News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Istoria navigatiei si navelor in Romania

Started by Harry, September 09, 2018, 09:18:27 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Harry

Ms. Intradevar mi se pare fascinant modul asta de a denumi navele.

Harry


Harry

Cladirile Embiricos din Constanta si Braila sunt cunoscute. Mass media locala si nationala au promovat istoria lor. Emblematica cladire din Constanta, acum in ruine, asteapta inceperea procesului de restaurare.


Cladirea Embiricos din Constanta


Cladirea Embiricos Braila | foto: https://www.telegrafonline.ro/

Spre deosebire de imobilul din Braila, cladirea din Constanta, ridicata la 1915, pe strada Nicolae Titulescu, este mult mai impunatoare, gazduind numeroase companii ce activau in zona de shipping, find de altfel supranumita "Palatul Navigatiei". Constanta acelor vremuri era principala poarta a Romaniei catre Statele Unite, orasul fiind legat de New York prin intermediul a zeci de oceanliners.

In spatele superbului imobil in stil art nouveau sta insa o poveste fascinanta a familiei Embiricos - navigatie,comert, industrie, banking, arta, curse de masini.

***
[/b]

Totul incepe in anul 1765, cand pe insula Andros, pe atunci parte a Imperiului Otoman se nastea cel ce avea sa devina capitanul Leonardos Embiricos. Dupa revenirea insulei in administrarea statului elen, Andros se transforma intr-un nod vital al navigatiei in Marea Egee. La inceputul secolului 19, toti cei 7 fii ai lui Leonardos - Antonios, Nikolaos, Matthaios,  Ioannis, Georgios, Michalis si Konstantinos activau ca skipperi sau capitani.

Punctul de cotitura in viata familiei a fost infiintarea in 1860 a biroului de navigatie Embiricos din Romania, la Braila, pe atunci unul dintre cele mai importante porturi de cereale de pe Dunare.

Board-ul de conducere era alcatuit din cei trei fii ai lui Konstantinos - Leonidas, Alcibiades si Epaminondas. In scurt timp compania celor 3 frati devine cel mai mare exportator de cereale de pe cursul Dunarii.

In 1876 Konstantinos se reintoarce in insula natala si incepe sa investeasca in industrie: un centru de procesare a cerealelor si o fabrica de matasuri.

Epaminondas se intoarce si el pe taramul natal, unde in 1983, la Atena infiinteaza Banca Atenei, la scurt timp se insoara cu fata premierului elen Alexandros Koumoundouros si devine o figura marcanta a politicii Greciei.

Stamatios - a patra generatie de Embiricos (aici deja am pierdut sirul al carui fiu este exact) pleaca de la Braila in Marea Britanie unde in 1896 deschide S.G. Embiricos Ltd.

In 1914 Embiricos devine deja un imperiu - cel mai mare grup elen care opera nave comerciale. Cele 32 de vapoare alcatuiau 13% din flota comerciala a Greciei.

In 1915 datorita cresterii substantiale a orasului Constanta aflat pe ruta catre Orient, terminus al trenurilor catre Istanbul si nod major pe ruta estica catre New York, familia ridica in orasul de la malul marii un superb edificiu art nouveau pe care il subinchiriaza partial si altor companii de shipping - astfel ia nastere Palatul Navigatiei.

Michalis si Maris continua afacerile familiei extinzandu-se in zona mineritului dar si a turismului.
Anul 1918 aduce cu sine largirea portofoliului imperiului prin cumpararea celui mai mare santier naval din Pireu - Vassiliadis Shipyards and Mechanical Works, urmata de achizitia minelor de carbuni Aliveri si Oropos si infiintarea Bancii Economice Nationale si a doua societati de asigurare.

Revenind la Georgios, dupa ce a parasit Braila pentru a se reintoarce in Grecia, in 1926 infiinteaza o fabrica de prelucrare a bumbacului, fabrici de prelucrare a marmurei in Chios si un lant hotelier.

Criza economica din anii '30 loveste greu afacerile familiei, iar dupa razboi declinul se accentueaza. In 1969 Epaminondas G. Embiricos, nepotul lui Epaminondas K. ( :dunno:) da un restart puternic imperiului care in anii '90 redevine detinatorul celei mai mari flote de nave comerciale cu pavilion elen.

Un alt membru al clanului Embiricos a fost Andreas. Nascut la Braila in 1901, dupa o serie de studii in Austria si la Londra, acesta se muta la Paris in 1926, unde se formeaza ca autor suprarealist sub indrumarea lui Andre Breton

In 1935 la Atena publica primul sau volum de poezii. A urmat o cariera fulminanta, devenind unul dintre cei mai apreciati si bine cotati autori eleni. In paralel si-a dedicat o mare parte din timp unei alte arte pe care o indragea nespus - fotografia.



S-a stins din viata la Atena in 1975.

Anul 2001 a fost declarat de catre ministerul elen al culturii drept anul Andreas Embiricos.

Un alt Andreas Embiricos se refugiaza din calea razboiului in Statele Unite unde dezvolta partea de shipping si finante insa continua sa isi urmeze pasiunea pentru automobile dezvoltata in Franta anilor '30 unde Andreas devenise un apreciat pilot de curse.

In perioada pariziana, acesta le comanda celor de la Bentley realizarea unei masini care sa imbine puterea uneia de curse cu eleganta uneia de oras. De design s-a ocupat marele Georges Paulin, caroseria fiind executata de prestigioasa companie Pourtout.

Sub denumirea de Bentley "Embiricos" masina a atins viteza record de 185.16 km/h pe circuitul de la Brooklands. In 1949, 1950 si 1951 a luat parte in circuitul de la Le Mans fiind prima masina din istorie care a terminat cursa trei ani consecutiv.


Rex Gray / CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)


1950. Le Mans - turisti fotografiindu-se cu bolidul lui Andreas


Mr. and Mrs. Andre Embiricos in St. Moritz, Switzerland. Photo by Henry Clarke. Vogue, 1952. | https://www.gettyimages.co.uk/


Superba sotie lui Andreas (stanga) a fost un model cunoscut si indragit in America, ea prezentand pentru cei mai mari designeri ai lumii. (foto: Life Magazine)

Incheiem cu un alt reputabil membru al clanului - George Embiricos, nascut in 1920 acesta urmeaza cursurile de la Cambridge, dupa care continua studiile superioare la Atena in cadrul facultatii de drept.

Dupa finalizarea studiilor urmeaza o perioada in care activeaza in biroul de la Londra dupa care in 1940 se muta in New York unde se dedica shipping-ului si colectionarii obiectelor de arta. In 1954 inventeaza designul bulk carrier-ului modern.

Impresionanta sa colectia de arta contine opere de El Greco, Goya, Cezanne, Kandinsky, Picasso, Van Gogh si Bacon care erau expuse in vila din Lausanne.

In 2011, chiar in anul in care a decedat a vandut familiei regale din Qatar tabloul "Jucatorii de carti" de Cezanne pentru fabuloasa suma de aproximativ 300 de milioane de dolari.

In proprietatea magnatului s-a aflat si superyachtul Astarte II.


https://www.marinetraffic.com/en/photos/by/copyright:Angelo%20Meneghini



Harry


Harry


Harry

O foarte interesanta fotografie din anii '30. Portul Constanta - bazinul de petrol si un elegant velier | foto: colectia personala




Harry

Doar ce mi-a intrat in colectie o fotografie extrem de valoroasa din 2 motive:

-este o fotografie unicat realizata in 1937 pentru National Geographic, care surprinde intrarea docului plutitor in Portul Constanta.

-fotograf este marele Josef Berman, unul dintre cei mai mari fotografi ai Romaniei Interbelice, corespondent New York Times,  National Geographic, Associated Press si Scandinavian Newspaper  Press. De asemenea a fost fotograful oficial ales de Dimitrie Gusti pentru a imortaliza viata si traditiile satului romanesc interbelic.


Harry


Harry

#53
Anii '30 portul Constanta, inaugurarea unui nou terminal | colectia personala

Oare doar macaralele sunt SKODA sau tot terminalul era al lor???





Later edit:

am gasit cladirea:

https://goo.gl/maps/rysKqzZ178Xqs3S39

Harry

#54
Iarna 1928-1929, cea mai teribila din istoria orasului. Pozele, din colectia Stefan Constantinescu, surpind o parte din vapoarele de pe rutele catre America de Nord ramase in gheturi.







Am identificat Albania II, Estonia si Constantinopoli. In noaptea asta caut detalii despre ele.

SS Albania II:

Vaporul a fost lansat la apa in anul 1920, fiind construit de Scotts Shipbuilding and Engineering Company Ltd. Greenock, Scotia pentru Cunard.

In 18 ianuarie 1921 pleaca in maiden voyage catre New York. Au urmat alte 9 voiaje catre "the big apple" si un voiaj pana la Boston.

In aprilie 1922 este transferata pe ruta Liverpool-Quebec-Montreal pe care opereaza pana in 1925. Nemultumiti de prestatia vaporului, Cunard il reloca pana in 1930 pe ruta secundara Constanta-New York.

In 1930 este vanduta catre armatorul italian Liberia Triestina, numele fiind schimbat in California. 5 ani mai tarziu este transformata in nava spital.

In data de 11 august 1941, in apropierea Siracuzei, vaporul este torpilat si scufundat de catre un avion  Fairey Swordfish apartinand f 830 Squadron, Fleet Air Arm RAF.



SS Constantinopoli:

In 1901, in Genoa, Italia, in santierele navale N. Odero fu Alessandro and Co era lansata la apa nava S.S. Citta Di Torino, fiind operata de catre La Veloce Line pe ruta Genoa-Palermo-Napoli-New York.

In 1914 este vanduta catre Sitmar Line , iar numele este schimbat in S.S. Costantinopoli, nava operand in Mediterana si Marea Neagra. In 1932 isi schimba din nou proprietarul - Lloyd Triestino Line si incepe cursele catre Egipt si Israel, pentru ca un an mai tarziu sa fie taiata la fier vechi.



SS Estonia:

Pe 23 martie 1912, in santierele navale Barclay Curle & Company din Glasgow, Scotia, era lansata la apa nava SS Czar, operata de  Russian American Line, subsidiara a companiei daneze  East Asiatic Company. Pe 30 mai 1912 a avut loc maiden voyage pe ruta Letonia-USA(New York) via Copenhaga.

In data de 5 august 1913 l-a dus in America pe  Mark Rothko, cel care avea sa devina cel mai cunoscut pictor expresionist american. In octombrie acelasi an salveaza 102 de membrii ai echipajului de pe nava Volturno, pentru aceasta actiune Regele George V al Marii Britanii decoreaza vaporul cu  Silver Sea Gallantry Medal.

Dupa izbucnirea primului razboi mondial si pana la revolutia bolsevica opereaza pe ruta Arkhangelsk-New York, dupa care trece in administrarea Cunard si este folosita pentru repatrierea trupelor americane din Franta. Intre 1919 si 1920 a fost folosita la transportul trupelor britanice catre diferite teatre de operatiuni, inclusiv in Rusia.

Pe 11 ianuarie 1921 revine pe ruta Letonia - USA (New York) sub numele de Estonia. In 1925 este reconditionata si intra pe liniile Danzig-New York si Constanta-New York pana in 13 martie1930.

Este vanduta catre compania poloneza PTTO( Gdynia America Line) fiind redenumita Pulaski, legand Polonia de USA pana in 1935 cand este mutata pe linia catre Argentina.

In 1939 este folosita la transportul de trupe in Mediterana catre Africa, pentru ca in 1940 sa fie cumparata de francezii de la Fabre Line , fiind folosita in doar 3 voiaje civile , dupa care intra in componenta marinei britanice ca nava de transport trupe ce opera in Indii. Este foarte important de precizat ca in tot acest timp a fost pastrat echipajul polonez. Iar la finalul WW2, membrii echipajului au refuzat sa se intoarca in Polonia care se afla sub ocupatie sovietica, drept urmare au primit cetatenie britanica, iar nava isi schimba numele in Empire Penryn fiind folosita ca si cargo pana in 1950 cand este taiata la fier vechi.

Vaporul a fost lansat la apa in anul 1920, fiind construit de Scotts Shipbuilding and Engineering Company Ltd. Greenock, Scotia pentru Cunard.

In 18 ianuarie 1921 pleaca in maiden voyage catre New York. Au urmat alte 9 voiaje catre "the big apple" si un voiaj pana la Boston.

In aprilie 1922 este transferata pe ruta Liverpool-Quebec-Montreal pe care opereaza pana in 1925. Nemultumiti de prestatia vaporului, Cunard il reloca pana in 1930 pe ruta secundara Constanta-New York.

In 1930 este vanduta catre armatorul italian Liberia Triestina, numele fiind schimbat in California. 5 ani mai tarziu este transformata in nava spital.

In data de 11 august 1941, in apropierea Siracuzei, vaporul este torpilat si scufundat de catre un avion  Fairey Swordfish apartinand f 830 Squadron, Fleet Air Arm RAF.

Harry

In 1922 era lansat la apa, in santierele navale AG Vulcan Stettin din Germania, pachebotul SS Munchen. In 1923 pleaca in maiden voyage catre New York, fiind primul vapor german care ajungea in America dupa terminarea primului razboi mondial.

Nava cu o capacitate de 793 de pasageri era operata de Norddeutscher Lloyd.

Pe 11 februarie 1930 ajugne la New York unde, la scurt timp de la debarcarea pasagerilor, intr-unul din depozitele interioare de vopsea izbucneste un incendiu puternic care, in scurt timp se extinde in toata nava.

Nu mai putin de 5 ore s-au chinuit pompierii sa stinga focul, insa fara succes, rezultand intr-un final scufundarea vaporului. A urmat una dintre cele mai mari operatiuni de recuperare a unei nave scufundate din istorie.

SS Munchen a fost scoasa din apa si tractata pana in cel mai apropiat doc uscat unde a fost reparata. In acelasi an este repusa in circulatie sub numele de SS General von Steuben.

La finele lui 1938 este trimisa in Mediterana unde lua parte la un circuit special cu ocazia sarbatorilor de iarna. Romanii care doreau sa petreaca Revelionul si Craciunul intr-un cadru cu adevarat unic, intr-un voiaj ce avea sa-i duca in Portugalia, Africa de Nord si Madeira, puteau achizitiona bilete din Bucuresti, Timisoara si Sibiu.


reclama din colectia Stefan Constantinescu

In 1939, nava este rechizitionata de statul german si sub numele de Steuben devine nava transportoare de trupe.

In 1945 ia parte la operatiunea Hannibal, cea mai mare retragere de trupe din istoria moderna, nu mai putin de 2 milioane de soldatisi civili fiind evacuati din calea armatei rosii.

In 9 februarie 1945, nava, avand la bord 5.200 de oameni, militari si civili se retragea catre Germania, cand in zona coastelor Poloniei este interceptata si torpilata de catre submarinul sovietic S-13. Doar 650 de oameni au supravietuit.

Epava navei a fost descoperita abia in 2004 de catre vaporul hidrografic polonez ORP Arctowski.

Harry


Clubul Marinarilor din Portul Constanta. O eleganta cladire art deco construita in anii '30 care a suferit o nefericita serie de extinderi pe orizontala in perioada comunista. Azi este aproape imposibil de fotografiat fiind in incinta SNC.

Harry

Cu scuzele de rigoare pt lipsa calitatii, dar din nou, nu am cum scana fara sa stric cartea asa ca am facut poze.

SMR "Romania" in 1911.


Cabina de Lux pe SMR Carol 1



Harry

SMR Carol1:

Smoking lounge



Restaurantul de la Clasa 1



Cabina



Niky Jazz Orchestra



Orchestra de pe SMR Basarabia




Si un poster vintage


Harry

sosita astazi.

1939. SMR Alba-Julia ex. Carl Legien