Discutii despre licitatiile din infrastructura

Started by vancouver, November 23, 2016, 12:24:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ovideatza

#45
Nu stiu daca s-a publicat aceasta circulara pe forum, privind OMT 600/2017:





QuoteDrept urmare, vă solicităm ca, în calitate de Beneficiar sau potenţial beneficiar al POIM 2014-2020~ Axele 1 şi 2, până la publicarea în monitorul oficial a hotărârii guvernamentale menţionate mai sus să nu mai lansaţi proceduri de licitaţie publică pe o documentaţie bazată pe prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr.600/2017  [...]

Pentru procedurile de licitaţii deja lansate în baza OMT 600/2017, dar în cadrul cărora nu a fost îndeplinit termenul de deschidere a ofertelor şi nu au fost depuse oferte, la data publicării hotărârii de guvern pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, vă recomandăm să analizaţi posibilitatea de a modifica
documentaţia de achiziţie în sensul includerii noilor condiţii contractuale
."

ovideatza

Iar circulara 49823/21.12.2017 spune:

QuoteAvând în vedere importanţa asigurării unui management de proiect corespunzător, care să faciliteze accesarea finanţării externe nerambursabile în cadrul proiectelor de la transport, vă informăm asupra faptului că, în calitate de Beneficiar al Axelor 1 şi 2 din POIM 2014-2020, înainte de a lansa procedurile de licitaţie pentru obiectivele de investiţii în infrastructura de transport, aveţi obligaţia de a obţine acordul de mediu în conformitate cu prevederile legislaţiei de mediu relevante.

Atragem atenţia asupra faptului că obţinerea acordului de mediu ulterior lansării procedurilor de licitaţie sau semnării contractelor de lucrări poate conduce la modificări ale condiţiilor publicate în documentaţia de licitaţie cu potenţial impact nefavorabil asupra proiectului şi blocaje în absorbţia fondurilor europene nerambursabile.
Drept urmare este critic ca documentaţiile de licitaţii să includă condiţiile de mediu prevăzute în acord şi vă solicităm să ţineţi cont de prevederile acestei circulare la lansarea viitoarelor licitaţii publice.

Link circulara 49823/ 21.12.2017

Ionut

S-a publicat. Dar degeaba, Centura Bacău tot pe OMT600 a fost lansată.

dr4qul4

Cea mai buna dovada ca politicul nu are nici un cuvant de spus in fata sistemului.
Pur si simplu CNADNR a ignorat recomandarea de a analiza modificarea documentatiei.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Ionut


ovideatza

Circularele acestea din pacate nu au "forta" unui ordin/ OUG/ etc.
Doar atrag atentia ca vor fi probleme in decontarea banilor europeni, pe POIM.

Daca au ales sa nu ii intereseze absorbtia, ca aia e problema altora peste X ani, atunci au dat inainte.

PS: nu ma prind care e "sistemul" in treaba asta. Mi se pare ca tocmai se face "voia politica", indiferent de consecinte.

dr4qul4

E vorba de sistemul PCR (pile cunostinte relatii) din CNAIR. Ne rotim, ne invartim, dar tot directori ramanem.
Daca era vointa politica, aveam la fel de multe licitatii pe OMT600 si la CFR, Metrorex, si administratiile fluviale/maritime.

Pe de alta parte, poate fi si din cauza schimbarii ministrului. Actualul parca e deputat de Bacau: Adica din zona UMB, si mai nou Viaroad. Nici Erbasu nu este strain de astfel de practici (principala firma care reabiliteaza blocuri in Bucuresti).
OMT600 avantajeaza firmele romanesti, deoarece tine la distanta marii constructori.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

infraAdi_ro

Quote from: dr4qul4 on February 20, 2018, 03:13:12 PM
OMT600 avantajeaza firmele romanesti, deoarece tine la distanta marii constructori.

Pai asta e si dorinta lor...au declarat de multe ori ca si firmele romanesti pot face autostrazi,de ce sa vina strainii sa ne "fure" banii.Au niste idei nationaliste  dar interesul spagii primite e mai de dorit pentru ei.Multe firme straine nu dau spaga(ex Geiger) sau cel putin nu dau cat vor ei....asa ca vor sa lucreze cu romanii pe care ii poate manevra si santaja cum vor.
Romania are un viitor doar daca are prezent!

dr4qul4

firmele romanesti nu fac claimuri, dar se "inteleg" asupra aditionalelor si a optimizarilor.
Eliminand din competitorii puternici, automat pretul va creste. Daca pe LD4, UMB a dat 40% din estimat (si inca ne minunam cum de vor sa o duca la capat), pe noile contracte vom avea castigatori pe la 80-90% din estimat.
Eu am zis de vreo luna ca mi se pare cu dedicatie (iar TiBiV a zis ca ar fi bine sa ne gandim la aceeasi firma) si nu mi se pare ok. Daca firmele romanesti sunt atat de bune, sa concureze pe piata libera.
Si nu ma intelegeti gresit, sunt fanul UMB. Dar eliminarea concurentei nu inseamna altceva decat spaga. Erbasu, Trameco, UMb si Viaroad (wtf!!), ARL si orice alta firma romaneasca pot apela la scurtaturi in hatisul birocratic romanesc. Nu ca turcii sau italienii mi-ar inspira mai multa incredere.

Vedem pana la urma ce iese. Daca se vor castiga pe la 60-70%, si cu contestatii putine, si se vor duce si la bun sfarsit contractele, atunci o sa fie un ordin bun. Sunt insa 3 de DACA.

Eu sunt unul din cei care ar prefera sa se castige toate licitatiile la pretul cel mai mic + 10% extra pt constructor+ 10% spaga, dar sa avem autostrazi.

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

laszlo.robert

Este punctul tau de vedere.Al meu  diferă puțin dar esențial.
Prețul cel mai mic dar cu o evaluare tehnica corecta.10%in plus pentru constructor poate să fie dar numai în cazuri bine argumentate.Iar cei 10 % pentru șpagă în nici un caz.Cel care oferă șpagă nu are toate cărțile în regulă și încearcă să obțină avantaje in alt mod:sigur nu o să execute o lucrare de calitate.Cel care primește șpagă nu alege oferta cea mai avantajoasa pentru companie și automat pentru țară ci pe cea care oferă plicul mai gros in buzunar !

perfidus

@dr4qul4, sunt multi poate chiar prea multi cei care accepta astfel de compromisuri doar doar sa se vada ceva rezultate. Respect parerile tale dar eu nu pot sa accept asa ceva.
S-a vazut la alegeri (fara sa insinuez ceva la adresa persoanei tale, acum fac o generalizare) cum pe acelasi principiu au fost realesi niste primari dovediti ca au luat spaga.
Din pacate pe termen lung asta antreneaza o spirala a coruptiei generalizate. Este modul perfect prin care cei prinsi cu mata in sac pot sa duca in banal niste faradelegi si sa ramana si cu banii furati daca sunt prinsi, folosindu-se si de argumentul ca prea multa reglementare si prea mult control franeaza procesul de investitii (sau "progresul" cum il vad ei).
Aparent asta ni se intampla acum, ei spun ca isi fac treaba, lanseaza licitatii dupa licitatii dar nu se materializeaza nimic cica din cauza suprareglementarii ce genereaza contestatii.
Am mai spus-o cred, o licitatie fara contestatii este o licitatie 90% aranjata.
Pozitionarea mea vis-a-vis de subiect e clara si contrara, mai bine mai putin dar mai corect si in spiritul legii. Nu merge treaba, ok, identificati problemele in lege si ridicati nivelul de competenta. Dar cu toleranta minima la magarii.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

dr4qul4

Cine are pretentia ca un ministru care castiga 1000 euro pe luna sa fie curat, destept si harnic, este un idealist. Sa nu uitam ca in Romania, un ministru, nu are voie nici macar sa detina o afacere si trebuie sa cesioneze actiunile (ceea ce o tampenie).
Nici macar salariile de mii de euro pentru directorii companiilor de stat nu sunt chiar atat de mari, la nivelul acesta. Un CEO din orice companie (din Romania) cu CA de 100 mil Euro anual, are salariu lunar de minim 10000 euro si bonusuri care de multe ori depasesc salariul.
Daca cineva crede ca pot exista oameni competenti, harnici, saraci si curati, care sa gestioneze proiecte de sute de milioane de euro pt salarii de 3-4000, este naiv. La fel de naiv ca cel care crede ca se poate obtine o lucrare de calitate cand licitatia a fost castigata oferind cel mai scazut pret.

Daca vrem ca licitatiile sa fie extrem de bine pregatite si proiectele sa fie derulate fara hopuri, atunci ar trebui sa fim pregatiti sa acordam bonusuri cu multe zero-uri celor care se ocupa de ele, pe baza unor indicatori de performanta (timp evaluare, contestatii castigate, incadrare in buget, respectarea termenului). Nu-mi fac iluzii ca un astfel de sistem ar functiona intr-o companie de stat, asa ca ma multumesc cu 10% spaga. Sau poate e timpul sa imprumutam sistemul american de lobby (=legalizarea spagii).
.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

horatiu.cosma

#57
Quote from: JUVENTUS_1 on March 09, 2018, 10:45:02 AM
"CNAIR ar fi trebuit să finalizeze joi, 8 martie 2018, evaluarea ofertelor pentru construirea șoselei de centură a municipiului Bacău. Compania anunță însă că procedurile mai durează și va desemna câștigătorul licitației pe 30 mai 2018."
Sursa Ziarul de Bacau

https://zdbc.ro/a-expirat-termenul-pentru-centura-bacaului-anuntul-cnair-despre-desemnarea-castigatorului-licitatiei/

^^
Era evident. Sunt 2 chestiuni penibile cu comisiile astea de evaluare a ofertelor.

Pe de o parte, comisiile verifică un munte de documente venite de la fiecare ofertant. Adică stau și chițibușesc o tonă de documente să verifice dacă UMB spre exemplu e capabil să facă o autostradă  :lol:. Verifică dacă are 20 de basculante, dacă a trimis UMB seria șasiurilor pentru fiecare, verifică dacă are responsabil tehnic cu execuția, topograf, dacă managerul de proiect are 10 ani vechime etc. UMB care a terminat deja vreo 35 de km de autostradă, mai termină curând 22, sute de km de DN/DJ reabilitate. Dar nu, la fiecare licitație o comisie de licitație trebuie să ia la purecat documentele astea ca să se convingă că UMB sau orice alt constructor poate să facă o autostradă, că se califică pentru asta...

A două chestiune prostească e faptul că aceste comisii de evaluare nu sunt formate din niște specialiști brici, care să fie școliți pentru așa ceva, care să se ocupe doar cu așa ceva. Cum se formează comisiile de evaluare? Păi directorul Ioniță trimite o scrisoare tuturor departamentelor din CNAIR și le cere să nominalizeze 1-2 oameni care să facă parte din astfel de comisii de evaluare. În mod evident, departamentele respective nominalizează persoanele de care au cea mai puțină nevoie, altfel spus, cei mai modești ca să zic așa. Deci se formează niște comisii de evaluare cu cei mai slabi din CNAIR care se întâlnesc odată pe săptămână. Având în vedere că ei în același timp lucrează în paralel în anumite departamente și poate departamentul le dă la momentul întâlnirii din comisia de evaluare alte sarcini, aceștia lipsesc, nu există cvorum de ședință, deci pot exista săptămâni în care să nu se țină ședințele. Aceste întâlniri durează 1-2 ore, deoarece oamenii trebuie să fugă la jobul normal. Nefiind prea răsăriți, nu cunosc prea bine Legea 98/2016 a achizițiilor publice, de frică să facă vreo greșeală, iau niște decizii pur birocratice, chiar aberante, doar pentru a-și apăra somnul liniștit și calitatea de maratonist în fuga de răspundere. (vezi contestația Porr de pe A0 Sud unde o astfel de comisie de evaluare i-a descalificat pentru că au schimbat un om de la ofertă)

Nu se poate face treabă în modul ăsta. Fiecare lună de întârziere în evaluarea unui proiect înseamnă o lună în plus la finalizarea lui, înseamnă bani pierduți, accidente pe DN-ul paralel etc. Și pot exista astfel de luni în care aceste comisii se întâlnesc o singură dată, o oră, în care mai reduc din teancul de un metru 2 cm.

L.E. Cel mai bun exemplu cu aceste comisii de evaluare e chiar aici, pe A7, pe licitațiile de SF+PT. Au apărut pe SEAP în decembrie 2016, au trecut 15 luni și încă suntem departe de semnarea contractelor.

dr4qul4

Intr-o companie de stat plina de directori si departamente, nu s-a gasit loc si pentru un departament de evaluarea a ofertelor? Sau macar de un serviciu separat?   :((
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Earthchild

Un astfel de departament nu ar soma niciodata, la cate oferte ar trebui evaluate. Chiar nu inteleg de ce se apeleaza la Comisii "ad-hoc", nu se poate pune presiune pe MT/CNAIR penru a schimba modul asta je-m'en-fiche-ist de abordare a unei etape atat de importante in procesul de dezvoltare a infrastructurii rutiere?
Asa se intampla si la CFR infrastructura?