Autostrada A1 București-Nădlac

Started by Ionut, September 13, 2011, 12:10:24 PM

Previous topic - Next topic

3 Members and 63 Guests are viewing this topic.

TibiV

Vorbesti despre AM sau despre AC ?

Mai lasat in ceata si cu:
Quote from: NGC20 on March 23, 2016, 10:20:47 PM
ANPM a emis decizia de incadrare si se va face evaluare adecvata, deci trebuie facute studii suplimentare.

Adica se poate lucra sau nu ?
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

MarcoPolo

Se pare ca portiunea Timisoara-Lugoj a intrat deja in reparatii, la doar 3 luni de la deschidere:
http://www.tion.ro/tiontv-din-nou-probleme-pe-autostrada-timisoara-lugoj/1628027

clau

Nu la ecoduct de la km 58.700 se lucreaza acum? Cel din poze

NGC

#27753
Quote from: TibiV on March 23, 2016, 10:30:48 PM
Vorbesti despre AM sau despre AC ?

Vorbesc de acordul de mediu.

Quote from: TibiV on March 23, 2016, 10:30:48 PM
Adica se poate lucra sau nu ?

Deocamdata nu se poate lucra.

NGC

#27754
Quote from: clau on March 23, 2016, 10:36:37 PM
Nu la ecoduct de la km 58.700 se lucreaza acum? Cel din poze

Ala ar trebui sa fie, dar pana acum nu avea AC. Sunteti surprinsi de acest lucru? :p
Pentru vechea locatie exista AC.

horatiu.cosma

Pe cand vor incepe "studiile suplimentare", va fi gata ecoductul  :lol:.

clau

 O:-) ... Nu inteleg de ce ISC a aprit UMB pe sectiunile C si D... Au avut asa o revelatie... In toata tara sunt o gramada de lucrari importante fara AC si nu vorbesc doar de infrastructura... Orice tip de constructie...  >:(

cristi5

E bine totusi c-au actualizat hartiile, acuma stiu ursii sa nu se mai duca de prosti la km 65 :)

NGC

#27758
Quote from: clau on March 23, 2016, 11:04:22 PM
O:-) ... Nu inteleg de ce ISC a aprit UMB pe sectiunile C si D... Au avut asa o revelatie... In toata tara sunt o gramada de lucrari importante fara AC si nu vorbesc doar de infrastructura... Orice tip de constructie...  >:(

O alta intrebare este de ce ISC s-a trezit abia atunci sau asa tarziu sa faca acest lucru? ;)

horatiu.cosma

Si daca e sa mergem mai departe, cine i-a eliberat din lesa si i-a trimis exact la UMB?

cutter

La Lugoj-Deva cel mai important e să iasă acordul de mediu revizuit. S-a intrat pe procedură în 17 martie, abia. Urmează mai multe termene legale, inclusiv de consultare publică. Vineri sperăm să avem un calendar realist al acestei proceduri și să fie cît mai urgentă această procedură.

Răspund anticipat la cîteva întrebări.

Î: De ce e nevoie de acord de mediu "revizuit" și ce înseamnă el?
R: Este consecința recurgerii la metoda de contractare a proiectelor adoptată în 2011, respectiv "proiectare și execuție" bazată pe un studiu de fezabilitate sumar. În mod normal, dacă proiectele și ar urma etapele de pregătire corecte, acordul de mediu s-ar obține o singura dată atunci cînd este gata proiectul tehnic. La noi, se face așa:
1) se obține un acord de mediu la faza de S.F. pe baza unui proiect tehnic așa-numit "ilustrativ", termen nedefinit undeva în lege.
2') se fură căciula din cap și se organizează licitația pentru autostradă, fără a prevedea o pauză, un timp de obținere a acordurilor și avizelor între fazele de proiectare și execuție.
2) se licitează "proiectarea și execuția" autostrăzii.
3) se minte publicul că ce s-a licitat este "construcția" autostrăzii. Adică se omite complet că la momentul semnării contractului nu există un proiect al acestei construcții și că contractul are două faze: proiectarea, urmată la un punct ulterior, de execuție. Se dă impresia publicului că proiectarea este o formalitate, un detaliu, ceva care doar stă un pic în calea buldozerelor.
4) se termină faza de proiectare. Proiectul tehnic nu mai arată ca cel din S.F. evident. CNADNR dă ochii peste cap și nu-i vine să creadă. Decidenții politici se agită ca un Pepsi și vorbesc de "reduceri contractuale". Se constată că unele avize abia acum se pot obține avînd un proiect final (altfel pe ce bază le-ai putea obține). Că exproprierile de la faza SF nu sunt suficient și că e nevoie de "exproprieri suplimentare". Că acordul de mediu care a fost obținut pentru proiectul din SF nu este valabil pentru că proiectul s-a modificat (alte lungimi de poduri, alte structuri, alte devieri de cursuri de rîuri, etc) - este vorba și de schimbări formale fără impact asupra mediului și de unele cu impact (pentru că evident constructorul va alege cele mai ieftine soluții, pile în albia minoră a rîurilor, diguri prin bălți, etc).
5) Se constată de toată lumea în panică că trebuie autorizație de construire și evident avizele, acordurile și exproprierile nu sunt gata.
6) Eventual se începe lucrul fără autorizație de construire (dacă e an electoral sau decidentul politic, care a fost avertizat înainte de pasul 1 că acest mod de a derula proiectele nu e ok, din disperare apasă pe pedale și pe gîturi să se lucreze cum s-o lucra).
7) Toată lumea, public, autorități, companie de drumuri, minister țipă și se agită că e dezastru. Țara lui Caragiale face autostrăzi. Muzica, muzica!

Î: De ce de-abia pe 17 martie am intrat pe procedura de revizuire și nu de acum 3 luni?
R: Pentru că asta e capacitatea administrației românești. Conlucrare slabă între autorități, orgolii, lipsă de personal - dacă un om cheie nu e în dispoziție bună stă tot proiectul. Și revenim și la pregătirea proiectului, respectiv licitarea de mai sus. Ca să scape cît mai mult de treaba în contractele de "licitație și execuție" s-au îngrămădit cît mai multe responsabilități antreprenorilor. Printre care, spre exemplu, și cea de documentații de mediu.

Problema apare cînd proiectul este împărțit în loturi. Fiecare antreprenor are propriul prestator de servicii de mediu. Dar documentația trebuie făcută unitar pentru întreg proiectul. Mai pe românește: lupul nu știe unde e limita între loturi la km58. Așa ca nu-l poți studia pe "loturi". Trebuie studiat pe întreg arealul.

---

Și acum întrebarea, ce e de făcut, care e soluția, cum se poate mai bine? Răspunsul este FIDIC Roșu (sau orice alt contract de antrepriză care prevede doar "execuția" lucrărilor") pe baza unui proiect bine făcut. Cum se face un proiect bine? Alocînd resursele de timp necesare pentru pregătirea sa (1-2 pînă la 3-4 ani pentru un proiect mare ca Tg. Mureș-Iași) și de bani (~3% din valoare proiectului).

Vom avea un exemplu în curînd. Ogra-Tg. Mureș, respectiv cele două loturi FIDIC Roșu. CNADNR și-a asumat ca pînă la 15 aprilie să depună documentația tehnică pentru obținerea autorizației de construire la Ministerul Transporturilor. Asta înseamnă că în jur de 25 aprilie va fi emisă autorizația de construire.

În cazul acestui contract, plecăm din ziua 0 cu autorizație de construire. Nu mai urmează nici revizuiri de acord de mediu, nici autorizații emise pe bucăți, nici exproprieri suplimentare - totul este gata pentru constructor, iar el trebuie să termine lotul în 12 luni. Va fi un caz test pentru un alt sistem de a lucra în România.

AFC

^ M-ai luminat dar m-ai si speriat rau in acelasi timp. Dezastru e putin spus. Multumesc pentru informatii si clarificari.
Indraznesc sa te rog sa intri mai des pe forum pentru a ne mai lumina.
O nota speciala pentru stilul redactarii. :)
"Intr-o epoca de minciuna universala, sa spui adevarul este deja un act revolutionar" - George Orwell

Quest

Excelent diagnostic Cutter !
Lucrarile pe FIDIC rosu ne vor obliga sa fim seriosi, sa planificam, institutiile sa conlucreze, sa asiguram continuitate la schimbarea coloraturii politice a guvernului. Orice lucrare multianuala inceputa intr-o guvernare si terminata in urmatoarea ne va obliga sa fim seriosi. Predictiile babei Vanga legate de noi ca neam trebuie sa se implineasca. Si se vor implini. (scuze Ionut ptr nota usor mistica).

Multumim NGC20 ptr informare. Mi se pare ok decizia de mutare a ecoductului. Initial (km 65+865) ecoductul ar fi legat padurea si cimpul limitrofe la A1, animalele fiind obligate sa treaca apoi pe linga zona de constructii industriale de la Teiu, + trecerea peste CF Lugoj-Ilia si DN68A, pe cind in noua pozitie (km 58+700) ecoductul leaga doua zone impadurite, dintr-o zona oricum mai deluroasa, mai propice habitatului si miscarii animalelor.
Acum se explica de ce zona km 58 iti lasa tot timpul senzatia de ravasita, Comsa nu avea decizia finala privind pozitia ecoductului translatat.



Common sense will get you far !

NGC

#27763
Quote from: cutter on March 23, 2016, 11:23:54 PM
Vom avea un exemplu în curînd. Ogra-Tg. Mureș, respectiv cele două loturi FIDIC Roșu. CNADNR și-a asumat ca pînă la 15 aprilie să depună documentația tehnică pentru obținerea autorizației de construire la Ministerul Transporturilor. Asta înseamnă că în jur de 25 aprilie va fi emisă autorizația de construire.

Sa nu uitam ca CNADNR a solicitat zilele trecute la APM Mures revizuirea acordului de mediu pentru "Autostrada Tîrgu Mureş – Ogra" si ca pentru a obtine autorizatia de construire, ar trebui depus la MT acordul revizuit.

cutter

Quote from: NGC20 on March 23, 2016, 11:43:13 PM
Sa nu uitam ca CNADNR a solicitat zilele trecute la ANPM revizuirea acordului de mediu pentru "Autostrada Tîrgu Mureş – Ogra" si ca pentru a obtine autorizatia de construire, ar trebui depus la MT acordul revizuit.

Acordul de mediu care se revizuiește este Ogra-Borș. Deci numai cele 3 loturi FIDIC Galben dintre Cîmpia Turzii și Ogra sunt afectate.

Pentru cele 2 loturi FIDIC Roșu (Ogra-Tg. Mureș) acordul de mediu este deja obținut pentru soluțiile finale așa cum au fost licitate.