[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

2 Members and 4 Guests are viewing this topic.

qionescu1

Quote from: RobertH on December 22, 2023, 10:09:44 PMS-a mai explicat de ce au vrut din Sopor: fondurile restranse care ar realiza doar tunelul din Floresti pana in Manastur. Lucru nedorit pe planurile initiale pentru ca nu ar rezvolta problema de trafic de la est la vest.
 Prea usor a scapat cu explicatia asta.

Asta era explicatia oficiala. Motivul ca nu s-ar rezolva problema de trafic de la est la vest nu tine. In oricare varianta nu o rezolva, jumatate din investitie ramane jumatate de investitie. Ar fi fost de preferat sa vina cu niste cifre care sa sustina prima alegere. Cred ca au vrut investitia mai devreme in centrul orasului decat la marginea lui.

StefanCelMare

#1036
Dacă s-ar mai putea modifica să se facă până la Sportului (Platinia), nu la Florilor (Calvaria), adică încă o stație, ar fi excelent.
Dacă ai avea metrou din Florești până la Platina, de acolo ai putea concepe benzi dedicate la suprafață pentru bus/troleu.
Zona îngustă este de la Platinia spre Calvaria, acolo nu se pot face ușor benzi dedicate la suprafață.
Până s-ar continua metroul, problema transportului pe axa est-vest ar fi 90% rezolvată.

doodoo

Continua utopia metroului , doamne ajuta....
O mega mizerie megalomanica girata de Boc si trupa lui de yes-meni, fara sens intr-un oras de marimea si pozitia geografica a Clujului :((
La final nu va rezolva mare lucru, dar e cert ca baga locuitorii orasului in balamuc vreo 15 ani minim  :((

StefanCelMare

E o nebunie colectivă ca să zic așa, a devenit astfel de când s-au atribuit bani și chiar contract.
Suntem împreună cu UE în nebunie ca să zic așa.
Fără PNRR rămânea aberație ani buni.
Chiar și cu centură, Clujul ar fi blocat la 4-500.000 de locuitori maxim. Nu cred că ar putea duce mai mult doar cu transport public la suprafață. Probabil într-un viitor nu foarte îndepărtat ar fi detronat detașat de orașe mai avantajate de geografie, Timișoara, Oradea.
Risc să zic că - dacă se face metrou - Clujul are potențial să crească mult.
Acuma, cât de logic e pentru România să bage atâția bani ca fix Clujul să rămână cel mai important centru între București și Budapesta... E discutabil, dincolo de pasiunile noastre locale.

tom_sawyer

INFORMAŢIE DE PRESĂ privind proiectele de acte normative incluse pe agenda ședinței Guvernului României din 28 decembrie 2023

3. PROIECT DE HOTĂRÂRE A GUVERNULUI privind declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Tren metropolitan Gilău - Floreşti - Cluj-Napoca - Baciu - Apahida - Jucu -Bonţida - etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj", aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum şi a listei imobilelor proprietate publică a unităţilor administrativ - teritoriale care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes national

gov.ro

szaka_tutu

#1040
Am o serie de neclarități.
1. Din câte știu, în acte depoul era prevăzut în Sopor. Acum, în noul context, cu începutul lucrărilor din capătul Florești, dacă
a) depoul se mută în Florești - după toată documentația făcută și aprobată ca pentru metrou cu depou în Sopor, cu HCL-uri, cu teren alocat, contract și banii PNRR alocați pentru această soluție, e chiar așa ușor legal să schimbi planul cu depou în celălalt capăt? Iar dacă
b) depoul rămâne totuși în Sopor, atunci va trebui săpat tot tunelul de 21.3 km dintre Florești și Sopor - ceea ce iar nu era prevăzut în acte pentru această fază.
Plus, din câte înțeleg dintr-un interviu pe transtelex.ro cu arheologul care a făcut documentația, stațiile nu se pot săpa până Muzeul de Istorie nu termină descărcarea - ceea ce acum e prevăzut pentru decembrie 2024. Atunci, conform noilor promisiuni, o să se sape în 2024, dar numai la tunel?
Dacă da, atunci pentru a ne încadra în jaloanele PNRR ar rămâne un an și jumătate până în august 2026 pentru a săpa cut/cover toate stațiile prevăzute - nouă bucăți - dar din nou, conform planului inițial, altele, din celălalt capăt. Cum?

ariassis

#1041
Proiectul e neschimbat. Diferentele in urma modificarii sunt:
- TBM-ul va intra din Floresti si pamantul va fi scos din Floresti in loc de Sopor
- Se lucreaza la statiile dinspre Floresti prima data

Ramane neschimbat:
- Pana in 2026 trebuie justificati prin lucrari efective 300 mil euro. Asta pentru a lua acei bani din PNRR.
- Metroul e dat in functiune cand e tot proiectul gata, nu in 2026.
- Depoul din Sopor nu intra in cei 300 mil euro.

S-a creat in presa falsa informatie ca metroul se face in doua etape. Prima fiind Sopor -> Manastur, urmand sa fie data in circulatie, ca apoi candva in viitor sa se continue pana in Floresti. Poate niciodata. Dupa cum ziceam, fals. Proiectul nu e fazat, fiind vorba de o singura linie de metrou, dintr-un capat in altul, ce trebuie sa fie gata in totalitate pentru a cumpara material rulant si pune in functiune. Confuzia vine din faptul ca in PNRR proiectul apare fazat, insa vorbim doar de o impartire pentru sursele de finantare. Se prea poate sa fie spart in mai multe "faze", pentru ca ai nevoie de indici clari sa justifici banii.

Legat de schimbare, justificarea oficiala ce spune ca "vrem o cale de acces in plus mai repede" nu are sens. Tocmai pentru ca nu va fi dat in functiune oricum pana nu e gata totul. Riscul putea sa fie totusi sa se schimbe din mers proiectul si sa se renunte la continuarea spre Floresti. Nu stiu totusi cat de fezabil era tehnic, dat fiind ca e nevoie de o infrastructure speciala la capat de linie, chiar daca nu e depou.
Banuiala mea personala e ca nu vor sa se sape sub/pe langa spital dupa ce e ridicat. Ar avea sens o astfel de explicatie.

szaka_tutu

#1042
Mulțumesc pentru răspuns, chiar m-a ajutat să înțeleg mai bine proiectul.
Îmi rămân totuși câteva neclarități.
Propoziția "Pana in 2026 trebuie justificati prin lucrari efective 300 mil euro. Asta pentru a lua acei bani din PNRR" pare să contrazică  declarația primarului Boc dată în ziua semnării contractului în prezența lui Nicolae Ciucă (1), și anume: "Până în 31 iulie 2026 trebuie finalizate nouă staţii şi tunelul aferent, conform jalonului din PNRR".
A fost dezinformat primarul cu privire la jaloanele PNRR, iar în PNRR de fapt era prevăzut doar să cheltui 300 milioane de euro, pe "lucrări efective"?
Sau primarul comunica corect starea de fapt la data vorbirii (25 mai 2023) dar jalonul PNRR de atunci s-a schimbat și acum se cere doar să se cheltuie 300 milioane de euro pe "lucrări efective"?
Sau totuși jalonul PNRR nu s-a schimbat?

(1) https://www.euronews.ro/articole/metroul-din-cluj-contractul-pentru-proiectarea-si-executia-magistralei-semnat-in

doodoo

#1043
Quote from: szaka_tutu on December 29, 2023, 10:56:54 PMPropoziția "Pana in 2026 trebuie justificati prin lucrari efective 300 mil euro. Asta pentru a lua acei bani din PNRR"
Daca ar fi asa , ar fi jale :( Nu ar fi logic sa fie asa, altfel PNRR ar insemna doar o gramada de santiere incepute partial si lasate apoi in voia domnului...

shift2rail

^Comisarul Adina Vălean, noi explicații despre PNRR-ul din Transporturi: "Lucrările nu trebuie terminate neapărat, ci măcar tăiate facturile până la finalul anului 2026″.

sebip

Ca și cum cineva accepta la plata situații de lucrari pe lucrări ne executate!

szaka_tutu

Conform Economedia (1) "Decontarea se face prin cereri de plată și în funcție de procentul realizare lucrări conform jaloanelor."
Din PNRR (2) citind, jaloanele sunt:

Q4 2024: Finalizarea a cel puțin 50 % din lucrări (certificate prin raportul de supraveghere) pentru noile linii de metrou din București și Cluj-Napoca, inclusiv lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii și alte construcții, după cum urmează: M1 Cluj-Napoca: SF. Maria - Europa Unită.

Q2 2026: Finalizarea lucrărilor la structura principală (lucrări de rezistență structurală, stații, interstații, tuneluri, galerii, alte construcții) a noilor linii de metrou din București și Cluj-Napoca, pe o lungime totală de 12,7 km, după cum urmează: M1: Cluj-Napoca - Secțiunea 1: SF. Maria - Europa Unită (9 stații), lungime 7,5 km.

Dacă cumva procentul de realizare (certificat prin raportul de supraveghere) al jalonul Q4 2024 ar fi unul mai modest, atunci conform principiului decontării în funcție de procentul realizare lucrări conform jaloanelor, s-ar putea ca și decontarea  să fie una mai modestă.

Similar, dacă procentul de realizare (certificat prin raportul de supraveghere) al jalonul Q2 2026 (9 stații și tunelul care îi leagă) ar fi unul mai modest, atunci conform principiului decontării în funcție de procentul realizare lucrări conform jaloanelor, s-ar putea ca și decontarea  să fie una mai modestă.

(1) https://economedia.ro/comisarul-adina-valean-noi-explicatii-despre-pnrr-ul-din-transporturi-lucrarile-nu-trebuie-terminate-neaparat-ci-macar-taiate-facturile-pana-la-finalul-anului-2026-cfr-risca-piarda-toata-finan.html
(2) https://mfe.gov.ro/pnrr/

ariassis

#1047
@szaka_tutu
Sunt ambele variante, combinate. Am scris eu incomplet. Trebuie cheltuiti cei 300 mil pana la finalul PNRR, iar banii trebuie cheltuiti pe o lista de lucrari stabilita in PNRR. Adica nu, clar nu poti doar sa tai facturi de 300 mil pe ce vreo tu. Lista asta efectiva din jalon s-a schimbat in 15 decembrie. Pentru asta a fost nevoie de aprobarea comisiei. Nu am vazut inca informatii ref la care e noul jalon efectiv

doodoo

Adica PNRR vine si ne da undeva la 10% din bugetul total, dar pe de alta parte vine si pune conditii etc...not OK ! Mai bine lipsa acest proiect.

Pe undeva e ca si cu acordul Austriei la semi-intrarea RO in Schengen, adica va lasam pe apa si aer, dar sa fiti de acord sa ne scapati de imigranti...cam asa...

horatiu.cosma

Răi tare europenii ăștia, ne obligă să vindecăm și boala cu banii pe care ni-i dau. Reforme, punerea finanțelor țării pe baze corecte, bani direcționați acolo unde trebuie și pe ce trebuie. Ce să mai, o bătaie de joc. Ce vremuri, când primeam miliardele fără condiționalități și îi spărgeam pe ce dorea mușchiul nostru.

Boc a insistat in 2021 pentru metrou in PNRR, că suna bine pe gură. Acuma, când începe să își dea seama ce înseamnă de fapt, cu șantiere, găuri în mijlocul orașului, extra blocaje în trafic, s-a speriat și i-a pus în brațe problema colegului de la Florești, să scoată el cartoful fierbinte in an electoral.

Problema e că împinge momentul adevărului pentru Cluj cu câțiva ani. Când o să ajungă șantierul și în oraș o să doară mai tare, că traficul tot crește.

Făcea mai mult sens progres cât mai bun pe sectorul central Mănăștur - Sopor decât deprioritizarea lui în detrimentul Florești - Mănăștur. Dacă tot se face, macar să atace problema unde arde cel mai tare, adică în oraș, unde sunt mișcările principale de oameni și mașini.