiectul poate fi consultat la adresa: http://sgg.gov.ro/new/wp-content/uploads/2018/05/OUG-6.pdf

gov.ro

perfidus

Nu am citit tot proiectul, insa la o conferinta de presa de ieri Ministrul de Finante a facut urmatorul rezumat (extras din Jurnalul.ro - preluare Agerpres):


"În primul rând, o discuţie de foarte mult timp vizavi de ceea ce face fiecare structură a statului. Ştim foarte bine, Curtea de Conturi şi ANAP-ul, adică Agenţia Naţională de Achiziţii Publice de multe ori de suprapuneau faţă de anumite atribuţii, referitoare la controlul procedurilor de achiziţii publice. Vom decide mâine în şedinţa de Guvern, prin Ordonanţă de Urgenţă, că doar Curtea de Conturi va fi cea care verifică, desigur după atribuirea unui contract, modul în care acesta a fost atribuit. Oricum, Curtea de Conturi verifică modul în care cheltuielile publice sunt efectuate, şi e normal şi logic ca la acel moment să facă şi verificarea modului în care un contract a fost atribuit. Sunt convins că la nivelul Curţii de Conturi noua echipă de conducere va accentua un aspect foarte important, şi anume partea de profesionalizare a personalului Curţii de Conturi", a spus oficialul.



"De foarte multe ori se întâmpla ca în cazul unui contract de lucrări să se reia procedura de achiziţie publică pentru acea parte foarte mică necesară finalizării unui contract. Prin modificarea de mâine acest lucru se elimină. Nu trebuie reluată şi se spune foarte clar modul în care acel contract se extinde pentru a include şi noua activitate. Avem situaţii în care din motive neimputabile, situaţii de urgenţă, de forţă majoră (inundaţii şi nu numai) este nevoie să se intervină imediat. Atunci putem să dăm un ordin de începere a acelor lucrări pentru a opri poate o calamitate, repararea unui drum de care depinde viaţa unor oameni în acea zonă, iar în paralel să se desfăşoare procedura de atribuire a acelui contract."

"De asemenea, era o practică foarte nocivă de a comunica la fiecare etapă din procedura de achiziţie publică rezultatele acelei etape. Asta făcea ca de fiecare dată firmele interesate doar de a contesta această întârziere să facă aceste contestaţii. Pentru a elimina această situaţie care ducea la foarte multe luni şi ani de întârziere, se comunică rezultatul atribuirii contractului la finalul acestuia", a susţinut Eugen Teodorovici.


"O altă propunere de simplificare este de a elimina notificarea prealabilă. Este o solicitare venită din partea multor autorităţi contractante. Cadrul legislativ actual a dus la foarte multe contestaţii. De asemenea, deciziile Consiliului Naţional de Achiziţii Publice vor fi doar legate de ceea ce înseamnă companie care depune o contestaţie şi strict la ceea ce înseamnă oferta acesteia. Deci, nu mai poate orice companie să conteste pe tot felul de alte subiecte decât cele legate strict de procesul de achiziţie publică", a afirmat ministrul.

"Avem o practică care a dus la blocarea unor investiţii importante, aceea de a contesta pentru orice motiv, pentru anumite argumente. Am introdus câteva prevederi care vor face trimitere la o cauţiune pe care trebuie să o depună cel care contestă la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, care este de 2% din valoarea estimată a contractului, dar cuprinsă în intervalul de 35.000 de ron până la 880.000 lei. La instanţă, când se depune o contestaţie, e un procent de 2% până la valoarea estimată sau valoarea contractului până la o sută de milioane şi 1% pentru cele de peste un miliard de lei", a arătat ministrul Teodorovici.


În acelaşi timp, ministrul Finanţelor a anunţat o simplificare a procedurilor, în sensul reducerii numărului de etape de evaluare a unui proiect de la 15, în medie, la patru.

"Aveam, în medie, cam 15 etape de evaluare la care, de fiecare dată, reprezentanţii ANAP erau prezenţi sau ar fi trebuit să fie prezenţi. Astfel, de la 15 etape ca medie am redus la patru etape, iar reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Achiziţii Publice nu vor mai participa la aceste proceduri. ANAP va fi cea care va superviza în special modul de utilizare al banilor publici prin achiziţii publice, altele decât cele care vin de a Uniunea Europeană. De asemenea, s-a eliminat strategia numărului de achiziţii publice pentru autorităţile care au un buget de investiţii sub 125 de milioane de lei. Comisia Europeană are un sistem propriu de achiziţie directă pe care îl adoptăm şi noi săptămâna viitoare în şedinţa de Guvern, prin Hotărârea de Guvern care va aproba normele de aplicare la Ordonanţa de Urgenţă de mâine. Practic, buna practică europeană va fi regăsită şi în România în cazul acestor achiziţii directe"
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

milo1981

autoMinder - aplicație de management a parcului auto

TibiV

Idea in sine a "cautinunii" nu e rea (desi termenul este gresit)...

Dar parca a mai fost la un moment dat o astfel de prevedere dar o instanta "tare" (ICCJ sau CCR, nu mai stiu...) a decis ca este o limitare a accesului la justitie?...

Ceva juristi mai bine documentati decat mine ne pot da detalii?...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)