[CJ] Centura Metropolitana Cluj-Napoca

Started by alexV, September 23, 2015, 11:09:33 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StefanCelMare

#1320
1 miliard de lei pare mai realist.
Personal, nu mi se pare așa enorm 200 milioane de euro, mai ales că (dacă s-ar dori), s-ar putea lucra fazat, deși se atribuie odată tot.

S-ar putea începe de exemplu cu bucata Baciu - Florești - Cora.
Apoi bucata Cora - Făgetului - Calea Turzii.
Apoi bucata Calea Turzii - Borhanci - baza sportivă Gheorgheni.
Apoi bucata spre Aeroport.

Nu văd de ce ar trebui executat tot odată. Deși contractul se poate semna integral, se pot elibera autorizații de construcție pe bucăți.
Asta ar sparge suma aia de 200 de milioane de euro în bucăți, și ai putea incepe cu 50 de milioane de euro pentru exproprieri, sau poate chiar mai puțin (bucata Baciu - Florești - Cora).

Oare cuprinde și faza în execuție miliardul de lei, adică bucata cu lărgire Mănăștur - Florești? Acolo ar fi într-adevăr ceva exproprieri mai costisitoare potențial.

Oricum, pare lipsă de sprijin politic pentru CMC, costul mare la exproprieri pare un motiv.
Se aruncă miliarde în alte părți pe proiecte sincer mai chestionabile.
Bine deocamdată se aruncă din pix miliarde.

Mai degrabă pare a fi o alegere intre metrou și CMC.
Ambele costă și pare să li se spună celor de la primărie să aleagă.

Între cele două proiecte, și eu aș alege metroul. Împreună cu o eventuală prelungire cândva de la Borhanci spre Zorilor, metroul ar putea rezolva aproape integral transportul public la Cluj, și aglomerația de trafic.

Dacă se prelungește spre Bună Ziua / Zorilor, singura zonă neacoperită ar fi Grigorescu. In rest, prin combinația metrou + tren metropolitan, ar fi acoperită toată zona metropolitană Cluj cu transport pe șină dedicată.

CMC nu ar putea niciodată reduce traficul, pentru că orice proiect de acest tip (canal colector trafic) duce la creșterea traficului, nu la scăderea lui.

LRadu

#1321
Probabil ca pentru traficul din centru orasului metroul va fi mult mai bun, chiar si pentru cei din Floresti, DAR centura e si trebuie sa fi o prioritate pentru oricine din Cluj si din zona.
Nu se poate sa ajungem in 2030 si un pol regional cum se lauda a fi Clujul sa nu aiba o nenorocita de centura si traficul de tranzit sa treaca prin inima orasului. E de-a dreptul rusinos! TREBUIE sa fie o prioritate si nu este acceptabil sa nu inceapa lucrarile la ea nici in 2025.
Cred ca daca nici la urmatoarele alegerei centura nu e inceputa, ba chiar spre final, oricine din administratia Clujului nu mai poate sa aiba sperante de realegere e o prioritate a orasului. 

Ma mir ca informatia cu depunerea ofertei a trecut relativ neobservata. Boc a spus fugitiv, prin presa asa niste articole sterse doar... sper sa nu fie semn ca a cam fost uitata.

supat

Ce trafic de tranzit trece prin inima orașului?

LRadu

#1323
^Zona Muncii, Oasului, Coposu, Baciu e sufocata de traficul de Tranzit. Plina de tiruri care au traseu pe strada Garii - practic la limita centrului. (Gara este administrativ cosniderata in Centru)

Relatia Dej/Bistrita/Reghin - cine merge spre Zalau si majoritatea spre Oradea trec pe aici. + o multime de alte directii care nu au ce cauta prin oras si nu au pe unde merge altundeva ( Baciu - Jucu / Gilau - Jucu / Feleacu - Baciu , sa mai caut?)

Ok, inteleg, poate odata cu legatura de la Tureni se va restrictiona accesul Tir-urilor, desi e un ocol mare, dar nu imi spuneti ca restul traficului sub 7.5 tone nu va trece tot pe acolo. Cine ocoleste 50 km ?

E normal ca in 2025 sa nu ai o solutie pe unde sa treci traficul greu decat prin centru? Da-o naibii de treaba.

StefanCelMare

O parte din problema se poate rezolva prin conexiunea la Topa Mică cu DJ 109 spre Așchileu Mare.

Ar fi mult mai eficient ca și costuri.

Nu ar rezolva toată problema, deoarece avem încă Tetarom Baciu parc industrial. Și poate și alte zone industriale în oraș sau periferii.

dr4qul4

exproprierile sunt 100% din bugetul de stat. Si trebuie platite inainte de inceperea constructiei, integral.
Chiar daca banii nu ajung mereu la proprietari, statul ii depune intr-un cont , adica tot ii plateste.
De aici si reticenta: o plata de 200 mil euro, anticipata, care intra direct in deficit, fara vreo finantare externa.
Nu stiu nici daca se pot obtine imprumuturi pentru exproprieri.

Iar suma asta va creste utlerior, pentru ca vor urma procese pe valoarea de reala a terenurilor.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

StefanCelMare

#1326
Din ce știu eu, s-au mai făcut exproprieri și pe parcursul altor proiecte.

Sau se poate lotiza altfel.

Soluții se găsesc, mai degrabă mi se pare că nu se dorește

Eu aș prefera 'slow and steady' versus 'all or nothing'.
Am senzația că dorim brusc tot, deși politica pașilor mărunți ar face minuni.

Și aici de fapt ajungem la primăria Cluj, care este responsabilă de comasarea loturilor. In loc să le facă mai abordabile, le-a făcut megalomanice și mai greu de crezut că se pot implementa.

zol21

Quote from: LRadu on October 05, 2024, 01:31:11 PMOk, inteleg, poate odata cu legatura de la Tureni se va restrictiona accesul Tir-urilor, desi e un ocol mare, dar nu imi spuneti ca restul traficului sub 7.5 tone nu va trece tot pe acolo. Cine ocoleste 50 km ?

Eu am calculat o dif. de 35 de km...
Cam 30 km este ocolul pe M0 daca vi dinspre Debrecen si mergi spre Viena , fata de varianta prin oras. Mi se pare un ocol decent, decat sa stai in trafic, semafoare, treceri de pietoni + ca va exista si varianta DJ-urilor din nord.

LRadu

Din sensul Omv Apahida - In sensul de la nodul de autostrada Nadadasel:
- V1 - Direct - prin oras - 25km - 28 min astazi (fara trafic - spre o ora cu trafic probabil chiar mai rau cand e traifc mare)
- V2 - Pe Apahida-Valcele-Legatura Tureni Dx4 - A3 - 74km - 1h  (aprox+ 49km)
- V3 - Pe posibila centura metropolitana - Aprox - 45-50km - 30-40 min ? (estimare)


Iar centura Budapesta este toata la regim de autostrada, si ocoleste o capitala cu 2 mil locuitori...


Dar da, e drept acea legatura a DJ-urilor din nord va fi o varianta buna de ocolire, poate chiar mai buna ca Metopolitana si rezolva ruta Zalau - Dej

In fine, chiar si scotand din ecuatie acest trafic de tranzit regional este impartdonabil sa nu avem o centura decenta a orasului care sa deserveasaca zona metropolitana.

doodoo

Quote from: StefanCelMare on October 05, 2024, 11:52:20 AMÎntre cele două proiecte, și eu aș alege metroul. Împreună cu o eventuală prelungire cândva de la Borhanci spre Zorilor, metroul ar putea rezolva aproape integral transportul public la Cluj, și aglomerația de trafic.

Dacă se prelungește spre Bună Ziua / Zorilor, singura zonă neacoperită ar fi Grigorescu.
Metrou sub dealul Feleacului, asta chiar e o idee fantezista de tot...
 :lol:  :o  ???  ???  :o

StefanCelMare

#1330
Ar fi singura continuare logică a proiectului.
Prin preluarea din traficul de pe axa nord-sud (Zorilor/Europa/Bună ziua) - Baciu, ar putea atinge mai ușor indicatorii de trafic necesari pentru rentabilizarea investiției.

Dacă direct e dificil să faci subteran legătura între centru și Zorilor, datorită înclinării (se poate, vezi Lausanne, dar cu costuri mari), mergând ocolit prin Borhanci se poate face o curbă mare și veni pe o pantă mult mai amabilă spre Bună Ziua - Zorilor.

Cartierele Bună ziua, Europa și Zorilor încarcă deja la maxim străzile de conexiune cu orașul.
Calea Turzii, Republicii și Frunzișului sunt bară la bară la ore de vârf și mai nou și aleatoriu.
Stai să se umple blocurile de pe Frunzișului, să vezi situație.

Într-o dezvoltare viitoare a orașului, zona livezii Palocsai ar trebui să devină treptat intravilan.
Pe moment, nu se poate (și) pentru că nu mai ai pe unde să aduci trafic spre oraș.

Zona de sud a orașului riscă să devină singura zonă cu densitate mare de populație ne-deservită în niciun fel de transport public pe bandă dedicată.
Asta va genera trafic auto adițional.
Încearcă să pui la suprafață bandă dedicată pe Turzii, te taie lumea.
Pe unde pe altundeva?
Orașul va continua să crească și pe partea de sud, problema se va agrava și mai mult.

Evident, ce zic eu e mult în viitor.
Mai întâi ar trebui finalizate cele două faze licitate.


doodoo

Daca va uitati pe harta cu curbele de nivel in Cluj, veti vedea ca intre Buna Ziua/Zorilor si zona centrala e o diferenta de nivel de aproape 100-130m, care nu poate fi recuperata de metrou in nici o varianta sustenabila financiar.

Nu poti pune metroul sa urce ca pe Calea Turzii (exagerez aici putin) si nici sa faci statiile la 70m adancime, e clar. Nici sa faci traseu usor in panta prin Borhanci  nu e sustenabil, nu vorbim de o simpla alee totusi...

Metroul, daca va fi candva, va deservi linia V-E si cam atat va fi impactul. Cartierele in marea lor pondere nu vor beneficia decat marginal de proiect. Inca o data ne dam seama cate gogosi ni s-au turnat cand se vorbea de aproape 200k de calatori pe zi etc...

StefanCelMare

#1332
Nu contest, pentru că nu am făcut un profil altitudinal, dar ai nevoie de soluții.

Vezi zonele cu densitate ridicată de populație din sudul orașului (zone cu blocuri) versus traseu metrou.

Aceste zone trasate de mine aproximativ, nu vor face decât să se extindă în deceniile care vin.
Posibil să apară și alte zone noi.

Ce soluție de mobilitate pe linie dedicată le oferim?




Powered by API/PUM imgur uploader

StefanCelMare

#1333
Într-adevăr, pare a fi o diferență mare de nivel și pe partea aceea.
Interesant, cu mașina am mereu senzația că nu e așa pronunțată diferența comparativ cu Republicii.
Se pare că e.

PS - acum văd că am fost citat pe thread-ul de CMC.
Credeam că suntem pe metrou. Se poate muta.




Powered by API/PUM imgur uploader

yetiman

Daca tot s-a discutat aici, raspund si eu, si se pot muta toate deodata :)

@doodoo - total fals

"O minune a ingineriei moderne! Stația de metrou Hongyancun din Chongqing, din China, are o adâncime de 116 metri, echivalentul unei clădiri cu 40 de etaje, și deține titlul de cea mai adâncă din lume."
Sursa: https://click.ro/actualitate/fapt-divers/cea-mai-adanca-statie-de-metrou-din-lume-2362463.html

Inainte de asta, o alta statie detinea recordul:
"Staţia de metrou Arsenalinaia ,,Арсенальная", este considerată cea mai adâncă staţie de metrou din lume, aflându-se la o adâncime de 105 metri . Pentru a putea urca într-o garnitură de metrou, navetiștii trebuie să coboare circa cinci minute o scară rulantă, aparent fără sfârșit. Adâncimea neobișnuită a stației este atribuită geografiei orașului Kiev; intrarea se află deasupra unei văi abrupte de lângă Nipru.A doua cea mai adâncă stație de metrou din lume este situată în Saint Petersburg, Rusia. Stația Admiralteyskaya, este situată la 86 de metri sub nivelul solului și are una dintre cele mai lungi scări rulante din lume, de peste 130 de metri.

Fosta Uniune Sovietică are unele dintre cele mai adânci stații de metrou subteran din lume. Stația Pobedy din Moscova se află la 84 de metri sub subteran, fiind și ea inclusă în acest top mai puțin obișnuit."

Nu zic ca ar fi cost-effective, dar de putut se poate face.

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu