News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Totul despre nave

Started by sebba, September 07, 2015, 09:41:11 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kitsune

Ceva se vezi mai rar, Refrigerated Juice Carrier (de aici vine sucul de portocale 100% natural din tetrapak):





Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

#16
Un video despre o tehnologie nu foarte nouă (Cousteau instalase pe nava lui așa ceva) dar care văd că începe să devină din ce in ce mai prezentă pe oceane.
Aștept să aud impresiile echipajului nu PR-ul.



Hehe, se pare că merge embed de pe Vimeo
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

#17
Prin anii '90 a existat o tendință de a face navele mai eficiente. Asta a însemnat o abordare mai aerodinamică a părții de deasupra apei. De asemenea, o automatizare aproape completă a operațiunilor, propriu zis se putea face de la distanță aproape orice operațiune din mașină. Din păcate asta a însemnat o complexitate prea mare la costuri asemenea. Trendul s-a schimbat și azi avem mai mult "cutii" pătrățoase. Dar unele din navele de atunci încă mai navigă:
(GPS)


(GPS)


(GPS)



Powered by API/PUM imgur uploader

M-am documentat un pic: navele au fost construite in Germania și apoi China, pentru Norasia. 1388 teu și 25 noduri. Fast Feeder Containership.
Din păcate, combinația motor semirapid, reductor și elice cu pas variabil s-a dovedit a fi problematică, așa că navele au tot avut probleme. Puteau să ne întrebe pe noi, că și noi am avut cargourile de 8700 t, MAN Reșița semirapid cu elice cu pas variabil (parcă ceva danez). Tot cu reductor și g-ax.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TibiV

Quote from: kitsune on October 31, 2023, 07:45:26 PM... Din păcate, combinația motor semirapid, reductor și elice cu pas variabil s-a dovedit a fi problematică...

Poate ar trebui sa dai niste detalii in plus, ca exista riscul ca doar noi doi sa stim ce inseamna semirapid si (mai ales) pas variabil... Ingineria este grea...  :lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

#19
Bit busy today.





Powered by API/PUM imgur uploader

Acum suntem spre sfârșit, după vreo 10 ore, așa că pot dezvolta un pic subiectul semirapide și pas variabil la elice.

Motoarele navale (și nu numai, dar aia cu vorbim de alea navale) sunt împărțite în multe categorii. Unul din criterii este cel al turației, iar aici pot fi lente, semi-rapide și rapide. In categoria lente sunt motoarele de până la 125-130 rpm, in marea lor majoritate motoare in 2 timpi, motoare mari in general, de puteri foarte mari și cu mase și forțe inerțiale enorme.
Motoarele semi-rapide sunt cele la 400-800 rpm, folosite și pentru propulsie dar și pentru generarea energiei electrice. Motoarele rapide, sunt deja la mii de ture, in general generatoare electrice.
Propulsia prin apă are niste limitări. Elicea nu se poate învârti la viteze prea mari datorită efectului de cavitație. Așa că la un motor semirapid este nevoie de un reductor care să ducă elicea la maxim 120-130 ture.
De asemenea, este mai simplu să pornești un motor in 2 timpi in sensul opus. Dar complicat să faci asta cu un motor in 4 timpi. Așa că se folosește o elice la care unghiul de atac al palelor poate fi modificat (pasul elicei este distanța teoretică pe care o parcurge elicea la o rotație completă). Acestea sunt elicele cu pas variabil, care necesită o mașinărie hidraulică destul de mare.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TibiV

Ma bag un pic peste @kitsune...

Elicea cu pas variabil a fost inventata pentru aviatie, in epoca avioanelor cu elice.
Orice elice are un profil aerodinamic/hidrodinamic atent calculat, si functioneaza ideal la un anumit unghi de atac fata de mediu (aer sau apa).
Pe masura ce viteza de deplasare creste, unghiul de atac se modifica si elicea isi pierde din eficienta. O redobandesti daca schimbi unghiul de atac - adica "pasul".
De asta au aparut elicele cu pas variabil, pentru ca una este sa decolezi cu 100-150 km/h, si alta sa gonesti cu 500-750 km/h, cu acelasi avion.

Pilotii din WW2 stiau foarte bine lectia cu decolare/zbor de croziera "pe pas mic" sau "pe pas mare"...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)