[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RobertH

QuoteFaza 1: Lucrări de structură de rezistență – stații, interstații – tuneluri, galerii, alte construcții – cu finalizare trimestrul III din 2026 - indicatorul fiind 12,7 km de tuneluri de metrou cu stațiile aferente

- M1 Cluj-Napoca: Sf. Maria - Europa Unită (9 stații) - 7,5 km

Din PNRR.

alexV

Quote from: nicolaem on March 16, 2022, 09:37:53 PMcare e prima statie de la vest? Polus sau Manastur?

Nici una, statia Sf Maria e prima, care e mai in dreapta, la podul Calvaria, capat str. Plopilor.
Deci Manastur si Floresti fara metrou in faza 1. Nu va fi deloc usor, santier tot centrul orasului, iar apoi "dormitoarele" Manastur si Floresti tot cu masina/autobuzul.

Inteleg unul din motive, care explica doar partial alegerea asta de lotizare: depoul e obligatoriu, si de la el faci cate statii iti permit banii si logistica, ca in capatul opus depoului trenurile trebuie sa schimbe calea.

horatiu.cosma

Contractul va fi unul singur pentru tot metroul din Florești până în Sopor și Muncii, fiind o singură licitație. Probabil au riscat să meargă așa, gandindu-se că daca scot separat la licitație nu vor primi finanțare pentru faza 2.

RobertH

Da, am tot cautat prin documentatie daca e undeva proiectul spart in loturi dar e pe tot traseul.

La executie cred ca tot asa ramane, intai faza I. Parca era explicat undeva ca asa au si proiectat tehnic sa foloseasca TBM-urile.

Ionut

@RobertH
Ai la îndemână o hartă "din avion" cu tot traseul? Un plan de situație. Ai pus anterior niște planșe dar aș vrea una cu traseul complet.

RobertH


Ionut

Da, perfectă pentru ce am nevoie, mulțumesc frumos!

ciulpanescu

S-ar putea deschide un nou thred cu aceast proiect de catre un membru al forumului din Cluj, care sa intretina si sa actualizeze constant proiectul.

Din documentatia lansata pe SEAP, din 16 martie 2022, pentru executia lucrarilor la Magistrala de metrou din Cluj.

Valoare estimată a achizitiei: 6.665.384.306 lei fără tva din care valoarea estimata a lucrărilor de execuție: 6.357.352.586 lei fără tva; asistență tehnică 308.031.720 lei fără tva.
Durata contractului este de 96 de luni.

MAGISTRALA I DE METROU CLUJ este o linie de metrou ușor cu lungimea de 21,03km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, în tehnologie ,,rail" șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens).

Interstațiile de metrou sunt proiectate ca tuneluri circulare gemene cu Dint=5,5m, executate cu mașini de forat tuneluri, cu menținerea presiuni în front, tip TBM.

Flota de material rulant este constituită din trenuri cu 3 trei vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri.

Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie ,,fără mecanic" (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 conform standard IEC 62290-1, GoA4 presupunând operarea nesupravegheată a trenului (UTO), ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord.

Traseul liniei de metrou ușor (metro light MTR-L) este următorul:

Secțiunea VEST: Strada Șesul de Sus - Strada Teilor - Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile:
1. Țara Moților (Teilor),
2. Teilor (Eroilor),
3. Copiilor (Subcetate),
4. Sănătății (Spitalul de Urgență),
5. Prieteniei (Răzoare);

Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații:
6. Natura Verde (Bucium)
7. Mănăștur (Izlazului)
8. Sfânta Maria (Câmpului)
9. Florilor (Cluj-Arena),
10. Sportului (Mihai Eminescu)
11. Piața Unirii
12. Piața Avram Iancu
13. Armonia (Petofi Sandor)
14. Piața Mărăști;

Secțiunea EST: Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului - Bulevardul Muncii, cu stațiile
15. Transilvania (Siretului)
16. Viitorului (IRA)
17. Muncii;

Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile
18. Cosmos (Alexandru Vaida Voevod)
19. Europa Unită (Becaș) și cu Depoul Sopor.

prd.marius

Salut postarea facut de API pe facebook. Pe intelesul tuturor.

Am o intrebare legata de viitorul metroului (peste zeci de ani).

Se va putea extinde la metrou "usor" la "greu" fara prea mari modificari?
Sau constructia, si dimensiunea statiilor vor permite doar metrou "usor"?

Multumesc

alexV

Nu se poate extinde cu usurinta din cauza lungimii statiilor. Dar stii cum e in inginerie, cu destui bani, se poate transforma si in hyperloop.

Totodata pui problema gresit. In afara orelor de varf va bate vantul prin metrou. Acum si in viitor. Iar pentru temerea irationala ca capacitatea nu va fi vreodata de ajuns, gandeste-te ca teoretic poate fi operat la interval de 90 de secunde. Trei vagoane la 90 de secunde e suficient si pentru Untold.

Anticipez o ciocnire de mentalitati: cei cu fundul lipit de masina vor vocifera (excludem soferii profestionisti, evident). Altii vor indura disconfortul. Dar sunt curios cati vor fi pro metrou in timpul santierului, sa ia bicicleta, trotineta, autobuzul. Sa se mute din oras doi ani :)

prd.marius

Mersi frumos pt raspuns alex.
De aia si ziceam de "peste zeci de ani". Ma gandesc ca tot va creste populatia orasului si a zonei metropolitane. Poate ma insel si nu va fi niciodata nevoie de trecerea la metrou "greu".

O sa trebuiasca sa ne obisnuim si cu santierul pentru 2 ani. Asta este, daca vrem metrou. Dar vorba ta, clar o sa iasa si discutii.

Ionut

În caz că nu ați văzut până la ora asta poziția API.

API pe Facebook

Tot ce trebuie să știți despre metroul ușor clujean! Săptămâna trecută s-a lansat licitația pentru proiectarea și execuția metroului ușor din Cluj-Napoca. Estimată la peste 6,6 miliarde lei fără TVA, este momentan una din cele mai mari investiții în infrastructura de transport europeană.

Pe scurt. Vorbim de metrou "ușor", nu "greu" (cum avem în Capitală). Până în 2026 este fezabilă DOAR realizarea structurii (săpătura) galeriilor și stațiilor pe intervalul Sfânta Maria-Sopor, plus depoul, deci NU se va putea circula! Finanțarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul șantierului asupra cetățenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu și filon de sare în zona Piața Mărăști.

Pe larg. Contractul va fi semnat cu un singur antreprenor și acoperă tot ce este necesar, mai puțin trenurile care se comandă separat. Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai.

Proiectul are 3 faze. Primele 9 stații (din totalul de 19), secțiunea Sfânta Maria-Europa Unită, plus depoul Sopor sunt denumite "Faza 1", vedeți harta. Finanțarea acestei etape este din PNRR și Programul Operațional Transport în proporție de 66%. Fazele 2 (extensia spre Mănăștur și Florești) și 3 (spre Bd. Muncii) vor fi construite ulterior, iar primăria va privi către autoritățile de la București pentru bani.

Deși studiul de fezabilitate este calitativ, termenele de execuție prevăzute în el nu vor fi respectate. Jalonul din PNRR este totuși realizabil, adică doar structura de rezistență (tunelurile și stațiile fără finisaje) să fie terminată în 2026. Contractul însă trebuie semnat anul acesta și jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 (condiționalități PNRR).

Metroul clujean este "ușor", trenurile vor fi lungi de 51 metri, cu 3 vagoane și capacitate maximă 540 persoane, similare tramvaielor, față de 112 metri cu 6 vagoane și aproape 2200 persoane în Capitală: vezi fotografii mai jos, Siemens Inspiro la Sofia pe M3, respectiv Bombardier Movia la București pe M5. Trenurile vor fi complet automate (driverless), frecvența maximă fiind de 90 de secunde.

Impactul asupra cetățenilor va fi foarte mare. În perioada de șantier bulevardele 21 Decembrie, Moților și Memorandumului vor fi închise traficului auto minim un an. Doar autobuzele vor circula pe culoare speciale.

Sperăm să avem noroc de un antreprenor puternic, serios și flexibil în negociere (i se cere să semneze contractul pe tot proiectul cu finanțare asigurată doar pe sfert) care va face față provocărilor financiare dar și tehnice, centrul orașului fiind sit arheologic de grupa A, plin de clădiri inestimabile pe un sol instabil, în zona Piața Mărăști fiind un masiv de sare în subteran.

Le dorim succes responsabililor Primăriei Cluj-Napoca în implementarea proiectului și le cerem să deruleze urgent licitațiile pentru exproprieri și supervizare, apoi să vină rapid cu avizele și autorizațiile. Solicităm companiei de transport public să gândească modele de transport eficiente pe durata lucrărilor, iar ulterior să coordoneze traseele de suprafață învechite, datând din celălalt regim, cu noua rută subterană.

szaka_tutu

#837
Decizia Etapei de Încadrare nr 11/26.01.22 emisă de APM pentru PUZ metrou, spune că proiectul se supune evaluării impactului asupra mediului.
Decizia este pentru intrarea în procedura PUZ și SF.
DAR abia în martie s-a dat punct de vedere pentru formularea observațiior pentru parcurgerea etapei de definire a domeniului evaluării si de realizare a RIM.
Apoi, dupa RIM se va cere din nou punct de vedere. Și abia apoi ar urma Acordul de Mediu.
Această înlănțuire de sincope ar putea să îngreuneze atât formularea ofertelor cât și negocierile, mai ales că termenul de 9 mai de depunere al ofertelor pare foarte aproape.
linkuri decizie: https://ibb.co/mBc5BcN, https://ibb.co/SnqjK5h, https://ibb.co/6r7s2dn






alexV

Ce inlantuire de sincope?

In documentul pus de tine scrie ca s-a stabilit neefectuarea SEA (studiul de evaluare adecvata); asta e cel ce ar fi durat in principiu 1 an.

Tot acolo scrie ca s-a stabilit neefectuarea evaluarii impactului asupra corpurilor de apa, fiindca suntem in subteran; ca fapt divers, drumu de legatura Tureni (si) aici a fost blocat, la corpuri de apa.

Scrie ca trebuie facuta EIM (evaluarea impactului asupra mediului). Asta e doar un referat care ne spune in ce fel afecteaza in bine si in rau mediul inconjurator. Cei de la Metrans estimau ca in 2 luni e gata. Dupa EIM urmeaza dezbaterea finala pe mediu, apoi emiterea acordului de mediu (AM). Nota personala: rapid se misca AM-ul, fata de centura metropolitana sau drumul de legatura Tureni.

szaka_tutu

Privind neefectuarea SEA, surpriza nu e mare - acesta fiind pentru evaluarea efectelor potentiale ale proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar. Clujul nu pare așa ceva.


Înlănțuirea de sincope:
1. RIM-ul nu este o formalitate. Și o să fie gata după depunerea ofertelor.

2. Primarul promitea (de exemplu în alocuțiunea de la CIIC, când a zis și "ultima lopată, în 2026" - la metrou ȘI centură) lansarea licitației pentru metrou în ianuarie, și un an pentru derulare. Licitația s-a lansat în a doua jumătate a lunii martie, ceea ce scurtează timpul alocat procesului direct la 75%.