Discutii despre licitatiile din infrastructura

Started by vancouver, November 23, 2016, 12:24:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

Cauțiunea de până la 200.000 euro nu sperie contestatarii licitațiilor de sute de milioane de euro de la CNAIR

Guvernul încearcă limitarea contestaţiilor prin impunerea unei cauţiuni de până la 880.000 lei. Conform noii legi a achiziţiilor, firmele care vor vrea să depună contestaţie, nemulţumite de rezultatele licitaţiilor, sunt obligate să achite o cauţiune de 2% din valoarea contractului, dar nu mai mult de 880.000 lei. Noua lege se aplică de la sfârşitul lunii mai.

Nici nu a intrat bine legea în vigoare că există anumite firme care se pregătesc să depună contestaţii şi cauţiuni. Mai exact, anumite asocieri de firme care au depus oferte pentru licitaţiile derulate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere au anunţat contestarea deciziilor comisiilor de licitaţii. Odată cu depunerea contestaţiei, asocierile de firme trebuie să achite şi cei 2% din valoarea contractului, dar nu mai mult de 880.000 lei

Această cauţiune va fi plătită pentru contestaţiile făcute la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), accesul la fazele următoare, în justiţie, fiind în continuare liber.

Conform noilor modificări, solicitarea de suspendare poate fi făcută după ce Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a luat o decizie asupra unei contestaţii, atunci când partea interesată atacă în instanţă decizia Consiliului.

capital.ro

NGC

MT a publicat astazi "Proiectul de Ordin comun al ministrului transporturilor și al președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice pentru aprobarea Normelor privind eficientizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică implementate de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.".

http://mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2059-omt07082018-3

Retinem de aici cateva motive. ;)

Quote
Având în vedere Decizia Directorului General al Companiei Naționale de Administrare a Infrastucturii Rutiere -S.A. nr. 122/10.07.2018 privind eficientizarea și îmbunătățirea activității Comisiilor de Evaluare în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publică,
Ținând seama că necesitatea creșterii gradului de absobție a fondurilor europe nerambursabile în domeniul infrastructurii transportului rutier la nivel național, se poate realiza și prin eficientizarea activității desfășurate de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., atât în elaborarea documentațiilor de atribuire cât şi în desfășurarea procesului de evaluare al ofertelor și numai în urma finalizării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică,
Luând în considerare faptul că s-a constatat ca la proiectele cu caracter semnificativ de o importanță majoră în absorbția fondurilor europene nerambursabile durata între momentul inițierii procedurii de achiziție publică și momentul desemnării ofertantului căștigător este de peste 1 an de zile,
În scopul îmbunătățirii colaborării inter - instituționale dintre Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. și Agenția Națională pentru Achiziții Publice în ceea ce privește procesul de evaluare al ofertelor prin participarea verificatorilor ex-ante desemnați, în fiecare faza/etapă intermediară a acestuia și nu doar la finalizarea acestor etape/faze,
Ținând cont de faptul că pentru anul 2018, în ceea ce privește absorbția de fonduri europene nerambursabile, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. a targhetat suma de 1,116,614,238.95 lei,din care până în prezent au fost atrase 284,585,358.28 lei, reprezentând un procent de 25,49%,

TibiV

 >:(
Eu zic sa o pui si la "Fonduri Europene"...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Sorin62

Quote from: TibiV on August 21, 2018, 11:17:44 PM
Sorin62,
poate detaliezi putin...

Si mai pe intelusul celor care nu cu vorbesc "legalezo-juridica"... ;)
În toate țările lumii, inclusiv în România, dacă te adresezi instanțelor de judecată într-o chestiune ,,civilă", având pretenții evaluabile financiar, trebuie să plătești o taxă de timbru care se calculează în funcție de valoarea pretențiilor respective.
Din păcate, în 13 feb 2015 se publică Decizia nr. 2/2015 a ICCJ] prin care se stabilește, în urma unui recurs în interesul legii promovat de Curtea de Apel Cluj, că taxa de timbru pentru contestarea unui raport al CNSC trebuie să fie de 2 lei, folosindu-se argumente de formă juridică (nu de fond!) a unor acte normative.
Actuala modificare legislativă care statuează taxa de timbru de 1% (respectiv 2% pentru sume mai mici de 100 milioane lei) este specifică, predictibilă și nu lasă loc interpretărilor.
Curtea Constituțională s-a pronunțat anterior cu privire la prevederile legate de cauțiunea cerută firmelor care contestă la CNSC, declarând neconstituțională reținerea cauțiunii pentru cei a căror contestare a fost respinsă de CNSC, dar s-a pronunțat de mai multe ori în ceea ce privește taxele de timbru din justiție în cauze civile, declarând că taxa de timbru este constituțională și nu afectează accesul la justiție.

În concluzie, contestarea la CNSC a unui raport de evaluare necesită o ,,cauțiune" care se înapoiază petentului indiferent de rezultatul contestației, (în plus, termenele la CNCS au fost ,,scurtate"), în schimb acțiunile la Curtea de Apel se taxează. Taxa de timbru se pierde dacă acțiunea a fost respinsă... Constituțional...

cristi767

Plus că inclusiv CEDO e de acord cu taxe de timbru cât timp se prevăd căi pentru cei care nu și le permit. Și în legislația din România sunt prevăzute astfel de căi, plus că nu ar fi cazul în astfel de litigii, oricum. CCR nu ar avea cum să pronunțe altă soluție decât să respingă excepția în cazul ăsta. Plus că oricum, sesizarea CCR nu suspendă judecata.

Ionut

Nu trebuie sa va mire, merg pana in panzele albe.

Americanul Clujean

#81
Dacă m-ați putea ajuta cu ceva.  Straco nu poate să efectueze lucrările că nu are de unde, cel puțin așa am înțeles eu.  A10 lot 2 a pierdut din viteză pentru același lucru, sau similar dacă nu mă înșel.  Se pare că pe mai multe loturi am avut ghinion cu firme care nu puteau lucra din cauza lipsei de bani.  Care mă aduce la întrebarea, nu au o listă de calificări pentru firmele care ar putea câștiga licitațiile pentru investiții de milioane de euro?
Ex: ce fel de cash-flow avea în ultimii 10 ani?  A făcut vreodată o autostradă?  Chestii de genul ca să evităm situații Maltauro, etc.

Thanks

goanga

QuoteDaca te pricepi, fa-ne te rog niste scenarii posibile cu CCR. Si sa ne spui dacă licitația pentru lotul asta din A3 merge înainte COMPLET INDEPENDENT fata de sesizarea CCR.

(Sper că e OK în thread-ul ăsta, dacă nu te rog să muți postul)

În esență, instanțele au opțiunea (spre deosebire de mai demult când aveau obligația) de a suspenda judecata unei cauze atunci când se invocă o excepție de neconstituționalitate. Această instanță a ales să nu suspende, apreciind că șansele de admitere a excepției de neconstituționalitate sunt foarte reduse.

Asta înseamnă că judecata merge mai departe independent de ce se întâmplă la CCR iar hotărârea va fi definitivă. În ipoteza (foarte puțin probabilă) în care s-ar admite excepția de către CCR, contestatorul ar putea cere revizuirea hotărârii definitive, dar numai în măsura în care ce a hotărât CCR afectează fondul litigiului. Or, cât timp se contestă constituționalitatea unei taxe de timbru, nu văd cum ar fi afectată întreaga hotărâre.

În orice caz, nu știu cum ar fi neconstituțională stabilirea unei taxe de timbru, CCR a zis de nenumărate ori că impunerea unei taxe nu este o încălcare a accesului la justiție, mai ales cât timp există mecanisme de obținere a reducerii, eșalonării, scutirii etc.

Ionut

^ Multumesc pentru explicatii!




Mult bla bla. Sunt sceptic ca va avea efectul scontat.




MINISTRUL TRANSPORTURILOR, MĂSURI PENTRU URGENTAREA ATRIBUIRII CONTRACTELOR DE ACHIZIŢIE PUBLICĂ PENTRU LUCRĂRI IMPLEMENTATE DE CNAIR

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, ia măsuri concrete pentru a dinamiza procesul de construcție de infrastructură. Contractele de achiziţie publică implementate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) vor fi atribuite mai rapid decât până acum. Ordinul comun al Ministerului Transporturilor și Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) care conține un set de norme pentru eficientizarea procedurilor de lucru a fost publicat joi, 23 august a.c., în Monitorul Oficial.

Concret, vor fi scurtate termenele atât pentru elaborarea documentațiilor de atribuire, cât şi pentru desfășurarea procesului de evaluare a ofertelor. Durata de la începerea procedurii de achiziție publică și până în momentul desemnării ofertantului câștigător era până acum de peste un an. Prin acest ordin se are în vedere scurtarea acestor termene la 2-4 luni, în funcție de complexitatea actelor care trebuie studiate.

Demersul urmărește creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene nerambursabile în domeniul infrastructurii rutiere la nivel național și accelerarea procedurilor administrative în interiorul CNAIR. Ordinul elaborat de ministrul Transporturilor a intrat în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial.

Comunicat oficial MT

TibiV

Nu se poate comenta cu mai mult de trei cuvinte: marmota, ciocolata, staniol... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut

Un articol-analiza foarte misto scris de Horatiu pe Contributors.ro / Hotnews.




Cum eșuează licitațiile pe infrastructură. Numeroasele erori ale CNAIR

Hotnews

perfidus

^ Foarte buna si la obiect analiza. Multumim horatiu.cosma.
Ma intristeaza/frustreaza constatarea dinspre final:

QuoteÎn această vară, ministrul Transporturilor Lucian Șova a afirmat faptul că va rezolva problema acestor proceduri de licitație printr-un ordin de ministru comun cu președintele ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice), proiect apărut în dezbatere publică la începutul lunii august. Din analiza textului propus, principalele probleme pe care le-am identificat în ultimii ani în lansarea și derularea procedurilor de licitație nu se vor îmbunătăți semnificativ.

QuoteChiar dacă proiectul de ordin de ministru prevede o serie de termene pentru transmiterea documentației de licitație la ANAP, nu există o limitare a numărului de retransmiteri. Astfel, cel mai probabil funcționarii "profesioniști" din CNAIR se vor concentra doar la respectarea termenelor și mai puțin la calitatea documentelor transmise, știind că le vor primi și apoi retransmite de un număr nelimitat de ori.

QuoteChiar dacă au fost impuse o serie de termene (60/120/150 de zile în funcție de tipul licitației) pentru evaluarea ofertelor și desemnarea câștigătorilor, aceste termene pot fi depășite în anumite condiții cum ar fi depunerea unor contestații care vizează documentele emise de comisia de evaluare, decizii ale instanțelor care obligă comisiile să reevalueze anumite oferte etc, adică exact problemele cu care ne confruntăm în prezent.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

perfidus

^^Referitor la rata de castig in instante a CNAIR in cazul contestatiilor, a calculat horatiu.cosma ca este de 60% in favoarea companiei (luand in calcul proiectele majore de autostrazi, inclusiv A0, drumuri expres si podul peste Dunare).
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

dumbravaandrei

Gogorita de 2 lei. Va trebui sa modifice legile de organizare pentru asa ceva, plus sa treaca peste sindicate...

dr4qul4

Mai bine le plateste bonus in functie de licitatie. Dar nu doar pentru cei care evalueaza ci si pentru cei care intocmesc documentatia.
Si sa le taie din bonus daca au intarzieri sau nu sunt oferte depuse si sa li se taie aproape tot bonusul daca au contestatii admise. Bonusurile sa fie cat mai mari (0,x% din valoarea estimata) dar sa fie incasat doar daca nu se depune nici o contestatie si evaluarea dureaza mai putin de 1 luna.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024