Drumul Expres DEx16 Oradea-Arad

Started by Ionut, March 19, 2018, 08:19:30 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

silaghi.paul

QuoteDrumul expres Arad-Oradea va trece pe la periferia oraşului Chişineu-Criş, urmând să ,,dărâme" două imobile.
ARAD. Când legile mediului bat dezvoltarea naţională, se ajunge într-o situaţie identică cu cea în care se află acum viitorul drum expres Arad-Oradea. Pentru că viitoarea şosea ar urma să treacă prin apropierea unor aşa-zise rezervaţii naturale, proiectul a fost la un pas să intre în impas, iar autorităţile au decis să mute traseul drumului, pentru ca proiectul să poată continua. Am intrat pe firul unor informaţii care făceau referire la faptul că drumul expres Arad-Oradea nu primeşte acord de mediu, dacă se menţine traseul propus de administraţiile locale. Iar fără acord de mediu, întreg proiectul urma să fie blocat. În această situaţie, liderii instituţiilor care au intrat în asociere pentru a realiza această şosea în regim de autostradă au decis să deblocheze situaţia şi să caute alte opţiuni pentru traseu.

,,Nu am primit aviz în forma propusă de proiectant pentru că acolo sunt zone protejate. Proiectantul caută acum soluţii în afara zonei protejate pentru a realiza descărcarea de pe viitorul drum pentru oraşul Chişineu-Criş. Asta înseamnă că, undeva în cartierul Pădureni, se vor expropria, probabil, nişte terenuri. Am fost în zonă cu primarii de la Socodor şi de la Chişineu-Criş şi nu găsim altă soluţie, în acest moment, decât realizarea unor exproprieri şi realizarea unei pasarele suspendate peste Pădureni. Dar aşteptăm soluţia de la proiectant", ne declara, săptămâna trecută, Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean Arad, instituţie care este unul dintre partenerii proiectului.

Drumul a fost mutat

Ulterior, am luat legătura cu Flavius Chereji, primarul oraşului de pe Crişul Alb, pe care l-am prins chiar în timp ce dezbătea cu proiectantul, dar şi cu reprezentanţii Ministerului Mediului, soluţia care ar putea debloca proiectul expresului Arad-Oradea.

,,Între Chişineu-Criş şi Socodor există nişte rezervaţii naturale de soluri sărăturoase. Drumul expres ar fi urmat să treacă prin zona de protecţie aferentă acestor rezervaţii. Deci, nu prin rezervaţii, ci prin zona de protecţie. Iniţial, autorităţile de mediu nu ne-au oferit, în scris, o adresă prin care să ne anunţe că orice fel de construcţie este interzisă în această zonă de protecţie. Am vorbit cu proiectantul şi am cerut ca cei de la Mediu să îşi asume în scris faptul că nu ne permit să realizăm această investiţie în acea zonă de protecţie. A venit şi documentul respectiv, iar, împreună cu proiectantul am căutat o soluţie prin care să se devieze drumul expres din apropierea acelei zone interzise. Am identificat varianta ca viitoarea şosea să treacă în imediata apropiere a oraşului, a cartierului Pădureni. Aici va trebui să dărâmăm două imobile. Una dintre ele este o casă de locuit, celălalt imobil aparţinând primăriei", ne-a explicat Flavius Chereji

.

Un an întârziere

Totuşi, am încercat să aflăm dacă nu exista posibilitatea solicitării unei excepţii de la legile mediului pentru realizarea acestei investiţii extrem de importante.

,,Se putea face această solicitare, dar urma să întârziem proiectul între opt luni şi un an. Şi asta pentru că excepţia respectivă poate fi acordată doar de Comisia Europeană, rezervaţia de soluri sărăturoase şi zona de protecţie a acesteia fiind înregistrată la nivel european. Nu avem timpul suficient pentru a întârzia atât de mult proiectul", ne-a spus primarul din Chişineu-Criş.

Pe de altă parte, acesta se arată şocat de faptul că o zonă de protecţie poate sta în calea unui obiectiv de importanţă naţională.

,,Nu îmi vine să cred că un drum de interes naţional şi chiar european, expresul Arad-Oradea, urmând să lege autostrăzile A1 și A3, se poate împiedica de o zonă de protecţie. Atenţie, nu vorbesc despre rezervaţia în sine, ci despre zona de protecţie. Mi se pare strigător la cer că o investiţie de două miliarde de euro se împiedică de un astfel de detaliu", ne-a declarat Flavius Chereji.

Pasarelă în Pădureni

Pe de altă parte, legat de viitorul drum expres, apare o nouă informaţie referitoare la investiţie. Pentru ca o parte cât mai mare a traficului greu să fie deviat din oraş, la intrarea în Chişineu-Criş dinspre Arad, înainte de benzinăria aflată acolo, va lua fiinţă un fel de şosea de centură. Din DN 79, viitorul drum va vira spre stânga, iar, după aproximativ 200 de metri, va urca pe piloni pentru a trece peste calea ferată care merge dinspre Chişineu-Criş spre Socodor. Apoi, va coborî de pe piloni în imediata apropiere a viitorului nod rutier. Şi aici apare o noutate. Pentru a ocupa cât mai puţin teren cu acest nod rutier, viitorul drum expres va fi suspendat pe toată lungimea lui în apropierea oraşului Chişineu-Criş, iar tot nodul rutier va fi desfăşurat chiar sub viitoarea şosea, loc în care se va intersecta cu viitoarea centură a Crişului.

sursa: https://www.aradon.ro/aradon-stirile-judetului-arad/expresul-arad-oradea-va-musca-din-cris-1708202/



Cu albastru e varianta propusa initial si cu rosu cea noua

mirceaeliade

#496
Vroiam sa zic bravo celor care s-au ocupat de proiect pana am ajuns la Pentru a ocupa cât mai puţin teren cu acest nod rutier, viitorul drum expres va fi suspendat pe toată lungimea lui în apropierea oraşului Chişineu-Criş, iar tot nodul rutier va fi desfăşurat chiar sub viitoarea şosea, loc în care se va intersecta cu viitoarea centură a Crişului.  Sincer nu stiu zona, si nu stiu importanta orasului, si sper sa ma insel; dar mi se pare dubios sa PLATIM pentru viaducte serioase pentru ca se aproprie de o arie de mediu, care mi se pare ca nu e de rang foarte inalt gen rezervatie naturala/nationala.  Vom plati prin nas si dupa aia vom intreba de ce nu avem bani sa facem mai multi km de autostrazi prin Romania daca cerem viaducte la orice nod sau mic blocaj.  Sunt curios daca se face o estimare de crestere de pret pentru acest artificiu. Macar apare un nod acum care nu va mai fi platit in viitor. /endrant

Xavinos

Provin din zona și mie se pare foarte interesant ce se întâmplă:

Este interesant cum pentru DX-ul acesta nu se poate trece prin aria protejata, dar în același timp este în lucru un drum între Nadab și Socodor, care cred ca trece exact prin aria protejata. Drum care a fost făcut pe repede înainte, este asfaltat, dar circulația închisă pe el ca e plin de cratere deja.
Mini centura care se propune mi se pare ca nu ar fi necesară dacă se face corect drumul Nadab-Socodor, ar funcționa ca o centura pentru Chișineu-Cris, către granița cu Ungaria. În ultimii ani a crescut foarte mult numărul de tiruri ce aleg sa iasă din țară pe la Vărșand, deci una dintre centuri ar fi benefică.
Vad ca pentru mini centura propusă se dorește viaduct peste calea ferată ce merge către Socodor, cale ferată pe care nu se mai circula de cel putin 6 ani, ceea ce mi se pare risipa de bani.

Legat de importanta orașului, este destul de important în zona, sunt multe fabrici(Continental, Hai, Maschio, etc) în Chișineu-Cris și Nadab, care creează mult trafic, ca aduc oameni din toate satele din zona.

silaghi.paul

Quote from: Xavinos on May 05, 2023, 11:57:04 AMVad ca pentru mini centura propusă se dorește viaduct peste calea ferată ce merge către Socodor, cale ferată pe care nu se mai circula de cel putin 6 ani, ceea ce mi se pare risipa de bani.


Din ce am inteles de-a lungul timpului de pe aici cred ca in acest caz nu proiectantul decide ci CFR, pentru ca au nevoie de aviz de la CFR si ei dicteaza ce se intampla unde e calea ferata uneori venind cu solutii inutile sau megalomanii ( a se vedea cele 3 poduri peste DX12 ). E posibil sa gresesc asa ca va rog sa ma corectati daca e cazul.

shift2rail

#499
Articolul explica bine situatia:"excepţia respectivă poate fi acordată doar de Comisia Europeană, rezervaţia de soluri sărăturoase şi zona de protecţie a acesteia fiind înregistrată la nivel european".

http://www.campiacrisurilor.ro/

Cu siguranta, Comisia UE ar fi emis un aviz negativ, protectia ecosistemelor e extrem de sus in prioritatile actualei Comisii, si s-a preferat optiunea safe de modificare a aliniamentului.

lucianluci96

PROIECTUL DRUMULUI EXPRES ARAD-ORADEA ÎN CONSULTARE PUBLICĂ PENTRU ACORDUL DE MEDIU
În primăvara acestui an s-au făcut pași importanți pentru finalizarea proiectului tehnic al drumului expres Arad Oradea.
După realizarea auditului de siguranță rutieră la studiul de fezabilitate al drumului expres, săptămâna trecută au fost finalizate și verificate documentațiile necesare obținerii Acordului de Mediu: Studiul de evaluare adecvat și Raportul de impact asupra mediului.
De ieri, documentațiile sunt în consultare publică pe site-ul ANPM. Cei interesați pot trimite observații până luna viitoare, data limită fiind 25.06.
Sunt programate și 4 dezbateri publice în ultima săptămână din iunie în Oradea, Salonta, Arad și Chișineu Criș.
În cadrul studiilor de mediu au fost analizate efectele potențiale ale proiectului drumului expres asupra ariilor naturale din zonă, asigurarea trecerii de o parte si de alta a noului drum a speciilor de faună din arealul proiectului și s-au stabilit măsurile de reducere a impactului lucrărilor.
Sunt studiate și efectele asupra sănătății populației, biodiversității, apei, aerului și solului.
Traseul traversează zone deschise: terenuri agricole și pajiști.
Proiectul traversează cursul râurilor Crișul Alb și Crișul Negru, prin intermediul unor poduri. În zona Chișineu Criș, pentru a reduce impactul asupra habitatelor, a fost adoptată soluția mutării traseului drumului și a nodului rutier în așa fel încât să nu afecteze ariile naturale protejate din zonă.
Ținând seama de faptul că traseul drumului expres Arad Oradea nu se suprapune peste siturile de interes comunitar Natura 2000, la sfârșitul lunii iunie, după finalizarea acestei ultime etape de consultare publică, putem obține și avizul de mediu.
În această perioadă, având în vedere reconfigurarea traseului pe teritoriul județului Arad în zona limitrofă orașului Chișineu Criș, realizăm ultimele foraje pe noul amplasament și lucrăm la identificarea proprietarilor de terenuri de pe noul culoar de expropriere.
În cursul lunii iulie ne propunem să obținem avizele necesare pentru adoptarea hotărârilor de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și pentru exproprierea terenurilor afectate de proiect.
În aceste condiții, în luna august am putea demara procedura de licitație pentru selectarea constructorilor ce vor realiza cele 3 tronsoane în care este împărțit drumul.


Sursa: https://www.facebook.com/ilie.bolojan

danpandrea

ANPM-ul nu se pricepe să pună un link pe propriul site... e aici. Am luat din el nodurile, spațiile de servicii și organizările de șantier.

Încep cu nodurile:


















danpandrea

Continuăm cu spațiile de servicii:












danpandrea

Și organizările de șantier. Documentul mai arată și unde sunt gropile de împrumut. Mă gândesc că e prea mult pentru thread-ul ăsta. Le găsiți în link-ul pe care l-am pus cu două postări în urmă.










danpandrea

Închei cu alternativele studiate:



Și cu varianta rămasă:


Feri

^^
QuoteANUNŢ PUBLIC

Agenția Națională pentru Protecția Mediului anunţă publicul interesat asupra depunerii raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată pentru proiectul "Drum Expres Arad - Oradea", propus a fi amplasat în în județul Bihor și județul Arad.

Tipul deciziei posibile luate de Agenția Națională pentru Protecția Mediului poate fi emiterea acordului de mediu sau respingerea solicitării de emitere a acordului de mediu.

Raportul privind impactul asupra mediului și studiul de evaluare adecvată, pot fi consultate la sediul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului din Splaiul Independentei, nr.294, Sector 6, Bucureşti şi la sediul Companiei Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A, cu sediul  în Bulevardul Dinicu Golescu 38,  Sector 1, București în zilele de luni - joi, între orele 8.00–16.30 și vineri, între orele 8.00–14.00.

Documentele menţionate sunt disponibile şi la următoarea adresă de internet www.anpm.ro/ Reglementari/ Acordul de mediu/ Documentatii procedura EIA și EA.

Dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată va avea loc la:

- Oradea, jud. Bihor, locaţia/adresa – sediul Consiliului Județean Bihor, Parcul Traian, nr. 5, 0259 410181, fax: 0259 410182, în data 26.06.2023, ora 16:00;
- Salona, jud. Bihor, locaţia/adresa - sediul primăriei Municipiului Salonta, str. Republicii, nr. 1, tel: 0359-409730, 0359-409731, fax: 0359-409733, în data de 27.06.2023, ora 16:00;
- Arad, jud. Arad, locaţia/adresa – sediul Consiliului Județean Arad, strada Corneliu Coposu, nr. 22. - , tel: 0357-731100, fax: 0357-731280, în data 28.06.2023, ora 16:00;
- Chișineu-Criș, jud. Arad, locaţia/adresa – sediul primăriei Orașului Chișineu-Criș, str. Înfrățirii nr. 97- , tel: 0257 - 350098, fax: 0257 - 350059, în data 29.06.2023, ora 16:00.

Publicul interesat poate transmite în scris comentarii/opinii/observaţii privind documentele menţionate la sediul autorităţii competente pentru protecţia mediului - Agenția Națională pentru Protecția Mediului din Splaiul Independentei, nr.294, Sector 6, Bucureşti, până la data de 29.06.2023.
http://www.anpm.ro/stiri/-/asset_publisher/U3pMdITlwl4f/content/anuntul-public-privind-dezbaterea-publica-pentru-proiectul-drum-expres-arad-oradea-

RIM & SEA

Adrian.TM

La Salonta eu zic ca mai mergea macar un nod in plus, cel putin la intersectia cu drumul spre vama (Benefic si pentru locuitorii din zona de Vest a Salontei, dar si pentru cei care vor sa mearga la vama, si au posibilitatea sa aleaga daca coboara spre vama cea veche, sau continua pe autostrada.)

CsabyRR

#507
Exact. Ca asa trebuie sa treaca prin oras.. Si asa muta traficul de pe calea Oradiei - calea Aradului - calea Sarkadului (adica chiar centrul) pe calea Tincii - calea Aradului (periferie mai putin circulata - centru)

silaghi.paul

#508
In poza asta se observa ca sunt 2 noduri
Nodul de la KM 31+500 - 33+500 si cel de la km 42+000 - 44+000


Adrian.TM

Cel de la km 42+000 - 44+000 o fi nod...dar duce spre granita cu Ungaria, fara alte descarcari!