Soluții pentru descongestionarea traficului pe Valea Prahovei

Started by voicul, January 03, 2020, 10:04:18 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

GAC

Cand o sa fie autostrada gata, o sa fie greu sa-l convingi pe roman sa mearga pana la Campina cu masina si de acolo sa ia trenul.
Oricum ar fi, in statiuni este nevoie si de o strategie de parcare. Autostrada poate sa genereze si 3,500 masini pe ora. In 5 ore unde pui 17,500 de masini in 4 statiuni? De aceea cred ca pentru Valea Prahovei tot trenul trebuie sa fie alternativa cea mai buna (in special pentru Bucuresti, de aceea zic cursa directa Buc-Sinaia), mai ales ca garile sunt fie in centru, fie foarte aproape de centru iar traseele montane de asemenea incep de la distante relativ mici de gari (daca vrei sa mergi cu trenul in Fagaras, fie mergi 3-4 ore pe jos de la garile M200 pana la intrarea in traseu, fie dai o caruta de bani la un taxi - deci nerentabil).
Intradevar ramele de care zici sunt o salvare. Eu nu le-am luat in calcul ca sa nu fac cojoc din blana ursului care umbla slobod in padure.
Intradevar, timpii propusi de mine sunt "tight", dar daca intervalul orar 5-12 in weekend este rezervat pt calatori pe sensul dus si intervalul orar 16-23 pentru intors, nu vad impedimente (acum, normal idealul propus o sa vina dupa un learning curve, in niciun caz din prima).
Totusi, la capitolul timp de stationare, daca un vagon are 100 persoane si sa zicem ca la una din cele 4 staiuni coboara 50, respectivii se pot imparti 25 pe usa (vagoane cu 2 usi). Daca usile (viitoarelor rame) vor fi mai bine gandite (ca la sageata albastra) si vor fi la nivelul peronului, nu cred ca vor fi probleme (25 persoane in 120 secunde inseamna 4.8 secunde de caciula).

rt25

Mai oameni buni, de ce omiteti iar Brasovul (300k locuitori) + zonele de cazare din jur ?

Trenuri sa opreasca la Predeal ?
Park&ride la Campina doar pentru Valea Prahovei ?

Nu stiu cum sa va spun dar... judetul BV este lider la innoptari si numar de turisti si nu judetul Prahova (unde sunt Sinaia, Busteni, Azuga).
Originea acestor turisti este tot din bazinul B-IF + imprejurimi.

Adica, nu rezolvati nimic cu trenuri super dese care sa ajunga la Predeal cand majoritatea turistilor vor Brasov + Poiana Brasov + Bran-Moieciu. Adica masinile alea tot pe sosea vor sta si tot vor depasi "threshold"-ul de ambuteiaj.

Parerea mea e ca sunt trenuri suficiente. Cum zicea cineva insa, le irosim cu automotoare cu 2 vagoane.

In studentia mea, trenurile Accelerate (ca erau Accelerat si Rapid), aveau minim 12 vagoane si era minim 1 tren pe ora.
12 * 100locuri/vagon =1200 persoana per tren. Dar, exista si trenuri mai dese la orele de varf. Intre 14 si 16 cred ca sunt cel putin 6 trenuri ce pleaca din BV cu destinatia Bucuresti.
Daca am avea cadenta de tren la 45 de min cu 15 vagoane, in 9 ore am avea 12 trenuri. EU cred ca ar fi suficient.

vancouver

Pentru ca ne-am uitat la ce se intampla in realitate in week-end:
- cam 25% din pasageri coboara la Sinaia
- 25% la Busteni
- 15% la Azuga
- 25% la Predeal
De la Predeal trenurile circula aproape goale in week end, adica sambata dimineata.

Dar nimeni, absolut nimeni nu a vorbit de vreo reducere a capacitatii actuale de trenuri spre Brasov. Toti vorbim, ca pe langa trenurile actuale, care sa ramana pana la Brasov, si care sa circule cam 1-2 pe ora, sa se puna in plus trenuri pana la Predeal.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

rt25

Pai da, dar nu va rezolva neaparat situatia. Din filmuletul lui vladion_bv si ce s-a numarat, camera e plasata dupa centrul Busteniului, deci tot traficul ala are destinatia ce este dupa Busteni (adica Azuga (nu prea cred), Predeal, BV, tranzit).

Singurul motiv pentru care ambuteiajul nu este in Predeal este faptul ca la intrare in localitate drumul se imparte in 2.

Argumentul meu este ca chiar daca trimiti tot traficul pana in Busteni pe tren, aglomeratia ramane la fel (poate scade putin datorita faptului ca in centrul Busteniului nu mai fac la fel de multe masini stanga, desi ma indoiesc).

Eu vad mai de success trenul metropolitan Aeroport BV -> BV -> Azuga->Busteni->Sinaia -> Comarnic (P&R) (problema aici e starea liniei intre BV Darste si Predeal). Scopul e sa poti merge usor intre localitati. Un turist care sta 3 zile in zona asta nu practica neaparat sporturi de iarna ci vrea sa vada Brasov orasul, palatul Peles, palatul Cantacuzino si eventual un Castelul Bran.
Daca sugrumi la Predeal trenul, omul isi va lua in continuare masina, ca nu-l ajuta sa stea doar in Busteni sau Sinaia (nu ai efectiv ce sa faci...)

Cei care circula azi cu trenul si sunt numarati mai sus sunt cei care nu au access usor la un autoturism si totusi doresc sa faca o plimbare de cateva zile la munte. Din experienta proprie de mers ani de zile cu trenul: pensionari fara masina, eventual impreuna cu nepotii, studenti, montaniarzi. Mai rar familii cu copii mici sau grupuri de tineri middle-class).



vancouver

- 5.000.000 de oameni din sudul Romaniei vor pe Valea Prahovei toti fix in week-end
- 300.000 de oameni din Brasov NU vor fix in week-end pe Valea Prahovei, ca ei oricum sunt permanent acolo si au si alte variante (spre Fagaras, Piatra Craiului, direct in Poiana, Zarnesti, etc...)

- drumul Brasov-Predeal NU se blocheaza niciodata sambata dimineata
- pe drumul Bucuresti-Predeal se sta pana la 7 ore la coada sambata dimineata
(asta e rezultatul clar al primei comparatii)

- cu trenul de la BV la Predeal se fac 40 de minute, cu masina se ajunge mai repede
- cu trenul de la Buc la Predeal se fac 2 ore, cu masina 7

Concluzia lui rt25: hai sa facem trenuri de la Brasov pana la Comarnic .... :bash:

Si voi vreti sa nu ma enervez si sa fiu politicos mereu...
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

rt25

hmm, tot cred ca n-ai inteles ce zic.
Am mentionat clar ca din cei 5 milioane referentiati de tine mai multi au destinatie BV decat valea Prahovei.

Adica EXACT ASTA NU am spus:
Quote from: vancouver on April 03, 2021, 11:54:09 AM
- 300.000 de oameni din Brasov NU vor fix in week-end pe Valea Prahovei, ca ei oricum sunt permanent acolo si au si alte variante (spre Fagaras, Piatra Craiului, direct in Poiana, Zarnesti, etc...)

Ci am mentionat ca:
total turisti (Sinaia + Busteni + Azuga) < nr Turisti (Predeal + Brasov + Poiana Brasov + Bran Moieciu)
pentru ca
turisti(Prahova) < turisti (Brasov)  by a lot.

Citez de aici:
https://www.brasov.net/brasov-locul-2-in-tara-la-numarul-de-turisti-peste-un-milion-de-innoptari-in-primele-noua-luni-din-2020-intrecand-astfel-judete-precum-prahova-bihor-sibiu-cluj-sau-municipiul-bucuresti/
Quote
Pe judeţe, în perioada ianuarie-septembrie 2020, numărul de sosiri ale turiştilor în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare turistică a înregistrat valori mai mari în Constanţa (975.400), Braşov (533.700), Municipiul Bucureşti (452.300), Prahova (236.300), Bihor (217.500), Sibiu (214.600), Mureş (200.800), Cluj (199.600), Vâlcea (193.300) şi Suceava (187.800) iar înnoptările turiştilor au înregistrat valori mai mari în: Constanţa (3,414 milioane), Braşov (1,072 milioane), Municipiul Bucureşti (790.500), Bihor (594.300), Vâlcea (568.800), Prahova (512.600), Mureş (407.500), Suceava (397.800), Sibiu (363.600), Caraş Severin (358.100), Cluj (356.000) şi Timiş (282.800).

Mai pe romaneste, chiar daca ai tren pana in Predeal la 15 minute, tot o sa ai ambuteiaj pentru ca sunt mai mult turisti la Brasov decat pe Valea Prahovei si tot vor bloca Busteniul.

Dar, ia hai sa luam pe sondaj din cei care stau un weekend in Busteni. Pe pariu ca au si alta destinatie in weekendul ala decat Busteni, Sinaia si Azuga? Pe pariu ca nu isi vor lasa masina in Campina daca ei nu pot merge rapid intre statiuni si eventual alte puncte de interes?

Adica e foarte aiurea sa scoti din schema asta fix cel mai mare pol de interes. Nu facem cumva un gard in jurul Brasovului ?

Referinta de azi de oameni care folosesc trenul nu cred ca e potrivita pentru a analiza cati vor renunta la masina in viitor. Cei care folosesc trenul AZI sunt imobili intre statiuni ca nu au de ales. Cei care vin cu masina o folosesc tocmai ca vor sa se deplaseze intre zone si nu vor renunta la asta.

Nu are atunci logica ca trenul asta la 15 minute de care spuneti voi sa mearga intre TOATE punctele de interes (inclusiv si mai ales cel mai mare dintre ele ?) Adica de la Comarnic cu un Park&Ride fix inainte de intrare in Comarnic (si nu Campina, ce e de vazut la Campina?) pana la Brasov.


LE: Locul ideal de P&R si tren regional la 15 minute este Halta Nistoresti din perspectiva mea, pentru ca:
- ai drum pe 2 benzi pana acolo si vei circula foarte bine chiar si fara autostrada
- e fix inainte de ambuteiajul care se creaza in fiecare weekend (faci 1h si 15 min pana acolo cu masina, sari in tren cu maxim de asteptare 15 min si in 1h esti la Brasov, aproape mai rapid si decat daca ar fi liber pe DN1)...
- ai spatiu sa desfasori P&R
- poate avea utilitate si pentru locuitorii din Breaza (surprinzator de multi au treaba in BV - de exemplu, multi tineri din Breaza merg la facultate la Brasov)
- Campina deja graviteaza ca pol catre Ploiesti-Bucuresti (1h 10' pe ceas pana in gara de Nord), asa ca locuitorii din Campina n-ar vrea sa mearga nici catre Predeal nici catre Brasov. Nistoresti e chiar la jumatatea distantei dpdv timp pe CF.

rizzuh

Bun, judetul Brasov e pe locul 2 in tara la nr. de turisti, cati din ei vin de la sud de carpati si cati vin de la nord / est de carpati? Avem datele astea? Nu cred ca doar sudul viziteaza Brasovul. Trenuri la 15 minute Campina - Brasov nu ii ajuta pe cei din Targu Mures care se duc la Bran sau in Poiana de exemplu.

pasadia

Dar aia nu vor aglomera nici valea Prahovei. ;)

Mă rog, pe bune că nu mă bag in discuția asta cu tren vs mașina personală. Știu că discuția e dusă doar pe principiu - propunem orice altceva decât construcția autostrăzii pe valea Prahovei și când știu că interlocutorul se bazează pe această logică chiar nu am chef să continui "dezbaterea".

dumbravaandrei

#638

@rizzuh: Majoritatea (>60%) turistilor sunt din sudul tarii. Pentru ca Valea Prahovei si Brasovul este cea mai apropiata statiune de ei (in mod normal cam la 3h de mers cu masina). Restul vin prin alte puncte cardinale.

Judetul Brasov, dpdv al dispersiei statiunilor si facilitatilor de cazare este destul de mare, cu mai multe cai de acces. In principiu, dinspre Nord (DN13) si Est (Dn11+DN10) inca nu este o problema de trafic.


Dar... ffs... ca sa vii din sudul tarii si sa ajungi in Bran, Moeciu, Sambata, trebuie sa vii tot pe DN1 prin Comarnic.
De exemplu, de la KM0 din Bucuresti pana la castelul Bran, via
  - DN1->DN73A ai 186km   (v1)
  - DN7 ->DN71 -> DN72A -> DN73 ai tot 186km (v2).
  - A1-> DN73 ai 226km. (+40km) (v3)


Acum, cati dintre voi ati considerat vre-odata sa veniti in zona Moeciu-Bran-Rasnov-Zarnesti pe cea de-a doua varianta si in principiu de ce nu v-ati gandit la asta?
Raspunsul e simplu: dupa localitatea Malu cu Flori, drumul e dezastru: gropi, drum neintretinut, lipsa facilitati (benzinarii, marketuri etc). Aceasta ruta poate fi folosita si ca deviere spre Sibiu chiar si pentru zona Ploiesti. Ploiesti->Targoviste este absolut decent.
In zona Moeciu-Bran-Rasnov-Zarnesti avem peste o treime din facilitatile de cazare din judetul Brasov iar zona este in plin boom. Turistii care au treaba acolo si vin dinspre sud, de ce sa ajunga pe DN1 Co-Bra?


Pana la a cauta solutii miraculoase pe DN1 (habar n-am... circulatie pe baza de rezervare la hote, numar par/impar sau orice alta idiotenie), poate ar fi mai bine sa ne uitam la unde vrea lumea sa ajunga si sa le oferam cai de acces decente (ameliorari de serpentine, fara gropi, fara pericole, corect semnalizate, servicii conexe: macar o buda sa ai la dispozitie). Asta in conditiile in care o sa avem si A1 pana la Curtea de Arges in viitorul apropiat (5 ani).



In paralel, indiferent de starea aglomeratiei pe DN1, pentru a stimula un transport sustenabil si ecologic, oricum trebuie cautate solutii pe CF. Solutii care sa ajunga pana in Zarnesti/Sambata/Vama Buzaului.

rizzuh

Tocmai, pe cei din Bran-Moeciu-Rasnov-Zarnesti cu ce ii ajuta trenuri suplimentare catre Brasov? Legatura feroviara este doar la Rasnov si Zarnesti, este o gluma proasta, linie simpla diesel, ar fi necesara o schimbare de locomotiva in Brasov (altfel daca vrei sa schimbi trenul... nu o va face nimeni). Plus ocolul prin Brasov. Electrificare si dublare s-ar putea face, dar ar dura; plus ca sunt multe treceri la nivel, cu trenuri dese ai afecta grav traficul dintre statiuni. Acum cel mult poti sa plimbi un automotor diesel Bucuresti-Zarnesti - adica Desiro, IC2 sau X72500.

vancouver spune de trenuri mai dese catre statiunile de pe VP tocmai pentru ca acolo este mult mai fezabil, fiind linie dubla electrificata si pana la Predeal vitezele sunt decente, iar garile (cu exceptia Azuga) sunt fix in centrul statiunilor.

Pentru zona Bran-Rasnov ramane doar A3. Nu are rost vreo lucrare pe DN73A cand fix pe acolo va trece A3, orice lucrare tot atat va dura.

dumbravaandrei

Eu zic ca daca ar fi vagoane care sa mearga din Bucuresti direct catre Zarnesti, ar fi folosit trenul asta (mai putin importanta descompunerea in gara Brasov).
Eventual daca Branul mai pune niste autobuze de la Gara Rasnov spre Bran si pana in Moeciu, cu usurinta s-ar crea trafic pana acolo.
Iar noua zona care incepe sa explodeze turistic este Vama Buzaului-Acris....

rt25

1. Autostrada trebuie pentru tranzit oricum, daca Bucuresti -> BV nu justifica autostrada, absolut nicaieri nu se justifica autostrada.
2. Eu as supralicita si as spune ca ratia de turisti este 80-20 dinspre sud. Am lucrat pentru scurt timp in facultate in servicii pentru turisti in zona Bran-Moieciu, si nu prea vezi oameni mai de la Nord sau destul de rar.
3. e chiar o gluma printre braneni referitoare la posibilitatea de a avea "tren la Bran".
4. ideea de tren metropolitan/regional e foarte buna si cu si fara autostrada. Daca tot se face aeroport, macar sa-l legam cum trebuie de toate punctele de interes, asa cum nu e nici un aeroport legat in tara asta (adica daca tot l-am facut, macar sa incercam sa il facem profitabil desi e greu). Cum ar fi sa aterizezi la BV si in 1h si 10 min sa fi in Sinaia la Peles?
5. Drumul Bran->Fundata->Campulung e oribil. La fel si cel pe Targoviste (DN72). Plin pe gropi si doar prin localitati si cu niste serpentine oribile (eu cand plec din Moieciu prefer ruta cu A1).
6. Vama Buzaului si Intorsura Buzaului momentan au lipsa un pod luat de ape. Si cel mai lung tunel din Romania, in curand muzeul infrastructurii romanesti  :(, terminat in 1929 cu cale dubla electrificata la perioada aia.

Calin88

@rt25

Foarte putini turisti care vor ateriza la Brasov vor avea motive sa mearga direct in Sinaia deoarece majoritatea vor avea cazarea in Brasov. Sinaia va atrage doar o nisa de oameni mai atrasi de drumetiile de vara, insuficienti pentru trenul ala metropolitan. Si nimeni nu va ateriza la Brasov si se va plimba cu bagajele la el direct la Peles inainte sa mearga in Brasov la cazare. Deci legarea aeroportului cu Sinaia ar fi mai putin importanta decat, de exemplu, legarea aeroportului cu Sf Gheorghe sau chiar Fagaras-Codlea.
Mai mult, traficul de navetisti intre Brasov si Sinaia poate fi acoperit lejer cu actuala oferta CFR.
Decat sa ocupe trasele respective cu un tren metropolitan care va merge aproape gol intre Predeal si Sinaia, mai bine le-ar folosi pentru a suplimenta oferta intre Brasov si Bucuresti sau, macar, Ploiesti; ar fi mai atractiv pentru un numar mai mare de oameni.

Cat despre linia de Intorsura Buzaului, tunelul a fost construit cu gabarit de linie dubla electrificata dar linia prin el a fost intotdeauna linie simpla, neelectrificata. Si Vama Buzaului se afla cam la 10 km de gara Intorsura Buzaului, nu va folosi nici un turist trenul pentru a merge acolo atata timp cat nu exista posibilitatea de a ajunge de la gara la cazare. In plus, majoritatea turistilor de acolo vin pentru un weekend cu gratare si, eventual, o plimbare scurta prin zona. Turistii astia vor alege intotdeauna masina pentru ca e mult mai convenabil (isi pot aduce mancarea/bautura cu ei, pot sa dea o tura pana la Siriu s.a.m.d.)

rt25

Am aterizat in multe locuri in care de la Aeroport la cazare in oras am facut aproximativ 1h. Faptul ca aveai 1h cu trenul era un mare plus, ca-i mai usor cu bagajul in tren decat in autobuz.

Acela era un exemplu de motiv pentru care as lega aeroportul de Valea Prahovei si nu doar Brasovul (dar nu motivul principal, era un exemplu).

Scopul in final al trenului in dorinta mea ar fi sa permiti turistului cazat in ORICARE din cele 5 puncte de interes sa mearga usor la alte obiective din celelalte puncte fara sa aiba nevoie de masina. Adica, daca esti cazat in oricare din statiuni (cei mai multi la BV cf statisticii oficiale), sa poti sa mergi usor intre statiuni. Altfel, e inutil, ca un turist cazat la BV nu va veni fara masina daca el vrea sa vada Pelesul sau castelul Cantacuzino. La fel, un turist din Busteni, va vrea sa manance si sa se plimbe intr-o zi si in centru in Brasov. (sunt full parcarile cu plata din centrul Brasovului de masini non-BV in weekend).

dumbravaandrei

Transportul asta se poate realiza si cu o flota de autobuze electrice.
Dar daca e sa vorbim despre strategia de transport public in zona turistica a Brasovului mi-e ca punem in discutie ceva ce autoritatile nici nu s-au sinchisit sa considere....