Siguranta circulatiei feroviare in Romania

Started by cristi5, April 08, 2017, 03:57:36 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

motorzbh

Următorii 20 de ani. Sincer nu voi prinde ziua fără CED-uri.

etravel

QuotePentru CFR Călători este prioritară siguranța circulației trenurilor, asigurarea securității pasagerilor și a salariaților săi.
A trebuit literalmente sa moara cineva la serviciu ca sa aflam ce importanta si prioritara este pentru CFR Calatori asigurarea 'securitatii' pasagerilor si salariatilor. Halal.


cristi5

Punem si textul

QuoteCum a fost scos vinovat mecanicul de locomotivă decedat într-un accident feroviar: ,,S-au bazat pe faptul că el a murit și nu mai putea să povestească"

Accidentul feroviar de la Galați este similar cu cel petrecut în 2016, la Bârsești, în urma căruia au decedat doi mecanici de locomotivă.
Andrei Comsa
08.04.2023 | 13:30
 Cum a fost scos vinovat mecanicul de locomotiva decedat intrun accident feroviar Sau bazat pe faptul ca el a murit si nu mai putea sa povesteasca
Ovidiu este fiul lui Vasile Gărăiacu, mecanicul de locomotivă decedat în noiembrie 2016, în accidentul feroviar de la Bârsești, similar cu cel de la Galați Colaj: FANATIK, Sursa foto: Facebook, pandurul.ro, captură youtube
ADVERTISEMENT

Accidentul feroviar petrecut la Galați, pe 27 martie 2023, când o locomotivă a lovit frontal o garnitură de tren, s-a soldat cu moartea unei femei, care era conducătorul trenului, și rănirea altor trei persoane, printre care și mecanicul locomotivei. Acesta a declarat că locomotiva s-a accelerat brusc și că el a încercat să acționeze sistemul de frânare, dar că acesta nu a răspuns comenzilor, iar vitezometrul s-a blocat la 75 km/h.

Din cauza graduatorului, mecanicul nu mai are control asupra accelerației locomotivei

Incidentul este similar cu cel petrecut pe 29 noiembrie 2016, la Bârsești, în județul Gorj, când o locomotivă a CFR Marfă a lovit frontal o altă locomotivă, staționată, ce făcea manevrele de cuplare. Ulterior, s-a constatat că locomotiva avea o viteză de 74 km/h. Vasile Gărăiacu, mecanicul locomotivei CFR Marfă, a decedat pe loc, în timp ce celălalt mecanic, Spiridon Ștefănescu, a murit după aproape două luni, perioadă în care a fost în comă.  Poliția a deschis un dosar penal în urma acestui accident, cercetările vizând acuzațiile de ucidere și vătămare corporală din culpă.

Ovidiu, fiul lui Vasile Gărăiacu, este mecanic de locomotivă la CFR Călători și a explicat în exclusivitate pentru FANATIK ce s-a petrecut la Bârsești. "Ce s-a întâmplat cu tata, s-a întâmplat și la Galați. Locomotivele au pe ele montate un motor graduator, care este făcut de o companie din Craiova, Inda. E un sistem SAGMA, care acționează graduatorul electronic. În momentul în care s-au montat respectivele graduatoare pe locomotive, de atunci au început să prezinte perturbații. Mecanicul de locomotivă nu mai are control asupra accelerației locomotivei, asupra turației motoarelor. Degeaba frânezi, pentru că efectul de accelerare al locomotivei îl depășește pe cel de frânare.", a declarat Ovidiu Gărăiacu.

Locomotiva care a provocat accidentul de la Galați avea instalație SAGMA. După accident, Consiliul de Administrație al CFR Călători a retras, la solicitarea Autorității pentru Siguranță Feroviară Română, instalațiile  SAGMA de pe toate locomotivele. Ovidiu Gărăiacu a dezvăluit apoi cum s-au derulat expertizele și calvarul pe care l-a trăit în justiție, în căutarea adevărului. "După ce s-a întîmplat accidentul în care a murit tata, Agenția de Investigare Feroviară Română, AGIFER, a investigat cazul. Dar ancheta  lor nu o poți folosi în instanță, acolo trebuie o anchetă făcută de către procuror, poliție și un expert judiciar feroviar. Unul din procurori de la Procuratura Târgu-Jiu a ieșit la pensie după o lună de zile, a predat dosarul altui procuror. Acesta s-a declarat incompetent, astfel că a pasat cazul altui procuror.", a mărturisit Ovidiu Gărăiacu.

"Poliția Transporturi Târgu Jiu a ținut dosarul un an și jumătate. Apoi, noi am presat cu întrebări, ce se întâmplă cu dosarul. Într-un final, am depus la instanță o solicitare ca dosarul să se soluționeze într-un fel sau altul. Instanța a dat termen 6 luni Poliției Transporturi. Când s-a apropiat termenul, Poliția Transporturi a spus că se declară incompetentă să soluționeze cauza, prin urmare a fost mută la Poliția Transporturi Craiova, tot sub supravegherea procurorului. La Craiova s-a nominalizat un expert judiciar feroviar pentru a efectua o expertiză, aceasta fiind cea legală, cea a AGIFER-ului fiind doar informativă, nu se poate folosi în instanță.", a continuat Gărăiacu.

Mecanicul de locomotivă a avut 19 secunde la dispoziție

,,Primul expert judiciar ne-a convocat, a luat toate datele locomotivei, le-a analizat și a concluzionat că mecanicul de locomotivă nu a avut nici o vină. La fel ca AGIFER-ul, a dat vina pe această instalație SAGMA. AGIFER-ul a spus că accidentul feroviar s-a petrecut din cauza neconectării corespunzătoare a instalației SAGMA pe locomotivă, ceea ce duce la perturbații în funcționarea graduatorului. Ulterior, expertul a ajuns la aceeași concluzie, că graduatorul e de vină, că de aceea a accelerat locomotiva și mecanicul, adică tata, a intrat în imposibilitatea de a o mai opri.", a mai mărturisit Gărăiacu.

,,La expertize au fost chestionați și niște psihologi, psihiatri, era vorba despre 19 secunde, ce să facă în 19 secunde, când vede că se apropie de un contact frontal, la 74 km/oră? La Galați am înțeles că a fost 75 km/h. S-au ciocnit frontal, ca de un zid, pentru că vagonul respectiv stătea pe loc. Ulterior, a murit și colegul lui. În urma expertizei, toți cei care se simțeau cu musca pe căciulă au făcut contestație la raport. Poliția Transporturi și procurorul nu s-au lămurit și au mai comandat o expertiză. A fost adus alt expert, care a spus același lucru, că locomotiva a fost defectă. Nu s-au lămurit nici de data asta.", a mai spus fiul lui Vasile Gărăiacu.

"În urma acestor două expertize, procurorul a luat deciza de clasare a cauzei, pe motiv că mecanicul nu a acționat sistemele de frânare, cu toate că în expertiză (că de-aia ne-a dat judecătorul câștig de cauză la contestație) scrie clar că s-au acționat toate sistemele de frânare ale locomotivei, dar puterea de accelerare a depășit puterea de frânare. Expertizele au arătat că mânerul frânei a fost acționat, toate sistemele de frânare le-a acționat în cele 19 secunde înainte să moară. La șpriț a luat decizia. Noi am contestat, am cheltuit aproape 20.000 euro numai pe avocați. Am schimbat o grămadă de avocați. Ori pentru că îi depășea situația, ori că sunt corupți", a mai dezvăluit Ovidiu Gărăiacu în exclusivitate pentru FANATIK.

Fiul mecanicului decedat spune că s-a făcut un abuz din partea procurorilor

"Am depus contestație la prima ordonanță de clasare. Judecătorul a concluzionat că să desființeze ordonanța de clasare care îl învinovățea pe tatăl meu și a dispus retrimiterea dosarului la procuror și începerea urmăririi penale împotriva CFR Marfă, Inga SRL (producătorul echipamentului), Reloc Craiova, care asigura mentenanța.  S-a reîntors dosarul la același procuror cu șprițul , care a mai comandat încă o expertiză. S-a ajuns la al patrulea expert, care a dat vina pe tatăl meu, că nu a acționat sistemele de frânare, deși rapoartele anterioare spuneau că le-a acționat. A clasat cauza a doua oară, copy-paste după cealaltă.", a explicat Ovidiu Gărăiacu.

Fiul lui Vasile Gărăiacu susține că nu a avut nici o șansă în acest caz, din cauza intereselor mari, mai ales că este implicată compania de stat CFR: "Avocata mi-a zis să ne nominalizăm și noi un expert, că aveam un termen de 20 de zile să contestăm și iar ajungea pe rolul tribunalului, până când? Am obosit! Doar la Drepturile Omului și la Curtea Europeană de Justiție putem contesta și repune cauza, pentru că motive întemeiate sunt. Că un abuz s-a făcut din partea procurorilor. Sunt sigur că totul a fost cusut cu ață albă. Mari au fost interesele, companie de stat, noi ce să facem, gândacii ăștia mici? În 3-4 ani și mecanicul de la Galați va fi găsit vinovat."

Ovidiu Gărăiacu crede că necazurile nu s-a încheiat: ,,Acum mă aștept, că atunci au fost ceva pagube materiale, locomotivele, vagonul, încărcătura, să îmi ia și acoperișul de sub cap, după ce că mi l-au băgat în groapă. S-au bazat pe faptul că el a murit și nu mai putea să spună ce s-a întâmplat. Avea 49 de ani când a murit, la 52 trebuia să iasă la pensie. Îi facem pomană de 7 ani acum în noiembrie, se învârte în mormânt. Procurorul care a fost nominalizat pentru cazul tatălui meu a fost de la Judecătoria Târgu-Jiu, dar dosarul trebuia să fie plasat Procuraturii Tribunalului Gorj, pentru că era un dosar penal, nu era un divorț. Cazurile penale sunt judecate de tribunale. Încă o mârlănie. Au șters pe jos cu spusele experților și au dat-o cum au vrut ei".

dan tm

Ca tot erau discutii.

28/03/2023

S-a decis deschiderea unei investigatii pentru incidentul feroviar produs la data 28.03.2023 și avizat la data de 10.04.2023, pe raza de activitate a Sucursalei Regionala CF Cluj, pe secția de circulație Oradea Vest – Ciumeghiu (linie simplă neelectrificată), prin depășirea vitezei maxime stabilită pentru categoria de tren respectivă în livretele de mers, în circulația trenului de marfă nr.66612-028 remorcat cu locomotiva DA 261 (aparținând operatorului de transport feroviar de marfă SC Grup Feroviar Român SA)


https://agifer.ro/index.php/ro/

cristi5

#845

Multumim @MarianD!

Ce ma intreb eu: ce sens are ca mecanicul sa (incerce sa) reduca intai tractiunea? Nu poate direct sa coboare pantograful prin dubla apasare a acelui buton?

MarianD

In cabina fiecarei locomotive in circulatie la noi, exista o schema sinoptica pentru cazul in care mecanicul devine inapt. Acest document este o insiruire de proceduri, pentru decuplarea sursei de energie si mentinerea pe loc a trenului.
Mecanicii de locomotiva nu sunt instruiti asupra procedurilor in caz de urgenta, adica ce comenzi sa prioritizeze, deci insiruirea executata de mine in filmulet poate fi interpretata pe buna dreptate, ca nefiind cea mai eficienta. Insa cuplarea franelor (doua la numar) si decuplarea de sursa de energie tot ar ramane, deci tot ar fi 3 pasi de executat vis-a-vis de o apasare la constructiile de vehicule mai noi.

cristi5

Da, si se pierde o secunda prin faptul ca coborarea pantografului e a doua apasare de buton.

Ceea ce face acel buton pasibil la defectiuni. Adica in loc sa fie ceva simplu care coboara pantograful si atat, pare un circuit care face 2 lucruri pe acelasi buton, daca se strica circuitul, greu de stiut ce se intampla.

Probabil ideea butonului e sa protejeze electronica de putere inainte sa poata fi coborit pantograful.  Dar asta ingreuneaza coborirea pantografului in caz de urgenta...

Interesant plasamentul intrerupatorului general in spatele mecanicului. "In drum spre iesire" o fi rationamentul?

dan tm

Dincolo sint discutii intense pe tema graduatorului SAGMA care dupa cum se afirma acolo este montat si pe locomotivele ,,modernizate" PUMA care nu au fost retrase din circulatie precum EC-urile.

citez Locomotiva electrică cu toate frânele acționate, pe poziția 5 a graduatorului începe să plece de pe loc.

discutia a pornit de la o postare privind accidentul de la Augustin in care a murit 060 EA 001.

pentru cine are rabdare.

https://trenuletz.forumgratuit.ro/t5310p150-accidente-si-incidente-cfr-international

MarianD

Sincer, ma bucura ca se discuta despre aceste situatii, din pacate, nu prea pot prezice unde vor duce aceste discutii, sper ca sa nu ajunga in mod traditional romanesc "sub pres".

As dori totusi sa public o opinie a unei persoane avizate, referitor la filmuletul de pe youtube, preluat de la adresa:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0cuzP2e2ohTTwozqFaph4CncM3TpL3szxLRwWWAQ1V11DvjUDCyF9py7dvz9ff9wwl&id=100003738296545

"Câteva completări referitoare la articolul
"VIDEO. Un mecanic de locomotivă explică manevrele ce ar trebui făcute când viteza locomotivei scapă de sub control" publicat de Club Feroviar  la data de 14 aprilie 2023.

Viorel LUCACI - 15 aprilie 2023

Aspectele expuse sunt adevărate, fiind însă prestabilite mai mult din punct de vedere teoretic. Practic, lucrurile devin ceva mai complicate, mai ales din perspectivă psihologică. Riscul de "a te pierde cu firea" este ridicat într-un astfel de caz, oricât de multă experiență ai avea.

O locomotivă electrică (oricare, indiferent că este pe 4 sau pe 6 osii) izolată și ajunsă cumva pe crestere la graduator în mod necontrolat (sau în testare) poate atinge o accelerație a cărei valoare poate fi compărată cu cea dezvoltată de monoposturile de Formula 1 sau de avioanele de vânătoare. Nu exagerez. La locomotivele pe 4 osii accelerația este cu atât mai mare. În aliniament, dacă nu există obstacole,  nu îți ia mult să depășești chiar și 200 km/h, iar în curbă deraierea/răsturnarea locomotivei se produce imediat.

Se spune că vreo 4...5 specialiști/investigatori au încercat recent cu o LE să reproducă fenomenul/defectul în condiții similare, dar pe o linie complet liberă. După simularea defectului respectiv și plecarea cu graduatorul pe avans, abia unul din ei (cel care era în picioare în spatele mecanicului - și atenție! - când toti știau ce urmează să se întâmple) a reusit la un moment dat cu greu să activeze butonul deconectare de urgență. Câteva secunde bune, toți fusesesa imobilizatți aproape complet de forta generată de marimea accelerației. Nu stiu exact la ce viteză s-a ajuns. Fie ești trântit pe podeua cabinei, fie esti aproape lipit/țintuit de perete dinspre sala mașinilor.

Totuși... un mecanic de locomotivă nu are pregătirea și nici criteriile medicale ale unui pilot de avion de vânătoare și nici nu este plătit ca unul. În plus, în psihologia aviației civile și militare există ideea de "risc de pierdere a controlului" care predomină în comportarea și în stilul de manipulare impuse unui pilot sau copilot. Cumva, tu ca pilot te aștepți instinctual mai mereu să se întîmple ceva necontrolat cu aeronava și mereu știi bine ce ai de facut, care sunt procedurile etc. Aici, însăși instruitea merge pe acest principiu.

La Galați pe 25 martie, norocul a fost că impactul a avut loc "doar" la 70...80 km/h. Și așa a avut loc o tragedie, o persoană pierzându-și viața. Dacă lovirea ar fi fost la 150 sau la 200 km/h vorbeam probabil de 5 decedați cel puțin, posibil și din trenurile care staționau pe celelalte linii din stație.

O LE, chiar și frănată cu presiunea maximă în cilindri de frână, tot pleacă precum o rachetă. Oricine a manipulat o LE, știe că frânată la maxim, de pe treapta 4 în sus la graduator, mașina o ia din loc. Logic: fiind un vehicul conceput preponderent pentru a trage puternic nu pentru a frâna puternic, cuplul motor maxim este mult mai mare decât cuplul de frânare maxim.

Încă ceva. La demararea necontrolată a unei LE izolate, protecția pe curent la motoarele de tacțiune nu are de ce intra în acțiune, deoarece amperajul nu ajunge și nu stă la valori foarte mari ca urmare a creșterii rapide a turatiei rotorului. Motorul electric nu se ambalează în sarcină, ci într-un regin similar cu mersul în gol (LE izolată). Ori, electricienii știu bine că motorul de curent continuu cu excitație serie, la turarea în gol el ținde ca turatie spre infinit . De aceea, un fenomen de crestere necontrolată a treptelor de graduator este mult mai periculoasă în cazul în care LE este izolată, decât atunci când are legate vagoane. În al doile caz, sansele de a intra automat protecțiile pe curenți sunt mult mai mari."

Va rog de asemenea sa dati o tura si prin comentariile de pe youtube, dar si in continuarea postarii de pe Facebook, unde multe lucruri interesante se discuta.

Sorinus

De pe Facebook CFR Infra:

Intervenție cu macara de mare tonaj între stațiile Gugești - Sihlea, pentru ridicare locomotivă și vagon din compunerea trenului privat deraiat în decembrie 2022.

In poze apare o Transmontana noua...auci.

Ce naiba a fost acolo?


Dragosdimitrescu

Un incendiu la o locomotiva a unui tren de marfa ce a plecat din statia Brazi tractand vagoane cisterna de biodiesel goale.
Incendiul s-a manifestat la compartimentul motor si a fost stins de pompieri.
Informatie preluata de pe:

https://www.observatorulph.ro/eveniment/2683273-incendiu-la-o-locomotiva-intre-gara-brazi-si-gara-crivina

dan tm

https://agifer.ro/index.php/ro/

26/04/2023

S-a decis deschiderea unei investigatii pentru incidentul feroviar produs la data 26.04.2023, ora 21:00, pe raza de activitate a Sucursalei Regionala CF București, secția de circulație Videle – Roșiori Nord, în stația CFR Videle, prin expedierea în altă direcție de mers decât cea prevăzută, cu atacarea macazului care dă acces la acea direcție de mers, a trenului de marfă nr.58208026 (aparținând operatorului de transport feroviar SC Vest Trans Rail SRL).

03.05.2023

S-a decis deschiderea unei investigatii pentru incidentul feroviar produs la data 03.05.2023, ora 14:20, pe raza de activitate a Sucursalei Regionala CF Cluj, secția de circulație Dej Călători – Beclean pe Someș, în stația CFR Dej Călători, prin expedierea în altă direcție de mers decât cea prevăzută, cu atacarea macazului care dă acces la acea direcție de mers, de către trenul de călători nr.1831 (aparținând SNTFC ,,CFR Călători" SA).

tom_sawyer

Un tânăr de 20 de ani, fără legătură cu calea ferată, s-a suit în cabina de conducere la unei locomotive GFR, punând-o în mișcare în stația Medgidia.

Incidentul a survenit miercuri la orele după-amiezii și, se pare, nu s-a soldat cu victime sau distrugeri.

Tânărul a intrat în cabina de conducere a unei locomotive remizate a GFR,  a ridicat și conectat pantograful, după care a pus locomotiva în mișcare. Locomotiva a talonat două aparate de cale, ajungând pe o altă linie unde s-a oprit. Tânărul, al cărui nume nu este cunoscut, a fost reținut de Poliția TF Medgidia.

Incidentul de miercuri a fost semnalat de către AFER în jurul orei 18.00.

Este însă inexplicabil cum locomotiva a putut fi pusă în mișcare în condițiile în care Instrucția 201 a Personalului de Locomotivă spune că pe timpul remizării locomotiva trebuie să fie: asigurată contra pornirii, deconectată de la sursa de energie și încuiată. Surse din cadrul CFR Călători ne-au informat că locomotivele companiei nu pot fi încuiate, căci ,,niciuna nu are încuietori".

https://clubferoviar.ro/tanar-plecat-la-plimbare-cu-locomotiva/