[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 3 Guests are viewing this topic.

mirceaeliade

QuoteUltima prelungire, cu aproape o lună și jumătate vine la solicitarea constructorilor interesați, având în vedere complexitatea proiectului, a explicat Primarul Emil Boc.

endre.kemenes

Licitatia la metrou a fost suspendata: https://www.zcj.ro/administratie/pe-loc-repaus-licitatia-pentru-metorul-din-cluj-suspendata-care-este-motivul--236675.html

QuotePrimăria Cluj-Napoca, după consultarea Ministerului Transporturilor, a decis suspendarea procedurii de achiziție cu privire la magistrala I de Metrou Cluj în vederea actualizării indicatorilor tehnico-economici ai investiției.

 

"Această operațiune este necesară în vederea actualizării costului de realizare a Metroului, raportat la creșterea accelerată a prețurilor la materiale de construcții din ultima perioadă. Precizăm faptul că indicatorii tehnico-economici cu privire la metrou au fost aprobați prin Hotărâre de Guvern la sfârșitul anului 2021.

De ce am decis suspendarea procedurii în vederea actualizării prețului de licitație? În ultimele 4 zile am primit 3 scrisori de informare de la firme interesate de realizarea Metroului de la Cluj și care ne-au precizat că nu se pot încadra cu oferta în valoarea estimată. Precizăm faptul că aceste firme au realizat multiple lucrări de metrou în capitale și orașe ale Uniunii Europene.

Pentru a nu anula licitația, care ar fi presupus cel puțin 6 luni de amânare a proiectului, am decis utilizarea procedurii de actualizare a indicatorilor tehnico-economici, cu sprijinul Ministerului Transporturilor și al Guvernului României. Procedura de achiziție va fi continuată imediat după actualizarea, prin hotărâre de Guvern, a indicatorilor tehnico-economici.

De ce am decis acum actualizarea indicatorilor tehnico-economici? Am decis astăzi întrucât doar acum am primit sesizări oficiale de la mari concerne interesate de realizarea Metroului că nu pot depune oferte în valoarea estimată. Soluția stabilită asigură continuarea proiectului în cadrul P.N.R.R", transmite municipalitatea clujeană.

Primăria Cluj-Napoca ar fi trebuit să anunțe luni, 22 august 2022, care sunt ofertele depuse pentru licitația de proiectare și execuție a metroului.

Licitația pentru construirea metroului clujean a fost lansată în luna martie, iar termenul limită inițial pentru primirea ofertelor era 9 mai 2022. Ulterior, termenul a fost decalat pentru final de iunie, iar apoi 22 agust 2022.

Contractul metroului are o valoare de 6,66 miliarde de lei (1,3 miliarde euro) și se întinde pe opt ani. Proiectul mizează pe o finanțare de 300 de milioane de euro din PNRR și este asumat de Guvernul României. La evaluarea ofertelor, prețul (componenta financiară) va conta în proporție de 55%, restul urmând a fi acordat pentru propunerea tehnică. Ofertantul trebuie să dovedească o medie a cifrei de afaceri generală pentru ultimele trei exerciții financiare încheiate, respectiv 2019, 2020, 2021, de cel puțin 7.000.000.000 de lei sau echivalent valută.

Spre deosebire de contractele pentru metroul din București, licitația pentru linia de metrou de la Cluj-Napoca este un contract ,,la cheie" care include toate componentele, de la structura tunelurilor și a stațiilor până la instalații, finisaje și automatizare. Totodată sistemul de siguranță și automatizare a circulației trebuie să permită nivelul de automatizare ,,GoA4" (driverless) adică rame fără mecanic de tren. Pentru M1 Cluj-Napoca sunt prevăzute și 16 rame noi. Flota de material rulant va fi constituită din trenuri cu trei vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri.

Edilul Emil Boc anunța, acum câteva luni, că există 15 companii care s-au aratat interesate de proiectarea și execuția metroului din Cluj.

Traseul liniei de metrou ușor (metro light MTR-L) este următorul:

Secțiunea VEST: Strada Șesul de Sus – Strada Teilor – Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: 1. Țara Moților (Teilor), 2. Teilor (Eroilor), 3. Copiilor (Subcetate), 4. Sănătății (Spitalul de Urgență), 5. Prieteniei (Răzoare); Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: 6. Natura Verde (Bucium), 7. Mănăștur (Izlazului), 8. Sfânta Maria (Câmpului), 9. Florilor (Cluj-Arena), 10. Sportului (Mihai Eminescu), 11. Piața Unirii, 12. Piața Avram Iancu, 13. Armonia (Petofi Sandor), 14. Piața Mărăști; Secțiunea EST: Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile 15. Transilvania (Siretului), 16. Viitorului (IRA), 17. Muncii; Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile 18. Cosmos (Alexandru Vaida Voevod), 19. Europa Unită (Becaș) și cu Depoul Sopor.


nicolaem

0 sanse sa existe asa ceva in urmatorii 30 de ani.

bacovia

^ Exact ce ziceam acu 3-4 ani, cand avea lumea vise umede cu metroul. Idem cu centura metropolitana.

Praf in ochi, gargara electorala.

nicolaem

cu centura nu. e scumpa datorita reliefului dar necesara. dar e perefect realizabila daca guvernul o sustine financiar. e drept ca poate va mai dura 10 ani sa fie gata.
metroul si daca ipotetic se va face vreodata e doar o gaura in buget.

bacovia


cristi5

@nicolaem centura (daca va exista) se va umple de masini in cativa ani. Pentru ca va incuraja pe tot mai multi sa foloseasca masina. Nu e nici primul si nici ultimul oras unde se intampla asta.

Nimic nu bate transportul pe sine la capacitate. Poate metroul (fie si usor) nu e cea mai buna solutie. Dar pentru asta avem SF, cu asta defilam.

Dat fiind ca M4 din PNRR e declarat deja mort, cresterea bugetului metroului din Cluj (dupa revizuirea ITE) nu e imposibila.

Da, va pierde bani. Eu nu stiu vreun metrou in lume care castiga bani.

nicolaem

centura va incuraja, asa e, dar in ultimii ani prin centru benzile de masini se imputineaza, si f multe parcari la bordura si pe trotuare au disparut. cu o centura procesul asta s-ar putea accelera.
clar un metrou ar fi excelent. dar clujul e totusi un oras mic asa ca ma gandesc la subventia aia ca si procent din buget, si vom fi la mila politica a guvernelor.
imi amintesc acum cateva luni (din cauza subventilor enorme) primarul dinn Bucuresti spunea ca nu are bani sa cumpere linoleu nou in mijloacele de trasnport in comun, dar cel vechi se spala si e curat.
o declaratie banala, dar imi intareste o temere ca in Cluj nu ne permitem metrou. ca ar fi excelent sa fie e altceva.

qionescu1

@cristi5  Se pare ca nu tocmai asa. Uita un exemplu, ma rog daca e real sau nu. Mai erau ceva exemple de minusuri suportabile in admnistrarea unei retele de metrou in prezentarea publica a traseului metroului la Cluj dar trebui sa le caut. Oricum daca mergem pe automatizare cheltuielile pot fi tinute sub control.

"O subliniere extrem de importantă este aceea că metroul londonez înregistrează profit operațional de 49% (!) Cu alte cuvinte, metroul londonez încasează din plata călătoriilor și din alte venituri conexe (spații comerciale, publicitate etc.) mai mulți bani decât costă operarea rețelei!"

https://www.contributors.ro/metrorex-versus-underground-o-comparatie-intre-metroul-din-bucuresti-si-metroul-din-londra/

Ionut

API pe Facebook

Metroul ușor din Cluj, suspendat. În 22 august ar fi trebuit să aflăm ofertanții după două amânări succesive în 2022. În schimb, primăria a suspendat licitația motivând că a primit scrisori de la constructori care se plâng că valoarea estimată totală de 1,35 miliarde euro nu ajunge. Doar faza 1 (din 3) are finanțarea asigurată, prin PNRR. În 22 martie v-am explicat etapele proiectului și detaliile tehnice: https://bit.ly/3MXi5Kw.

Metroul e cu două ordine de magnitudine peste orice alt proiect local de genul asfaltări de bulevarde. Într-adevăr, prețurile materialelor de construcții au crescut masiv în ultimii câțiva ani și dacă mai mulți antreprenori serioși dau semnale clare că nu se pot încadra, atunci suspendarea procedurii de achiziție este măsura corectă.

Dar nicidecum nu este suficientă. Responsabilii din guvern trebuie să actualizeze de urgență indicatorii tehnico-economici - dacă vor o pot face în 2-3 săptămâni. Mai mult, ofertele trebuie depuse în octombrie cel mai târziu, constructorii transmițând indirect că ar vrea să participe și au oferte (aproape) pregătite, atât timp cât spun că prețul estimat este prea mic.

În cel mai fericit caz, am putea avea un câștigător declarat în ianuarie-februarie 2023 și un contract semnat până în iunie 2023 dacă nu se depun contestații ori acestea sunt repede respinse.

Jalonul PNRR aferent infrastructurii de metrou spune să ai contract parafat în 2022 pentru a primi banii în semestrul I din 2023, iar dacă îl ratezi ai doar 6 luni "de grație", după care ai pierdut finanțarea.

Suntem în momentul în care pălăvrăgeala politică despre metrou care durează de peste 10 ani se lovește de realitate: costă un purcoi de bani. Primăria are de ales: fie caută soluții, fie dă vina pe oricine altcineva. Îi dorim metroului (ușor) baftă, că are nevoie.

calino

Valoarea totală estimată a contractului era de 6.665.384.306 lei, echivalentul a aproximativ 1,35 miliarde de euro. Creșterea de 35% înseamnă încă 472,5 de milioane (nu departe de jumătate de miliard de euro), ceea ce duce prețul final la aproape 1,8 miliarde. sursa

RobertH

https://media9.ro/nnoul-cost-al-metroului-aprobat-usr-si-a-schimbat-optiunea-crede-ca-proiectul-are-probleme-de-credibilitate/

QuoteConsilierii locali clujeni au aprobat, în şedinţa extraordinară de luni, singurul punct aflat pe ordinea de zi: actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul ,,Metroul Cluj". Emil Boc anunțase încă de vineri, 9 septembrie, o creștere a prețurilor la metroul clujean de 35%.

Proiectul a fost aprobat cu 19 voturi ,,pentru" și 4 abțineri. Au votat ,,pentru" consilierii PNL și UDMR, iar cei care s-au abținut au fost trei consilieri USR și unul PSD. La precedentul vot, toată lumea a fost pro.

Valoarea totală a contractului, după actualizare, este de 13,691 miliarde de lei (cu TVA), adică 2,802 miliarde de euro. Valoarea totală a investiției fără TVA este de 11, 567 miliarde de lei (2,367 miliarde de euro).
Inițial, valoarea totală estimată a contractului era de 6.665.384.306 de lei (fără TVA).

RobertH

Nu stiu cum a trecut stirea fara sa fie preluata de ziarele din Cluj .

https://economedia.ro/alstom-una-dintre-companiile-care-participa-la-licitatia-pentru-metroul-din-cluj-napoca-confirma-problemele-licitatiei-lui-boc-e-foarte-greu-sa-faci-o-lucrare-de-2-miliarde-de-euro-la-un-cost-de-do.html#.YyufIXbP1PY

QuoteCompania Alstom este primul constructor care a anunțat oficial interesul pentru Magistrala de metrou din Cluj Napoca, licitație lansată în primăvară pentru un cost de doar 1,3 miliarde Euro, mult sub valorile reale pentru un proiect de infrastructură feroviară atât de complicat.

Magistrala M 1 Cluj Napoca are o finanțare din PNRR de 300 de milioane de euro pentru lucrări la structură, dar licitația este suspendată și întârziată pentru actualizarea costurilor, Primăria Cluj Napoca și Ministerul Transporturilor urmând să promoveze o nouă Hotărâre de Guvern pentru actualizarea indicatorilor tehnico-economici. Gabriel Stanciu, șeful Alstom România a confirmat vineri participarea la licitație și a spus că un asemenea proiect ar costa aprox. 2 miliarde de Euro : ,,La Cluj, cunosc subiectul, pe noi ne interesează lucrarea de acolo, dar este foarte greu să faci o lucrare de 2 miliarde de euro cu un buget de doar 1,3 miliarde Euro.

Ca atare, noi am trimis o scrisoare în care am scris că finanțarea este insuficientă, înțeleg că mesajul a fost primit și că se încearcă o reevaluare a costurilor. Cu ocazia asta, probabil că o idee bună, ca inițiativă legislativă ar fi ca data de bază sau de referință la aplicarea formulei pentru actualizarea prețurilor ar trebuie să fie nu cu 30 de zile înainte de data depunerii ofertelor, ci data la care a fost realizat bugetul. Din cauza hiper-inflației apare un decalaj și atunci ofertanții nu pot intra în buget. La contractele de livrări dacă mergi cu peste 10 % ești descalificat automat, iar la lucrări cu 15 %. Cred că finanțatorii, pentru că sunt mai mulți, vor lua în calcul ce s-a întâmplat în ultimii doi ani pe piață " a explicat Stanciu.

szaka_tutu

În Anunțul de tip erată nr EN1039814 / 23.09.2022 publicat pe SEAP, găsim că
-pentru primirea ofertelor / candidaturilor, a cererilor de participare sau a scrisorii de exprimare a interesului termenul limită devine 28.10.2022 15:00.