Istoria navigatiei si navelor in Romania

Started by Harry, September 09, 2018, 09:18:27 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Harry


Harry

In 1904 din docurile de la  Saint-Nazaire era lansata la apa nava SMR Romania. Vaporul a efectuat curse regulate intre Constanta si Alexandria (Egipt) pana in anul 1941 cand este transformat in puitor de mine.

Pe 9 mai 1944 pleca din portul Constanta in convoiul "Ovidiu" pentru a lua parte la oepratiunea 60.000 - evacuarea militarilor din peninsula Crimeea.

In dimineata zilei de 11 mai 1944 nu mai putin de 12 avioane sovietice  Ilyushin Il-2 Shturmovik ataca vaporul producand avarii serioase. Toti cei de la bord sunt salvati, insa nava nu mai poate fi recuperata si in ziua de 12 mai 1944 se scufunda in apropiere de Sevastopol.








Harry

Megali Hellas pregatita sa paraseasca portul Constanta pentru a ajunge la New York.


Harry

In 1910 in Glasgow era lansata la apa nava SS Kursk parte a unei serii de 4 ocean liners denumite bijuteriile Mariei Feodorovna Dagmara a Danemarcei. Botezul a avut loc abia in 1919 la Istanbul. Nava avea o lungime de 137 de metri si o latime de 17 metri, avand un deplasament de 15.000 de tone si o viteza maxima de 14 noduri. La bord putea lua 800 de pasageri si 290 de membrii ai echipajului.


1933 Vaporul Polonia la sosirea in portul Constanta

In 1921 alaturi de celelalte 3 nave surori trece in proprietatea  Det Ostasiatiske Kompagni si este operata pe Baltic -American Line. Cu aceasta ocazie numele navelor este schimbat in: SS Polonia, SS Letonia, SS Estonia si SS Lituania.  Traseul era Liepaja- Gdańsk - Copenhagen- New York.


nava prinsa in gheturile oceanului




pe punte la sosirea in New York

Pe 11 martie 1930 este transferata catre Polish Transatlantic Ship Association (PTTO), operand pe traseul Gdynia-Copenhagen- Halifax- New York pana in 1933 cand este mutata pe Polish Palestine Line: Constanta - Istanbul - Jafa - Haifa - Piraeus - Istanbul - Constanta.  In luna octombrie 1934 ajunge in proprietatea  Gdynia America Linie Żeglugowe SA (GAL), insa ramane sa opereze pe aceeasi ruta intre Romania si Israel.

In total SS Polonia a facut nu mai putin de 123 de voiaje in Constanta si Haifa in perioada 1933-februarie 1938, fiind cel mai mare vapor de pe aceasta linie. Din martie 1938 a fost mutata in docuri, pentru ca in 1939 sa ajunga in Italia unde a fost vanduta la fier vechi.


afis de promovare a Polish Palestine Line | sursa imagine: Central Zionist Archives, Jerusalem



Ca un eveniment notabil in 1936, in portul Constanta se imbarca pe SS Polonia nimeni altul decat Edmond Wilhelm Brillant the Levi, arhitect naval, ramas in storia statului Israel ca unul din parintii marinei israelite.


hoto source: Estate of Edmond Wilhelm Brillant, Naval Architect ,Hagana Member, Royal Navy Volunteer Reserve Officer from Hagana, IDF Navy Officer and among the IDF Navy Founders

Harry

De la stanga la dreapta : SMR Suceava, SMR Regele Carol si SMR Transilvania.



================
SMR Suceava


Harry

#20
In noiembrie 1985, statul roman inchiriaza de la compania Navigazione Generale Italiana - NGI, care era un joint venture intre Societa in Accomandita Piroscafi Postali-Ignazio & Vicenzo Florio (Florio Line) si Rubattino, doua vapoare care sa opereze pe ruta Constanta-Istanbul. In anul 1897 unul dintre acestea este cumparat si intra in serviciul SMR sub numele de Principesa Maria , fiind la vremea respectiva cel mai elegant si luxos pasager din Marea Neagra.





Vaporul a fost construit la inceputul lui 1890 in santierul Naval Fratelli Orlando din Livorno si a operat curse intre Sicilia si Italia continentala, pana in 1895 cand a fost inchiriat de statul roman, iar in 3 martie 1897 a fost achizitionat de catre Romania. Nava avea o lungime de 88 de metri si o latime de 10 metri. Viteza maxima atinsa era de 17 noduri, iar numarul de pasageri ce puteau fi gazduiti la bord era de 190.

In 1907 nava esueaza langa Tenedos (astazi insula Bozcaada, Turcia)m este ranfluata si dusa in santierul nalav pentru reparatii, in 1909 revenind pe linia Constanta-Istanbul.  In septembrie 1916 este cedata Marinei Imperiale Ruse, ocazie cu care i se schimba numele in Osvobojdenie (Eliberarea) si este folosita in timpul razboiului ca network layer. In mai 1918 nava este capturata de germani la Sevastopol.  Imediat dupa razboi revine in flota marinei romane, este reparata si isi recapata numele de Principesa Maria. Continua sa lege Constanta de Istanbul pana in anul 1937 cand este trasa la cheu. In 1938 este vanduta si casata.



Pe 14 iunie 1935 a avut loc cel mai important voiaj din istoria navei. A adus le la Odessa ramasitele pamantesti alte domnitorului Dimitrie Cantemir, lespezile de pe mormantul sau si 1445 de lazi cu o gretuate totala de 135 de tone. In lazi se aflau arhiva nationala a Romaniei, documente de stat si o mare parte din depozitul de bancnote al Bancii Nationale a Romaniei trimise la Moscova la inceputul razboiului. Presa vremii noteaza ca piesele de arta, obiectele istorice si aurul nu au fost trimise de catre autoritatile ruse.



Osemintele domnitorului se aflau intr-o cutie lunda de 2 metri, lata de 1 metru si inalta de 25 de centimetri, imbracata in panza de sac.

Dupa sosirea in port, la bordul navei a avut loc o ceremonie religioasa in prezenta demnitarilor publici si a inaltelor fete bisericesti.


sosirea in tara prezentata de revista Realitatea Ilustrata

Harry

#21
Continuam lunga serie dedicata flotei romanesti interbelice cu un alt vapor deosebit, SMR Dacia.

Nava a fost construita in santierul naval Saint-Nazaire, Franta, intrand in serviciul SMR in anul 1907, pe ruta Constanta-Istanbul-Pireu-Alexandria.



Vaporul avea o lungime de 108 metri, o latime de aproximativ 13 metri si atingea o viteza maxima de 18 noduri. In timpul primului razboi mondial este cedata marinei impreriale ruse si este folosita ca si crucisator auxiliar. La bord au fost montate 4 tunuri de calibrul 101 si 2 tunuri de calibrul 75. De asemenea s-au facut si modificari pentru a putea lua la bord 2 hidroavioane.

Revolutia bolsevica a prins nava in portul Sevastopol unde a fost capturata de germani in 1918 si redata statului roman.

Dupa ample reparatii reintra pe linia Constanța-Istanbul-Pireu-Alexandria pana in anul 1927 cand un incendiu puternic mistuie suprastructura navei, care este nevoita sa reintre in docuri pentru reparatii. Acestea se finalizeaza in 1930 si nava reia croazierele.







Din volumul "Sub soarele Africii rasaritene" semnat de exploratorul roman Mihai Tican Rumano, aflam ca imbarcare se facea direct din trenul cu vagoane Pullman care lega Bucurestiul de terminalul de pasageri de la Poarta 1 a portului Constanta.

Inca nu am reusit sa gasim informatii concludente care sa confirme sau infirme faptul ca gara de la Poarta 1 era folosita doar pentru trenurile care ofereau legaturi catre vapoarele de pasageri sau era folosita de majoritatea trenurilor ce ajungeau la Constanta.

In septembrie 1939 participa la cel mai important voiaj din istoria sa. A facut parte din convoiul care a evacuat la Alexandria trupele, guvernul si tezaurul Poloniei.

Intre 1940 si 1941 a evacuat catre Haifa civilii evrei din Romania, membrii ai societatii "Aliyah" Bucuresti.


evacuarea familiilor de evrei

In 1941 nava este transformata in puitor de mine. La bord se monteaza 3 tunuri de 105, 2 tunuri de 20 si o instalatie cu o capacitate de 200 de mine.

In 11 si 12 mai 1944 a luat parte la Operatiunea 60.000 - evacuarea trupelor din Odessa. Dupa razboi nava este confiscata de marina sovietica si se scufunda in data de 10 octombrie in apropierea coastelor georgiene, dupa ce loveste o mina.


kitsune


Inca nu am reusit sa gasim informatii concludente care sa confirme sau infirme faptul ca gara de la Poarta 1 era folosita doar pentru trenurile care ofereau legaturi catre vapoarele de pasageri sau era folosita de majoritatea trenurilor ce ajungeau la Constanta.


Din ce spunea bunica, gara Constanța era cam pe unde e Judecătoria acum, destul de sus pe deal. Linia care ajungea la poarta 1 e jos, probabil că trecea prin tunelul lui Saligny
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

frunzaverde

#23
@Harry - legat de gara de la Poarta 1:

Gara era denumita in oficioasele CFR Constanta Port. Era folosita exclusiv de trenuri dedicate traficului portuar, care se legau de serviciul naval Istanbul/Pireu - Alexandria. Linia se desprindea de la Palas, nu din Gara Constanta - traficul spre port mergea prin tunel; cel spre oras urca dealul, si pe toata durata de functionare a fost deservita asa:

Pe fluxul spre Port Constanta:

1. Un tren, Palas - Constanta-Port, ramura la trenul de pranz (personal) Buzau - Faurei - Constanta (sosire in Palas 13:30-14:00); si un tren, la fel, ramura din Palas pentru acceleratul de seara de la Buzau (ajungea in jur de 20:00).

De ce exista legatura la doua trenuri de Buzau? Pentru calatorii de lunga dinstanta dinspre Germania, Polonia si Cehoslovacia care intrau in tara via Oraseni/Grigore Ghica Voda - Suceava - Bacau - Buzau, si tranzitau Romania. Exista vagon direct Katowice - Port Constanta, Varsovia - Port Constanta si intr-un an chiar si Berlin - Port Constanta. Plus calatori locali de la Chisinau. Legatura era extrem de profitabila; era calea principala de emigrare in Palestina, si existenta conexiunilor astora (Varsovia - Oraseni - Buzau - Constanta), chiar si in timpul razboiului, chiar si dupa invazia nazista a Poloniei, a fost salvare de la moarte sigura pentru cateva mii de oameni care au avut norocul urias sa obtina cumva vizele salvatoare de Palestina.

2. Un alt tren, Palas - Constanta-Port, ramura la personalul de seara Bucuresti - Constanta (903/9003, care e practic 8003-ul de azi). Personalul sosea la 19:08 (orar neschimbat) si conexiunea pleca la 19:18. Asta era "trenul de vapor" pentru cei care nu-si permiteau Pullmanul.

3. Pullmanul. Care putea fi unul din doua trenuri, in functie de orarele SMR - ori rapidul Fulger Carol (exclusiv Pullman), ori rapidul "CFR" (unde aveai optiunea vagoanelor Pullman mai scumpe sau CFR mai ieftine). Asta nu oprea in Palas, mergea direct Constanta, apoi rebrusa pana in Palas (prin impingere), de unde continua spre Constanta Port. Asta era optiunea cea mai scumpa. Orarul s-a tot schimbat; in unii ani ajungea in jur de 20:00, in altii in jur de 18:00.

Vaporul SMR pleca la 21:00 - 23:00, si CFR vindea bilete combinate, inclusiv international - puteai calatori pe un singur bilet Berlin - Haifa.

La intoarcere, la fel, existau servicii dinspre port; in general organizate "in oglinda".  Vaporul SMR ajungea la diverse ore - uneori la ore foarte mizerabile, gen 3 dimineata, alteori la ore mai normale, gen 9 dimineata. De obicei, dinspre port, solutia era mai simpla - un tren rapid pentru Pullman, cu rebrusare in Constanta, si un tren personal, care cara toate vagoanele pana in Palas, astepta in Palas, si se descompunea in trenurile spre Buzau - Suceava - Oraseni - Polonia si personalul spre Bucuresti.

Nu exista trafic local Constanta - Port, si nici un fel de alte trenuri in afara de cele cu vagoane directe de la Bucuresti/Buzau/Oraseni. Nici n-avea sens - gara orasului era sus, pe deal, unde e Primaria, gara portului - "Gara Maritima" - e la Poarta 1. Adica 10 minute pe jos pe deal.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Harry

^^Nu ma refeream la curse locale. Singurele curse locale erau catre Mamaia, mai intai pe bd Regina Maria (astazi Mamaia), apoi pe Soseaua Cerealelor (actualul Lapusneanu)

De ce eram curios daca gara din port decenise principala. In toate pozele de la evenimentele oficiale ce aveau loc in Ct, primirea oficialitatilor care veneau cu trenul se facea la gara maritima, poate si pentru ca era mult mai spatioasa decat cea veche facuta de britanici.

Traseul caii ferate catre Ct a suferit numeroase modificari. Initial urma traseul strazii Canarache cu un pod feroviar in dreptul pietei Ovidiu, pana in dreptul statuii lui Saligny unde era o curba extrem de stransa, locomotiva isi urma apoi cursul pana la hotelul Terminus (amiralitatea de astazi) unde era un turn table, de aia si soseaua are azi forma aia ciudata in dreptul farului genovez.


foto: Radu Cornescu



1912 cetatenii stau pe linia catre hotel Terminus


Reteaua feroviara din 1950


In anii '30 era cam asa, a urmat o demoalre partiala a locuintelor DBSR si amenajarea unui mic parc




Harry

In 1911 din docurile daneze iesea cargoul Durostor. Acesta avea o lungime de 217 metri si o latime de 34 de metri, viteza maxima fiind de 8.5 noduri.

La fel ca majoritatea navelor SMR, in 1916 este cedata marinei imperiale ruse si i se schimba numele in Sankt Petersburg , fiind capturata de armata germana si redata Romaniei in 1918. A facut curse comerciale pe toate marile si oceanele lumii avand operand din porturile Constanta si Galati. Alaturi de SMR Dacia in 1939 a facut parte din convoiul care a evacuat la Alexandria trupele, guvernul si tezaurul Poloniei, iar intre 1940 si 1941 a participat la evacuare catre Haifa civilii evrei din Romania, membrii ai societatii "Aliyah" Bucuresti.

In timpul celui de al doilea razboi mondial devine puitor de mine si participa la operatiunea 60.000. Pe 11mai 1944, in apropierea portului Herson (Ucraina), vaporul este bombardat de un raid aerian sovietic, fiind apoi torpilat de submarinul A5. 3 dintre mainari au murit la spitalul din Constanta, restul supravietuind, fiind salvati de cele 3 submarine germane ce insoteau vaporul.


in portul Galati


in portul Volos


in portul Constanta de la stanga la dreapta: SMR Principesa Maria , SMR Durostor

Harry


Harry

Despre SMR Transilvania am povestit in paginile precedente. Pe 11 februarie 1938 este lansata la apa in santierul naval Burmeister & Wein din Copenhaga   Danemarca, pasagerul Transilvania. Lucrarile sunt finalizate in data de 11 iunie 1938. Nava avea un deplasament de 6.672 TDW, o capacitate de 412 persoane, o lungime de 128 metri, o latime de 17 metri si o viteza de 25 noduri. La interior dispunea de restaurante elegante, sala de evenimente,, 2 apartamente, 6 cabine de lux, 8 cabine semilux, 32 cabine clasa I, 43 cabine clasa II si 38 de cabine clasa III.



Foarte putini oameni stiu ca inainte de SMR Transilvania, pe marile si oceanele lumii au mai navigat alte doua vapoare purtand acelasi nume.

Prima, SS Transylvania a fost lansata la apa chiar in zorii primului razboi mondial, pe 23 mai 1914, fiind operata de Anchor Line, subsidiara a Cunard. Desi gandita ca nava de croaziera, a luat rapid drumul armatei devenind nava pentru transport trupe.

Pe 3 mai 1917 a pornit in voiaj de la Marsilia catre Alexandria avand la bord peste o mie de militari, fiind escortata de doua distrugatoare nipone, Matsu si Sakaki. O zi mai tarziu, in apropierea coastelor italiene (zona Genoa) este atacata si torpilata de un submarin german. In timp ce se facea transferul trupelor de pe nava britanica pe navele nipone o a doua torpila germana loveste Transylvanai in plin. Nava se scufunda, peste 400 de oameni pierzandu-si vietile. Pe 7 octombrie 2011, epava vaporului a fost descoperita in apropierea insulei Bergeggi la o adancime de 630 de metri.



In Martie 1925 in Glasgow este lansata la apa HMS (TSS) Transylvania, cea mai mare dintre cele 3 nave ce purtau acest nume. Pe 12 septembrie 1925 pleaca in maiden voyage din Glasgow catre New York. In Noiembrie 1928 participa alaturi de nava Estonia la recuperarea echipajului cargoului german Herrenwijk. Cateva luni mai tarziu, in martie 1929, Transylvania sufera o serie de avarii si este dusa in portul  La Coque Rocks. Dupa mai bine de 2 ani de reparatii, vaporul revine pe apele oceanului, operand rute catre Indiile de vest si Atlanticul de Nord.

In 1940 este tranformata in nava militara - F56. Pe 19 august 1940 este torpilata de submarinul german U-56, la 40 de mile marine de capul Malin.36 de persoane si-au pierdut viata, restul de 300 fiind salvate de HMS Ashanti (F 51).



De ce 2 nave ale marinei britanice au purtat numele de Transilvania nu am idee, singura conexiune ma gandesc ca e data de legatura de rudenie dintre Casa Regala a Romaniei si cea a Marii Britanii.

Harry

In iulie 1898, in santierul naval Fairfield Shipbuilding and Engineering Company din Glasgow, Scotia era lansat la apa vaporul Regele Carol 1. Acesta este folosit pe ruta Constanta - Istanbul- Alexandria pana la startul primului razboi mondial cand este cedat marinei imperiale ruse. A fost transformat in puitor de mine, iar la bord avea si un hidroavion. A fost returnat Romaniei in jurul anului 1909, cand isi reia voiajele pe ruta catre Egipt pana in 1938 cand este inlocuit de SMR Transilvania, fiind retras pe ruta Constanta-Istanbul.

In timpul celui de al doilea razboi mondial redevine puitor de mine. In data de 10 octombrie 1941 loveste o mina pusa de catre submarinul sovietic L-4 si se scufundat langa coastele Varnei.








kitsune

@Harry, undeva e o greșeală. Cumva 1909 e 1919?
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence