Siguranta circulatiei feroviare in Romania

Started by cristi5, April 08, 2017, 03:57:36 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

shift2rail

^d'accord, dar vmax 20kmph "pe raspunderea conductorului" nu e o viteza care sa angajeze siguranta pasagerilor.

cristi5

#871
M-am gandit care ar fi cel mai simplu si ieftin sistem care ar ajuta la prevenirea accidentele feroviare pe care le tot vedem. In ideea ca ERTMS nu va ajunge niciodata la Toporu, sau nu in timpul vietii noastre.

- Ordin de Circulatie transmis prin radio inregistrat (mi-a explicat @motorzbh cum se face in alte parti, mecanicul are un carnet numerotat cu formulare tipizate, IDM alt carnet numerotat, se dicteaza OC prin radio si se inregistreaza comunicarea). In scenariul asta, copia IDM a formularului se introduce intr-un sistem digital, accesibil in cloud

- la fel cu actele mecanicilor cand intra si ies din serviciu, inclusiv pe ce loco intra etc. O copie digitala. Asta ar detecta automat timpul excesiv pe loco.

- o unitate pe loco cu urmatoarele functii:
* comunicatii mobile in reteaua publica,
* accelerometre,
* GPS,
* legatura la "banda" locomotivei (stiu ca asta nu e simplu si depinde de tipul PZB, dar numarul acestor tipuri de unitati nu cred ca e f mare). Tot ce intra pe banda (viteza, stare inductori= izolati sau nu, BDO etc) se inregistreaza in cloud.
* buffer de date pt transmiterea ulterioara in caz de circulatie prin zone fara acoperire de comunicatii mobile publice.

Aceasta unitate nu are niciun rol de miscare, autostop etc, e doar o unitate de supraveghere (read-only). Daca nu functioneaza temporar, se va vedea in cloud ca e inactiva, dar loco poate sa circule ca de obicei, dar se "ridica un stegulet" pt control, sau nu se mai autorizeaza miscarea la statia urmatoare pana nu se lamureste situatia etc.

- un alcooltest pe loco, cu rezultatul inregistrat de unitatea de mai sus.

Ideea principala e ca controlul sa poata fi facut de la distanta, la scara mare si sa se poata pune alarme automate (miscare detectata fara OC/chemare -> alarma, timp depasit pe locomotiva -> alarma,  miscare detectata fara test de alcool mai vechi de 1h -> alarma). Se poate cere de la distanta, prin sondaj, un test de alcool, se pot gandi multe functii. In acelasi timp, e important ca pretul sa fie tinut jos.

Mi se pare mie sau masurile astea (nu m-as mira sa existe deja asa ceva comercial deja) se pot implementa la o fractiune din pretul ERTMS / ETCS OBU ?
- investitiile in infrastructura sunt aproape de zero, obligat eventual cativa operatori publici sa adauge celule de comunicare mobila unde nu exista "acoperire"
- unitatea de pe loco o poate face oricine cu un Arduino (nici macar Raspberry Pi), daca poate citi unitatea PZB de pe loco. Dat fiind ca (in versiunea simpla) e read-only, nu afecteaza direct siguranta circulatiei.

Dar poate imi scapa ceva. @MarianD @motorzbh @frunzaverde @dan tm si oricine vrea sa dea feedback, e binevenit!

Ce e interesant aici e ca cloud-ul poate fi public! Nu e niciun secret ca mecanicul de pe locomotiva L a primit OC, si ca locomotiva este acum in punctul P cu viteza V, a dat BDO in pozitia Q la ora H, ultimul test de alcool a avut loc la data si ora ADO. Am vazut ca in Elvetia se stie unde e fiecare tren cu GPS (si in Germania am vazut pe web un sistem similar, dar nu mai stiu daca e cu GPS sau primeste date din centralizari). Fiind public, totul e sa se asigure ca numai CFR scrie in el, si nu vreun hacker.

PS: Se pot gandi variante mai avansate, care controleaza frana de urgenta. Dar asta ar necesita comunicatie radio proprie sa nu poata orice hacker opri orice tren, deci GSM/R gen. Plus ca ar ridica nivelul SIL si ar face automat unitatea mai scumpa.
- comandat automat frana de urgenta in anumite cazuri (daca se pleaca fara OC si/sau cu inductori izolati fara un OC care sa permita asta).
- alcooltestul sa nu lase loco sa porneasca (am vazut ca cel putin in India unele locomotive au)

motorzbh

In mod ironic, ETCS-ul va ajunge la Toporu ca e ramura secundara din coridor.
In al doilea rand ca marele avantaj al ETCS-ului L2 este ca esti supravegheat 24/7 . Da poti sa dai BDO, dar IDM te vede si te întreabă dulce: Băiețaș cine ți-a dat OC? Nu răspunzi? E un buton rosu pe CMI si ești frânat de urgenta de la distanta. Te deconectezi? Ti se ia catenara sau daca ești pe motorina in prima stație ești băgat la perete sau si mai rău afli ce înseamnă sabot de deraiere sau linie de evitare.
Aia cu alcoolotestul este OK. Restul sunt cam gay . Nu zic ca nu se pot face dar sa te conectezi la PZB iti cam trebuie acordul AFER. Controale dese și luatul licenței și se liniștesc.
Si faci niste capcane induși din loc in loc.
Si la fel te-a prins "radarul" pa permis.

cristi5

Da, evident ca unitatea asta "poor man's OBU" ar trebui aprobata de AFER pt fiecare tip de PZB. Dar un avantaj este ca valoarea vitezei de exemplu nu trebuie calibrata, fiind deja calibrata in PZB omologat de AFER. Tot ce trebuie controlat e ca viteza se inregistreaza cu timestamp-ul corect in sistemul digital si trimisa corect in cloud.


shift2rail

poate ca la Toporu ar trebui sa ajunga mai intai dublarea+electrificarea: vorbim, totusi, de coridorul feroviar catre Europa de Sud, parte din TEN-T Core.

motorzbh

Dupa ce terminam Jilava Giurgiu facem si electrificarea ca altfel izolam Giurgiul complet. Cu dublarea mai incet.


MarianD

Părerea mea este că dacă sistemul te-a pensionat dintr-o funcție, tu să lucrezi fix acea funcție, înseamnă că:
a. sistemul nu socotește corect vârsta de pensionare pentru mecanicii de locomotivă, acea vârstă fiind prea mică
b. sistemul socotește bine, fizic sunt șanse mari sa nu fii în parametrii psiho-fiziologici necesari exercitării funcției
Eu tind sa cred ca varianta b este cea corectă.

Nu împiedică sistemul sa te reangajezi pe meserii (fie și la CF) care nu periclitează direct siguranța circulației.
Asta cu băutul...n-are rost sa povestim.
Riscul angajatorului că al sau personal face nefăcute, toate contractele lor de transport sunt afectate, OTF nemaifiind autorizat pentru această activitate...din cauza unui bețiv.

Imaginați-va doar dacă din contra era un tren de persoane, un Desiro de ex. Sau un VT628.

Siguranța circulației se impune de către ASFR și de către sistemul de management al siguranței SMS al OTF. Inspectorii ASFR, instructorii, tot lanțul uman însărcinat de supravegherea și implementarea SC ce a păzit? Ca indirect și ei au o culpă!

Ionut

#878
API pe Facebook

Dacă sistemele feroviare funcționează, un semnal roșu nu poate fi depășit!

Asta nu înțelege ministrul Grindeanu când declară "șoferește" că nu poate pune fiola tuturor mecanicilor. Mecanicul poate trece de semnalul roșu doar când circulă cu instalația de autostop a locomotivei izolată sau defectă, o faptă foarte gravă care trebuie prevenită prin controale periodice... pe care Grindeanu nu le-a dispus.

Dacă locomotiva avea autostopul activat, atunci elementele acestuia care sunt puse în calea ferată (inductorii) nu au funcționat. Este mai puțin probabil dar se putea preveni prin întreținerea corespunzătoare a instalațiilor... pe care Grindeanu nu a finanțat-o.

Și revenind la fiolă, nu trebuie să se ducă ministrul la fiecare mecanic. În ziua de azi locomotivele se pot echipa cu alcoolteste și rezultatele pot fi încărcate în cloud. Există soluții... pe care Grindeanu nu le-a căutat.

Pe scurt, accidentul de ieri de la Toporu, al treilea accident feroviar grav din 2023, este rezultatul unor metehne sistemice în rețea care devin mai pronunțate pe zi ce trece.

Factorii pe care i-am văzut ieri (autostop defect sau dezactivat, instalații de cale și locomotive antice, indisciplină, alcoolism) sunt omniprezenți pe rețeaua feroviară, la privat și la stat, și pot provoca în orice moment o tragedie cu victime, călători și/sau ceferiști. Poate atunci se vor trezi politicienii. Până atunci, șoferi fiind, se vor ocupa de rutier.

Accidentul de la Toporu nu e nicidecum primul de acest tip. Mecanici ai unor operatori privați de marfă, probabil băuți și cu autostopul dezactivat, au trecut peste semnalele roșii și au distrus câteva linii din stația Fetești în 2021 (raport AGIFER: https://bit.ly/3ZT6x2n).

Similar și mai grav, viaductul Cârcea, în valoare de zeci de milioane de euro, a fost parțial distrus în 2018. Evident, măsurile luate (licențele ridicate, controalele introduse) nu au fost suficiente.

Un factor important este și cererea mare de mecanici suprapusă peste numărul mic care termină școala. Dar asta nu e o scuză pentru operatorii feroviari.

tom_sawyer

#879
Pare că avem un numitor comun la accidentele grave din ultimii ani: mecanicii băuți

2017 Merișor
2018 Cârcea
2021 Fetești
2023 Toporu

Deci chiar ar trebui pusă fiola. Până când un mecanic din ăsta alcoolizat de la marfă nu intră într-un tren de călători.

Știre din 2007:

CFR Călători va cumpăra 400.000 de fiole alcooltest pentru verificarea salariaţilor din depouri, a mecanicilor de locomotivă şi controlorilor de bilete, atât la intrarea în tură, cât şi în timpul serviciului. "Fiolele alcooltest sunt folosite pentru verificarea stării personalului din serviciul de exploatare al CFR Călători la intrarea în serviciu. Uneori se face controlul cu alcooteste la aceste categorii de salariaţi chiar şi în timpul serviciului", au declarat reprezentanţi ai companiei de transport feroviar, citaţi de Mediafax.
antena3.ro

Ministerul nu poate sau nu vrea să-i deranjeze pe privați.

etravel

Quote from: cristi5 on May 17, 2023, 12:30:21 PMDar poate imi scapa ceva.
Imposibilitatea dezactivarii de catre mecanic?

motorzbh

Nu ai cum sa nu-l dezactivezi ca altfel daca se defecteaza stai ca prostul in camp. In mod normal e sigilat si-ti trebuie ordin scris, trebuie sa anunti etc. Dar toata lumea se face ca nu vede. Leafa merge, treaba merge, noi cu drag muncim!

cristi5

#882
@motorzbh cred ca @etravel se referea la Poor Man's PZB-to-cloud pe care l-am propus mai sus. Ala fiind read-only nu blocheaza pe nimeni in camp. Deci nu exista niciun motiv ca mecanicul sa-l poata opri.

Daca e izolat PZB, asta apare pe banda. Daca apare pe banda, apare si in cloud. Public sa vada toata lumea ca loco 92-53-0 601692-2 a avut PZB izolat (sau a dat BDO) din data D la ora H pana in data D1 la ora H1. Cu pozitiile GPS respective (si cele intermediare)

Daca mecanicul opreste PZB2Cloud cu forta cumva, se poate afla ca loco e in miscare (din alte surse gen trasa, OC, IDM) dar nu transmite in cloud -> alarma.

Dar in principiu, asa cum sugereaza @etravel, unitatea trebuie sa fie activa cand e pornit orice consumator electric de pe locomotiva, si sa nu poata fi oprita decat cu un ciocan in cap (daca omul cu ciocanul stie unde e, si poate ajunge la ea)

etravel

Quote from: cristi5 on May 19, 2023, 10:03:45 AMsa nu poata fi oprita decat cu un ciocan in cap
Uite inca o cerinta: sa reziste cu brio la agresiuni fizice. Un fel de black (de fapt orange) box aviatic.

motorzbh

Pai asta este scopul "benzii" sa înregistreze ce face mecanicul. Dar daca nu le verifici si nu le iei gatul când fac prostii degeaba ai banda. Acum sistemele moderne pe care le-am vazut eu au memorie și primești un fișier. Nu am auzit de vreun mecanic sa încerce sa distrugă JRU-ul.
Ce Big Brother vreți voi sa faceți este prea complicat și inutil. Pentru ca pana la urma ne întoarcem la cine verifica. O sa stai sa te uiti la trase noaptea la 2?